Gå til innhold

Røykutvikling ved drilling av hull


Sidsel

Anbefalte innlegg

Jeg har skaffet meg en drill, og skulle for første gang fikse noe ved å drille et hull, da i et trebord. Etter en stund begynte det å lukte brent, det begynte å ryke, og da jeg stoppet så jeg at treet var blitt brent svart. Jeg vil jo helst ikke tenne på! Og kanskje starte en brann! Hva gjør jeg galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, Sidsel said:

Jeg har skaffet meg en drill, og skulle for første gang fikse noe ved å drille et hull, da i et trebord. Etter en stund begynte det å lukte brent, det begynte å ryke, og da jeg stoppet så jeg at treet var blitt brent svart. Jeg vil jo helst ikke tenne på! Og kanskje starte en brann! Hva gjør jeg galt?

Det blir fort varmt når man driller. Pass på å dyppe borren i kaldt vann (og tørk) når man driver på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være at det er feil type bor du bruker eller at boret er sløvt, dobbeltsjekk at boret går i riktig retning.

Anonymkode: 58f8b...5c5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidsel skrev (1 time siden):

Jeg har skaffet meg en drill, og skulle for første gang fikse noe ved å drille et hull, da i et trebord. Etter en stund begynte det å lukte brent, det begynte å ryke, og da jeg stoppet så jeg at treet var blitt brent svart. Jeg vil jo helst ikke tenne på! Og kanskje starte en brann! Hva gjør jeg galt?

Hvis det tar så lang tid å bore hullet at treverket blir svartsvidd av friksjonsvarmen er det antakelig noe galt, ja. Enig med AB før meg om at det kan tyde på sløvt bor eller feil bortype. Murbor funker ikke så bra til tre. 

Det kan også tenkes at treverket er veldig hardt, men jeg vet ikke helt hvilke treslag som skulle være fullt harde. Men i så fall må du ta pauser og avkjøle boret. 

Anonymkode: 697f1...22e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres merkelig ut. Hvilken drill har du kjøpt og hvilke borr bruker du? 

Anonymkode: 71d65...015

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres merkelig ut. Hvilken drill har du kjøpt og hvilke borr bruker du? Spør fordi et enkelt hull i et trebord burde ikke ta mye tid å drille. Høres ut som du bruker feil borrtype eller gjør noe feil med selve drillen. 

Anonymkode: 71d65...015

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være følgende:

- feil type bor. De vanligste er metallbor, trebor, betongbor. Det går oftest helt fint å bore i treverk med metallbor, men å bore i treverk eller metall med betongbor byr på utfordringer. Du må heller ikke bore i mur med trebor.
- boret er sløvt. Da skjærer det ikke skikkelig, eter seg ikke inn i materialet. Å kvesse bor er nærmest et eget fag, så kjøp nytt.
- boret er knekt. da mangler skjæreeggen på boret. Boret vil ikke skjære skikkelig, det finner ikke senter. Kjøp nytt.
- boret går feil veg. De fleste driller har to dreieretninger (praktisk også hvis man setter boret fast, å "rygge" ut). Hvis du tenker deg at du holder høyre hand rundt boret, slik at tommelen peker inn i materialet du skal bore i, skal boret rotere den vegen fingrene peker. (Tenker deg, du må ikke finne på å holde i boret mens det roterer).

En  litt mer avansert mekanisk jobb betyr også at du skal ta hensyn til skjærehastigheten, men til "hjemmebruk" neglisjerer man dette hensynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...