Gå til innhold

Bruker du hjelm?  

47 stemmer

1. 1. Bruker du hjelm?

• Alltid
      20
    • Somregel, hender jeg glemmer det
      9
    • Bare sammen med barn
      3
    • En sjelden gang
      4
    • Aldri
      11

Anbefalte innlegg

Skrevet
Brukte det så og si aldri som barn, men det gjorde ingen her på den tiden, men søstrene mine får ikke lov å røre sykkelen uten å ha på hjelm.

Skal begynne å sykle igjen nå, blir student og skal skaffe meg et billig fremkomstmiddel. Må innrømme at jeg trolig ikke kommer til å bruke hjelm. Men det skal legge til at jeg ikke er av de "racerne" som fyker avgårde midt i veien, jeg er en sånn som sykler rolig på fortauet jeg. Vet det skje ulykker der og, men ærlig talt, jeg har vært forfulgt av ulykker hele livet, en eller annen gang må det jo stoppe

:overrasket: håper det var tull ...

Skrevet

Jeg takler ikke ting på hodet (inkludert luer av alle slag), men jeg prøver å bli flinkere til å bruke hjelm når jeg sykler. Jeg sykler lite som fremkomstmiddel, men jeg sykler endel i skogen, og da kan det gå vilt for seg. Jeg har blant annet kræsjet med en jogger og føket over styret et par ganger. I tillegg til hjelm, er definitivt sykkelhansker en bra ting når man sykler som trening.

Men hvis jeg sykler de fem minuttene til jobb, gidder jeg rett og slett ikke. Hele veien går langs en gangsti.

Skrevet

Barna mine må bruke hjelm ellers så blir sykkelen låst inne... :sur:

Jeg bruker ikke hjelm... Kommer nok ikke til å bruke det heller. Bruker kun sykkelen på vei til butikken.. Skulle jeg syklet i/til byen så kan det jo hende at jeg hadde tatt på hjelm.Kanskje... Men ikke dersom jeg visste at jeg bare skulle syklet på gangsti... Tror jeg... :forvirret:

Skrevet

På vei til jobb i dag så jeg selvsagt mange syklister uten hjelm, men to jeg la ekstra merke til (jeg går til jobb, og alle som sykler der sykler på/langs en sterkt traffikrt vei inn til sentrum)

Den første jeg la merke til var ei ung kvinne, voksen var hun jo, som sykla med hjelmen dinglende fra sykkelstyret. Jaaa, jeg skjønner at noen barn gjør dette (fordi da tror foreldrene at de har hjelm på, de bare tar den av straks de er utenfor synsvidde) men at voksne mennesker gjør det?

Den neste var en voksen kvinne med en gutt bakpå sykkelen. Gutten var stor, så ut til å være rundt 12 år eller noe sånn, og satt og holdt seg fast på sykkelen. HAN hadde hjelm. Kvinnen hadde IKKE. Her snakker vi om SAMME sykkel. Dersom barnet be påkjørt/veltet/kolldierte så skjedde jo det med kvinnen også, så hvorfor trengte han hjelm, og ikke hun?

Men, dere som tror at dere ikke kan velte på en gangsti, tenker dere på at det befinner seg andre mennesker på en gangsti? F.eks en unge som kan hoppe til siden og du må bråbremse, en ungdomsgjeng som tøffer seg og du velter. Eller en stein som hjulet hopper på samtidig som du får en veps i nakken? En stor stein utenfor gangstien som du kan slå hodet mot?

Jeg har hatt god bruk for hjelmen min da hodet landet få cm fra en slik skarp stein i min barndom. Men da falt jeg jo fordi en nabogutt skubba meg da, regelrett velta sykkelen min med vilje (samme fyr hekta jo av bremsene mine på sykkelen ved flere anledninger (greit nok, etter første gangen lærte jeg meg jo til å alltid hekte dem på igjen før jeg sykla hjem, men første gangen var det skummelt ned bakken!) Slike ting opplever vi jo somregel ikke som voksne da...)

Uansett, en hjelm koster lite, hjelper mye om uhellet er ute, og viser at du bryr deg om eget hode og de rundt deg. Jeg skjønner ikke hvordan dere kan forsvare å sykle uten jeg.

Skrevet

Jeg bruker ikke hjelm... Kommer nok ikke til å bruke det heller. Bruker kun sykkelen på vei til butikken.. Skulle jeg syklet i/til byen så kan det jo hende at jeg hadde tatt på hjelm.Kanskje... Men ikke dersom jeg visste at jeg bare skulle syklet på gangsti...  Tror jeg... :forvirret:

Så man krever av andre det man ikke gjør selv? Og tror at barna ikke da tar av seg hjelmen når mor ikke ser?

Skrevet

Jeg bruker hjelm :engel:

Men det satt langt inne, og jeg inrømmer at jeg har syklet mange år med barn bakpå uten hjelm (ungen hadde hjelm da - men hvem velter en halv sykkel??)

Det som gjorde at jeg "endret oppførsel" var to ting:

- ungen blir større = spørsmål om hvorfor må han når ikke jeg

- flytta til en ny by, hvor jeg ikke er kjent og hvor vi er alene. Ergo ville det vært meget uheldig om noe skjer med meg.

Men - jeg syns ikke man skal bli overhysterisk heller. Jeg nekta ikke å sykle i sommer - uten hjelm - da det var snakk om at vi var mange som skulle på badetur og det ikke var plass i bilen........ Avsides liggende sted, lite trafikk, ingen trikkeskinner. Da syklet jeg uten å betenke meg - også uten hjelm. I den situasjonen hadde jeg ikke nekta ungen min å sykle uten hjelm heller. (og jada - jeg vet at det kunne ligget en stein i veien etc. etc. etc).

Skrevet

forrige gjest var meg - Sissi (vurdere å logge seg på..... :forvirret: )

Skrevet

Jeg bruker aldri hjelm. Gjorde det som barn, men slutta når jeg bgynnte på ungdomsskolen, og har aldri begynnt igjen! Jeg sykler veldig lite, og kommer ikke til å kjøpe meg sykkelhjelm med det første!

Skrevet

Jeg bruker ikke hjelm...

Hvorfor skal barna dine bruke når du ikke bruker?

Skrevet
Og, er vi oppriktig glad i våre b<rn, kjærester, ektefeller, foreldre eller andre som står oss nær, så skylder vi dem faktsik å gjøre den lille innsatsen det er å pakke inn hodet i en hjelm for å passe litt på oss selv

fint sagt!
Skrevet
Men - jeg syns ikke man skal bli overhysterisk heller. Jeg nekta ikke å sykle i sommer - uten hjelm - da det var snakk om at vi var mange som skulle på badetur og det ikke var plass i bilen........ Avsides liggende sted, lite trafikk, ingen trikkeskinner. Da syklet jeg uten å betenke meg - også uten hjelm. I den situasjonen hadde jeg ikke nekta ungen min å sykle uten hjelm heller. (og jada - jeg vet at det kunne ligget en stein i veien etc. etc. etc).

Vi bor på et lite sted så 7-åringen vår har bare 1 jente til i klassen. De er veldig gode venninner og i fjor sommer var de ute på en liten sykkeltur, som så ofte før (Avsidesliggende sted, lite trafikk, ingen trikkeskinner. osv). De hadde begge hjelm på. I en liten nedoverbakke skle sykkelen til denne jenta på litt løs grus og hun veltet og smalt hodet inn i noen store steiner i veikanten. Sammenstøtet var så kraftig at hun til tross for hjelmen fikk brudd på hjerneskallen. Uten hjelmen ville hun nok ikke vært blant oss i dag...

Rart egentlig hvor mange som har vanskelig for å forstå at det ikke bare er biler som er farlige når man er ute og sykler. Med den farten man får ved et fall fra sykkel har faktisk ikke skallen vår mye å stille opp med...

Skrevet

Har aldri brukt hjelm på sykkel. Det ble jo ikke vanlig før jeg var nesten voksen heller. Nå sykler jeg egentlig aldri, men tror neppe jeg hadde brukt hjelm hvis jeg skulle sykle nå. Ja, jeg vet det høres uansvarlig ut og det er sikkert farlig å sykle, men synes faktisk sykkelhjelm virker litt hysterisk jeg da. Og det er IKKE fordi jeg er så fin på håret :P Men endrer sikkert oppfatning hvis jeg får barn, he he.

Skrevet

:overrasket: Fetteren min bruker heldigvis hjelm (og det gjør jeg også). Han har hatt to sykkelulykker. Den siste gangen nå i juli gikk hjelmen i to, leppa i to og han mangler ei fortann. MEN han lever. :)

Jeg irriterer meg også over folk som sykler med hjelmen på styret, eller har den på hodet, men ikke festet igjen. Hva er vitsen da?

Skrevet

Jeg bruker alltid hjelm. På samme måte som jeg bruker utstyr når jeg går på innliners, vest i båt og belte i bil.Det koster så lite, men den dagen ulykken først skjer kan det bety forskjellen mellom liv og død.

Skrevet
men synes faktisk sykkelhjelm virker litt hysterisk jeg da.

Hvorfor synes du det da?

Skrevet

Sikkert bare fordi vi klarte oss uten som barn ;) Det er vel litt som når unger ikke får klatre i trær osv. fordi de kan falle ned...

Og ja, jeg vet jo at det er farlig, har til og med blitt påkjørt av bil mens jeg syklet da jeg var 12. Og venninnen min datt av sykkelen en gang og slo ut begge fortennene. Men jo da - dere har rett og jeg tar feil ;)

:plystre:

Skrevet (endret)
men synes faktisk sykkelhjelm virker litt hysterisk jeg da.

Hvorfor synes du det da?

Det lurer jeg også på. Synes du det er hysterisk å bruke belte i bil også? Vest i båt? Det var jo ikke påbudt med belte i baksetet på biler inntil for ikke sååå mange år siden, men det faller ikke de fleste inn i dag å sette arna uten belte i bilen, fordi de selv overlevde på den måten?

Endret av Malama
Skrevet
Det lurer jeg også på. Synes du det er hysterisk å bruke belte i bil også? Vest i båt?

Nei. Men bruker ikke vest med mindre det er sjø eller jeg er alene i båten. Og det med hjelmen har jeg jo svart på da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...