AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #21 Skrevet 12. mars 2021 Dersom advarselen er av en slik type karakter at det kan bli alvorlig ville jeg informert politiet om situasjonen også. Anonymkode: 041e7...91b 2
Oppgitt78 Skrevet 12. mars 2021 #22 Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Slutt å være så påståelig på dine oppfatninger. Mange ganger så er det å varsle anonymt et sikkerhetstegn. Det ironiske med dette er at iht. AML så skal anonymiteten til varslere ivaretas på strengeste måte, og arbeidsgivere skal legge til rette for anonyme varslinger. Har ingenting med feighet å gjøre. Tvert imot, det å varsle anonymt handler om modighet sammenlignet med dem som ikke velger å varsle. Som "alle" gjør. Anonymkode: 915d3...6a5 Jeg har «varslet» flere ganger i mitt liv, både til barnevernet, og i arbeidssituasjon. Jeg har signert varslene med fullt navn, og stått for innholdet. Selv om det har vært ubehagelig. Det finnes intet modig ved å varsle/advare anonymt, men systemene er lagt opp slik for at terskelen skal bli lavere for enkelte som ikke er trygge nok på seg selv. I og for seg en god tanke, men utviklingen viser at dette muligens har blitt en hvilepute for mange. 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #23 Skrevet 12. mars 2021 Politiet klarer lett å finne ut hvem som ha sendt trusselbrevet. Anonymkode: bf470...efc 6
SinfulBby Skrevet 12. mars 2021 #24 Skrevet 12. mars 2021 (endret) Ville bare sendt ett anonymt brev kanskje brukt hansker hvis jeg selv var kriminell og dette skulle vært en trussel som føyer seg inn i rekken bak mange andre trusler, ikke bare fra deg men andre(?) -hvis det skulle bli etterforsket.. men nå tror ikke jeg folk i de miljøene driver med brevduevirksomhet og anonymitet på det nivået der.. hvis d er en random advarsel er d jo okei med en lapp i posten eller en sms sendt fra nettet fra anonym avsender fks.. / Mail. eller hvis du har en som er litt tøff å kan stille opp for deg å konfrontere denne personen er jo kanskje det d aller tryggeste hvis personen plager deg.. ellers tror jeg på å spille med åpne kort er en god idé.. Endret 12. mars 2021 av SinfulBby
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #25 Skrevet 12. mars 2021 Oppgitt78 skrev (Akkurat nå): Jeg har «varslet» flere ganger i mitt liv, både til barnevernet, og i arbeidssituasjon. Jeg har signert varslene med fullt navn, og stått for innholdet. Selv om det har vært ubehagelig. Det finnes intet modig ved å varsle/advare anonymt, men systemene er lagt opp slik for at terskelen skal bli lavere for enkelte som ikke er trygge nok på seg selv. I og for seg en god tanke, men utviklingen viser at dette muligens har blitt en hvilepute for mange. Jeg driter i hvordan du har gjort det. Men det handler ingenting om modighet eller feighet. Det handler om å ta steget om å varsle. Konfidensialitet og personvern er et viktig moment i varslingsaker, og er lovregulert gjennom flere lover. Herav personvernloven. At du klapper deg på brystet og sminker deg med modighet skal ikke skape en norm for alle andre. Alle har unike utgangspunkt, og noen har mer å tape enn andre. Det å varsle er ingen hvilepute. Det er en handling. Det å ikke varsle for samme forhold er en hvilepute, og potensielt skadelig. Å varsle anonymt er 100 ganger bedre enn å la være. Alltid. Men dessverre så lar de aller fleste være å varsle. Uansett om man snakker om privatpersoner eller arbeidsliv. Når min eks-frue var utro mot meg så skulle jeg ønske jeg fikk et anonymt brev om det, slik at jeg ble obs på det. Men ingen sa noe, tross for at nesten hele lokalsamfunnet visste det, bortsett fra naive og tillitsfulle meg. Her var hele lokalsamfunnet feig. En anonym varsler ville ikke vært det. Anonymkode: 915d3...6a5 10
CorvusCorax Skrevet 12. mars 2021 #26 Skrevet 12. mars 2021 Hvorfor skal du advare? Og hvorfor er det så viktig for deg å være anonym? Skal du gi beskjed om at dem muligens har HIV, corona, at samboer/ektefelle er utro, at du kjenner noen som utnytter barnet dems, at du vet noe om personen som er straffbart? Hva i all verden er så viktig å advare om uten at du kan snakke med vedkommende face to face? Høres mer ut som du spør om du kan skremme en person uten konsekvenser. Terrorisere. Ikke bra... 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #27 Skrevet 12. mars 2021 Hvis det er så viktig for deg å få advart denne personen så opprett en ny mailadr og skriv mail. Send mailen fra pc som ikke kan spores tilbake til deg, f.eks lånepc på bibliotek. Anonymkode: 88ad1...dd2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #28 Skrevet 12. mars 2021 Oppgitt78 skrev (3 minutter siden): Jeg har «varslet» flere ganger i mitt liv, både til barnevernet, og i arbeidssituasjon. Jeg har signert varslene med fullt navn, og stått for innholdet. Selv om det har vært ubehagelig. Det finnes intet modig ved å varsle/advare anonymt, men systemene er lagt opp slik for at terskelen skal bli lavere for enkelte som ikke er trygge nok på seg selv. I og for seg en god tanke, men utviklingen viser at dette muligens har blitt en hvilepute for mange. I svært mange tilfeller er det ikke nødvendig for politiet å vite hvem du er som varsler. Hovedpoenget med å varsle er å rette oppmerksomheten dit det i mange tilfeller trengst. Om jeg ser at noen råkjører, tar jeg bilde av bilen om mulig, registreringsnummer og annen info. Hva skal politiet da med mitt navn når det vil være mange kameraer de kan hente beviser fra og evt også pusteprøve som avslører alkohol og blodprøver som avslører dop? Er jeg vitne til noe og det er opplagt at politiet vil trenge mitt vitneskriv, da er det noe helt annet. Det er en grunn til at de har åpnet for muligheten for å tipse anonymt og det er heldigvis ikke du som avgjør når det er greit å tipse om ting anonymt. Anonymkode: 041e7...91b 6
Oppgitt78 Skrevet 12. mars 2021 #29 Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg driter i hvordan du har gjort det. Men det handler ingenting om modighet eller feighet. Det handler om å ta steget om å varsle. Konfidensialitet og personvern er et viktig moment i varslingsaker, og er lovregulert gjennom flere lover. Herav personvernloven. At du klapper deg på brystet og sminker deg med modighet skal ikke skape en norm for alle andre. Alle har unike utgangspunkt, og noen har mer å tape enn andre. Det å varsle er ingen hvilepute. Det er en handling. Det å ikke varsle for samme forhold er en hvilepute, og potensielt skadelig. Å varsle anonymt er 100 ganger bedre enn å la være. Alltid. Men dessverre så lar de aller fleste være å varsle. Uansett om man snakker om privatpersoner eller arbeidsliv. Når min eks-frue var utro mot meg så skulle jeg ønske jeg fikk et anonymt brev om det, slik at jeg ble obs på det. Men ingen sa noe, tross for at nesten hele lokalsamfunnet visste det, bortsett fra naive og tillitsfulle meg. Her var hele lokalsamfunnet feig. En anonym varsler ville ikke vært det. Anonymkode: 915d3...6a5 At du ikke ser på det som feigt er helt greit for min del. Jeg mener det jeg mener uansett.. Helt greit at du er bitter og skuffet over at ingen varslet deg om utroskapen. Hadde det skjedd i min omgangskrets, så hadde jeg tatt en prat med deg om «ryktene».. 😊 2
Oppgitt78 Skrevet 12. mars 2021 #30 Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I svært mange tilfeller er det ikke nødvendig for politiet å vite hvem du er som varsler. Hovedpoenget med å varsle er å rette oppmerksomheten dit det i mange tilfeller trengst. Om jeg ser at noen råkjører, tar jeg bilde av bilen om mulig, registreringsnummer og annen info. Hva skal politiet da med mitt navn når det vil være mange kameraer de kan hente beviser fra og evt også pusteprøve som avslører alkohol og blodprøver som avslører dop? Er jeg vitne til noe og det er opplagt at politiet vil trenge mitt vitneskriv, da er det noe helt annet. Det er en grunn til at de har åpnet for muligheten for å tipse anonymt og det er heldigvis ikke du som