Gå til innhold

Hvorfor provoserer det andre om uføre har et «verdig» liv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det slik at folk mener vi ikke skal ha noe verdig liv? Det virker jo nesten slik når man leser i kommenterene i ulike tråder her inne. Mange mener man bruker uføretrygden for alt det er verdt om man går ut på fest. Kjøper seg noe fint i blandt når man har litt mer til rådighet. Kanskje en sjelden gang ha råd til å reise på en ferie en helg og ligge på hotell. 

 

Neida. Her skal man bare være så takknemlige og bare holde tåta og ligge hjemme og lide i stedet. «Du er jo ikke syk når du er ute på fest». «Du ser jo ikke syk ut»...

 

NÅ MÅ FOLK SE TIL Å LÆRE SEG AT DET IKKE BARE ER FYSISK SYKDOM SOM ER GRUNNLAG TIL UFØRETRYGD. 

Usynlige psykiske sykdommer er en reell ting og som må tas like alvorlig. 

Hadde en person med jobb klaget over dårlig lønn på 30 tusen så hadde folk forstått vedkommende. Men en ufør på bare 16 tusen i mnd hadde fått kjennepreken for alt det er verdt! 
Er jo ganske urettferdig egt når gjennomsnittlønnen til nordmenn er på rundt 40 tusen i mnd.

Anonymkode: b6d3e...2da

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det slik at folk mener vi ikke skal ha noe verdig liv? Det virker jo nesten slik når man leser i kommenterene i ulike tråder her inne. Mange mener man bruker uføretrygden for alt det er verdt om man går ut på fest. Kjøper seg noe fint i blandt når man har litt mer til rådighet. Kanskje en sjelden gang ha råd til å reise på en ferie en helg og ligge på hotell. 

 

Neida. Her skal man bare være så takknemlige og bare holde tåta og ligge hjemme og lide i stedet. «Du er jo ikke syk når du er ute på fest». «Du ser jo ikke syk ut»...

 

NÅ MÅ FOLK SE TIL Å LÆRE SEG AT DET IKKE BARE ER FYSISK SYKDOM SOM ER GRUNNLAG TIL UFØRETRYGD. 

Usynlige psykiske sykdommer er en reell ting og som må tas like alvorlig. 

Hadde en person med jobb klaget over dårlig lønn på 30 tusen så hadde folk forstått vedkommende. Men en ufør på bare 16 tusen i mnd hadde fått kjennepreken for alt det er verdt! 
Er jo ganske urettferdig egt når gjennomsnittlønnen til nordmenn er på rundt 40 tusen i mnd.

Anonymkode: b6d3e...2da

Er  virkelig gjennomsnittet 40.000 i mnd? 

Dæ ligger jeg og mange et godt stykke under snittet.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår det ikke jeg heller. Husk at folk med fysiske sykdommer kan ha svingene sykdomsforløp da. Og at det gjerne koster folk en god del å dra på fest en gang i blant osv. Men livskvalitet er jo også viktig. Alle mennesker har behov for sosialt samvær. 

Man skifter ikke personlighet selv om man blir syk. Det er ikke sånn at man da slutter å like øl/ vin, sosiale sammenkomster, dansing, god mat osv. Og plutselig begynner å gå med bestemorklær, stokk, og å spise sviskekompott. 
 

De som jobber skal gjerne sammenligne seg med syke, og at de orker mer enn dem selv. Men sånn er det jo selvsagt ikke. Tviler også på at de som stigmatiserer uføre, får det noe bedre selv av at andre er dårligst mulig/ har det verst mulig. 
 

Men de er nok ikke fornøyde med sine egne liv, og tror det hjelper å rakke ned på andre. Det ser man jo også med disse rasistene som skriver hat om utlendinger på nett. Det er gjerne skrevet av folk som har gått på «livets harde skole», fulle av skrivefeil og dårlig ordforråd osv. Fellesnevneren er bitre mennesker som ikke har det bra selv, og som er umodne nok til å la det gå ut over andre. I stedet for å gjøre noe med sin egen livssituasjon. 

Anonymkode: 68e36...fee

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke det provoserer folk at uføre har et «verdig» liv. Jeg tror det bekymrer folk at det blir flere og flere uføre i Norge i forhold til andre land. Og at det er så mange unge mennesker som ikke kan stå i vanlig jobb. 

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er det så rart an blir provosert år folk klarer å feste og henge med venner hver dag, men ikke å jobbe? 

Anonymkode: 48100...077

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smeltemann skrev (18 minutter siden):

Kanskje satse på trygd da...

 

Trygd er ikke at liv å hige etter altså. Folk som kan jobbe er utrolig heldige

 

Muskath skrev (7 minutter siden):

Jeg tror ikke det provoserer folk at uføre har et «verdig» liv. Jeg tror det bekymrer folk at det blir flere og flere uføre i Norge i forhold til andre land. Og at det er så mange unge mennesker som ikke kan stå i vanlig jobb. 

Ikke rart flere enn før er uføre når man skal ha utdanning gjerne master i alle slags type jobber. Og med hull i CV er det ingen som vil ansette deg. Man faller utenfor sammen og lever på trygd fordi du får ingen jobb. Samme om man har sykdom og trenger tilrettelegging, det vil heller ingen arbeidsgivere ha.

 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja er det så rart an blir provosert år folk klarer å feste og henge med venner hver dag, men ikke å jobbe? 

Anonymkode: 48100...077

Tror du bør lære deg forskjellen på jobb og det å henge med venner NÅR man vil. 

Forresten var det ikke snakk om å henge med venner hver dag og i hvertfall ikke feste hver dag!!

Anonymkode: b6d3e...2da

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Trygd er ikke at liv å hige etter altså. Folk som kan jobbe er utrolig heldige

 

Ikke rart flere enn før er uføre når man skal ha utdanning gjerne master i alle slags type jobber. Og med hull i CV er det ingen som vil ansette deg. Man faller utenfor sammen og lever på trygd fordi du får ingen jobb. Samme om man har sykdom og trenger tilrettelegging, det vil heller ingen arbeidsgivere ha.

 

Tror du bør lære deg forskjellen på jobb og det å henge med venner NÅR man vil. 

Forresten var det ikke snakk om å henge med venner hver dag og i hvertfall ikke feste hver dag!!

Anonymkode: b6d3e...2da

Faller utenfor samfunnet* mente jeg å si

Anonymkode: b6d3e...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Forstår det ikke jeg heller. Husk at folk med fysiske sykdommer kan ha svingene sykdomsforløp da. Og at det gjerne koster folk en god del å dra på fest en gang i blant osv. Men livskvalitet er jo også viktig. Alle mennesker har behov for sosialt samvær. 

Man skifter ikke personlighet selv om man blir syk. Det er ikke sånn at man da slutter å like øl/ vin, sosiale sammenkomster, dansing, god mat osv. Og plutselig begynner å gå med bestemorklær, stokk, og å spise sviskekompott. 
 

De som jobber skal gjerne sammenligne seg med syke, og at de orker mer enn dem selv. Men sånn er det jo selvsagt ikke. Tviler også på at de som stigmatiserer uføre, får det noe bedre selv av at andre er dårligst mulig/ har det verst mulig. 
 

Men de er nok ikke fornøyde med sine egne liv, og tror det hjelper å rakke ned på andre. Det ser man jo også med disse rasistene som skriver hat om utlendinger på nett. Det er gjerne skrevet av folk som har gått på «livets harde skole», fulle av skrivefeil og dårlig ordforråd osv. Fellesnevneren er bitre mennesker som ikke har det bra selv, og som er umodne nok til å la det gå ut over andre. I stedet for å gjøre noe med sin egen livssituasjon. 

Anonymkode: 68e36...fee

Takk! Skulle vært flere mennesker som deg her inne❤️

Anonymkode: b6d3e...2da

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

 

Ikke rart flere enn før er uføre når man skal ha utdanning gjerne master i alle slags type jobber. Og med hull i CV er det ingen som vil ansette deg. Man faller utenfor sammen og lever på trygd fordi du får ingen jobb. Samme om man har sykdom og trenger tilrettelegging, det vil heller ingen arbeidsgivere ha.Anonymkode: b6d3e...2da

Ja, jeg ser dette. Tragisk at det er blitt sånn og at det ikke  kan legges til rette for folk. Det er sikkert utallige uføre som kunne klart å jobbe hvis ting ble tilrettelagt. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en fysisk sykdom som ikke vises så ofte og de færreste vet om den. Den førte også til psykiske lidelser som angst og depresjon og gir utslag i fatuiqe og andre ting som ër hemmende. I det virkelige liv kjenner jeg ingen som ser ned på meg, men kg er en egen plattform med mennesker med sine issues. 

I tråden om å flytte til utlandet som trygdet kom det plutselig mange svar om at man da tar pengene ut av landet, noe Norge vil tape på. I andre tråder om uføre der jeg har nevnt at uføre bidrar ved sin kjøpekraft har det blitt tiet ned. Det er merkelige holdninger her inne. Heldigvis er ikke alle like. 

Anonymkode: 51af1...843

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel gjerne folk som jobber 100% og likevel ikke har råd til å dra på ferie eller på ut på byen som blir provosert over at folk som ikke jobber har bedre råd enn dem selv. Det har ingenting med å ikke unne trygdede å kose seg, men heller at det føles urettferdig.

Anonymkode: 85f69...2d5

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tråd om uføre

Jaja

Anonymkode: 7d557...cf6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Trygd er ikke at liv å hige etter altså. Folk som kan jobbe er utrolig heldige

 

Ikke rart flere enn før er uføre når man skal ha utdanning gjerne master i alle slags type jobber. Og med hull i CV er det ingen som vil ansette deg. Man faller utenfor sammen og lever på trygd fordi du får ingen jobb. Samme om man har sykdom og trenger tilrettelegging, det vil heller ingen arbeidsgivere ha.

 

Tror du bør lære deg forskjellen på jobb og det å henge med venner NÅR man vil. 

Forresten var det ikke snakk om å henge med venner hver dag og i hvertfall ikke feste hver dag!!

Anonymkode: b6d3e...2da

Virker litt sånn. Her popper det opp varsel . "Endelig fikk ung uføre i dag"  Det virker som om det er noe som er bra da.  Kunne like godt stå. Penger på kontohver måned......

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja er det så rart an blir provosert år folk klarer å feste og henge med venner hver dag, men ikke å jobbe? 

Anonymkode: 48100...077

Hvordan vet du at de henger sammen hver dag og drar på aktiviterer hver bidige dag? Eller er det bare noe du tror fordi du ser dem av og til ute? Skal uføre ligge på sofaen hele dagen og knapt nok handle mat, fordi da er de friske? Er det det du mener? Der skal aldri få ha det gøy med venner når de har gode dager? 

Anonymkode: a37b0...ee5

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det provoserer ikke meg at uføre har et verdig liv. 
Men det provoserer at de av dem jeg kjenner har energi og ork til alt mulig rart; maser på meg om å bli med på kafé, dra på shopping, kino osv.

Alt de vil og kan, fordi de ikke er utslitt, fordi de IKKE HAR VÆRT PÅ JOBB!!!

JEG har vært på jobb! NEI, jeg orker ikke å prioritere shopping, kino, venner, kafé eller annet etter jobb. Jeg KLARER ikke! Fordi jeg er utslitt!

Det provoserer at de har mulighet til å gjøre alt jeg gjerne vil gjøre, men orker ikke FORDI jeg IKKE er ufør!!

De har ork til å pleie vennskap, fordi de ikke jobber! Men mitt vennskap mister de snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nmus skrev (2 minutter siden):

Det provoserer ikke meg at uføre har et verdig liv. 
Men det provoserer at de av dem jeg kjenner har energi og ork til alt mulig rart; maser på meg om å bli med på kafé, dra på shopping, kino osv.

Alt de vil og kan, fordi de ikke er utslitt, fordi de IKKE HAR VÆRT PÅ JOBB!!!

JEG har vært på jobb! NEI, jeg orker ikke å prioritere shopping, kino, venner, kafé eller annet etter jobb. Jeg KLARER ikke! Fordi jeg er utslitt!

Det provoserer at de har mulighet til å gjøre alt jeg gjerne vil gjøre, men orker ikke FORDI jeg IKKE er ufør!!

De har ork til å pleie vennskap, fordi de ikke jobber! Men mitt vennskap mister de snart!

Da er  du kanskje for syk selv, om du ikke orker å gjøre noe utenom jobb? Hoss meg sa de at jeg skulle ha et ok liv utenom jobb også. At jeg hadde et verdig liv med glede i .

Anonymkode: a37b0...ee5

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da er  du kanskje for syk selv, om du ikke orker å gjøre noe utenom jobb? Hoss meg sa de at jeg skulle ha et ok liv utenom jobb også. At jeg hadde et verdig liv med glede i .

Anonymkode: a37b0...ee5

Jeg har ikke noe liv utenom jobb. Men mulighet til uføretrygd, bare bittelitt..? Nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...