AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #21 Skrevet 26. mars 2021 Thepig skrev (4 minutter siden): Ingen i Norge er fattige fordi de må. Med alle støtteordninger vi har er det kun den fattige sine valg som er feil. "OK" Anonymkode: da23d...203 3
Thepig Skrevet 26. mars 2021 #22 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): "OK" Anonymkode: da23d...203 Enig 🤔
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #23 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg pantet i går for å klare å kjøpe melk. Kollegaen min får barn når som helst og jeg gruer meg til innsamlingen til present da jeg for tiden ikke har mer enn 10 kr på konto. det har vært bedre tider og det vil bli bedre tider men akkurat nå, nå er vi relativt fattige. Det vil si, vi har mindre penger å rutte med enn andre i samme plass i livet og naboer/venner/bekjente/ kollegaer. Anonymkode: 2f16a...6f5 Pant består jo som regel bare av dyra varer som brus saft? Evt juice ect av dyrere slag. Anonymkode: 54fdc...e7f 2
newman01 Skrevet 26. mars 2021 #24 Skrevet 26. mars 2021 Mye enklere om dere diskuterer "husholdninger med vedvarende lavinntekt"... Da slipper man diskusjonen rundt relativ fattigdom og absolutt fattigdom, folk som sier at det ikke finnes fattige i Norge o.l. 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #25 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 25.3.2021 den 17.02): Jeg har bolig! Og mat! Hva mer kan man ønske seg? Anonymkode: 8812e...090 Om du eier bolig, så er det noe helt annet, men hvis du mener at du "har bolig" bare fordi du leier, så har du egentlig ingenting. Du kaster penger ut av vinduet. Sånn sett har også Breivik bolig, og også nok av mat. Massemorderen har til og med flere muskler og ser sunnere ut fysisk sett enn jeg - selv etter at han snart har vært 10 år i buret. Selvsagt finnes det en del fattige i Norge. Dette har til og med forskningsrapporter konkludert. Så hva er en del. Husker å ha lest at det var snakk opp mot 14%, og da snakker vi fort 750.000 individer. Og jeg har ingen grunn til å tvile på det tallet. Kanskje bortimot halvparten av det tallet har innvandrerbakgrunn, men den andre halvparten er fra den "øvrige" befolkningen. Da tenker jeg på relativ fattigdom. Det å ha nok mat er heller ikke selvfølge for absolutt alle i Norge. Det finnes dessverre folk som ikke har hatt nok mat til seg selv. Ironisk nok får sånn sett en bikkje og en katt eid av en middelklasse familie bedre mat enn de folkene jeg nå har nevnt. Folk i fengsel får også mat, og "bolig", men det er ikke dette som er å leve. Det er forskjell på å leve og overleve. Enkelte liker ikke å snakke om den ubehagelige sannheten og etter 8 år med ekstremt høyreorientert regjering (som folket nå ønsker å pelle i baken ut fra regjeringskontorene til høsten), så har vi fått betydelig høyere klasseskiller i Norge. Denne utviklingen begynte enda tidligere, med den stadige, kapitalistiske, neoliberale modellen som startet for fullt på 1990-tallet, men spesielt på 2000-tallet. Her ser vi hvordan de rike lever betydelig lenger enn de fattige. Fattigdom dreper, rett og slett. Spesielt er det ekstra ille for menn med tanke på alderen de lever: De rikeste VS de fattigste mennene. https://www.fhi.no/en/news/2019/rich-outliving-the-poor/ Relativ fattigdom er alt fra det å aldri kunne bygge opp en formue. Det å aldri ha ekstra til uforutsette utgifter. Det å aldri eller sjeldent kunne unne deg det resten av samfunnet unner seg. Det å aldri kunne delta i samfunnet på lik linje med flertallet. Det å måtte unngå undersøkelser (f eks noen nevnte tenner og tannlegen) og det å måtte snu på hver eneste krone. Alt det er relativ fattigdom. Fattigdom er rett og slett helt forferdelig og kan betegnes som økonomisk krigføring mot mennesker. Det å være fattig er så tids- og energioppslukende at folk ikke aner det før de selv er i den samme situasjonen. Det minner litt om folk som må sende 500 tilpassende jobbsøknader til hver annonse, gå på 40 eller 50 