Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Bidrar?? De fleste har arvet formuen, og er i tillegg nullskatteytere.

Anonymkode: aa970...77e

Hva er en nullskattyter?

En person som ikke får lønn for det arbeidet de gjør kan i utgangspunktet ikke betale skatt. Men de rike som du tydeligvis hater bidrar vesentlig til fellesskapet via eierskap i selskapene de eier. 

Hvis en rik person er en nullskattyter; hva er da en på offentlige støtteordninger?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Å være fattig i Norge er ikke det samme som fattig generelt. Jeg er såkalt fattig i Norge, men som flere sier.. Vi er jo egentlig ikke det. Hadde jeg tatt de pengene jeg får inn, ca netto 10 lapper i mnd, med meg til et annet land så hadde jeg sikkert levd som en greve. 

Altså... Mat og tak over hodet samt noe klær har jeg. Og ja, man blir sett ned på i Norge som fattig fordi man ikke får blitt med på noe, men man er jo eeeeegentlig ikke fattig. Ikke helt.  Men at det fins fattige i Norge.. jo helt sikkert. 

Anonymkode: 63c5f...43f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (På 26.3.2021 den 15.51):

Når du snakker om relativ fattigdom, må man ta inn begrepet i det øvrige du skriver om også. Mat er relativt sett ikke dyrt i Norge.  Ut fra gjennomsnittslønn betaler man lite for mat (og drivstoff som er noe mange mener er dyrt i Norge).

De fleste har ikke gjennomsnittslønn, og høye lønninger ødelegger den statistikken. Og jo, mat er veldig dyrt. Spesielt for trygdede, pensjonister, og de med lav inntekt. Du merker det bare ikke, fordi du ikke kjenner noen i den situasjonen selv.

Anonymkode: b1410...7c7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Og der rører du ved noe av problemet. Systemet er feil. De som har belønnes, og de som ikke har, blir fratatt enda mer.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

De fleste har ikke gjennomsnittslønn, og høye lønninger ødelegger den statistikken. Og jo, mat er veldig dyrt. Spesielt for trygdede, pensjonister, og de med lav inntekt. Du merker det bare ikke, fordi du ikke kjenner noen i den situasjonen selv.

Mat er ikke dyrt hvis man kjøper mer vegetarmat som korn og bønner/linser istedenfor kjøtt.

Anonymkode: d8d9d...04f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, ikke relativt sett. Kjøpekraften til en ufør i Norge er mye høyere enn uføre i så og si alle andre land. Og ikke bland alderspensjonister inn. Som gruppe harde det veldig godt.

• Liker 1
Skrevet (endret)
3 hours ago, AnonymBruker said:

Systemet er feil. De som har belønnes, og de som ikke har, blir fratatt enda mer

Nå fremstår jeg kanskje som et rasshøl av en kapitalist, men er det ikke naturlig at de som har noe får lov til å beholde mesteparten av det? 

Staten er da ikke så ondskapsfull at den tar fra de fattige alt de har..? Ja, de har gjort noe med satsene, men det er de nødt til når over 10% av landets innbyggere i arbeidsalder ligger hjemme og uffer seg. Pluss de som er arbeidsledige og permitterte. Det er noe rart når et land har en av verdens friskeste innbyggere, med relativt grei helseordning (gratis) også har flest folk som er for syke til å jobbe... Så om flere av de som ikke fant det gøy nok å jobbe faktisk kom seg ut av huset slik at de som faktisk var syke kunne ha litt bedre trygdeordninger hadde ting vært litt bedre

Endret av newman01
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Vi har billig mat ja, men hvor næringsrik er den billige maten? 

Ja, hva skal man med tivoli? Hva skal man med kafé? Hva skal man med kino? Hva skal man med teater? Som fattig skal man med andre ord aldri unne seg noe? Tur i skogen og bibliotek er koselig det, men det er trist å gjøre dette år etter år uten mulighet for å gjøre annet.

Det er forresten stort klasseskille i Norge allerede

Anonymkode: 594a3...9d0

Virker som du lever i en fantasiverden, og det finnes IKKE klasseskille slik det er i f.eks. Brasil.

Anonymkode: aeb44...687

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Å arve er ingen kriminalitet. Itilleg har de best forutsetninger for å drive bedriften videre. De ansatter personer som igjen betaler skatt. Itilleg bidrar bedriftene med innkjøp av tjenester, som igjen generer mer skatt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Thepig skrev (1 minutt siden):

Å arve er ingen kriminalitet. Itilleg har de best forutsetninger for å drive bedriften videre. De ansatter personer som igjen betaler skatt. Itilleg bidrar bedriftene med innkjøp av tjenester, som igjen generer mer skatt.

Det er bevist gang på gang at lavere forumeskatt skaper IKKE flere arbeidsplasser.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er bevist gang på gang at lavere forumeskatt skaper IKKE flere arbeidsplasser.

Det motsatte er også bevist.....

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Mat er ikke dyrt hvis man kjøper mer vegetarmat som korn og bønner/linser istedenfor kjøtt.

Anonymkode: d8d9d...04f

Blir ikke mett på møkk nei. 

Brunello skrev (3 timer siden):

Nei, ikke relativt sett. Kjøpekraften til en ufør i Norge er mye høyere enn uføre i så og si alle andre land. Og ikke bland alderspensjonister inn. Som gruppe harde det veldig godt.

Du kan ikke sammenligne det. Du må se på de store forskjellene på høy og lav inntekt i Norge, og kostnadene på livsopphold i Norge. De er veldig høye.

Alderspensjonister som hadde god lønn, har det godt ja. Men mange hadde ikke det. La heller være å snakke om andre land. Det er ikke relevant for diskusjonen. Saken er at det er dyrt å være fattig i Norge, og at det er veldig store forskjeller på fattig og rik.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Blir ikke mett på møkk nei. 

Du kan ikke sammenligne det. Du må se på de store forskjellene på høy og lav inntekt i Norge, og kostnadene på livsopphold i Norge. De er veldig høye.

Alderspensjonister som hadde god lønn, har det godt ja. Men mange hadde ikke det. La heller være å snakke om andre land. Det er ikke relevant for diskusjonen. Saken er at det er dyrt å være fattig i Norge, og at det er veldig store forskjeller på fattig og rik.

Norge er det landet i verden men minst forskjeller mellom lavtlønnede og høytlønnede. Du må gjerne mene at de som tjener minst har lite. Men sammenlignet med andre land har de god kjøpekraft.

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.3.2021 den 15.44):

Jeg pantet i går for å klare å kjøpe melk. Kollegaen min får barn når som helst og jeg gruer meg til innsamlingen til present da jeg for tiden ikke har mer enn 10 kr på konto. 

det har vært bedre tider og det vil bli bedre tider men akkurat nå, nå er vi relativt fattige. Det vil si, vi har mindre penger å rutte med enn andre i samme plass i livet og naboer/venner/bekjente/ kollegaer. 

Anonymkode: 2f16a...6f5

Fin måte å tjene ekstra penger på det da, flere som skulle samlet flasker.

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.3.2021 den 12.54):

Vi har billig mat ja, men hvor næringsrik er den billige maten? 

Ja, hva skal man med tivoli? Hva skal man med kafé? Hva skal man med kino? Hva skal man med teater? Som fattig skal man med andre ord aldri unne seg noe? Tur i skogen og bibliotek er koselig det, men det er trist å gjøre dette år etter år uten mulighet for å gjøre annet.

Det er forresten stort klasseskille i Norge allerede. 

Anonymkode: 594a3...9d0

En trenger ikke dra på kafé hver dag. Det gjør ikke hvermansen heller.

Alle kan spare en krone eller flere sånn at man kan dra på kafé en gang i blant.

Selv har jeg ikke hvert på kafé eller spist ute på flere år. Kjøper ikke take away heller. Dette er ikke for at jeg ikke har råd men for at jeg prioriterer annerledes.

Skrevet
newman01 skrev (8 timer siden):

Hvis en rik person er en nullskattyter; hva er da en på offentlige støtteordninger?

Fordi folk ikke skjønner hva verdiskapning er, de ser kun på pengene. At det er en sammenheng mellom hva vi produserer og hva pengene er verdt er det altfor få som ser, selv de som jobber.

Skrevet
Maxwell skrev (På 26.3.2021 den 10.00):

Unge studenter er som regel fattige. 

Studenter kan man vel ikke egentlig definere som fattige. De har midlertidig lav inntekt, men har utsikter til jobb og har en livsstil som står i forhold til inntektsnivået. De fleste har ikke barn og leier billig

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (På 28.3.2021 den 12.24):

Nå fremstår jeg kanskje som et rasshøl av en kapitalist, men er det ikke naturlig at de som har noe får lov til å beholde mesteparten av det? 

Staten er da ikke så ondskapsfull at den tar fra de fattige alt de har..? Ja, de har gjort noe med satsene, men det er de nødt til når over 10% av landets innbyggere i arbeidsalder ligger hjemme og uffer seg. Pluss de som er arbeidsledige og permitterte. Det er noe rart når et land har en av verdens friskeste innbyggere, med relativt grei helseordning (gratis) også har flest folk som er for syke til å jobbe... Så om flere av de som ikke fant det gøy nok å jobbe faktisk kom seg ut av huset slik at de som faktisk var syke kunne ha litt bedre trygdeordninger hadde ting vært litt bedre

Nei, ikke hvis man tenker at de i utgangspunktet ikke skulle sittet på mer enn andre. 🙂Det er jo det som ofte er problemet. At man mener man er berettiget til høyere lønn osv, men egentlig så er det tullete. 

Så hvis man som person ikke er verd mer enn naboen i cash/arbeidstid, så er det veldig rart at noen likevel mener de er berettiget mer. 

Anonymkode: b4e06...879

AnonymBruker
Skrevet
Katten89 skrev (6 minutter siden):

Studenter kan man vel ikke egentlig definere som fattige. De har midlertidig lav inntekt, men har utsikter til jobb og har en livsstil som står i forhold til inntektsnivået. De fleste har ikke barn og leier billig

Mange studenter som forblir med lav inntekt. Er man ikke fattig før man ikke er student mener du? 

Jeg vil si at hvis man knapt har råd til leie, så er man fattig uansett 

Anonymkode: b4e06...879

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mange studenter som forblir med lav inntekt. Er man ikke fattig før man ikke er student mener du? 

Jeg vil si at hvis man knapt har råd til leie, så er man fattig uansett 

Anonymkode: 

Studentene koser seg med pils og festing så at de er så fattige tror jeg ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...