Gå til innhold

Håp om en liten baby 🌟


Prøver2021

Anbefalte innlegg

Etter å ha fulgt med på en rekke dagbøker et par uker, har jeg funnet ut at det kunne vært fint å lage en selv. Det dukker opp mange tanker og følelser i prøveprosessen som jeg ikke kan dele med andre enn mannen min. 

Litt om meg. Jeg tok ut spiralen i oktober 2020 etter 10 år på prevensjon. I utgangspunktet tenkte vi å vente med å gå i gang, men det ble til at vi prøvde aktivt fra første stund. Vi har dessverre ikke lykkes enda. Jeg mistenker at jeg hadde en kjemisk graviditet i PP3, da jeg fikk svak positiv test flere dager på rad og forsinket mensen.
 

Det har det vært rart å bli kjent med kroppen min på nytt igjen. Hadde glemt hvordan den reagerte på både eggløsning og menstruasjon. Føler jeg har symptomer på graviditet hver gang, noe som oppleves ganske forvirrende. 
 

I utgangspunktet har vi bestemt oss for en pause nå og starte opp igjen i april. Jeg kjenner det tar på å prøve, og siden vaksinen snart kan dukke opp for meg som er helsepersonell, tenker jeg det kan være lurt å vente. 
 

Jeg kunne imidlertid tenkt å forberede meg. Er det ting jeg bør tenke på som dere som har prøvd en stund har forsøkt? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Velkommen 😁

Her er det trivelig å være, og et veldig fint sted å dele. 

Kroppen er ganske forvirrende. Jeg har gått relativt lite på hormonprevensjon, og er ikke sånn spesielt godt kjent med kroppens signaler selv. Det er først nå som jeg har blitt prøver og begynt å gjøre et forsøk på å sette signalene i system gjennom loggføring at jeg kan begynne å se enkelte mønstre. Og det er veldig vanskelig å skille tidlige gravidsymptomer og mensensymptomer.. Så det der er som du sier, forvirrende 😔 Syns i grunnen ordtaket "den som leter, den finner" passer godt om prøvingen og symptomjakta 🙈

Det kan jo være greit med en pause fra prøvingen. Hvor lenge er det anbefalt å vente mtp. vaksinen?

Personlig er jeg veldig glad for at jeg startet med temping, loggføring og eggløsningstester. Hvis du er nysgjerrig så anbefaler jeg deg å sjekke ut tempetråden her. @Amatariel har skrevet en veldig fin beskrivelse av hvordan dette gjøres. Det er mange flinke damer der som driver med temping og hjelper hverandre ved spm og eventuell tolkning. Det er ihvertfall en god hjelp for å bli godt kjent med kroppen 😊

Blir spennende å følge med her. Også håper jeg det klaffer kjapt når dere er igang igjen etter vaksine 😊

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Det blir en spennende tid fremover. Ja, det er veldig forvirrende. Det er anbefalt å vente fire uker etter ferdig vaksinasjon, så har bestemt meg for å se det an. Hvis ikke jeg får tilbud før april, tror jeg at jeg lar være å vente. 
 

Hvilken temperaturmåler bruker du og hvor bestiller du eggløsningstester? Hvilke kosttilskudd bruker du og mannen? Mange spørsmål!! @Atticmess

 

 

Endret av Prøver2021
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hit @Prøver2021! 😄  Jeg er ganske så fersk her på forumet selv, men opplever det som fint å ha et "fristed" hvor man kan dele av det man står i og ikke minst ha andre å relatere seg til. Forstår godt at du vil ta vaksinen først om du har muligheten til det. Enig i at det er uvant å skulle "bli kjent" med kroppen sin på nytt. Jeg har gått på p-piller i omlag 13-14 år selv - og derfor aldri fått muligheten til å følge normale sykluser. Rart å skulle finne ut av alt dette først nå 🙈 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk @Eira2020 🧡 Ja, det er veldig rart å finne ut av. Jeg har forsøkt å registere syklusene en stund, men de er dessverre uregelmessige. Det skiller ikke så mye, men varierer mellom 28-34 dager. Jeg er usikker på om når det er innenfor å søke hjelp for å stabilisere eller om det i det hele tatt går? Er stadig i diskusjon med meg selv om jeg skal gå «all inn» med eggløsningstester, testing og lignende, eller avvente litt og se. Er kontrollfreak, så kan raskt bli helt oppslukt. 
 

Hvilke tiltak har du satt inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

welcomwagon.gif.f40936226cee0f8cdf10278e9afe3e28.gif

Velkommen så mye og gratulerer med dagbok :smilyblomst: Her inne er det kjempefint å være. Første gang jeg ble medlem av et prøveforum så kunne jeg ingenting. Dette er nå 12 år siden, og jeg er så glad for jeg fant veien dit! Å være en del av et samfunn, en herlig jentegjeng som er i samme situasjon, er virkelig godt. Noen som forstår, både opp- og nedturer. Og som kan vente. Det er lite vi annet prøvere gjør enn å vente :knegg: Og jeg har lært sååå mye.

Synd å høre at det ikke gikk på de første månedene deres som prøver, og at du også har rukket å oppleve en kjemisk :( Men dere kan tydeligvis unnfange barn sammen, så det er bra! Satser på dere slipper å vente lenge etter oppstart av prøvingen igjen.

Jeg vil anbefale deg å ta folat, vitamintilskudd forøvrig, spise sunt og være i aktivitet. Handle EL- og G-tester på babyplan.no, så har du et lite lager som koster en brøkdel av testene på apotek. Man blir veldig glad for at man har de liggende når man står i situasjonen. Og ha mye sex 😊 Og ha et sunt og aktivt sexliv er veldig bra og gjør en glad og lekne i prøveprosessen, og tar bort evnt. press.

Syklusen din høres ganske normal ut, de dagene forskjell er ikke noe jeg ville bekymret meg for. Og du trenger ikke gå all in helt fra starten med "alt" heller. Men vil da anbefale EL-tester som en start. Så vet du om EL kommer på CD15 eller 20 liksom. Kan ha noe å si for når dere ønsker å legge inn aksjer, og når du ønsker å forsøke g-test. Men du vet best selv om du blir stresset av å holde på med dette, eller mer stresset av å være uviten om status.

Masse lykke til! Gleder meg til å følge deg her i dagboken din.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøver2021 skrev (På 6.3.2021 den 10.38):

Tusen takk! Det blir en spennende tid fremover. Ja, det er veldig forvirrende. Det er anbefalt å vente fire uker etter ferdig vaksinasjon, så har bestemt meg for å se det an. Hvis ikke jeg får tilbud før april, tror jeg at jeg lar være å vente. 

Hvilken temperaturmåler bruker du og hvor bestiller du eggløsningstester? Hvilke kosttilskudd bruker du og mannen? Mange spørsmål!! @Atticmess

4 uker venting er en stund ja, håper du får tilbud om vaksine kjapt 🤞

Jeg har både beurer OT30 kjøpt fra jollyroom og make sure sitt fra fertil.no. Bestiller eggløsningstester hovedsakelig fra billige-tester.no, disse er de billigste og syns de funker greit. I tillegg har de nå fått inn termometeret igjen (begrenset hvor ange da, så kan fort bli utsolgt), så da kan du få til å kjøpe termometer fra samme plassen. Da jeg bestilte termometeret til make sure kjøpte jeg el-testene derfra også, og syns de også funka bra, men de er litt dyrere.

Samboer har inntil videre ikke gått på vitaminer, men jeg lurer på om han skal få ta over bidronninggelekapslene. Ellers har jeg brukt bidronninggele (fra dag 1 til eggløsning) og folat i direkte forbindelse med prøvingen. Og prøver nå også å ta jern, vitamin B Complex og D vitamin, men disse tar jeg først og fremst for å dekke behovet og unngå mangler. Har hatt både jern, B12 og Dvitamin mangel med jevne mellomrom.

Ser du spør over her om sykluslengder på 28-34, jeg har selv hatt ca 25-35 dagers sykluser. Gynekologen syntes dette var en helt ok variasjon, og ingen grunn til bekymring. Hvis vi når ett år med prøving så blir det nok å sjekke hormonene, men syklusvariasjonen min var ikke noe som han mente ga grunn til å sjekke dette med en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (12 timer siden):

welcomwagon.gif.f40936226cee0f8cdf10278e9afe3e28.gif

Velkommen så mye og gratulerer med dagbok :smilyblomst: Her inne er det kjempefint å være. Første gang jeg ble medlem av et prøveforum så kunne jeg ingenting. Dette er nå 12 år siden, og jeg er så glad for jeg fant veien dit! Å være en del av et samfunn, en herlig jentegjeng som er i samme situasjon, er virkelig godt. Noen som forstår, både opp- og nedturer. Og som kan vente. Det er lite vi annet prøvere gjør enn å vente :knegg: Og jeg har lært sååå mye.

Synd å høre at det ikke gikk på de første månedene deres som prøver, og at du også har rukket å oppleve en kjemisk :( Men dere kan tydeligvis unnfange barn sammen, så det er bra! Satser på dere slipper å vente lenge etter oppstart av prøvingen igjen.

Jeg vil anbefale deg å ta folat, vitamintilskudd forøvrig, spise sunt og være i aktivitet. Handle EL- og G-tester på babyplan.no, så har du et lite lager som koster en brøkdel av testene på apotek. Man blir veldig glad for at man har de liggende når man står i situasjonen. Og ha mye sex 😊 Og ha et sunt og aktivt sexliv er veldig bra og gjør en glad og lekne i prøveprosessen, og tar bort evnt. press.

Syklusen din høres ganske normal ut, de dagene forskjell er ikke noe jeg ville bekymret meg for. Og du trenger ikke gå all in helt fra starten med "alt" heller. Men vil da anbefale EL-tester som en start. Så vet du om EL kommer på CD15 eller 20 liksom. Kan ha noe å si for når dere ønsker å legge inn aksjer, og når du ønsker å forsøke g-test. Men du vet best selv om du blir stresset av å holde på med dette, eller mer stresset av å være uviten om status.

Masse lykke til! Gleder meg til å følge deg her i dagboken din.

Tusen takk. Jeg skal være bevisst på å ta de vitaminene du nevnte og bestille eggløsningstester. Godt å høre at variasjonen i syklusen sannsynligvis er normal. Mannen min har begynt å ta en del vitaminer nå, så håper det kan hjelpe. Han har cøliaki og blodprøvene viste at han hadde lave nivåer av noen av de essensielle vitaminene for graviditet. Satser på det stabiliserer seg. Har også hørt at det er lettere å bli gravid om våren/sommeren på grunn av  at det er finere vær, så satser på det. 
 

Gleder meg til å begynne prøvingen ordentlig igjen i slutten av april! Fint å ha muligheten til å følge hverandre. 
 

Har du prøvd bidronningshonning og Wildyam?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hit og gratulerer med din egen dagbok! Denne dagboken har virkelig hjulpet meg mye. Det er mye usikkerhet for oss førstegangsprøvere og her inne er ingen spørsmål dumme. Nydelige damer svarer på det de kan og vi støtter og heier på hverandre gjennom syklusen! Velkommen! 💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atticmess skrev (3 timer siden):

4 uker venting er en stund ja, håper du får tilbud om vaksine kjapt 🤞

Jeg har både beurer OT30 kjøpt fra jollyroom og make sure sitt fra fertil.no. Bestiller eggløsningstester hovedsakelig fra billige-tester.no, disse er de billigste og syns de funker greit. I tillegg har de nå fått inn termometeret igjen (begrenset hvor ange da, så kan fort bli utsolgt), så da kan du få til å kjøpe termometer fra samme plassen. Da jeg bestilte termometeret til make sure kjøpte jeg el-testene derfra også, og syns de også funka bra, men de er litt dyrere.

Samboer har inntil videre ikke gått på vitaminer, men jeg lurer på om han skal få ta over bidronninggelekapslene. Ellers har jeg brukt bidronninggele (fra dag 1 til eggløsning) og folat i direkte forbindelse med prøvingen. Og prøver nå også å ta jern, vitamin B Complex og D vitamin, men disse tar jeg først og fremst for å dekke behovet og unngå mangler. Har hatt både jern, B12 og Dvitamin mangel med jevne mellomrom.

Ser du spør over her om sykluslengder på 28-34, jeg har selv hatt ca 25-35 dagers sykluser. Gynekologen syntes dette var en helt ok variasjon, og ingen grunn til bekymring. Hvis vi når ett år med prøving så blir det nok å sjekke hormonene, men syklusvariasjonen min var ikke noe som han mente ga grunn til å sjekke dette med en gang. 

Takk for tips. Må få bestilt termometer og tester. Har testet de siste månedene og det virker som jeg har hatt eggløsning hver måned. Har hatt mensen hele tiden mens jeg har gått på prevensjon, så legen mente jeg måtte være veldig lett å befrukte. Så feil kan man ta!  
 

Jeg har bestilt bidronninggele, men har lest at det kan forvirre syklusen. Hva er din erfaring med det? 
 

Godt å høre at det kan være en normal variasjon! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver2021 skrev (5 minutter siden):

Jeg har bestilt bidronninggele, men har lest at det kan forvirre syklusen. Hva er din erfaring med det? 

Ettersom jeg har uregelmessig syklus fra før ville nok ikke jeg merket om det påvirket syklusen min egentlig. Har bare tatt det nå i 2 mnder, og kan ikke si jeg spesifikt har merket noe. 

Huff, nesten synd når legen/andre kommenterer at det kommer til å gå lett også gjør det ikke det 😔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atticmess skrev (3 minutter siden):

Ettersom jeg har uregelmessig syklus fra før ville nok ikke jeg merket om det påvirket syklusen min egentlig. Har bare tatt det nå i 2 mnder, og kan ikke si jeg spesifikt har merket noe. 

Huff, nesten synd når legen/andre kommenterer at det kommer til å gå lett også gjør det ikke det 😔

Jeg skjønner. Det er bra det finnes ting man kan prøve ut! ☺️ 
 

Ja, enig. Veldig uheldig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver2021 skrev (19 minutter siden):

Har du prøvd bidronningshonning og Wildyam?

 

Jeg forsøkte Wild yam noen runder for mange år siden, før jeg begynte på medisiner. Hjalp ikke meg slik det hjalp mange andre jeg var på forum med. Men jeg slet med kort lutealfase, så det hjelp vitamin B6 meg med! Og så hadde jeg god suksess med Dong quai, som man tar før EL. Opplevde at EL kunne komme litt tidligere da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amatariel skrev (4 minutter siden):

Jeg forsøkte Wild yam noen runder for mange år siden, før jeg begynte på medisiner. Hjalp ikke meg slik det hjalp mange andre jeg var på forum med. Men jeg slet med kort lutealfase, så det hjelp vitamin B6 meg med! Og så hadde jeg god suksess med Dong quai, som man tar før EL. Opplevde at EL kunne komme litt tidligere da :)

Spennende! Det skal jeg sjekke ut. Takk for tips 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver2021 skrev (På 7.3.2021 den 11.58):Tusen takk @Eira2020 🧡 Ja, det er veldig rart å finne ut av. Jeg har forsøkt å registere syklusene en stund, men de er dessverre uregelmessige. Det skiller ikke så mye, men varierer mellom 28-34 dager. Jeg er usikker på om når det er innenfor å søke hjelp for å stabilisere eller om det i det hele tatt går? Er stadig i diskusjon med meg selv om jeg skal gå «all inn» med eggløsningstester, testing og lignende, eller avvente litt og se. Er kontrollfreak, så kan raskt bli helt oppslukt. 
Hvilke tiltak har du satt inn?

Litt sent svar her fra meg, men sammenlignet med mine sykluser så virker jo dine temmelig normale vil jeg tro? ☺️ Mine første to sykluser etter pilleslutt var på 43 og 57 dager, etter dette har jeg stått på Provera som har framprovosert en blødning hver mnd siden (nå i mars blir første forsøk uten tablettene på fire sykluser, så jeg er spent på hvor lang denne syklusen blir..)

Jeg kjenner meg derimot godt igjen i tanken om når det egentlig er greit å søke hjelp/snakke med noen om dette temaet. Jeg vil ut fra min erfaring si at det ikke skader med en tur til fastlegen i første omgang. Da jeg oppsøkte min fikk jeg tatt blodprøver for å se om alt så bra ut, i tillegg til å bli henvist til offentlig gynekolog for ny celleprøve. Vet du også at det er lurt med en tur til tannlegen før du er gravid? Det syntes jeg var nyttig å få vite 😅

Når det gjelder eggløsningstester så er jeg litt delt. Jeg har tatt rundt hundre av dem uten noe resultat (har ikke hatt eggløsning enda🙈). Men jeg tror likevel jeg lander på at det ville vært verdt det dersom de gav utslag. Folk er forskjellige, noen opplever mer ro og kontroll ved å bruke det, andre opplever det som stressende 😊

Blir spennende å følge din vei videre! 💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HannaNO skrev (5 timer siden):

Velkommen hit og gratulerer med din egen dagbok! Denne dagboken har virkelig hjulpet meg mye. Det er mye usikkerhet for oss førstegangsprøvere og her inne er ingen spørsmål dumme. Nydelige damer svarer på det de kan og vi støtter og heier på hverandre gjennom syklusen! Velkommen! 💕

Tusen takk! Jeg er spent på tiden fremover og ser frem til å følge deg ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eira2020 skrev (34 minutter siden):

Litt sent svar her fra meg, men sammenlignet med mine sykluser så virker jo dine temmelig normale vil jeg tro? ☺️ Mine første to sykluser etter pilleslutt var på 43 og 57 dager, etter dette har jeg stått på Provera som har framprovosert en blødning hver mnd siden (nå i mars blir første forsøk uten tablettene på fire sykluser, så jeg er spent på hvor lang denne syklusen blir..)

Jeg kjenner meg derimot godt igjen i tanken om når det egentlig er greit å søke hjelp/snakke med noen om dette temaet. Jeg vil ut fra min erfaring si at det ikke skader med en tur til fastlegen i første omgang. Da jeg oppsøkte min fikk jeg tatt blodprøver for å se om alt så bra ut, i tillegg til å bli henvist til offentlig gynekolog for ny celleprøve. Vet du også at det er lurt med en tur til tannlegen før du er gravid? Det syntes jeg var nyttig å få vite 😅

Når det gjelder eggløsningstester så er jeg litt delt. Jeg har tatt rundt hundre av dem uten noe resultat (har ikke hatt eggløsning enda🙈). Men jeg tror likevel jeg lander på at det ville vært verdt det dersom de gav utslag. Folk er forskjellige, noen opplever mer ro og kontroll ved å bruke det, andre opplever det som stressende 😊

Blir spennende å følge din vei videre! 💕

Så spennende det blir å se hvordan kroppen din responderer uten medisiner. Krysser fingrene for at det blir slik du ønsker 🧡 

Hæ. Tannlege? Fortell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra kalenderen skal jeg ha mensen om 10 dager. Denne måneden har vi forsøkt å unngå og ha sex på eggløsningsdagen. Kjenner meg ganske sliten og begynner selvfølgelig å tenke på om jeg kan være gravid likevel. Kalenderen jeg bruker som registrering har regnet et gjennomsnitt på 33 dager, men denne regner også med sykluser før jeg tok ut spiralen. De siste syklusene mine har vært 30, 34 (trolig kjemisk, svak positiv test flere dager på rad, og forsinket mens), og 31. Dette tenkte jeg ikke på. Vi hadde samleie to dager før mulig eggløsning hvis syklusen er 30, så kan jo skje. Sannsynligvis ikke. 
 

Det er rart hvordan man begynner å legge merke til alle mulige symptomer i det man prøver eller tror man kanskje er gravid. For to dager siden tenkte jeg ingenting på det og merket heller ingenting. Nå har jeg alle mulige symptomer. Irriterende! 
 

Spent på utviklingen videre. Er veldig innstilt på at det ikke blir noe denne måneden, siden aksjene som er lagt inn er begrenset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver2021 skrev (21 timer siden):

Så spennende det blir å se hvordan kroppen din responderer uten medisiner. Krysser fingrene for at det blir slik du ønsker 🧡 

Hæ. Tannlege? Fortell!

Takk for det, det er veldig spennende tider ❤️

Når det gjelder tannlege tror jeg det gikk ut på at man helst vil unngå bruk av røntgen og bedøvelse på gravide. De kan gjøre det altså, men unngår det helst var slik jeg forstod det ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I disse dager venter jeg på mensen. Siden jeg ikke har begynt å måle temperatur eller tar jevnlige eggløsningstester er jeg i tvil om når den skal komme. Kalenderen jeg bruker har jeg brukt før jeg tok ut spiralen og den tar utgangspunkt i gjennomsnitt som nå er på 33 dager. I dag er jeg på 29. Jeg har vært plaget av PMS symptomer de siste dagene. Akkurat nå vil jeg bare at mensen skal komme slik at vi kan begynne på ny syklus. 
 

Jeg har tenkt at jeg skulle vente med aktiv prøving til jeg fikk vaksine, men nå som det har kommet frem en del bivirkninger, vurderer jeg å kjøre på. I utgangspunktet har jeg tenkt at jeg vil prøve aktivt fra april siden da er vi over i 2022. Vi har nettopp kjøpt oss hus og overtar i høst. Det kan godt være det er godt å få landet litt før vi får barn, men jeg tror det kommer til å ta tid å få barn og derfor klarer jeg ikke bli enig med meg selv. 
 

Er det noen som vet hvor mye stress kan påvirke? Jeg er redd at det kan spille negativt inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...