Gå til innhold

Håp om en liten baby 🌟


Prøver2021

Anbefalte innlegg

4+4 

Spenningen var til å ta og føle på i dag fordi det var nemlig klart for ny digital. Jeg ble SÅ glad da den viste 2-3 uker og hadde økt. Håper økningen fortsetter frem til ny digital neste fredag og videre. 
 

De siste dagene har jeg merket lite til at jeg er gravid. Det er jo fortsatt veldig tidlig. Jeg kan av og til få mensmurringer eller vondt i korsryggen, men ellers som vanlig. Det er veldig rart å være gravid uten at noen vet det. Jeg er nok litt pessimistisk av natur og klarer ikke helt å glede meg fullt enda, da jeg er redd for at det ikke skal gå veien. Samtidig hadde det vært gøy å sagt det til foreldre og nærmeste venner. Tror nok jeg blir mer trygg på å si det hvis det fortsatt går fint etter TUL som jeg planlegger i uke 7/8 og 12. Første avtalen jeg har er hos fastlegen 08.06. Hvis alt ser greit ut der, tenker jeg å bestille jordmortime. 
 

Dere som har vært gravide før eller som allerede har planlagt litt mer enn meg; Hvordan gjør dere det med fastlege vs. jordmor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fine testen!! :nordvesta: Så deilig å gå inn i helgen med den!

Prøver2021 skrev (1 time siden):

Dere som har vært gravide før eller som allerede har planlagt litt mer enn meg; Hvordan gjør dere det med fastlege vs. jordmor? 

Jeg har følt at jordmor har vært unødvendig. Jeg liker fastlegen min, og har kun forholdt meg til henne i de siste svangerskapene mine. Første gang jeg var gravid gikk jeg til jordmor da, fordi trodde det "var noe man gjorde". Men fant ut at det ble for mye "snikksnakk" for min smak. Jeg liker ikke unødvendig bruk av tid, så snakk en hel time om "kosthold som gravid", "forventinger som forelder" osv. ble bare ikke det jeg ønsket å bruke tiden min på. Så har vært veldig fornøyd å kun dra til legen, gjøre de fysiske tingene. Ta blodprøve, levere urin, ta blodtrykk, kjenne på magen, etterhvert høre hjertelyd og småsnakke litt om viktige ting evnt. spørsmål jeg hadde, evnt. få sykemelding osv. Veldig greit. Men dette er nok veldig individuelt avhengig av hvilken person man er, og hva man ønsker å få ut av timene. Og kjemi med legen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (På 28.5.2021 den 9.02):

Fine testen!! :nordvesta: Så deilig å gå inn i helgen med den!

Jeg har følt at jordmor har vært unødvendig. Jeg liker fastlegen min, og har kun forholdt meg til henne i de siste svangerskapene mine. Første gang jeg var gravid gikk jeg til jordmor da, fordi trodde det "var noe man gjorde". Men fant ut at det ble for mye "snikksnakk" for min smak. Jeg liker ikke unødvendig bruk av tid, så snakk en hel time om "kosthold som gravid", "forventinger som forelder" osv. ble bare ikke det jeg ønsket å bruke tiden min på. Så har vært veldig fornøyd å kun dra til legen, gjøre de fysiske tingene. Ta blodprøve, levere urin, ta blodtrykk, kjenne på magen, etterhvert høre hjertelyd og småsnakke litt om viktige ting evnt. spørsmål jeg hadde, evnt. få sykemelding osv. Veldig greit. Men dette er nok veldig individuelt avhengig av hvilken person man er, og hva man ønsker å få ut av timene. Og kjemi med legen sin.

Skjønner. Vanskelig å vite hva man trenger når man ikke har gjort det før. Kanskje jeg bare skal bestille en time hos jordmor og ta det derfra. Jeg har nemlig ikke møtt fastlegen min før. Har hatt henne i tre år, men hun har vært i utdanningspermisjon store deler av tiden. Nå kommer hun tilbake, så tenker å se det litt an etter timen jeg har med henne 08.06. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4+6 

Tiden går sakte, men sikkert fremover. De siste dagene har jeg hatt lite symptomer. Jeg føler at energinivået og humøret er overraskende bra så langt, og glemmer i noen tilfeller at jeg er gravid. Noen ganger kan jeg bli i tvil og redd for at det ikke går som det skal, men da kjenner jeg bare på puppene og skjønner at det skjer noe. Håper spiren holder seg fast og at svangerskapet utvikler seg. Neste test blir til fredag og da håper jeg på 3+. Jeg skal til fastlege tirsdagen etter (6+1) og jordmor uke etter (7+0). Vi tenker TUL, men klarer ikke bestemme oss for når siden det er ferieavvikling. Egentlig var planen å ta det i uke 7 eller 8, samt uke 12 eller 13. Det er dessverre flere steder som er stengt når jeg er i uke 12 og 13, noe som irriterer meg. Skulle gjerne sett hvordan det går rett før vi skal si det til de nærmeste. Dessuten skremmer det meg litt at mamma har hatt SA to ganger i uke 12. Redd for at det er arvelig... Mange tanker og bekymringer 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5+4 

I dag var det duket for den siste testen. Jeg spratt opp av sengen og ventet i spenning på resultatet. Det ble 3+ som ventet og det må vel bety at alt går riktig vei. Jeg ble så glad!! Har forsøkt å lage meg noen datoer og se frem til, så neste er førstkommende tirsdag 08.06. Da skal jeg til fastlegen! 
 

Ellers er datoene 14.06 (jordmor), 22.06 (TUL - 8+1) og 15.07 (TUL - 11+3). Det kan kanskje virke litt ekstremt, men siden det er første gang føles det veldig fint. Jeg skulle egentlig ønske at jeg kunne ha TUL nr. 2 i uke 13 eller 14, men på grunn av fellesferie lar det seg ikke gjøre. Jeg syntes det blir for lenge å vente til uke 16 og det blir dessuten for tett opp mot OUL som blir rundt slutten av august. 
 

Bekymrer meg mer enn jeg klarer å glede meg, men velger å tenke at det er større sannsynlighet for at det går bra for hver dag som går. Håper å få se et bankende hjerte 22.06 slik at jeg kan slå meg litt mer til ro!! Vi har bestemt oss for å ikke si noe til familie og venner før vi har vært på TUL nr. 2. Enn så lenge går det bra med tanke på at jeg klarer å skjule symptomene, men får ta en ny vurdering hvis kvalmen kommer for fullt. Blir spennende å se hva de neste ukene bringer!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hurra for 3+ på testen! :nordvesta: Det er sååå deilig! Da vet man at hcg øker bra og det i alle fall ikke er noe kjemisk/streifer. Veldig godt å ha de datoene å se frem til ja. Tror vi hadde blitt gal om vi ikke hadde hatt snarlige timer å telle ned til... termin føles liksom -litt- lenge til :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Nå er det lenge siden jeg sist skrev. Jeg var gravid i 8 uker sist, men TUL viste at fosteret hadde sluttet å utvikle seg i uke 5 og jeg ble nødt til å ta medisinsk abort.  Det var en tøff opplevelse! Jeg fikk mensen etter 6 uker og vi begynte å prøve igjen. De neste ukene hadde jeg forskjellige symptomer (ømme bryster, vondt i ryggen, utflod og lignende) og fikk svak positiv test. Jeg forsto ingenting og gikk til gynokologen. Det viste seg at jeg hadde en cyste på 5 mm. Jeg fikk beskjed om at den angivelig kom til å være der et par måneder og så forsvinne av seg selv. De neste syklusene var på 38 og 46 dager - for en tålmodighetsprøve!!! 2 uker før jeg fikk mensen fikk jeg sterke mensenssmerter og jeg er sikker på at cysten sprakk. Der og da var jeg veldig lettet fordi jeg visste vi kunne prøve ordentlig igjen. 
 

Nå er jeg 10 dpo. Slo ut positivt på eggløsningstest dag 20. Har hatt flere symptomer de siste dagene og mistenker at jeg kan være gravid igjen. Tok en test i ettermiddag etter hyttetur på utvannet urin som var negativ. Jeg mistet håpet litt, samtidig som jeg ble irritert på meg selv for å ha testet så tidlig, på ettermiddagen og utvannet urin. Hva kan jeg forvente? Kroppen min er fremdeles rar, så jeg får bare vente tålmodig til uka har gått. Håper jeg er gravid!! Hvis ikke kommer det en ny måned snart… prøver å tenke positivt. Det er tross alt et år siden vi begynte å prøve. Samtidig er det bare 4 måneder vi har reelt sett prøvd på grunn av graviditet og cyste. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så tungt å begynne på nytt igjen :( 
Men håper du slipper å vente lenge igjen nå! 10 dpo er absolutt tidlig, så håper du får en spennende babystrek på bedre urin om kort tid 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Vanskelig å vite hvilken prøveperiode det er. Ut i fra når jeg sluttet på prevensjon er det vel 10 PP, men siden jeg har gravid i 2 måneder, så er det vel 8 PP. I følge gynekologen kan ikke syklusene siden den medisinske aborten (juli 2021) regnes med siden syklusen har vært så lang og ustabil, samtidig som jeg har hatt en stor cyste på en av eggstokkene. I følge henne har jeg  angivelig ikke hatt eggløsning flere av månedene. I så fall er det 6 PP nå. Ikke at det har så stor betydning, men tenker at det er viktig å minne seg selv på for å ikke miste motet. Det er raskt å tenke at vi har prøvd så lenge og at noe er galt hvis jeg kun tenker på tidspunktet vi begynte å prøve. 
 

Jeg var hos gynekolog på tirsdag. Hun bekreftet at cysten var sprukket og at alt annet så fint ut. Det var et egg som gjorde seg klart (målt til 15 mm). Hun sa at det ofte kan ta 3-4 sykluser før syklusen stabiliserer seg etter en medisinsk abort, og at jeg bare må være tålmodig. Vi har blitt gravide før og hun tenker vi vil klare å bli det naturlig. Jeg spurte for tull om hun hadde en resept på tålmodighet, men det hadde hun ikke 😂
 

De siste syklusene har vært ustabile og lange, men på torsdag fikk jeg plutselig eggløsningsslim (CD 14). Det var tidlig tenkte jeg, men la inn noen aksjer. Jeg testet etter eggløsning, men testen var negativ. Morgenen etter kom det enda mer eggløsningsslim. Da jeg kom hjem fra jobb, testet jeg igjen. Testen fra Babyplan var positiv. Da tok jeg ClearBlue i tillegg som hadde «fast ansikt». Tenk, allerede CD15!!! Har ikke skjedd siden vi begynte å prøve. Da jeg ble gravid sist, kom eggløsning tidligere enn normalt (CD17), så håper dette er gullegget!! 🤩🤩 Vi la inn aksjer og tenker å gjøre det hver dag gjennom helgen. Skal teste igjen i ettermiddag for å se om den er negativ. Er så spent på dagene fremover! 🙈 

Jeg har nettopp begynt å tempe og innser nå at jeg burde begynt med det fra start. Det er så spennende! I dag var tempen 36,78 kontra 36,47 dagen før, men i dag tempet jeg senere. Litt usikker på om temperaturen har steget og om jeg har hatt eggløsning. Noen som vet? Kanskje @Amatariel

Siden sist har jeg vært nødt til å ta et oppgjør med meg selv. Jeg har vært så oppslukt i å bli mamma at jeg har glemt alt annet. Jeg har følt meg så mislykket når ikke kroppen har spilt på lag og det gjorde meg nesten deprimert. Jeg bestemte meg for å flytte fokuset over til det å ta vare på meg selv. Jeg kjøpte inn garn til en genser (i stedet for å strikke babytøy) og bestemte meg for å gi meg en treningschallenge. Hvis jeg trente to ganger ukentlig i november og spiste en gulrot hver dag, skulle jeg kjøpe meg pulsklokke som belønning (som forhåpentligvis motiverer til videre trening). Trening har hjulpet å redusere stress og gjort meg mer glad og optimistisk. Nå klarer jeg å se alt i en større sammenheng. Det er grunn til å tro at jeg er så heldig at jeg er mamma i løpet av 1-2 år. Tiden frem til da skal jeg bruke på å ta mest mulig vare på meg selv og kjæresten. I stedet for å ta måned for måned, skal jeg prøve å se lengre frem. Håper jeg klarer det!! 🥰 

Blir spennende å følge med de neste dagene. Jeg skal ha fokus på trening og avslapning. Er så godt med helg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver2021 skrev (30 minutter siden):

Jeg har nettopp begynt å tempe og innser nå at jeg burde begynt med det fra start. Det er så spennende! I dag var tempen 36,78 kontra 36,47 dagen før, men i dag tempet jeg senere. Litt usikker på om temperaturen har steget og om jeg har hatt eggløsning. Noen som vet?

Når startet du å tempe? En tempechart trenger minst tre temper før EL for å kunne klare å fastsette EL i ettertid. Delta gjerne i tempetråden ☺️ Der er det mange som kan hjelpe til med å tolke charter o.l.

Høres jo helt supert ut med så flott og tidlig EL! Om du fikk fast smil på CB-testen i går, så har du etter gjennomsnittet nok EL i dag eller i morgen. Så det hørtes helt riktig ut å kose seg masse i helga 😄 Sønnen min er unnfanget på farsdagen, så kanskje du opplever det samme? Hadde vært maaagisk! Masse lykke til i dagene fremover :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste gjennom dagboken din nå, og leit å lese at du mistet 😔 Jeg følger deg gjerne videre og håper det klaffer raskt for dere! Kanskje allerede i helgen? 😁

Ellers kjenner jeg meg veldig igjen i det siste avsnittet ditt. Da jeg opplevde BO i september måtte jeg også skifte litt fokus i livet. Tanken på prøving og baby tok fullstendig overhånd! Og jeg gjorde det samme som deg, satt opp treningsmål og la bort alt av babystrikk, og startet med å strikke en grenser til meg selv. Høres ut som du har en fornuftig tankegang med å ta vare på seg selv og ha langsiktige mål 😊🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

8 DPO

Temperaturen har steget hver dag, men i dag har den gått ned. Ah, jeg som begynte å håpe på at jeg kunne være gravid 😭 De siste dagene har jeg hatt mensmurringer og vondt i korsryggen. Jeg har også hatt antydning til ømme bryster. I følge FF har vi truffet perfekt denne måneden og kurven har vært så fin. IKM er ikke før til søndag. Det er jeg rimelig sikker på da jeg hadde positiv eggløsningstest 12.11 og lav temperatur 14.11 for så stigning 15.11. Det virker rart om jeg får mensen så tidlig. Det har aldri skjedd før…. Ah, denne prosessen er så utmattende. Håpet stiger gradvis før det raskt forsvinner igjen. Nå har det gått 4 måneder siden MA 😭 Håper det snart er vår tur! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tempen din er kjempefin! Den er fortsatt kjempehøy - laangt unna coverline. Det hadde nesten vært mer rart om den fortsatte og stige videre. Veldig normalt at den dipper sånn opp og ned utover dpo-land, også når man er gravid. Det viktigste er at den i sin helhet stiger på sikt, og ikke kræsjlander under coverline.

Når har du tenkt å ta første test?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Amatariel skrev (17 minutter siden):

Tempen din er kjempefin! Den er fortsatt kjempehøy - laangt unna coverline. Det hadde nesten vært mer rart om den fortsatte og stige videre. Veldig normalt at den dipper sånn opp og ned utover dpo-land, også når man er gravid. Det viktigste er at den i sin helhet stiger på sikt, og ikke kræsjlander under coverline.

Når har du tenkt å ta første test?

Åå, mener du det? Da er det kanskje fortsatt håp! Jeg vet ikke. Egentlig hadde jeg bestemt meg for å teste hvis mensen ikke kom, men spørs om jeg klarer å vente så lenge. Hvor lenge tror du jeg bør vente? Er det rundt 9DPO du pleier å teste? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her vil jeg følge med, og heie på deg!:duskedame:

leste igjennom dagboken din nå. utrolig trist og lese om at du mistet. men du virker jo så veldig posting og klar for å prøve igjen 😊 skulle hatt litt av den egenskapen jeg også 😊 
krysser fingrene for deg de neste dagene  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver2021 skrev (16 timer siden):

Åå, mener du det? Da er det kanskje fortsatt håp! Jeg vet ikke. Egentlig hadde jeg bestemt meg for å teste hvis mensen ikke kom, men spørs om jeg klarer å vente så lenge. Hvor lenge tror du jeg bør vente? Er det rundt 9DPO du pleier å teste? 

Det beste er jo å vente så lenge som mulig, men vet at det kan være hardt for psyken/tålmodigheten også... 9 dpo har vært for tidlig for meg med dagens tester. Fikk strek i fjor først på 11 dpo, og nå i vår på 10 dpo på dagens andre urin (på den første var den blenda).

Masse lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (3 minutter siden):

Det beste er jo å vente så lenge som mulig, men vet at det kan være hardt for psyken/tålmodigheten også... 9 dpo har vært for tidlig for meg med dagens tester. Fikk strek i fjor først på 11 dpo, og nå i vår på 10 dpo på dagens andre urin (på den første var den blenda).

Masse lykke til!!

Takk for svar! 🥰 Jeg venter nok til i morgen eller torsdag. Sist jeg ble gravid, fikk jeg utslag på ettermiddagsurin 10DPO. Temperaturen har forresten økt litt siden i går. Håper den fortsetter å holde seg høy! 🤞🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...