Gjest Acer Skrevet 22. mars 2021 #41 Skrevet 22. mars 2021 Skattetrekket / kortet justerer du selv akkurat slik som sjølv ønsker med noen tastetrykk .
Mezzosoprena Skrevet 22. mars 2021 #42 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Fikk tilbake skattemelding/selvangivelsen i dag, og ble mildt sagt sjokkert. Jeg er en enslig forsørger, jobber som lærer, får null i bidrag fra barnefar. Likevel, nå har jeg fått beskjed om at jeg skal betale ca. 8600 NOK i restskatt! Jeg er veldig langt nede nå, og forstår ikke at dette er mulig. I fjor fikk jeg restskatt på ca. 3000 NOK, og syntes det var mye. Å se det stå 8600 NOK denne gangen, føltes som en knyttneve i magen. Er det mulig å klage på dette? Synes det er helt vanvittig, at en vanlig lønnsmottaker skal måtte betale så mye i restskatt. Det er til gjengjeld arbeidsgiver som henter ut skattekort, så er jo ikke engang jeg som har bestemt hva mitt forskuddstrekk skal være. Stod at forskuddstrekk var ca. 133 000 kr, men at beregnet skatt og avgifter var 142 000 kr....Så nesten 9 000 i restskatt. Er bare slått ut, orker ikke gjøre noe. Ikke motivert til å jobbe engang når dette skjer. Har lite til overs hver måned, og nå plutselig skulle betale over 8000 NOK i restskatt. Erfaringer med å klage på dette? Hjelper det i det hele tatt? Anonymkode: 93861...d6a Hvis det er feil i skatteberegningen din, så endrer du på det og restskatten vil bli redusert. Hvis det er slik at du faktisk har betalt for lite skatt, så skylder du de pengene og det er ingenting du kan gjøre med det. Det er ditt ansvar å sjekke skattekortet ditt hvert år, det er derfor vi får melding om at det er tilgjengelig når det er det. 5
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #43 Skrevet 22. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er da arbeidsgiver som henter ut skattekort. Har jobbet i mer enn 10 år i fulltidsjobb, og aldri tidligere unntatt i fjor og i år fått restskatt. Byttet jobb i 2018, så tydeligvis gjør ikke de jobben sin ordentlig i forhold til lønn og skatt. Anonymkode: 93861...d6a Men det er ditt ansvar å følge med på slikt! Anonymkode: c9a94...b40 6
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2021 #44 Skrevet 22. mars 2021 For fremtidige år bør du gjøre følgende: - sjekke opplysningene som ligger til grunn for beregning av skattekortet når du får skattetrekksmeldingen i desember. Endre opplysningene hvis de ikke stemmer slik at du får nytt skattekort. - sjekk opplysningene i oppgavene du får fra arbeidsgiver, banker osv. når du får disse etter nyttår. Gi beskjed til oppgavegiver dersom opplysningene ikke stemmer. - sjekk at opplysningene i skattemeldingen stemmer når den kommer i mars/april og endre opplysninger som er feil/mangler og send lever skattemeldingen. - sjekk skattetrekket i løpet av året om det ser greitt - hvis ikke endre det. Anonymkode: c7253...c92 4
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #45 Skrevet 23. mars 2021 Helt vilt at det er en voksen person, attpåtil en lærer og forelder, som har skrevet dette. Sjeldent jeg får så hakeslepp av en tråd her på KG. Trodde jeg hadde sett det meste, men! 😅 Anonymkode: 7cdcb...d09 12
Taluno Skrevet 23. mars 2021 #46 Skrevet 23. mars 2021 Selvfølgelig kan du klage! Du kan klage på at skattekortet ikke er korrekt. Klagen rettes til den som er ansvarlig for korrekte opplysninger i skattekortet, altså deg selv. Du kan klage på at det ikke trekkes ekstra for å kompansere for feil skattetrekk. Klagen rettes til den som er ansvarlig for å legge inn ekstra trekk, altså deg selv. 15
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #47 Skrevet 23. mars 2021 Dette må jo være tull? Du tror arbeidsgiver setter opp skatten til hver enkelt arbeidstaker?? Anonymkode: d0033...522 12
