AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #1 Del Skrevet 16. mars 2021 Kom over denne kronikken fra sykepleien.no. Det nye uttrykket som erstatter «person med funksjonsnedsettelse» (som i sin tid erstattet uttrykket funksjonshemmet) er tydeligvis nå «funksjonsvariert». Selv reagerte jeg først fordi jeg synes det er litt nedlatende og gjør saken «større» når man unnlater å si ting rett ut som det er, men hvis det er dette de det gjelder helst vil så skal jeg så klart bruke det. Hva tenker dere? Hvis dere mister funksjon når dere blir gamle, synes dere at «funksjonsvariert» er den beste terminologien å bruke? Noen «funksjonsvarierte» her som kan gi innsikt? Anonymkode: 3f948...e6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #2 Del Skrevet 16. mars 2021 For et aldeles idiotisk og tåpelig uttrykk! Anonymkode: 7a786...0e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #3 Del Skrevet 16. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Selv reagerte jeg først fordi jeg synes det er litt nedlatende og gjør saken «større» når man unnlater å si ting rett ut som det er, Dette. Anonymkode: 7a786...0e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #4 Del Skrevet 16. mars 2021 Tja, det som slår meg med begrepet 'funksjonsvariert', er at det beskriver at man fungerer bra på noen måter, og mindre bra på andre måter. F.eks. sitter i rullestol, men kan sy klær med hendene bedre enn de fleste. At det gjenspeiler både at man KAN noen ting, men IKKE kan andre ting. Aldri hørt uttrykket før da, var bare det første som slo meg. Anonymkode: 701db...2c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå