Gå til innhold

Herregud så mye plastikk man kaster... hva skjer med all plastikken?


GrønnNellik68

Anbefalte innlegg

Jeg er ingen miljø forkjemper men legger jo merke til at den søppelposen for plast er den posen som blir fortest full. Og jeg tenker får bilder av plast i havet i hodet med en gang. Men har de egentlig funnet en grei måte å bli kvitt plastikken som brukes på omtrent alt. Er det ikke mulig å pakke inn noe i noe annet enn plastikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et annet spørsmål er jo om div ting egentlig MÅ pakkes i noe som helst? 
MÅ brokkolien ha 2,5km gladpack(?) snurra rundt seg? MÅ blomkålen ha det samme? MÅ paprikaen ha plast rundt? 
Hvorfor har vi ikke heller papirposer (som for sopp) for frukt og grønt? (Typ posen til brokkolien står det brokkoli på)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bente1234 skrev (4 timer siden):

Jeg er ingen miljø forkjemper men legger jo merke til at den søppelposen for plast er den posen som blir fortest full. Og jeg tenker får bilder av plast i havet i hodet med en gang. Men har de egentlig funnet en grei måte å bli kvitt plastikken som brukes på omtrent alt. Er det ikke mulig å pakke inn noe i noe annet enn plastikk?

På norsk heter det "plast" ikke "plastikk". :)

Anonymkode: fbf13...b42

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GulSitron skrev (45 minutter siden):

Et annet spørsmål er jo om div ting egentlig MÅ pakkes i noe som helst? 
MÅ brokkolien ha 2,5km gladpack(?) snurra rundt seg? MÅ blomkålen ha det samme? MÅ paprikaen ha plast rundt? 
Hvorfor har vi ikke heller papirposer (som for sopp) for frukt og grønt? (Typ posen til brokkolien står det brokkoli på)

Ja det må de.

Uten innpakning i plast blir mere dårlig. All den matsvinnen er større belastning på miljøet enn plasten de er pakket inn i såfremt plasten resirkuleres riktig.

Anonymkode: 20197...54f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bente1234 skrev (4 timer siden):

Jeg er ingen miljø forkjemper men legger jo merke til at den søppelposen for plast er den posen som blir fortest full. Og jeg tenker får bilder av plast i havet i hodet med en gang. Men har de egentlig funnet en grei måte å bli kvitt plastikken som brukes på omtrent alt. Er det ikke mulig å pakke inn noe i noe annet enn plastikk?

Det er jo derfor vi sorterer.  Det samles og blir sendt til Tyskland og videreforedlet, til hva vet jeg ikke. Søppelsekker? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

På norsk heter det "plast" ikke "plastikk". :)

Anonymkode: fbf13...b42

ok sorry vi sier plastikk her jeg bor da. Plastikk kirurgi..kaller du det for plast kirurgi du da eller? ha ha ha 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Peonjenta skrev (2 timer siden):

Det er jo derfor vi sorterer.  Det samles og blir sendt til Tyskland og videreforedlet, til hva vet jeg ikke. Søppelsekker? 

De sorterer ut det de kan bruke, og lager pellets av det. Resten blir solgt til u-land i asia, hvor de «sorterer» ut restene som kan brukes, og deretter lar resten ligge i åpne deponi. Du har sikkert hørt om plastikkelvene i asia? Nå vet du grunnen.

Anonymkode: da638...831

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Ja det må de.

Uten innpakning i plast blir mere dårlig. All den matsvinnen er større belastning på miljøet enn plasten de er pakket inn i såfremt plasten resirkuleres riktig.

Anonymkode: 20197...54f

Men vi klarer ikke å resirkulere riktig. 80% av plastproduksjonen hvert år er ny plast og ikke resirkulert plast. Plastforbruket er høyere enn noen sinne og vi har visst om plast lenge.

Anonymkode: 57cc3...b6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Crocs_

Prøver å kjøpe så mye resirkulert plast som mulig. Klar bruker resirkulert plast i sine produkter, og Jordan green clean tannkrem også. Kjøper også små søppelposer fra clas ohlson der de bare er laget av resirkulert plast. Zendium ser ut til å begynne å bruke resirkulert plast i sine produkter. Har også kjøpt en lastswab istedenfor Qtips. 

 

Er nok en dråpe i havet så klart, men bruker forbrukermakten til å signalisere at jeg ønsker mer miljøvennlige produkter og ønsker bruk av resirkulert plast. Dessverre er det nok billigere for produsenter å bruke ny plast, ikke resirkulert, og forespørselen er ikke høy nok. ☹️ 

Dessverre ser det ut til at plast som ikke blir resirkulert enten blir brent eller sendt til et dårligere stilt land der det flyter over med plast. Det er virkelig grusomt. 

Endret av _Crocs_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plasten selv den du skyller og sortere blir stort sett brent for energi sammen med vanlig søppel. Det bruker for mye energi å gjenvinne plast og sortere ut forskjellige plast typer. 

Er plasten skitten er det bedre for miljøet å kaste den rett i restavfall. Ikke sløse bort varmtvann på å skylle den. 