intervjuer i løpet av to år, med null resultat, mens alle andre koser seg i behagelig og fast jobb. Er det noe jeg har lært på den harde måten de siste årene, så er det at det er meningsløst å snakke om "Land VS Land", men tanke på hvem som er rik og hvem som er fattig. Man må se på befolkningssegmentet eller befolkningsgruppa man selv tilhører. Og tilhører man "bunnen" i Norge, så er det ikke noe gøy i det hele tatt. Man kjenner seg rett og slett ikke igjen i alle nyheter som påpeker hvor mye formue og penger andre folk har, når man har ingenting selv. Derfor er det meningsløst å snakke om hvilke land er "overall rich" og hvilke er "overall poor". Det gir ikke riktig helhetsbilde i det hele tatt. En rik inder bor på en helt annen "planet" med tanke på muligheter i forhold til en fattig inder. Og en "Exit fyr" (NRK serien) fra Oslos Vestkant bor også på en helt annet "planet" med tanke på muligheter sammenlignet med en enslig, syk person i Norge som har ingen (verken familie eller venner eller penger / formue) og som lever alene på minimumsats. Anonymkode: 109b2...afa 11
Thepig Skrevet 26. mars 2021 #26 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): En rik inder bor på en helt annen "planet" med tanke på muligheter i forhold til en fattig inder. Og en "Exit fyr" (NRK serien) fra Oslos Vestkant bor også på en helt annet "planet" med tanke på muligheter sammenlignet med en enslig, syk person i Norge som har ingen (verken familie eller venner eller penger / formue) og som lever alene på minimumsats. Anonymkode: 109b2...afa Rike personer bidrar med såpass mye i samfunnet at det bare skulle mangle, det lønner seg for alle at de holder seg livet så lenge de bidrar. 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #27 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg pantet i går for å klare å kjøpe melk. Kollegaen min får barn når som helst og jeg gruer meg til innsamlingen til present da jeg for tiden ikke har mer enn 10 kr på konto. det har vært bedre tider og det vil bli bedre tider men akkurat nå, nå er vi relativt fattige. Det vil si, vi har mindre penger å rutte med enn andre i samme plass i livet og naboer/venner/bekjente/ kollegaer. Anonymkode: 2f16a...6f5 Klem❤️ Anonymkode: b4e06...879 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #28 Skrevet 26. mars 2021 Thepig skrev (4 minutter siden): Rike personer bidrar med såpass mye i samfunnet at det bare skulle mangle, det lønner seg for alle at de holder seg livet så lenge de bidrar. Hvis hypotesen din hadde vært riktig (siden du tilber de rike), så burde jo de rike bare ha blitt noe fattigere de siste årene. Det er selvsagt ikke tilfelle. De rike blir bare stadig rikere og rikere og ENDA rikere. Ellers, ganske greit brukernavn du har - er bra at du har iallfall innsikt på det området 😆 Anonymkode: 109b2...afa 8
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #29 Skrevet 26. mars 2021 Thepig skrev (2 timer siden): Ingen i Norge er fattige fordi de må. Med alle støtteordninger vi har er det kun den fattige sine valg som er feil. AnonymBruker skrev (22 timer siden): Nei, det gjør det ikke. Det finnes relativ fattigdom, men ikke fattigdom, fattigdom. Anonymkode: 42982...59a Jo det gjør det. Jeg har kilder på at de finnes. Hvor er deres kilder? https://iogt.no/rusforebygging/rusforskning/rusmidler-og-fattigdom Det er ganske rått å påstå noe annet faktisk.. https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/livet/2019/07/14/195592475/de-hjemlose-som-forsvinner-fra-systemet Anonymkode: b4e06...879 1
Thepig Skrevet 26. mars 2021 #30 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jo det gjør det. Jeg har kilder på at de finnes. Hvor er deres kilder? https://iogt.no/rusforebygging/rusforskning/rusmidler-og-fattigdom Det er ganske rått å påstå noe annet faktisk.. https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/livet/2019/07/14/195592475/de-hjemlose-som-forsvinner-fra-systemet Anonymkode: b4e06...879 Ingen av disse må, de tar valgene selv.
Gjest Kayo Skrevet 26. mars 2021 #31 Skrevet 26. mars 2021 Relativt fattigdom er et veldig merkelig begrep etter min mening. Hva er å leve anstendig i et land som Norge basert på ordningene vi har? Baserer man fattigdom kun på inntekt eller forbruksvaner samt gjeld? Vil en blakk person med årslønn på en million være rikere enn en person med 250k om sistnevnte er i stand til å spare 5 000 per måned sett at begge har like formue? Setter pris på svar
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #32 Skrevet 26. mars 2021 Thepig skrev (2 minutter siden): Ingen av disse må, de tar valgene selv. Jeg spør igjen jeg: har du kilder på det? Du er kanskje en utpreget determinist du da? Eller tar jeg feil? Det er nok ikke så svart hvitt😉 Anonymkode: b4e06...879 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #33 Skrevet 26. mars 2021 Eller var det naturslist kanskje🙄 må friske opp litt.. Anonymkode: b4e06...879
Thepig Skrevet 26. mars 2021 #34 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg spør igjen jeg: har du kilder på det? Du er kanskje en utpreget determinist du da? Eller tar jeg feil? Det er nok ikke så svart hvitt😉 Anonymkode: b4e06...879 Aner ikke, sett folk i den gruppen som passer deg best Kilder? Du ga nettopp 2, det står klart og tydelig at dette er personer som melder seg ut. Systemet er dog feil når det melder deg ut av Norge etter en periode uten kontakt.
Majer Skrevet 26. mars 2021 #35 Skrevet 26. mars 2021 Ulempen med at flertallet kom seg inn på boligmarkedet da prisene var lave er at de nå stemmer på det som gagner dem selv og sine egne barn. De mangler forståelse for andre. Fattigdom må beregnes ut fra hva man har råd til å bruke pengene sine på. Blant masaiene er det mat og i Oslo er det leilighet.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #36 Skrevet 26. mars 2021 Det fins. Etter min mening er fattige de som varig mangler ressurser til å forbedre situasjonen sin. De som har dårlig økonomi i en periode (f.eks studenter) er bare blakke. Anonymkode: 92a34...e94 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #37 Skrevet 26. mars 2021 Thepig skrev (1 minutt siden): Aner ikke, sett folk i den gruppen som passer deg best Kilder? Du ga nettopp 2, det står klart og tydelig at dette er personer som melder seg ut. Systemet er dog feil når det melder deg ut av Norge etter en periode uten kontakt. Spurte deg jeg. 🙂 Plasserte deg ingen av stedene. Men det er definisjoner som plasserer årsakssammenhenger på to ulike steder. Har du tenkt over dette? Hvis du sier at det er personenes egen feil at de er fattig har du plasser årsakssammenhengen i personen selv. Men da har du glemt alle årsakssammenhengene utenfor personen. Altså de årsakene som personen det gjelder ikke kan gjøre noe med. Men disse finnes ikke, sier du.. Dette sier du samtidig som at: "Systemet er dog feil når det melder deg ut av Norge etter en periode uten kontakt." Som forteller at årsaken er utenfor personen det gjelder. Du bommer litt med påstanden din. Du kan nemlig : -Ikke ha krav på støtteordninger -Få for lite på støtte ordninger -Falle utenfor systemer, dvs f. Eks at en persons situasjon ikke er definert av et regelverk som fir støtteordninger. Men dette over ser du, eller du mener det er folks egen feil? Anonymkode: b4e06...879 2
Thepig Skrevet 26. mars 2021 #38 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men dette over ser du, eller du mener det er folks egen feil? Anonymkode: b4e06...879 Folks egen feil.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2021 #39 Skrevet 26. mars 2021 Thepig skrev (6 minutter siden): Folks egen feil. Så kjedelig for deg🙄 men du tar feil altså. Anonymkode: b4e06...879 1
Thepig Skrevet 26. mars 2021 #40 Skrevet 26. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så kjedelig for deg🙄 men du tar feil altså. Anonymkode: b4e06...879 Nei, du tar feil. Alt bunner ut i folks egne valg. Jada, jeg vet du kan bli drept, voldtatt, ranet, kidnappet osv, men du har fremdeles valg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå