Gå til innhold

Hvorfor får uføre mer penger i Arendal enn andre kommuner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en bekjent som akkurat er blitt ufør, og nå skal han flytte til Arendal fordi uføre får mer penger der enn andre steder. Som jeg forsto det så er det en greie at uføre fra hele landet flytter dit. Han ville ikke si så mye mer, men min kompis kjenner ingen der, og alle i familien bor nord for Trondheim, så det må jo være betydelig beløp for at folk flytter så langt og bort fra alt kjent. Hvis dette stemmer,  hva er isåfall grunnen? Får Arendal kommune ekstra statlig støtte pr ufør eller hva er greia?

Anonymkode: 4c5aa...6e1

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri hørt det om arendal, men vet mange uføre flytter til Halden fordi det er nærmere sverige og dermed blir billigere  å kjøre over grensa for å storhandle ( er ung ufør selv og bor i Oslo).

Anonymkode: c2b7e...640

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har lurt på det sammen! Min venninne flytta til Arendal fra Harstad for fire år siden av samme grunn.

Anonymkode: 6a322...64f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette må være bullshit fra ende til annen. Det er statlige regler om uføretrygd som gjelder, ikke kommunale. Det er staten som bestemmer satsene på G og alle trygdeytelser.

Anonymkode: 44209...d80

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette må være bullshit fra ende til annen. Det er statlige regler om uføretrygd som gjelder, ikke kommunale. Det er staten som bestemmer satsene på G og alle trygdeytelser.

Anonymkode: 44209...d80

Kan det være en annen grunn? Om kommunen betaler bolig eller liknende kanskje 

AnonymBruker
Skrevet

Hæ?

Uføretrygd har da ingenting med kommunen å gjøre. Det er en statlig ytelse, og det beløpet er satt en gang for alle når det innvilges. En får ikke mer utbetalt i dyre Oslo enn i ei billig bygd nordpå.

Kommunale hjelpetjenester setter kommunen pris på selv, men det er ting som hjemmehjelp, middag fra storkjøkken, personlig assistent ol. 

Anonymkode: b7260...161

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Mulig de får bostøtte der? Kommuner har ulike grenser for når man har rett på bostøtte

Anonymkode: 9f0ad...221

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også hørt dette.

Anonymkode: 83724...c88

AnonymBruker
Skrevet

Kan det være at Arendal har tilrettelagte boliger, og nedsatt leie på bolig, til uføretrygdede? I kombinasjon av stort uføretrygdnettverk ettersom Agder skal ha prosentvis høy andel uføretrygd i landet? Samt at Arendal er en av plassene i Norge med "best" vær hele året? Og så har Arendal en del viktige klinikker og behandlingssteder i nærområdet.

Ja nei, jeg vet ikke, men dem får garantert ikke mer i trygd av å bo der. Dette er statlig regulert, og alle følger samme satser.

Anonymkode: 47489...dbe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mulig de får bostøtte der? Kommuner har ulike grenser for når man har rett på bostøtte

Anonymkode: 9f0ad...221

Dette høres plausibelt ut!

Har en venn som er oppvokst på Sørlandet. Han sier at Arendal har en veldig høy andel med folk på uføretrygd, men jeg har aldri spurt hvorfor. Det hadde vært interessant å vite årsakssammenhengen her.

Har Arendal lokalpolitikere som er veldig sosialt innstilt eller er flinke til å tilrettelegge for dem med lav økonomi?

Ellers vet jeg at mange flytter til Østfold eller deler av Østerdalen (nær svenskegrensa), slik noen nevner her. Det skyldes vel at det er relativt billig å bo / kort vei til Sverige.

Selv er jeg på AAP, og frykter at derfor mot uføretrygd. Jeg kjøpte heldigvis leilighet i et billig område i Oslo for noen år siden, før jeg ble syk. Ser at det er oppnåelig for meg å beholde leiligheten, og det er det største lyspunktet for meg i den situasjonen jeg er i.

Dersom man har råd til boutgiftene, kan man tross alt leve godt i Oslo for en billig penge...

Anonymkode: 56c29...97c

AnonymBruker
Skrevet

Arendal er ikke en av kommunene med forhøyet bostøtte.

Anonymkode: b7260...161

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Godt trygde-fellesskap, sikkert.

- halla, er du trygdet? :lillesky:

- seff! :jepp:

- jeg også! :strix:

Og så blir det starten på vakre vennskap. :klem1:

Anonymkode: 1a3af...57b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er ufør, og har aldri hørt om dette? 

Anonymkode: 9f66d...cf9

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.3.2021 den 12.01):

Er ufør, og har aldri hørt om dette? 

Anonymkode: 9f66d...cf9

Hører dette mer og mer om Arendal 😳 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet fra Gjøvik til Arendal pga dette 🤑

Anonymkode: 1770f...8b5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg flyttet fra Gjøvik til Arendal pga dette 🤑

Anonymkode: 1770f...8b5

Jøss, kanskje du kan opplyse hva Arendal kommune tilfører uføretrygden din for oss uinnvidde?

Anonymkode: 2d102...7ba

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jøss, kanskje du kan opplyse hva Arendal kommune tilfører uføretrygden din for oss uinnvidde?

Anonymkode: 2d102...7ba

Kanskje de synes uføretrygdede er en ressurs og gjør det de kan for å holde på dem. Bedre med uføretrygdede enn ingenting, liksom?

Anonymkode: 1a3af...57b

Skrevet
Sitat

Hvorfor får muslimer mer penger i Arendal enn andre kommuner?

Gjest Airman
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.3.2021 den 10.17):

Jeg har en bekjent som akkurat er blitt ufør, og nå skal han flytte til Arendal fordi uføre får mer penger der enn andre steder. Som jeg forsto det så er det en greie at uføre fra hele landet flytter dit. Han ville ikke si så mye mer, men min kompis kjenner ingen der, og alle i familien bor nord for Trondheim, så det må jo være betydelig beløp for at folk flytter så langt og bort fra alt kjent. Hvis dette stemmer,  hva er isåfall grunnen? Får Arendal kommune ekstra statlig støtte pr ufør eller hva er greia?

Nå forveksler du mellom asylsøkere og norske uføre. Vertskommune får litt i underkant av en million i gruntilskudd som vertskommune pluss tilskudd pr asylsøker dobbelt opp for unge asylsøkere. ( derfor gamle høyrekommuner som Oslo og Asker ser ut som ghettoer). 

Norske uføre får penger fra staten, helt uavhengig hvor en bor

AnonymBruker
Skrevet

Arendal er generelt en drittkommune. Hilsen arendalitt.

Anonymkode: 0a2de...c99

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...