avgjør når det er greit å tipse om ting anonymt. Anonymkode: 041e7...91b Men jeg har fortsatt min fulle rett til å kalle de som varsler anonymt for feiginger, heldigvis.. ❤️ 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #31 Skrevet 12. mars 2021 TS, skal du sende anonym mail så gjør du det via protonmail.com. Lag deg en fiktiv bruker. For sikkerhetsskyld sender du mailen fra en PC som ikke kan assosieres med deg, gjerne gjennom VPN. Men protonmail skal i utgangspunktet gjøre deg 100% anonym uansett, både iht personopplysninger og IP. Anonymkode: 915d3...6a5 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #32 Skrevet 12. mars 2021 Oppgitt78 skrev (1 minutt siden): At du ikke ser på det som feigt er helt greit for min del. Jeg mener det jeg mener uansett.. Helt greit at du er bitter og skuffet over at ingen varslet deg om utroskapen. Hadde det skjedd i min omgangskrets, så hadde jeg tatt en prat med deg om «ryktene».. 😊 Jaja, du får mene det, men heldigvis har vi et lovverk som regulerer krav om anonymitet. Vi har også offentlige varslingsmuligheter som gjør at du kan varsle anonymt. Det oppfordres jo til det. Varsling med navn er selvfølgelig det beste, men det nest beste er anonym varsling. Det minst beste er å la være å varsle, noe dessverre "alle" velger. Sistnevnte er feigt. Å varsle med navn eller anonymt er ikke feigt. Skuffet er jeg. Men ærlig talt så hadde jeg ikke forventet en varsling med navn. Jeg hadde for så vidt ikke hatt behov for navnet ditt. Det eneste jeg hadde trengt var tipset både med eller uten bevis. Så du kunne faktisk med god samvittighet sminket deg med anonymitet for min del. Anonymkode: 915d3...6a5 3
Oppgitt78 Skrevet 12. mars 2021 #33 Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jaja, du får mene det, men heldigvis har vi et lovverk som regulerer krav om anonymitet. Vi har også offentlige varslingsmuligheter som gjør at du kan varsle anonymt. Det oppfordres jo til det. Varsling med navn er selvfølgelig det beste, men det nest beste er anonym varsling. Det minst beste er å la være å varsle, noe dessverre "alle" velger. Sistnevnte er feigt. Å varsle med navn eller anonymt er ikke feigt. vi får være enige om å være uenige. Det er helt greit for min del.. At staten legger opp til et «angiversamfunn» er ikke helt uproblematisk i seg selv, egentlig.. Anonyme varsler har potensielt en langt større sjanse for å bli misbrukt, dessverre.. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skuffet er jeg. Men ærlig talt så hadde jeg ikke forventet en varsling med navn. Jeg hadde for så vidt ikke hatt behov for navnet ditt. Det eneste jeg hadde trengt var tipset både med eller uten bevis. Så du kunne faktisk med god samvittighet sminket deg med anonymitet for min del. Anonymkode: 915d3...6a5 Hvis jeg først skal blande meg inn i andres affærer, så gjør jeg det direkte. Hva andre velger, får være opp til den enkelte.. Jeg forbeholder meg likevel retten til å mene det jeg vil om «anonyme varsler». 😉 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #34 Skrevet 12. mars 2021 Oppgitt78 skrev (2 minutter siden): vi får være enige om å være uenige. Det er helt greit for min del.. At staten legger opp til et «angiversamfunn» er ikke helt uproblematisk i seg selv, egentlig.. Anonyme varsler har potensielt en langt større sjanse for å bli misbrukt, dessverre.. Anonyme varslinger mister sin troverdighet i forhold til varslinger med navn. Helt klart. Og kan også misbrukes. Men det kan det også med navn, ettersom troverdigheten er ansett med å være høy. Varsling misbrukes på generelt grunnlag, uansett, dessverre. Ofte basert på hevn, sjalusi, misunnelse osv. Vi lever dessverre i et samfunn hvor hovedfokuset ofte er på hvem som varslet istedenfor hva som blir varslet. Hvis du får en varslingssak mot deg, så er ofte ditt fokus på å finne ut hvem som varslet deg, ikke kampen mot varslingssaken. Dette gjelder for øvrig mobbing og trakassering også. Eller angiveri mot utroskap. Det er ikke så viktig å forsvare utroskapen, men å finne ut hvem som anga deg. Derav er personvern og anonymitet usedvanlig viktig på mange områder. Jeg tenker at angiveri, varsling og advarsler til privatpersoner i privat setting må i hovedsak være positiv for den som mottar brevet. Hvis ikke så oppfattes dette brevet som en trussel, og kan da ende opp som en politisak. Anonymkode: 915d3...6a5 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #35 Skrevet 12. mars 2021 Oppgitt78 skrev (9 minutter siden): Hva andre velger, får være opp til den enkelte.. Jeg forbeholder meg likevel retten til å mene det jeg vil om «anonyme varsler». 😉 Hvis partneren din var utro uten at du visste det. I og med at ingen vil stå fram med navn.... Hadde du foretrukket å motta et "feigt" anonymt brev om det, eller foretrekker du at alle er feige rundt deg og holder kjeft, ettersom ingen ønsker å fremstå med navn? Hva er feigest/verst for deg? Anonymkode: 915d3...6a5 3
Oppgitt78 Skrevet 12. mars 2021 #36 Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Anonyme varslinger mister sin troverdighet i forhold til varslinger med navn. Helt klart. Og kan også misbrukes. Men det kan det også med navn, ettersom troverdigheten er ansett med å være høy. Varsling misbrukes på generelt grunnlag, uansett, dessverre. Ofte basert på hevn, sjalusi, misunnelse osv. Vi lever dessverre i et samfunn hvor hovedfokuset ofte er på hvem som varslet istedenfor hva som blir varslet. Hvis du får en varslingssak mot deg, så er ofte ditt fokus på å finne ut hvem som varslet deg, ikke kampen mot varslingssaken. Dette gjelder for øvrig mobbing og trakassering også. Eller angiveri mot utroskap. Det er ikke så viktig å forsvare utroskapen, men å finne ut hvem som anga deg. Derav er personvern og anonymitet usedvanlig viktig på mange områder. Jeg tenker at angiveri, varsling og advarsler til privatpersoner i privat setting må i hovedsak være positiv for den som mottar brevet. Hvis ikke så oppfattes dette brevet som en trussel, og kan da ende opp som en politisak. Anonymkode: 915d3...6a5 Når man varsler med fullt navn, så må man i langt større grad stå inne for innholdet. Risikoen for misbruk av varsler blir da langt lavere enn ved anonyme varsler. Så enkelt er det. 2
Oppgitt78 Skrevet 12. mars 2021 #37 Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis partneren din var utro uten at du visste det. I og med at ingen vil stå fram med navn.... Hadde du foretrukket å motta et "feigt" anonymt brev om det, eller foretrekker du at alle er feige rundt deg og holder kjeft, ettersom ingen ønsker å fremstå med navn? Hva er feigest/verst for deg? Anonymkode: 915d3...6a5 Hvis noen har noe de ønsker å dele med meg, så får de komme til meg direkte.. Jeg hadde satt liten pris på en anonym lapp i postkassa, for å være helt ærlig. 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #38 Skrevet 12. mars 2021 Hahahaha høres ut som ei jeg kjenner dette - alltid hevn gjerrig, sjalu og generelt et lite innholdsrikt liv 🙈 Får passe på at det ikke kommer et anonymt trussel brev i posten da 😄 Anonymkode: 7125a...4c9 5
CorvusCorax Skrevet 12. mars 2021 #39 Skrevet 12. mars 2021 Oppgitt78 skrev (11 minutter siden): Hvis noen har noe de ønsker å dele med meg, så får de komme til meg direkte.. Jeg hadde satt liten pris på en anonym lapp i postkassa, for å være helt ærlig. Egentlig enig. For da blir man jo egentlig mer paranoid, og man blir kanskje usikker. Usikker på om det er en prank, eller om noen prøver å sabotere forholdet... Om det ikke er lagt ved bildebevis.
CorvusCorax Skrevet 12. mars 2021 #40 Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hahahaha høres ut som ei jeg kjenner dette - alltid hevn gjerrig, sjalu og generelt et lite innholdsrikt liv 🙈 Får passe på at det ikke kommer et anonymt trussel brev i posten da 😄 Anonymkode: 7125a...4c9 Du skal passe på? Og av flere hundretusen KG-brukere så tror du at det er snakk om hun ene du kjenner? 🙈 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå