Gå til innhold

Kjøpte bil i fjor sommer, mye feil med den. Hva har jeg «rett» på?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I fjor sommer kjøpte jeg en bil av en privatperson via Finn. For det første sto det i annonsen at den selges av forhandler, fordi han la den ut for salg for to år siden men ombestemte seg. Da via sitt firma. Så la han ut samme annonse i fjor, hvor det står at den selges via forhandler. Dette er feil da han egentlig solgte den som privatperson. Vet ikke om dette har noe å si men.

Èn måned etter jeg kjøpte den gikk bilen i nødmodus, da ringte jeg han og spurte om han hadde opplevd dette selv. Han virket veldig brydd for at jeg ringte og spurte og sa at nei det hadde han ikke opplevd. Spurte meg aldri om det løste seg heller. Jeg slo av tenninga og startet bilen, og motorlampa lyste ikke lenger og bilen var som om ingenting hadde skjedd. Men, for tre uker siden kom samme problem tilbake. Denne gangen hjalp det ikke å skru av tenningen, så jeg sendte den på verksted. Verksted mente det var tennpluggene og byttet de, og når jeg hentet bilen denne uken så fusker den som bare rakkern! Kjennes ut som at den skal kapitulere når som helst og jeg føler meg ikke trygg når jeg kjører bilen. Har jeg noe rett på å ringe selger og heve kjøpet etter så «lang tid»? 

Anonymkode: be985...5b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du har to års klagerett når bilen er kjøpt av privatperson, og fem års klagerett når bilen er kjøpt av forhandler. Relevant i saken er alder på bilen, og hvor mye den er kjørt. Du kan ikke forvente like mye av en gammel bil som en ny bil.  

Du som kjøper har også en undersøkelsesplikt. Du må sjekke bilen nøye før du kjøper. Hva sier servicehefte til bilen? Hvor godt er bilen vedlikehold? Sjekket du bilen på verksted før du kjøpte den?

Tennplugger må byttes ved behov, sjekk hva som gjelder for bilen din. Det er ikke nødvendigvis en feil, men vanlig vedlikehold. Om problemet fortsetter etter du har hatt bilen på verksted må du kontakte verkstedet. 

Info fra Forbrukerrådet https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/

Anonymkode: 2df22...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Opplevde det samme med en bil som jeg kjøpte i fjor, samme opplegg med proff/privat annonse og dritt. Mye feil på bilen som selger må ha vært klar over. Bilen er fra 2003 og kostet bare 50000 kr. NAF advokaten for bilsaker mente at jeg ikke hadde noe særlig sjanse for kompensasjon/angring pga. bilens alder, til tross for at selger ha kjent til feilene som han ikke nevnte for meg.

Anonymkode: 75c04...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Opplevde det samme med en bil som jeg kjøpte i fjor, samme opplegg med proff/privat annonse og dritt. Mye feil på bilen som selger må ha vært klar over. Bilen er fra 2003 og kostet bare 50000 kr. NAF advokaten for bilsaker mente at jeg ikke hadde noe særlig sjanse for kompensasjon/angring pga. bilens alder, til tross for at selger ha kjent til feilene som han ikke nevnte for meg.

Bil fra 2003 som kostet "bare" 50000kr? Jeg har en bil som aldri har hatt problemer, bare byttet slitasjedeler den er 2009 modell og jeg er heldig om jeg får 30000kr for den.. dette er også en bil som er svært ettertraktet pga holdbarheten.

Anonymkode: a465d...bba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bil fra 2003 som kostet "bare" 50000kr? Jeg har en bil som aldri har hatt problemer, bare byttet slitasjedeler den er 2009 modell og jeg er heldig om jeg får 30000kr for den.. dette er også en bil som er svært ettertraktet pga holdbarheten.

Anonymkode: a465d...bba

Det er en spesiell bil den her også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

I fjor sommer kjøpte jeg en bil av en privatperson via Finn. For det første sto det i annonsen at den selges av forhandler, fordi han la den ut for salg for to år siden men ombestemte seg. Da via sitt firma. Så la han ut samme annonse i fjor, hvor det står at den selges via forhandler. Dette er feil da han egentlig solgte den som privatperson. Vet ikke om dette har noe å si men.

Èn måned etter jeg kjøpte den gikk bilen i nødmodus, da ringte jeg han og spurte om han hadde opplevd dette selv. Han virket veldig brydd for at jeg ringte og spurte og sa at nei det hadde han ikke opplevd. Spurte meg aldri om det løste seg heller. Jeg slo av tenninga og startet bilen, og motorlampa lyste ikke lenger og bilen var som om ingenting hadde skjedd. Men, for tre uker siden kom samme problem tilbake. Denne gangen hjalp det ikke å skru av tenningen, så jeg sendte den på verksted. Verksted mente det var tennpluggene og byttet de, og når jeg hentet bilen denne uken så fusker den som bare rakkern! Kjennes ut som at den skal kapitulere når som helst og jeg føler meg ikke trygg når jeg kjører bilen. Har jeg noe rett på å ringe selger og heve kjøpet etter så «lang tid»? 

Anonymkode: be985...5b6

Du var vel klar over at du handlet med en privatperson før du gjennomførte handelen. I så fall er ikke det noe å legge vekt på. Du skriver ikke hvor gammel bilen er eller hvor mye du betalte, men normalt er det 5 års garanti fra fabrikk på nye biler. Biler over 5 år som selges mellom privatpersoner har normalt ingen garanti, men det betyr ikke at det er fritt frem å svindle en bilkjøper. Når det er sagt så er det absolutt ikke noe i ditt innlegg som tyder på at du har noen grunn til å plage forrige eier. Tenk også at du kanskje skal selge en bruktbil til en privatperson i fremtiden. Du er vel heller ikke synsk med hensyn til hvilke problemer den bilen kan få neste år. 

Endret av Mannisinbestealder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...