Den plasten som kan resirkuleres sendes til Tyskland men ender ofte opp i Tyrkia eller Indonesia på ulovlige deponi. 

https://www.nrk.no/urix/tyrkia-risikerer-a-bli-europas-soppeldynge-1.15285352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper og bruker ikke plastposer lenger. Helt unødvendig. Og heldigvis på butikken så kan man velge om man vil kjøpe brokkolien i plast, eller bruke sin egen pose. 

Vi må bare ta grep å slutte å kjøpe disse produktene. Som plast tannbørste, sjampo i plast, q-tips i plast , engangs bestikk i plast osv.
Og bare håpe at det sender ett signal til de som produserer at vi ikke vil ha dette lenger... Dessverre går det vel kanskje for sakte....

Anonymkode: 72e2e...836

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bente1234 skrev (2 timer siden):

ok sorry vi sier plastikk her jeg bor da. Plastikk kirurgi..kaller du det for plast kirurgi du da eller? ha ha ha 

Det heter plastisk kirurgi... 😉

Anonymkode: 8fbe0...d09

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kjøper og bruker ikke plastposer lenger. Helt unødvendig. Og heldigvis på butikken så kan man velge om man vil kjøpe brokkolien i plast, eller bruke sin egen pose. 

Vi må bare ta grep å slutte å kjøpe disse produktene. Som plast tannbørste, sjampo i plast, q-tips i plast , engangs bestikk i plast osv.
Og bare håpe at det sender ett signal til de som produserer at vi ikke vil ha dette lenger... Dessverre går det vel kanskje for sakte....

Anonymkode: 72e2e...836

Blir forbudt å selge engang bestikk i plast nå. 

Sitat

Sugerør og annen engangsplast forbys til sommeren

Forbudet mot flere produkter av engangsplast trer i kraft 3. juli i år.

https://www.tv2.no/a/13881798/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bente1234 skrev (3 timer siden):

ok sorry vi sier plastikk her jeg bor da. Plastikk kirurgi..kaller du det for plast kirurgi du da eller? ha ha ha 

Jeg sier plast kirurg om kirurgen og plastisk kirurgi om operasjonene.  Det er ikke noe som heter plastikk kirurgi. Litt barnslig å sikk plastikk, høres ut som om du ikke kan snakke rent. 

Anonymkode: c8104...874

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værre skrev (18 minutter siden):

Plasten selv den du skyller og sortere blir stort sett brent for energi sammen med vanlig søppel. Det bruker for mye energi å gjenvinne plast og sortere ut forskjellige plast typer. 

Er plasten skitten er det bedre for miljøet å kaste den rett i restavfall. Ikke sløse bort varmtvann på å skylle den. 

Den plasten som kan resirkuleres sendes til Tyskland men ender ofte opp i Tyrkia eller Indonesia på ulovlige deponi. 

https://www.nrk.no/urix/tyrkia-risikerer-a-bli-europas-soppeldynge-1.15285352

Hvorfor kan ikke vi bygge fabrikker som foredler brukt plast??    Det må jo være en gullgruve

Anonymkode: c8104...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor kan ikke vi bygge fabrikker som foredler brukt plast??    Det må jo være en gullgruve

Anonymkode: c8104...874

Hvordan kan de være en gullgruve å «foredle» et avfallsprodukt? Ja, man kan lage pellets som man kan lage ny plast av, det er det.

Anonymkode: da638...831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor kan ikke vi bygge fabrikker som foredler brukt plast??    Det må jo være en gullgruve

Anonymkode: c8104...874

Det er ikke det dessverre. Det finnes mange forskjellige plast typer og de må sorteres og gjenvinnes på egne måter. 

Det mest suksessfulle vi har er pante ordningen for brusflasker. Men selv der blir over 60% sendt til forbrenning. 

Aluminium bokser blir smeltet om. Plast er det billigere og mindre energiforbruk å lage ny fra olje dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk om alle produsenter kunne ha samarbeidet for felles sak, så det hadde blitt enklere for oss forbrukere å gjøre vår del av jobben. Jeg tenker nå på å lage standardutgaver av plastbokser i forskjellige størrelser, som enkelt lot seg plassere oppi hverandre og dermed ta så liten plass som mulig når vi kastet dem. Rett og slett meget enkle varianter av  "østblokktendenser", men du verden så mye mindre plass det hadde tatt. I tillegg til at alt skulle ha blitt merket fra starten av; rest, plast etc. Jeg hadde gjerne blitt med på en slik dugnad.  

Endret av Hoppetaujenta
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste må jo være tre kilo plast rundt for eks en ny saks, en usb ladekabel, eller enn annen liten drittdings hvor det er er a3 ark med megafeit plast rundt som må kappsages av. Hva faen er poenget???

Anonymkode: fbf79...a8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det verste må jo være tre kilo plast rundt for eks en ny saks, en usb ladekabel, eller enn annen liten drittdings hvor det er er a3 ark med megafeit plast rundt som må kappsages av. Hva faen er poenget???

Anonymkode: fbf79...a8d

Kun økonomiske årsaker. Kunne blitt solgt i en pappboks.

Anonymkode: da638...831

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...