Gå til innhold

Herregud så mye plastikk man kaster... hva skjer med all plastikken?


GrønnNellik68

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg sier plast kirurg om kirurgen og plastisk kirurgi om operasjonene.  Det er ikke noe som heter plastikk kirurgi. Litt barnslig å sikk plastikk, høres ut som om du ikke kan snakke rent. 

Anonymkode: c8104...874

Enig i at det heter "plast" på norsk, men resten er du på bærtur med. 

Det er ingenting som heter "plast kirurg", og du kan vi si både "plastisk kirurgi" og "plastikkirurgi." Legeforeningen foretrekker det sistnevnte. 

https://www.legeforeningen.no/fag/spesialiteter/Plastikkirurgi/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan kan de være en gullgruve å «foredle» et avfallsprodukt? Ja, man kan lage pellets som man kan lage ny plast av, det er det.

Anonymkode: da638...831

"Alt" produseres jo i plast.  Det er tonnevis med plastikk rundt oss overalt.  Hvis man kunne solgt pellets med overskudd så er det vel verdt det.  Vask plasten, tørk, smelt, lag små kuler av den. Pakk og eksporter.  jeg skal starte fabrikk!!  :nori:

Anonymkode: c8104...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ser jeg har skrevet plastikk feil... ser jo at plastisk er rett...beklager skrive leifen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bente1234 skrev (3 timer siden):

ok sorry vi sier plastikk her jeg bor da. Plastikk kirurgi..kaller du det for plast kirurgi du da eller? ha ha ha 

Dør av det svaret her :ler:

Hva er greia med at det ALLTID må komme noen inn å korrigere språk eller ord i hver eneste tråd?! 

"Det heter ikke det, det heter det..." 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 84c15...b5d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet problem med plasten er kravet om å bruke mer plast for  pakke plastavfallet i. Her jeg bor har vi en liten container for å hive plast i, men jaggu kom renovasjonsselskapet med krav om at plasten måtte pakkes i søppelsekker (store sådanne) før det gikk i containeren. Seriøst? Er det ikke meningen å redusere bruk av plast etter beste evne. Å bruke en ekstra sekk for å pakke plastavfall i virker bare dumt. 

Anonymkode: b96f9...5f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dør av det svaret her :ler:

Hva er greia med at det ALLTID må komme noen inn å korrigere språk eller ord i hver eneste tråd?! 

"Det heter ikke det, det heter det..." 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 84c15...b5d

sånn er det på kg... noen som ikke tåler at noen skriver noe ikke helt riktig og det er fryktelig morsomt å provosere de også med å skrive D istedet for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Et annet problem med plasten er kravet om å bruke mer plast for  pakke plastavfallet i. Her jeg bor har vi en liten container for å hive plast i, men jaggu kom renovasjonsselskapet med krav om at plasten måtte pakkes i søppelsekker (store sådanne) før det gikk i containeren. Seriøst? Er det ikke meningen å redusere bruk av plast etter beste evne. Å bruke en ekstra sekk for å pakke plastavfall i virker bare dumt. 

Anonymkode: b96f9...5f0

Nei det er fornuftig ellers blir plast spredd utover naturen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye plast kan ikke gjenvinnes heller. Tror det er snakk om 7-10ganger det kan gjenvinnes. Det koster også for mye penger å gjenvinne plast i stedet for å produsere nytt.

Produksjon av en papirpose er vel mer ressurskrevende enn plast, så løsningen er å bruke gjennbrukbart der man kan.

Jeg prøver i stor grad å unngå engangsemballasje med feks å ha med egne fruktnett til butikken, kjøpe såpe i fast form, handle i løsvekt på butikker som er lagt til rette for det osv. Største delen av mitt plastavfall kommer fra mathandling.

Anonymkode: 11bb8...b6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det verste må jo være tre kilo plast rundt for eks en ny saks, en usb ladekabel, eller enn annen liten drittdings hvor det er er a3 ark med megafeit plast rundt som må kappsages av. Hva faen er poenget???

Anonymkode: fbf79...a8d

Nei det er langt ifra det verste. Det verste er handelsstanden og transport av varer til butikk. Klesbutikker f.eks, tenk hvor mange det er av de og hvor mange plagg det er i hver. Hvert av disse plaggene kommer til butikk pakket en og en inn i plast. Så er 6-10 av disse pakket inn sammen i nok en pose. En butikk kan fint fylle flere søppelsekker med plast på en varelevering en dag.

Anonymkode: 20197...54f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bente1234 skrev (46 minutter siden):

jeg ser jeg har skrevet plastikk feil... ser jo at plastisk er rett...beklager skrive leifen.  

Plast og plastisk er to vidt forskjellige ting.

Anonymkode: 5080a...96e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Bente1234 said:

sånn er det på kg... noen som ikke tåler at noen skriver noe ikke helt riktig og det er fryktelig morsomt å provosere de også med å skrive D istedet for det. 

Plast og plastikk bryr jeg meg ikke om. Men akkurat plastisk kirurgi og plastikk kirurgi er litt viktigere, for det er jo feil. Plastisitet handler om hvordan man kan forme, det er et annet ord enn plastikk. Og det kan jo bli litt kleint for deg om du går resten av livet og tror det er plast-kirurgi, ikke plastisk som betyr noe helt ennet. 

 

Anonymkode: bf73e...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Plast og plastikk bryr jeg meg ikke om. Men akkurat plastisk kirurgi og plastikk kirurgi er litt viktigere, for det er jo feil. Plastisitet handler om hvordan man kan forme, det er et annet ord enn plastikk. Og det kan jo bli litt kleint for deg om du går resten av livet og tror det er plast-kirurgi, ikke plastisk som betyr noe helt ennet. 

 

Anonymkode: bf73e...acb

jeg har hele tiden kalt det plastikk kirurgi, men ser jo at det er helt feil. Plast kirurgi kommer jeg aldri til å si det høres og ser  feil ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Bente1234 skrev (På 27.3.2021 den 15.15):

Jeg er ingen miljø forkjemper men legger jo merke til at den søppelposen for plast er den posen som blir fortest full. Og jeg tenker får bilder av plast i havet i hodet med en gang. Men har de egentlig funnet en grei måte å bli kvitt plastikken som brukes på omtrent alt. Er det ikke mulig å pakke inn noe i noe annet enn plastikk?

Plast ender som som mikroplast i blant annet blodet til mennesker og dyr.

Forskere har for første gang funnet mikroplast i mennesker – NRK Vestland

Ellers syns ikke at artikkelen er riktig da jeg har sett dokumentarer som visser at forskere på 80 tallet visste at mikroplast ender opp (blant annet) i blodet hos mennesker og dyr.

Anonymkode: c48bf...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peonjenta skrev (På 27.3.2021 den 19.46):

Det er jo derfor vi sorterer.  Det samles og blir sendt til Tyskland og videreforedlet, til hva vet jeg ikke. Søppelsekker? 

Tyskland sender til Kina ,og halve verden sender til Kina. Men Kina sa stopp en del år tilbake og vil ikke ta mer fordi vest sender ikke ren plast men plast blandet med alt annet søppel.

Var dokumentarer på tv noen år siden.

I bunn og grunn "flinke" politikere får oss til å tenke at vi gjør noe bra ved å sortere (ja vi gjør det egentlig) men eneste vi gjør får tiden er å flytte problemet fra her til der.

Anonymkode: c48bf...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.3.2021 den 23.15):

Dør av det svaret her :ler:

Hva er greia med at det ALLTID må komme noen inn å korrigere språk eller ord i hver eneste tråd?! 

"Det heter ikke det, det heter det..." 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 84c15...b5d

Ikke alltid. Bare når det står feil eller uforståelig.
Hvordan forventer du at folk skal lære om de aldri blir korrigert? :)

Anonymkode: 2363a...c6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Peonjenta skrev (På 27.3.2021 den 19.46):

Det er jo derfor vi sorterer.  Det samles og blir sendt til Tyskland og videreforedlet, til hva vet jeg ikke. Søppelsekker? 

Det blir ikke videreforedlet i Tyskland. Tyskland betaler Kina for å ta det imot og sender det dit. Der ender det opp på søppeldynger eller i elver/innsjøer/havet. 

Anonymkode: acff2...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...