Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

jeg går siste året på VGs nå, og skal nå snart søke høyere utdanning. Har tenkt mye på 5-åring master i rettsvitenskap (juss) i Oslo, men det er mye som har satt meg i tenkeboksen. Har tatt kjemi 1 og 2, bio 1 og 2, r1 og r2 + fysikk 1. Jeg har altså tatt full realfagspakke, og ingen fag innenfor samfunnsfag. Har i ettertid tenkt at det har vært veldig dumt, da rettslære og sosiologi egentlig interesserer meg. Har rett og slett tenkt at realfag var det eneste som passet meg. 

Nå når jeg skal søke studier, så aner jeg ikke om det er dumt å bli jurist når man har tatt realfag(?)  Noen som har erfaring eller innspill? 

Andre spørsmål: Hvordan er jusstudiet generelt? Hvilke jobber kan man se for seg etter utdanning?

Anonymkode: e7873...259

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får ingen fordel på jusstudiet med rettslære og samfunnsfag på videregående. Det er i så fall bare en knapp, knapp, knapp innføring. De fleste leter i rettskildene som hodeløse høns det første året, uavhengig av fagbakgrunn på videregående.

Det er ikke dumt å ha realfagsbakgrunn, det kan tvert imot gi deg en fordel som mange andre jurister ikke har. Selv jobber jeg med skatt og avgift, og skulle gjerne vært litt bedre med tall. 

Du kan også bygge på utdanningen, slik at du med ett år på NHH kan få en master i revisjon og bli revisor. Da er det en stor fordel med realfaglig bakgrunn. 

Jusstudiet var en herlig tid, som jeg alltid vil savne tilbake til. Det er mye skriving, lesing og oppgaveløsing for forståelse, og i motsetning til realfag er det ingen streker under svaret.

Som min første foreleser sa: en jurist er en potet, den kan brukes til alt. Det finnes jurister i politikken, i kommunen, i departementene, i banker, advokatkontor og som rådgivere i enhver bedrift.

Ikke la fordommer stoppe deg i å prøve deg frem. Blir det feil, kan du bare endre retning :) 

Anonymkode: d4ecf...314

• Liker 4
Skrevet

Takk for svar! :) Har lyst til å satse, men er usikker på om studiet egentlig er noe for meg. Selv om jeg har deltatt på utdanningsmesser og andre arrangementer, har jeg blitt noe mer sikker på om dette er noe jeg vil. Tips til hvordan jeg kan bli mer sikker? Noen tester jeg kan ta på nettet?

Kan jeg spørre hvor du utdannet deg? Hvordan var selve studieforløpet?

AnonymBruker
Skrevet
Skole02 skrev (4 minutter siden):

Takk for svar! :) Har lyst til å satse, men er usikker på om studiet egentlig er noe for meg. Selv om jeg har deltatt på utdanningsmesser og andre arrangementer, har jeg blitt noe mer sikker på om dette er noe jeg vil. Tips til hvordan jeg kan bli mer sikker? Noen tester jeg kan ta på nettet?

Kan jeg spørre hvor du utdannet deg? Hvordan var selve studieforløpet?

Jeg tror ikke du kan bli sikker før du faktisk har prøvd. Det er ingen tester som gir et godt bilde på hvordan jusstudiet er, det er nok bare erfaring som hjelper.

Jeg gikk to år i Oslo og tre år i Bergen. Jeg hadde et friår mellom, fordi jeg var usikker på om juss var retningen jeg ville gå. Jeg er veldig glad for at jeg gikk tilbake til studiet etter friåret, for jeg elsker å jobbe med juss. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så gøy å høre at du fullførte. Har du jobb innenfor dette feltet nå? Kan du eventuelt si noe om hvilke arbeidsoppgaver du får, eller generelt hvordan en typisk arbeidsdag ser ut som?

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som går/har gått rettsvitenskap ved UIO, og som kan si noe om miljøet der? Har hørt at det er en del karakterpress..

AnonymBruker
Skrevet

Er det mange fra ulike minoriteter på jusstudiet i Oslo?

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hva syntes arbeidsgivere om at det er folk med annen bakgrunn som søker jobb som jurist?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva syntes arbeidsgivere om at det er folk med annen bakgrunn som søker jobb som jurist?

Hva mener du med annen bakgrunn? Annen bakgrunn enn jusstudier? Da er man vel enkelt og greit ikke kvalifisert. 

Anonymkode: 5af63...ceb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva mener du med annen bakgrunn? Annen bakgrunn enn jusstudier? Da er man vel enkelt og greit ikke kvalifisert. 

Anonymkode: 5af63...ceb

Mente ulike minoriteter som søker. Er det mange som syntes at det kan være utfordrende å ansette en med hodeplagg for eksempel. Er det mye diskriminering?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.3.2021 den 22.56):

Mente ulike minoriteter som søker. Er det mange som syntes at det kan være utfordrende å ansette en med hodeplagg for eksempel. Er det mye diskriminering?

Lurer også på det samme. Er det vanskelig å få jobb hvis man har annen bakgrunn og kultur?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Lurer også på det samme. Er det vanskelig å få jobb hvis man har annen bakgrunn og kultur?

Njæ, ikke nå lenger. Stort fokus på det. Nærmest en fordel med et utenlandsk etternavn. 

AnonymBruker
Skrevet

Jus anbefales. Mange jobbmuligheter og interessant. Vil si det er fordel å være interessert i samfunnsfag. Blande studentmasse - både «beste Oslo vest», de med minoritetsbakgrunn og folk fra bygdene.

Anonymkode: f1392...ae1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jus anbefales. Mange jobbmuligheter og interessant. Vil si det er fordel å være interessert i samfunnsfag. Blande studentmasse - både «beste Oslo vest», de med minoritetsbakgrunn og folk fra bygdene.

Hvordan er en typisk arbeidsdag som jurist? Og hva er normal lønn?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi kan se at du svarer deg selv.

Anonymkode: 94dc1...216

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jobbhverdag: lese dokumenter, avgjøre konkrete saker med bakgrunn i regelverk, informere andre om reglene og forklare dem hva de betyr i praksis, skrive fremstillinger av saker. Osv. lønn: 700000 ++ etter 20 års praksis. Jobber i staten.

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Jobbhverdag: lese dokumenter, avgjøre konkrete saker med bakgrunn i regelverk, informere andre om reglene og forklare dem hva de betyr i praksis, skrive fremstillinger av saker. Osv. lønn: 700000 ++ etter 20 års praksis. Jobber i staten.

Da har du god lønn for å jobbe i staten! Kjenner flere med lignende erfaring som har mye mindre enn det. 

Anonymkode: b43f1...b19

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi kan se at du svarer deg selv.

Anonymkode: 94dc1...216

Haha 🤣

Men TS, hvordan trivdes du i realfagene? Trivdes du ikke med dem så kan du jo prøve jussen. Hvis du derimot trivdes med realfag ser jeg ingen grunn til å ikke velge noe innenfor det. 

Anonymkode: 70c18...7e0

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hmmm, rart samme person lurer på det samme..

Anonymkode: a8e8b...623

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Tar opp denne tråden igjen.. Er jobbmulighetene gode for en jurist med masterkompetanse? Hvordan ser en typisk arbeidsdag ut?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...