Gå til innhold

Ferie under foreldrepermisjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du har null kunnskap om dette virker det som. Lærere har ikke lenger/mer ferie enn andre. Vi har tvungen avspasering på tidspunkter vi ikke kan velge selv. Men det virker som om de fleste andre har minst like mye ferie som lærere. Vinterferie, høstferie, påskeferie, fridager i mai, juleferie -du har nok MINST like lang/mye ferie og avspasering som lærere.

Uvitende folk som deg klager over at lærere har ferie "nesten hele året," men så ser vi at alle har akkurat de samme "feriene" som lærere. Vinterferie nettopp f.eks., ville jo selvsagt ikke blitt masse trafikk og kø på veien om kun lærere hadde ferie, samme med høstferie, påske, juleferie.

Forskjellen er at du er priviligert og kan ta ut ferie når du vil. Late som om du jobber "inn" dager, og tar fri når det er lave priser på reiser etc. Så ikke klag.

Anonymkode: 60710...014

Dette er bullshit. Jeg jobber selv som lærer, og når vi lærere har ferie hele sommeren, høstferie, jul og nyttår, vinterferie og påskeferie, så tilsvarer det enormt mange flere uker i året enn andre normale yrker får. 

Så ikke kom her å si noe annet. Hvorfor skal vi lærere lyve om den ferien vi faktisk har? Mange av oss lærere har også kortere arbeidsdager enn normale arbeidstakere.

Ja vi er ekstremt heldige, det skal jeg ærlig innrømme. Og jeg valgte dette yrket rett og slett pga all ferien..

Anonymkode: f89a2...17f

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
7 hours ago, AnonymBruker said:

Man har krav på å få overført feire når det er på grunn av foreldrepermisjon. 

Anonymkode: e1498...f6a

Ikke etter endring som kom i 2018. Men de fleste innvilger likevel.

Anonymkode: b215a...6a6

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hva med lærere f.eks.? Vi har jo ikke det privilegiet at vi får velge når vi skal ha ferie. Noen som vet? Kan jeg f.eks. bruke sommerferien min etter permisjonen er slutt f.eks.?

Altså, permisjonen blir lengre uansett hvordan du skur og vender på det, så en arbeidsgiver som gjør seg  vrang for at du ønsker 4 uker ferie etter endt permisjon bør revurdere jobben sin 😅 

Det sagt så er det akkurat det samme om du tar ferie under eller etter permisjonen. At det er èn ekstra ting å gjøre (=far må utsette sine uker) hvis du tar den etter er flisespikkeri. Det er kjapt gjort.

Anonymkode: 4c93e...6d8

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke etter endring som kom i 2018. Men de fleste innvilger likevel.

Hvor har du det i fra? Ferielovens §9 sier nemlig at man kan det. 

Sitat

Faller permisjonstid som nevnt i første ledd sammen med allerede fastsatt ferie, kan arbeidstaker kreve utsettelse av de virkedager ferie som er blitt omfattet av permisjonstiden.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
17 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor har du det i fra? Ferielovens §9 sier nemlig at man kan det. 

Det er som du selv sier om permisjonen treffer ferien. Før hadde du rett å utsette ferien om du feks hadde permisjon til 1 juni. Nå kan jobben si at du må ta ferie. Det var ulike regler for mine svangerskap, ( 2016 og 2018)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.3.2021 den 10.51):

Du har null kunnskap om dette virker det som. Lærere har ikke lenger/mer ferie enn andre. Vi har tvungen avspasering på tidspunkter vi ikke kan velge selv. Men det virker som om de fleste andre har minst like mye ferie som lærere. Vinterferie, høstferie, påskeferie, fridager i mai, juleferie -du har nok MINST like lang/mye ferie og avspasering som lærere.

Uvitende folk som deg klager over at lærere har ferie "nesten hele året," men så ser vi at alle har akkurat de samme "feriene" som lærere. Vinterferie nettopp f.eks., ville jo selvsagt ikke blitt masse trafikk og kø på veien om kun lærere hadde ferie, samme med høstferie, påske, juleferie.

Forskjellen er at du er priviligert og kan ta ut ferie når du vil. Late som om du jobber "inn" dager, og tar fri når det er lave priser på reiser etc. Så ikke klag.

Lol, snufs. Selvfølgelig har en lærer både lenger og mer ferie enn andre, det er vel ikke noe vits å late som noe annet?

Så og si alle andre har 5 uker ferie i løpet av et år, eller 6 uker om du er over 60 år.

Hvordan du får disse fem ukene til å bli åtte uker sommerferie + "Vinterferie, høstferie, påskeferie, fridager i mai, juleferie" er jeg spent på. 

Anonymkode: 45665...be4

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er som du selv sier om permisjonen treffer ferien. Før hadde du rett å utsette ferien om du feks hadde permisjon til 1 juni. Nå kan jobben si at du må ta ferie. Det var ulike regler for mine svangerskap, ( 2016 og 2018)

Jeg vet ikke om vi snakker forbi hverandre. Jeg hadde termin i mai. Før jeg gikk ut i permisjon hadde jeg ikke avviklet noe ferie. Jeg overførte derfor 5 uker ferie til året etter og forlenget permisjonen min med 10 uker.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.3.2021 den 22.31):

Min permisjon er over i midten av desember en gang, men min arbeidsgiver gir ikke ferie i desember, så har derfor tenkte å bruke ferien i sommer slik at permisjonen min blir forlenget til over jul. Kanskje sleipt men jobbet hele sist jul og ønsker å ha fri med barna.. 

Anonymkode: 3ad1e...8c1

Jeg gjorde det sånn,  og det var digg!

Anonymkode: 8870c...39f

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lol, snufs. Selvfølgelig har en lærer både lenger og mer ferie enn andre, det er vel ikke noe vits å late som noe annet?

Så og si alle andre har 5 uker ferie i løpet av et år, eller 6 uker om du er over 60 år.

Hvordan du får disse fem ukene til å bli åtte uker sommerferie + "Vinterferie, høstferie, påskeferie, fridager i mai, juleferie" er jeg spent på. 

Anonymkode: 45665...be4

Det kalles komprimert arbeidsår. :) Lærer har 4+1/5 uker ferie, avhengig av tariffavtale. Akkurat som «alle andre». ;)

Anonymkode: 2ff06...8a2

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden

• Opprett ny...