Gå til innhold

Ligge bak vinglete bil - ringe nødnummer?

lady90

Anbefalte innlegg

Har alltid lurt på om man skal ringe politiets nødnummer (112) hvis man ligger bak en bil som feks vingler eller oppfører seg rart. Noen som vet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har ringt politiet et par ganger på grunn av mistenkelig kjøring. Har aldri ringt nødnummeret, men 02800. 

Anonymkode: 7e80b...f36

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis det er NØD ringer du nødnummeret, ellers 02800.

Anonymkode: 87fa7...0fa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du ringer politiet og ikke nødnummeret. 

Anonymkode: 0f22d...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husk at det må ligge reel grunn til mistanke om rus eller stor trafikkfare etc og ikke bare din irritasjon over dårlig sjåfør...  å kaste bort politiressurser på at du irriterer deg over noen er enda verre enn dårlig kjøring. 

Anonymkode: d367c...eed

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvis det er NØD ringer du nødnummeret, ellers 02800.

Anonymkode: 87fa7...0fa

Ok kunne ikke dette nummeret i hodet, aldri hørt om det 

Anonymkode: e91b9...723

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ok kunne ikke dette nummeret i hodet, aldri hørt om det 

Anonymkode: e91b9...723

Det er helt ok å ringe politiet når man ser slik kjøring. Har selv ligget bak en slik sjåfør, ringte ikke selv da jeg ikke hadde handsfree den gangen, men noen hadde tydeligvis gjort det. Jeg lå rett bak den som vinglet, og når vi kom til ei påkjøringsrampe sto politiet og ventet. Slapp de inn mellom oss og de stoppa vedkommende etter en km. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har også ringt, men da på nødnummeret. To ganger sa politiet at de allerede var klar over bilisten, altså andre må ha ringt inn. Men her er uttrykningstid for politiet ca 12 timer...vet ikke om det nytter å ringe. 🤣

Anonymkode: b877e...690

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ringer alltid hvis jeg ligger bak noen som kjører vinglete. En gang førte det til ett av landsdelens største narkotikabeslag, føreren hadde kommet over grensa med bilen full av dop, og var i tilleg dønn stein. 

En annen gang hadde bilføreren ikke hatt førerrettighet på over 10 år.... 

Så, - ja, - ser du noen som vingler og ikke kjører bra i trafikken så mener jeg at du har en plikt til å ringe. Du kan faktisk redde mange liv på å gjøre det. 

Anonymkode: 9b1fe...e00

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringer som regel 02800, den ene gangen tok de ikke telefonen og endte med å ringe 112, føreren var dritafull. En annen gang var det så krisekjøring at jeg ringte nødnummeret, føreren hadde blitt tatt for fyllekjøring dagen før.. og den kvelden. Ga bort dashcam video som bevis da personen ble funnet på adressen. 

Men poenget, ringer 02800 dersom kjøringen er litt funky, er det virkelig krise så ringer jeg nødnummeret. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gjorde det en gang da jeg var 19 år. Sjåføren vingla skikkelig, var nesten oppå fortauet og ned igjen flere ganger. 

Ringte 02800, og fikk beskjed av politiet å fortsette å følge etter han. 

Til sluttt stoppet han etter å ha kjørt over ei bru og inn på et industriområde, og jeg brukte bilen min til å stå på tvers på brua slik at han ikke kunne stikke av. Politiet kom og fant han. Rusa som et fly! 

Vet ikke hva som skjedde med mannen, men var inne til avhør der jeg forklarte alt. 

Anonymkode: 258d4...2e7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ringt politiet et par ganger, en gang så lå jeg bak en bil som kjørte veldig vinglete og det viste seg å være to 12 åringer som hadde stjålet en bil og som var ute på fornøyelsestur.

En annen gang ringte jeg på grunn av en lastebil som hadde en kjetting med krok som hang og dinglet, kroken kom mange ganger over i motsatt kjørefelt i svingene og det var et under at ingen ble truffet.

Anonymkode: 420d9...3b0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man ringer politiet, ikke nødnummeret. 

Har vurdert det noen ganger, men merker at terskelen er høy. Jeg tror ikke jeg hadde ringt med mindre sjåføren foran har et veldig tydelig dårlig kjøremønster, det vil si at han legger seg i motgående kjørefelt flere ganger, vingler, ujevn fart lenge osv. Det skal mye til. Er mange som sitter på mobilen, krangler med dama/mannen, kjefter på ungene i baksetet og lignende og da kjører de helt idiot. Var en jeg lå bak en gang som ikke hadde lys på bilen (det var mørkt ute i tillegg), han vingla som faen og kjørte på rødt lys. Da tenkte jeg at det her er definitivt ruskjøring. Men så svingte han av veien og forsvant. 

Anonymkode: 73d37...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jepp, man ringer 02800 :) Jeg har ringt inn flere ganger, folk som har gjort forbikjøring i svinger og som ligger i feil felt over lengre tid. Ene gangen var en taxi, da ringte jeg rett til taxiselskapet og sa at enten holder han på å sovne eller er full, men han har ikke noe på veien å gjøre. De takket og sa de skulle stoppe han så fort jeg la på.

Anonymkode: 587f7...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man ringer politiet, ikke nødnummeret. 

Har vurdert det noen ganger, men merker at terskelen er høy. Jeg tror ikke jeg hadde ringt med mindre sjåføren foran har et veldig tydelig dårlig kjøremønster, det vil si at han legger seg i motgående kjørefelt flere ganger, vingler, ujevn fart lenge osv. Det skal mye til. Er mange som sitter på mobilen, krangler med dama/mannen, kjefter på ungene i baksetet og lignende og da kjører de helt idiot. Var en jeg lå bak en gang som ikke hadde lys på bilen (det var mørkt ute i tillegg), han vingla som faen og kjørte på rødt lys. Da tenkte jeg at det her er definitivt ruskjøring. Men så svingte han av veien og forsvant. 

Anonymkode: 73d37...766

Da ringer du politiet, for å forhindre at føreren dreper noen i trafikken. 

Anonymkode: e5d5e...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blinkie
lady90 skrev (På 22.3.2021 den 7.30):

Har alltid lurt på om man skal ringe politiets nødnummer (112) hvis man ligger bak en bil som feks vingler eller oppfører seg rart. Noen som vet? 

Ring Politiet.  Vi lå bak en veldig vinglete lastebil. Jeg ringde politet og fortalte hva som skjedde og sa reg.nr på bilen. De stoppet han, og sjåføren var beruset. Kunna ha endt tragisk, men gjorde heldigvis ikke det. Han var fra Latvia. Vi har opplevd både før og etter, at sjåfører fra Latvia og Litauen kjører altfor fort, kjører vinglete og har dårlige/slitte dekk på vogntogene sine 😕 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...