AnonymBruker Skrevet 18. mars 2021 #1 Skrevet 18. mars 2021 Jeg byttet merke på hudkremene og et serum til ansiktet for ca. 6 uker siden. I dag (over natten) har jeg fått utslett i ansiktet; pannen og kinnene. Utslettet klør litt og er rødt og huden føles veldig "nuppete". Normalt sett har jeg unormalt glatt hud. Jeg lurer på om det kan ha noe med hudkremene å gjøre siden jeg allerede har brukt de i flere uker? Jeg har også hatt nedsatt allmenntilstand i ca 2 uker, og har ikke tenkt noe videre over det fordi det ikke er helt unormalt for meg pga. tidligere sykdom. Så nå er jeg i stuss på om utslettet kan ha noe å gjøre med hudprodukter eller er sykdomsrelatert. Jeg har ikke spist noe annerledes, eller noe nytt eller brukt andre produkter (shampo, dusjsåpe, klær, vaskemidler) som er nytt for meg. Forstår selvfølgelig at ingen her er leger, men ville vært interessant å høre erfaringer om dette kan være hudkremene eller ikke. Anonymkode: 27147...728
Roci Skrevet 19. mars 2021 #2 Skrevet 19. mars 2021 Hvilken krem og serum er det du har byttet til? Det kan være virkestoffer i dem du reagerer på, selv om slike reaksjoner som regel kommer ganske umiddelbart.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #3 Skrevet 19. mars 2021 Dersom du har sykdom som kan være relevant, så tenker jeg at det er sykdommen Anonymkode: 7b441...151
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #4 Skrevet 19. mars 2021 Roci skrev (6 timer siden): Hvilken krem og serum er det du har byttet til? Det kan være virkestoffer i dem du reagerer på, selv om slike reaksjoner som regel kommer ganske umiddelbart. Byttet til Ahava ansiktskremer og serum. Samme merke som jeg har brukt som body lotion og håndkrem i over 10 år. TS Anonymkode: 27147...728
Roci Skrevet 19. mars 2021 #5 Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Byttet til Ahava ansiktskremer og serum. Samme merke som jeg har brukt som body lotion og håndkrem i over 10 år. TS Anonymkode: 27147...728 Hvilken krem og hvilket serum? Ser at de har flere, og ingrediensene er ulike fra produkt til produkt. Jeg ser imidlertid at dagkremen for normal til tørr hud inneholder isopropylmyristat og etylheksylpalmitat blant de 5 første ingrediensene. Dette er fettalkoholer som i utgangspunktet er greie fuktighetsingredienser, men som noen kan oppleve hudirritasjon av. Det serumet som heter Dead Sea Osmoter har en ingrediens som heter PVP - Polyvinylpyrrolidone som nr. 2. Dette er et bindemiddel/konsistensregulerende middel som bl.a. brukes i hårspray og kan virke uttørkende på huden. Hvis det er noen av de andre produktene du bruker, så må jeg sjekke ingredensene i dem. Det kan jo også være sykdommen din som er årsaken .
Roci Skrevet 19. mars 2021 #6 Skrevet 19. mars 2021 Roci skrev (Akkurat nå): Hvilken krem og hvilket serum? Ser at de har flere, og ingrediensene er ulike fra produkt til produkt. Jeg ser imidlertid at dagkremen for normal til tørr hud inneholder isopropylmyristat og etylheksylpalmitat blant de 5 første ingrediensene. Dette er fettalkoholer som i utgangspunktet er greie fuktighetsingredienser, men som noen kan oppleve hudirritasjon av. Det serumet som heter Dead Sea Osmoter har en ingrediens som heter PVP - Polyvinylpyrrolidone som nr. 2. Dette er et bindemiddel/konsistensregulerende middel som bl.a. brukes i hårspray og kan virke uttørkende på huden. Hvis det er noen av de andre produktene du bruker, så må jeg sjekke ingredensene i dem. En enkel måte å finne ut av dette på, er jo for såvidt å slutte å bruke kremene og serumet en periiode, og se om du opplever forbedring i hudtilstanden. Det kan jo også være sykdommen din som er årsaken .
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #7 Skrevet 19. mars 2021 Jeg hadde en pasient en gang som brukte samme merket og fikk samme reaksjonene. Ikke med en gang men etter litt bruk. Kan jo være helt tilfeldig, men jeg tror jeg hadde forsøkt noe annet. Anonymkode: d155e...d03
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå