AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #1 Skrevet 24. mars 2021 Er sykemeldt. Har fått beskjed om å slappe av.. Det er så vanskelig.. Jeg gjør noe hele tiden, og går like mange skritt til dagen som på jobb, men er mindre stress/stressa. Har gått i gang med å vaske alle sine dyner, og ting man ikke rekker i en travel hverdag. Vurderer å male veggene.. Det er helt håpløst. Jeg kommer til å være like sliten etter sykemeldingen som før.. Noen som har noen råd? Hvordan slappe av? Føles som jeg har tvangstanker om at jeg MÅ gjøre noe nyttig/fornuftig, og ikke lov til å bare ligge der.. Og ja, sykemeldingen er nødvendig.. Anonymkode: 5f48d...e5c 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #2 Skrevet 24. mars 2021 Høres ut som om du må jobbe med egne tanker. Hvorfor har du ikke lov til å hvile? Hva skjer om du en dag gjør ingenting? Sitter i sofaen med bok/TV-serie/internett/spill og gjør ingenting praktisk- hva vil skje da? Anonymkode: 66be3...9fb 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #3 Skrevet 24. mars 2021 Sykemeldingen er nødvendig, og det er like nødvendig at du hører på medisinske råd. Er rådet å slappe av, og du, som du sier, heller ikke blir bedre av å holde på slik du gjør, så må du rett og slett tvinge deg til å gjøre det. Dropp å male veggen. Ligg på sofaen med laptopen på fanget og TV-en på, så stjeler det en del oppmerksomhet. Søk rundt etter farger du kunne tenke deg å bruke, planlegg fremtiden, lag lister over ting du vil gjøre. Men IKKE gjør dem. Du kommer ut i andre enden med mer overskudd og ivaretatt helse. Hvis barnet ditt, om du har, hadde oppført seg som deg, mens rådet er å være rolig, hvordan hadde du reagert? Eller moren din, om du ikke har barn? Anonymkode: 6e9e7...ed6
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #4 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Høres ut som om du må jobbe med egne tanker. Hvorfor har du ikke lov til å hvile? Hva skjer om du en dag gjør ingenting? Sitter i sofaen med bok/TV-serie/internett/spill og gjør ingenting praktisk- hva vil skje da? Anonymkode: 66be3...9fb Hvis jeg ikke gjør noe, er jeg lat og ubrukelig. Må benytte tiden til å gjøre noe fornuftig.. Skal samboeren min gjøre det da? Han har jo vært på jobb.. Jeg er bare hjemme.. Hadde ikke forventet at han gjorde noe, om det var omvendt. Gjelder bare for meg Anonymkode: 5f48d...e5c
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #5 Skrevet 24. mars 2021 Just now, AnonymBruker said: Han har jo vært på jobb.. Jeg er bare hjemme.. Hadde ikke forventet at han gjorde noe, om det var omvendt. Gjelder bare for meg Jeg kjenner igjen den tankegangen hos meg selv. Det jeg da prøver på, som er en smertelig tankegang, er denne: hvorfor forventer jeg mer av meg selv enn jeg ville forventet av alle andre? Er jeg SÅ unik? Er jeg virkelig bedre enn alle andre? Anonymkode: 6e9e7...ed6 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #6 Skrevet 24. mars 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvis jeg ikke gjør noe, er jeg lat og ubrukelig. Må benytte tiden til å gjøre noe fornuftig.. Skal samboeren min gjøre det da? Han har jo vært på jobb.. Jeg er bare hjemme.. Hadde ikke forventet at han gjorde noe, om det var omvendt. Gjelder bare for meg Anonymkode: 5f48d...e5c Ja, men hva skjer? Raser huset sammen? Poenget mitt er - om du ligger på sofaen en dag og gjør ingenting, så skjer det faktisk ikke noe. Det går helt fint. Anonymkode: 66be3...9fb 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #7 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sykemeldingen er nødvendig, og det er like nødvendig at du hører på medisinske råd. Er rådet å slappe av, og du, som du sier, heller ikke blir bedre av å holde på slik du gjør, så må du rett og slett tvinge deg til å gjøre det. Dropp å male veggen. Ligg på sofaen med laptopen på fanget og TV-en på, så stjeler det en del oppmerksomhet. Søk rundt etter farger du kunne tenke deg å bruke, planlegg fremtiden, lag lister over ting du vil gjøre. Men IKKE gjør dem. Du kommer ut i andre enden med mer overskudd og ivaretatt helse. Hvis barnet ditt, om du har, hadde oppført seg som deg, mens rådet er å være rolig, hvordan hadde du reagert? Eller moren din, om du ikke har barn? Anonymkode: 6e9e7...ed6 Barnet mitt hadde jeg stroppet fast i sengen om den legetimen handlet om barnet.. Har ikke handlet maling! Klarte å styre unna.. Hva skal jeg gjøre med listene? Liker å lage lister, og krysse ut.. Har TV på, men kan ikke huske å ha sett en hel episode av noe på noen år faktisk.. Ender alltid opp med å stikke for å gjøre noe.. Anonymkode: 5f48d...e5c