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #48 Skrevet 23. mars 2021 Har du lån, husket du å justere skattetrekket ditt da renta sank? Hvis du har transportutgifter må du legge det inn som fradrag, dette er ikke automatisk i år pga mange med hjemmekontor. Anonymkode: df9ca...94c 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #49 Skrevet 23. mars 2021 Samboer fikk også baksmell i år, som også her var uventet. Ikke så mye som deg, «bare» 2500, men etter at han gikk gjennom utgiftene sine får han nå igjen litt over 3000. Har du ført inn reisevei til og fra jobb? Utgifter til pass av barn, hvis barnet har plass i barnehage eller sfo? Min samboer kom i pluss etter at han førte opp reisevei til og fra jobb. Han tok da med omveien han bruker for henting og levering i barnehagen. Gå gjennom skattemeldingen din, og sjekk at alle poster er riktig Det vel forøvrig bare du som kan justere skattekortet ditt, arbeidsgiver får ikke gjort det, så det er ikke hans feil at det er skattet for lite Anonymkode: bdebe...b70 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #50 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Takk, men når det gjelder forskudd på barnebidrag, så er det ikke noe å hente for meg, så lenge barnefar nekter, fordi: Du har ikke rett til forskudd dersom: Bidragsmottaker har en samlet årsinntekt over kr 534 400. Inntekten overstiger grensen for når du kan ha rett til forskudd Så barnefar kan fortsette å gi blaffen. Tror ikke det er noe jeg kan gjøre. Anonymkode: 93861...d6a Du har inntekt over 500k og legger deg ned og gråter pga 8000kr? Anonymkode: 1e1d7...bce 6
Mariss@68 Skrevet 23. mars 2021 #51 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det er da arbeidsgiver som henter ut skattekort. Har jobbet i mer enn 10 år i fulltidsjobb, og aldri tidligere unntatt i fjor og i år fått restskatt. Byttet jobb i 2018, så tydeligvis gjør ikke de jobben sin ordentlig i forhold til lønn og skatt. Anonymkode: 93861...d6a Det er din jobb å sjekke at dette stemmer på Skatteetaten.no. 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #52 Skrevet 23. mars 2021 Men tanke på at min sjef stjal skattepengene mine, og jeg måtte betale summen fordi at skatten skulle vært betalt inn av meg, så tviler jeg på at en klage hjelper. Min sjef trakk skattepengene av meg, så jeg var ikke klar over at han hadde tatt pengene i egen lomme før jeg fikk årstidenes smell.... Anonymkode: 67f6f...434
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #53 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Men tanke på at min sjef stjal skattepengene mine, og jeg måtte betale summen fordi at skatten skulle vært betalt inn av meg, så tviler jeg på at en klage hjelper. Min sjef trakk skattepengene av meg, så jeg var ikke klar over at han hadde tatt pengene i egen lomme før jeg fikk årstidenes smell.... Anonymkode: 67f6f...434 Men du anmeldte og sendte lønnslipper som viste at du har blitt trukket i skatt da? Da ordnet det seg vel, og sjefen din måtte betale? Anonymkode: 796d6...6f8 15
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #54 Skrevet 23. mars 2021 Dette er kanskje den sykeste tråden jeg noen gang har sett på KG..... 😮 Det stemmer at det er arbeidsgiver som henter ut skattekortet ditt, men dette kortet består kun av informasjon om hvor mye de skal trekke deg i skatt. Det du skal trekkes i skatt beregnes ut fra hva du er forventet å tjene i løpet av et år, hvor mye du har i gjeld, hvor mye du har i ulike fradragsberettigede utgifter, hvor mye du har i formue osv. Dette er veldig personlige opplysninger som arbeidsgiver selvfølgelig ikke har tilgang til - eller mulighet til å endre på. Din skattetrekk beregnes etter opplysningene som DU oppgir og du alene er ansvarlig for at disse stemmer. Dersom du får restskatt, har du betalt for lite skatt, rundt regnet kr 716,667 i måneden. Det betyr at du bør gjøre noe med skattekortet ditt slik at du trekkes litt mer hver måned. Jeg ser at du har forsøkt å stritte imot andre som også har forsøkt å forklare deg dette TS. Dette får meg til å tro at denne tråden enten er fake, eller at du ikke leser andres innlegg ordentlig. Vær så snill å Google "skattekort" eller les litt på skatteetaten sine, der får du hele fasiten svart på hvitt. Anonymkode: 8bb25...095 10
Enmanelskeråhate Skrevet 23. mars 2021 #55 Skrevet 23. mars 2021 Har du husket at renta ha vært rekordlav og justert trekket opp da? Har du ført opp foreldre fradraget på inntill 25k? Klage på hva, at du har brukt pengene du skulle betalt i skatt?
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #56 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men tanke på at min sjef stjal skattepengene mine, og jeg måtte betale summen fordi at skatten skulle vært betalt inn av meg, så tviler jeg på at en klage hjelper. Min sjef trakk skattepengene av meg, så jeg var ikke klar over at han hadde tatt pengene i egen lomme før jeg fikk årstidenes smell.... Anonymkode: 67f6f...434 Det skal ikke være mulig. Selskap er pliktig å stille skattetrekkgaranti, eller konto. Dette skal alltid dekke forpliktelsen de har ovenfor sine arbeidstakere. Brudd på disse kravene vil føre til alvorlige reaksjoner fra revisor. Det vil jo også være veldig tydelig på månedlige lønnsoppgaver, så arbeidstakeren vil raskt se at dette ikke er korrekt om kun nettobeløp er opplyst. Anonymkode: 2f6a4...9db
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #57 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men du anmeldte og sendte lønnslipper som viste at du har blitt trukket i skatt da? Da ordnet det seg vel, og sjefen din måtte betale? Anonymkode: 796d6...6f8 Fikk ikke lønnsslipp heller. Og jeg kunne ikke si opp, fordi jeg var avhengig av lønna, selv om jeg søkte på alt annet. Nei, jeg måtte betale på tross av at saken ble anmeldt. Sjefen var sporløst forsvunnet, så smellen falt på meg. Året etter fikk jeg også smell, men denne slapp jeg å betale, da saken var såpass langt inni systemet. AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det skal ikke være mulig. Selskap er pliktig å stille skattetrekkgaranti, eller konto. Dette skal alltid dekke forpliktelsen de har ovenfor sine arbeidstakere. Brudd på disse kravene vil føre til alvorlige reaksjoner fra revisor. Det vil jo også være veldig tydelig på månedlige lønnsoppgaver, så arbeidstakeren vil raskt se at dette ikke er korrekt om kun nettobeløp er opplyst. Anonymkode: 2f6a4...9db Nei, det skal ikke være mulig. Men så skjedde det allikvel, da. En av fylkets største underslagssaker noen gang, og det kom til å ta årevis å få kjempet igjennom erstatning, da sjefen var borte vekk. Anonymkode: 67f6f...434
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2021 #58 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fikk ikke lønnsslipp heller. Og jeg kunne ikke si opp, fordi jeg var avhengig av lønna, selv om jeg søkte på alt annet. Nei, jeg måtte betale på tross av at saken ble anmeldt. Sjefen var sporløst forsvunnet, så smellen falt på meg. Året etter fikk jeg også smell, men denne slapp jeg å betale, da saken var såpass langt inni systemet. Nei, det skal ikke være mulig. Men så skjedde det allikvel, da. En av fylkets største underslagssaker noen gang, og det kom til å ta årevis å få kjempet igjennom erstatning, da sjefen var borte vekk. Anonymkode: 67f6f...434 Denne tråden her har jo gått fra en lærer som fikk en liten baksmell på skatten, til en usammenhengende sak om sjefer som har tatt skattepenger i egen lomme?!? Dette lukter fake lang vei, just sayin.... Anonymkode: 8bb25...095 5
Pillarguri Skrevet 23. mars 2021 #59 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 22.3.2021 den 15.15): Det er da arbeidsgiver som henter ut skattekort. Har jobbet i mer enn 10 år i fulltidsjobb, og aldri tidligere unntatt i fjor og i år fått restskatt. Byttet jobb i 2018, så tydeligvis gjør ikke de jobben sin ordentlig i forhold til lønn og skatt. Anonymkode: 93861...d6a Dersom du kun har lønn og ingen andre verdier, så er vanligvis skatte etaten god på å sette riktig skattetrekk. Jeg tror at du har endringer i din skattemelding som du ikke har tenkt over øker skatte innbetalingen din. F eks økning i boligverdi, fradrag som du ikke har lenger, nyere bil etc.
Gjest Føsleguri Skrevet 23. mars 2021 #60 Skrevet 23. mars 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Det skal ikke være mulig. Selskap er pliktig å stille skattetrekkgaranti, eller konto. Dette skal alltid dekke forpliktelsen de har ovenfor sine arbeidstakere. Brudd på disse kravene vil føre til alvorlige reaksjoner fra revisor. Det vil jo også være veldig tydelig på månedlige lønnsoppgaver, så arbeidstakeren vil raskt se at dette ikke er korrekt om kun nettobeløp er opplyst. Anonymkode: 2f6a4...9db Det er ikke alle selskap som har revisjonsplikt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå