Gå til innhold

Guttenavn fra jentenavn, hvorfor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen navn følger denne utviklingen:

Emil -> Emilie -> Emilian

Julius -> Julie -> Julian 

Hvorfor velger man å gjøre om fra en jentenavn til etter guttenavn, når det allerde finnes et opprinnelig guttenavn? 🤔

Anonymkode: 20f7f...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Slike navn oppstod når man ville oppkalle barnet etter noen av motsatte kjønn i gamle dager. Til slutt ble det etablerte navn. 
Tippoldemoren min heht f.eks Mikkeline, oppkalt etter sin far Mikkel. 

Anonymkode: f5261...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Slike navn oppstod når man ville oppkalle barnet etter noen av motsatte kjønn i gamle dager. Til slutt ble det etablerte navn. 
Tippoldemoren min heht f.eks Mikkeline, oppkalt etter sin far Mikkel. 

Anonymkode: f5261...27e

Den ser jeg, men i tilfellet jeg bruktr ville det evt. Blitt "Mikkelinian", og det er den siste vendingen der jeg ikke helt skjønner greien med. Emil til Emilie er greit, men hvorfor Emilian da? 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noe av grunnen til ulike versjoner av navn er at de har blitt tilpasset ulike språk eller dialekter innenfor samme språk. Emil og Emilian (og flere, f.eks. Emilio) har samme opphav, men har blitt tilpasset språk og navnetradisjoner i ulike land. Og så har vi blitt mer internasjonale av oss, og velger i større grad navn og navne-versjoner fra andre land og verdensdeler (selv om det skjedde før i tiden og). 

Anonymkode: 99317...f68

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Julian er da ikke så nytt? Vi har jo Julianne også.

Men jeg stusser også litt over navn som f.eks Vilder 

Anonymkode: 41227...b57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Noen navn følger denne utviklingen:

Emil -> Emilie -> Emilian

Julius -> Julie -> Julian 

Hvorfor velger man å gjøre om fra en jentenavn til etter guttenavn, når det allerde finnes et opprinnelig guttenavn? 🤔

Ikke sikkert utviklingen har vært akkurat slik. Er ikke heller Emil kortform av Emilian? Eller maximillian?

Anonymkode: 3a043...e78

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Verken Julian eller Emilian er nye navn internasjonalt og de stammer ikke fra jentenavn. Ulike land har ulike navnetradisjoner. 

Emilian er rumensk form for Emil. Norsk Emil kommer fra fransk Emile, som kommer fra det romerske navnet Aemilius. 

Julian stammer fra Julianus, som igjen stammer fra Julius - alle romerske navn. I fransktalende land er navnet Julien, mens i Italia Guiliano. 

Anonymkode: de0cb...6f5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fra gammelt av var gutter med verdt enn jenter - også i Norge. Mange slekter har/hadde som tradisjon at førstefødte gutt skulle hete feks Asbjørn eller Ola, når det kom en jente så ble det gjerne Asbjørg/Oleanna osv. 

Anonymkode: 70e9d...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...