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #8 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, men hva skjer? Raser huset sammen? Poenget mitt er - om du ligger på sofaen en dag og gjør ingenting, så skjer det faktisk ikke noe. Det går helt fint. Anonymkode: 66be3...9fb Du har helt rett. Selv om jeg mister pusten av å tenke på det! Anonymkode: 5f48d...e5c
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #9 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg kjenner igjen den tankegangen hos meg selv. Det jeg da prøver på, som er en smertelig tankegang, er denne: hvorfor forventer jeg mer av meg selv enn jeg ville forventet av alle andre? Er jeg SÅ unik? Er jeg virkelig bedre enn alle andre? Anonymkode: 6e9e7...ed6 Takk! Nei, jeg er jo ikke det. Jeg er ikke unik, bare veldig stressa. Måtte be jobben ikke kontakte meg før dagen før jeg skal tilbake. Har mest lyst å logge meg på å "hjelpe til". Heldigvis kan jeg ikke det.. Anonymkode: 5f48d...e5c
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #10 Skrevet 24. mars 2021 Det høres ikke sunt ut i lengden, det å ikke klare å slappe av. Jeg synes det var gode spørsmål å stille seg her over - hva gjør deg så spesiell at du forventer noe annet av deg selv enn andre? Hva skiller deg fra andre som gjør at om du slapper av så er du lat og ubrukelig mens det er greit at andre gjør det? Anonymkode: 66be3...9fb
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #11 Skrevet 24. mars 2021 Just now, AnonymBruker said: Takk! Nei, jeg er jo ikke det. Jeg er ikke unik, bare veldig stressa. Måtte be jobben ikke kontakte meg før dagen før jeg skal tilbake. Har mest lyst å logge meg på å "hjelpe til". Heldigvis kan jeg ikke det.. Anonymkode: 5f48d...e5c Det bunner jo bare i noe godt i deg, men du må vri det om litt, så du får rettet det gode du har innover mot deg selv! Nå er det tid for å gi DEG det kropp og sjel forventer av deg. Det tar tid, og krever mye, men det er en nødvendig øvelse. TV og PC kombinert kan ofte distrahere meg nok så jeg klarer å holde meg på sofaen/bli liggende. Det er slitsomt, og det er til tider også veldig kjedelig, men det høres ut som noe du rett og slett bare må gjøre. Anonymkode: 6e9e7...ed6
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #12 Skrevet 24. mars 2021 Vet ikke om det vil funke for deg, men jeg sliter også veldig med å gire ned. Jeg har funnet ut at selvhypnose/meditasjon på YouTube funker fint. Anonymkode: e4eaf...6ca
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2021 #13 Skrevet 24. mars 2021 Å ligge på sofaen hele dagen blir man ikke uthvilt av.Vondt i ryggen får man og! Å gjøre lysbetonte ting derimot, det er hvile for kropp og hode. Gjør noe du liker, gå tur, vær ute, lær noe nytt som engasjerer deg, men legg deg ikke på sofaen. Anonymkode: cc2fa...789 1
Lillehuffsa Skrevet 24. mars 2021 #14 Skrevet 24. mars 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hvis jeg ikke gjør noe, er jeg lat og ubrukelig. Må benytte tiden til å gjøre noe fornuftig.. Skal samboeren min gjøre det da? Han har jo vært på jobb.. Jeg er bare hjemme.. Hadde ikke forventet at han gjorde noe, om det var omvendt. Gjelder bare for meg Anonymkode: 5f48d...e5c TS: Du er ikke lat og ubrukelig om du ikke gjør noe. Du har fått beskjed om å slappe av og det er nok en grunn til at du har fått den beskjeden. Og jeg vet det ikke er lett å ta det med ro når man først har fått beskjed om det. Så jeg vil råde deg til å gjøre noe du liker som ikke krever alt for mye energi av deg.
Stoltskeiv Skrevet 24. mars 2021 #15 Skrevet 24. mars 2021 Personlig blir jeg mer sliten av å slappe av på sofaen med Netflix osv. Jeg er den som får mer energi av å gjøre noe feks en treningøkt. Sier ikke at du må trene, men så lenge jeg føler at jeg har gjort noe nyttig for meg selv, så får jeg mer energi av det. Kanskje du skal prøve å finne ut av hva som er din greie som du får mer energi av?
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #16 Skrevet 25. mars 2021 Nå er ikke jeg lege. Men dette stresset, uroen, at du ikke "klarer" å slappe av.. Kan det tenkes at du har en udiagnostisert adhd diagnose? Bare kjente veldig igjen. Lage lister, krysse ut, føler deg ubrukelig hvis du ikke får ting gjort, stressa, klarer ikke slappe av, "må" gjøre masse... Vurder om du trenger å dra til dps og be om utredning? Er hjelp å få, så kanskje du kan få hjelp til hvordan takle hverdagen ☺️ (er ikke noe galt i å ha adhd. Jeg fikk nettopp diagnosen selv og jeg er over 30. Mange fungerende personer, spesielt kvinner, er vanskelig å avdekke adhd diagnose på før man er godt voksen fordi man kamuflerer symptomene.) Anonymkode: 47736...843
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #18 Skrevet 25. mars 2021 On 3/24/2021 at 8:44 AM, AnonymBruker said: Hvis jeg ikke gjør noe, er jeg lat og ubrukelig. Må benytte tiden til å gjøre noe fornuftig.. Skal samboeren min gjøre det da? Han har jo vært på jobb.. Jeg er bare hjemme.. Hadde ikke forventet at han gjorde noe, om det var omvendt. Gjelder bare for meg Anonymkode: 5f48d...e5c Men i dette tilfellet så har du fått beskjed om å slappe av. Hvis du ikke gjør det så vil du kanskje bare ende med en lengre sykemelding og være enda mer "ubrukelig". Det å slappe av er det fornuftige som du må gjøre nå. Anonymkode: 8e164...b20
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #19 Skrevet 25. mars 2021 Prøv å bestem deg for å ta to dager, kanskje tre, helt uten å gjøre noe. Tenk litt over en serie eller flere filmer du har hatt lyst til å se lenge, men ikke tatt deg tid til. Ta deg en god dusj/bad og bruk litt velvære produkter, skrubb og ansiktsmaske f.eks. Dempet belysning, kanskje rolig musikk. Så flytter du deg til sofaen og setter på noe du har lyst til å se. Du kan selvsagt lage mat, men ikke gjør det avansert. Lag noe du har lyst på som du forbinder med helg eller med rolige tider. Gjør dette i et par dager. Får du lyst til å gjøre husarbeid, stopp deg selv. Ingenting skjer om du lar vær i et par dager. Ja, rydd inn etter middag, men ikke sett i gang med støvsuging, klesvask (med mindre det er prekært), maling, eller planlegging av dette. Starter tankene å gå den veien, må du si stopp til deg selv. Jeg er kronisk syk, og lite energi. Faktisk ingen energi. De få gangene i mnd jeg får et lite energirush har jeg lyst til å gjøre alt på kort tid, men jeg gjør det ikke. Når jeg klarer å spare på den energien kan den vare lengre. Vet du hva jeg har lært? At jeg fortjener å slappe av når jeg føler meg bra. Det tok meg lang tid å forstå som syk. Jeg følte jeg måtte være produktiv så fort jeg hadde overskudd eller klarte å reise meg fra senga, MÅTTE gjøre noe. Men nå klarer jeg å forstå at jeg fortjener å sitte i sofaen og føle meg bra. Jeg fortjener å spise en god middag med mannen uten å føle at jeg skal svime av fordi jeg gjorde for mye rett før. Du må bremse, og du må sette regler for deg selv. Når du er vant til å bare gå som du gjør, tar det en innsats fra deg selv å få dette til. Men du kan klare det Gjør det før du mister valget, og du mister all energien og går på veggen. Anonymkode: 4a9fd...68e
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #20 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 24.3.2021 den 8.44): Hvis jeg ikke gjør noe, er jeg lat og ubrukelig. Må benytte tiden til å gjøre noe fornuftig.. Skal samboeren min gjøre det da? Han har jo vært på jobb.. Jeg er bare hjemme.. Hadde ikke forventet at han gjorde noe, om det var omvendt. Gjelder bare for meg Anonymkode: 5f48d...e5c Jeg pleier også å ha sånne tanker. Anonymkode: 28932...2f7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå