Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

TS, la Nav ta seg av barnebidragsdelen. Selv om du tjener for mye til å få bidragsforskudd, vil de passe på at far betaler det han skal av bidrag, om enn med lønnstrekk som siste utvei. Jeg er i samme situasjon, med en eks som har veldig varierende inntekt. Han slipper bidrag fra tid til annen, men Nav passer på at han betaler når han kan og skal, og han trekkes i lønn om han sluntrer unna. Forholdet vårt har blitt veldig mye bedre når jeg ikke trenger å tenke på bidrag og snakke med ham om det. 

Anonymkode: e5284...83b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
vinterdekor skrev (1 time siden):

Jeg bryr meg ikke om hvor mange likes andre har fått og hvor mange likes jeg selv har fått. Jeg bryr meg om hvorvidt TS har fått svar på det hun spør om eller ikke. Kun noen få har gitt henne ordentlige svar. Pell deg til Facebook om du vil telle likes. I disse trådene må det være lov å stille økonomiske spørsmål og om du misliker noe er det bare å pelle seg ut.

Det er ikke antall likes jeg er opptatt av her, du misforstod poenget mitt totalt. Det jeg siktet til var hvordan man svarer andre og det er jo svaret ditt til meg her et godt bevis på. Det er ikke noen grunn til å svare andre frekt og nedlatende. Du ber f.eks meg pelle meg bort... Det er en unødvendig måte å forholde seg til andre forumdeltakere på, selv om ikke de mener det samme som seg selv. 

Anonymkode: 2c8df...628

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
vinterdekor skrev (1 time siden):

Så flink du er da!

Ja jeg har faktisk vært veldig flink med pengene og det er jeg stolt av😊

Anonymkode: 7510b...e20

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

@vinterdekor, nå har du forsøkt alt. Alle hersketeknikker, alle meningsløse og tåpelige kommentarer a'la "Så flink du er da", "da må du har lite hår igjen" og "pell deg vekk". Du er tom for argumenter nå, men du holder desperat liv i denne stakkarslige tråden. Du er skikkelig drevet av følelser, og klarer ikke å skille mellom følelser og hva som er fakta er. Jeg skjønner at du håper at folk er ubrukelige i økonomi slik at du har noe å leve av i fremtiden. Vi kan ikke alle være flinke i økonomi. Men dette slaget i trynet er bra for slike som TS, for da kan det KANSKJE være at hun tar seg sammen i fremtiden. Hvis man skal dille og dalle, syns synd på og pakke inn i bomull slik du foretrekker, så vil ikke folk endre seg heller. Folk må få klar melding. Slik er det bare. Du tapte denne diskusjonen mot X antall mennesker, og nå er det på tide å gi seg og la det ligge.

Anonymkode: 7cdcb...d09

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (1 time siden):

@vinterdekor, nå har du forsøkt alt. Alle hersketeknikker, alle meningsløse og tåpelige kommentarer a'la "Så flink du er da", "da må du har lite hår igjen" og "pell deg vekk". Du er tom for argumenter nå, men du holder desperat liv i denne stakkarslige tråden. Du er skikkelig drevet av følelser, og klarer ikke å skille mellom følelser og hva som er fakta er. Jeg skjønner at du håper at folk er ubrukelige i økonomi slik at du har noe å leve av i fremtiden. Vi kan ikke alle være flinke i økonomi. Men dette slaget i trynet er bra for slike som TS, for da kan det KANSKJE være at hun tar seg sammen i fremtiden. Hvis man skal dille og dalle, syns synd på og pakke inn i bomull slik du foretrekker, så vil ikke folk endre seg heller. Folk må få klar melding. Slik er det bare. Du tapte denne diskusjonen mot X antall mennesker, og nå er det på tide å gi seg og la det ligge.

Det er forskjell på å dille og dalle og direkte latterliggjøring. Det er DET  som har vært poenget til vinterdekor gjennom hele denne diskusjonen, ikke de som har konkret forklart ts hva hun må gjøre. Personangrepene mot ts er mildt sagt mange, og skulle vært ryddet tidlig. At mange ikke skjønner skattemelding og skattekort er et REELT PROBLEM og løses ikke med personangrep. Og det er nettopp økonomer som TBergh og vinterdekor som forstår dette og ikke menigmann besserwissere som skal hetse over en lav sko. 

Anonymkode: 12439...7a2

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er forskjell på å dille og dalle og direkte latterliggjøring. Det er DET  som har vært poenget til vinterdekor gjennom hele denne diskusjonen, ikke de som har konkret forklart ts hva hun må gjøre. Personangrepene mot ts er mildt sagt mange, og skulle vært ryddet tidlig. At mange ikke skjønner skattemelding og skattekort er et REELT PROBLEM og løses ikke med personangrep. Og det er nettopp økonomer som TBergh og vinterdekor som forstår dette og ikke menigmann besserwissere som skal hetse over en lav sko. 

Anonymkode: 12439...7a2

Ja, mange besserwissere her, det er helt sikkert. Og når de blir tatt med buksa nede kalles det altså for hersketeknikk, typisk, istedenfor å beklage til Hi måtte de selvsagt gå løs på de som forsvarte henne, i dette tilfellet meg. Heldigvis peller de ikke meg på nesen, jeg klarer godt å se hvem som er på jordet! Det latterligste er at de som herset selv ikke tålte å bli pisket i raua, noe de fortjente! 

AnonymBruker
Skrevet
smilo skrev (23 timer siden):

Jeg vil påstå at å sjekke skattekort og skattemelding er like mye allmennkunnskap som å skifte sikring i sikringsskapet. 

Jeg er revisor, og sjekker aldri skattekortet. 

Har en arbeidsgiver, og ett boliglån, og sparer i fond. Så det blir hva det blir. Får som solid baksmell hvert år - og det er helt supert, da har jeg jo hatt et gratis lån fra myndighetene gjennom året. 

Anonymkode: 2f6a4...9db

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (På 22.3.2021 den 15.11):

Er du voksen nok til å jobbe og ha barn, blir jeg sjokkert over at du faktisk går rundt og tror at det er arbeidsgiver som bestemmer forskuddstrekket ditt. Det er det ikke. Det er du. Det er du som hvert år 1. januar skal logge deg inn på Skatteetaten og fikse så du får korrekt skattekort ifht hva du har av inntekt og fradrag det året. DIN JOBB og DITT ANSVAR å sørge for justeringer. 

Du får baksmell fordi du ikke har gjort dette. 

Du må f.eks. finne ut nøyaktig hvor mye du er forventet å skulle betale i renter kommende år (billån, boliglån, andre lån). Alt skal med, for å få beregnet korrekt skatt. Fradrag til barnepass og alt. Gå gjennom alt du har nå, og juster skattekortet ditt for 2021 i dag, eller denne uken, så det stemmer bedre for resten av året. Ellers vil kanskje baksmellen gjenta seg neste år også....

Skulle ting endre seg betydelig i økonomien din i løpet av året, så logger du på skatteetaten.no igjen og justerer skattekortet på nytt, så det blir mest mulig riktig. F.eks. ved renteendringer på boliglån, som ofte kan utgjøre en del pr år.

Dette! Tenk at voksne mennesker ikke har fått med seg noe så elementært. Godt forklart, @Million

Anonymkode: 2a1dc...9e5

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette! Tenk at voksne mennesker ikke har fått med seg noe så elementært. Godt forklart, @Million

Anonymkode: 2a1dc...9e5

Det du henviser til er slettes ingen forklaring, kun en utskjellelse til TS. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har en arbeidsgiver, og ett boliglån, og sparer i fond. Så det blir hva det blir. Får som solid baksmell hvert år - og det er helt supert, da har jeg jo hatt et gratis lån fra myndighetene gjennom året. 

Jeg sjekker det heller aldri. Det skyldes at jeg aldri vet hvordan året ender før året er ferdig. Det kan være julegratiale som kommer på slutten av året og så videre. Helt umulig å beregne i januar. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

vinterdekor skrev (2 timer siden):

Jeg sjekker det heller aldri. Det skyldes at jeg aldri vet hvordan året ender før året er ferdig. Det kan være julegratiale som kommer på slutten av året og så videre. Helt umulig å beregne i januar. 

Og det er helt greit, hvis man har penger på konto til å betale restskatten. Men ts har tydeligvis ikke det og da bør man følge med igjennom året. Skremmende at man har barn og ikke har en buffer til uforutsette utgifter og dårlig kontroll på økonomien generelt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Og det er helt greit, hvis man har penger på konto til å betale restskatten. Men ts har tydeligvis ikke det og da bør man følge med igjennom året. Skremmende at man har barn og ikke har en buffer til uforutsette utgifter og dårlig kontroll på økonomien generelt. 

Enig i at ethvert voksent menneske bør vite hva skattetrekk og skatt er. Synes det er like sjokkerende her inne hvert år, når tråd på tråd rundt at man er spent på skatteoppgjøret, og nærest tror det er lotto hva man får, eller må betale. 

Kommentaren min gjaldt bare det at alle må inn og sjekke, og korrigere. Gitt automatikken i dette nå tror jeg de færreste gidder å ta den jobben. Og det å ha en fordring/gjeld mot staten og renter ene eller andre veien, utgjør jo småpenger for de fleste sett mot alternative spareformer. 

• Liker 1
Skrevet
vinterdekor skrev (4 timer siden):

Prøver du nå som økonom å si at forskuddstrekk og ligning er helt bingo?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke sånn at man må beregne skattekortet på krona heller da. Har det ikke vært store endringer fra fjoråret, så må vel ikke skattekortet endres heller. Men TS burde nok gjort det, siden hun hadde restskatt året før.

Anonymkode: 6cbcd...c3b

AnonymBruker
Skrevet
vinterdekor skrev (5 timer siden):

Du trenger jo ikke vite dette i januar. Du kan jo endre skattekortet når som helst i året slik at skattetrekket videre i året tar høyde for det du allerede har betalt inn av skatt.

Anonymkode: 5b827...6a1

AnonymBruker
Skrevet
Whistler skrev (39 minutter siden):

Prøver du nå som økonom å si at forskuddstrekk og ligning er helt bingo?

Noe sier meg at vedkommende kanskje ikke er økonom... Det er liksom noe som skurrer her. 🤔

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
vinterdekor skrev (5 timer siden):

Det er da ikke umulig å sjekke. Alt som er utbetalt og innbetalt i løpet av året skal være registrert i begynnelsen av januar når årsoppgjørene kjøres.

Etter å lest dine svar i denne tråden, og andre tråder, så må jeg si jeg har mine store tvil om at du har noen form for økonomisk utdannelse.

Anonymkode: f6a0c...c41

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er da ikke umulig å sjekke. Alt som er utbetalt og innbetalt i løpet av året skal være registrert i begynnelsen av januar når årsoppgjørene kjøres.

Etter å lest dine svar i denne tråden, og andre tråder, så må jeg si jeg har mine store tvil om at du har noen form for økonomisk utdannelse.

Anonymkode: f6a0c...c41

Dette har jeg prøvd å sagt for mange innlegg siden. Jeg tror ikke at @vinterdekor er økonom. Om vedkommende er det blir jeg rett og slett skremt :P 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er jo helt opp til deg. Men du vet at du bør gjøre det, og du hadde nok gjort det om du visste det kunne skape problemer med baksmell.

I tillegg er jeg ganske sikker på at du sjekker skattemeldingen når den kommer. 

Skrevet

Noe sier meg at vedkommende kanskje ikke er økonom... Det er liksom noe som skurrer her. 🤔

Enig. Det har jeg tenkt lenge. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...