AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #1 Skrevet 2. mars 2021 Håper noen kan hjelpe meg, er fortvilet😬 Jeg sminker meg hver morgen, og opplever hver eneste dag at foundationen fort blir patchy, delvis forsvinner, og ser tørr og rar ut i løpet av kort tid. Det ser helt jævlig ut. Når jeg ser på andres hud med sminke så ser det jevnt og fint ut, har så lyst å få til det samme. Jeg vasker fjeset med vann om morgenen og tar på solfaktor, fra Paulas Choice Essential Glow. Har også prøvd Avene tolerance emulsjon. Sminker meg kanskje 5-10 min etter krem er tatt på. Har prøvd å påføre foundation (Armani Luminous Silk) både med beautyblender (fuktig, og tørr), med hendene, og med kost (Real Techniques foundation brush og setting brush). Har forsøkt å sette huden med pudder fra Laura Mercier etterpå, og også prøvd uten. Uansett hva jeg prøver så blir det ikke bra. Kan ikke huske at det var så ille for noen år siden. Jeg har vært et år i mammaperm og derfor sminket meg litt mindre, brukt mye tid og penger på hudpleie, men huden min ser egentlig ikke bra ut i det hele tatt. Reagerte på Paulas Choice BHA, fikk mange cystiske kviser av dette og prøvde å holde ut i tilfelle det var purging, men den gang ei. Jeg ble sittende igjen med mye aknearr, derfor må jeg bruke foundation nå. Gikk på isotretinoin for noen år siden og huden min var grei etter det, så klikket den litt mens jeg gikk gravid, og nå får jeg kviser bare av og til (som tar ukesvis på å gå bort), og etterlater mørke/røde arr. Usikker på hudtypen min, men hudpleier mener jeg er kombinert. Går fast til hudpleier for mandelpeel eller lignende jevnlig, kanskje hver 10 uke i snitt. Peelingen hun utfører fremprovoserer ingen kviser heldigvis, men all eksfoliering jeg bruker hjemme selv gir meg kviser. På kvelden renser jeg huden med en skånsom melkerens fra La Roche Posay, smører den i ansiktet og masserer inn, fjerner rens og sminke med en myk, fuktig babyklut. Smører så på LRP cicaplast baume for natta. Bruker minst mulig produkter siden jeg ofte reagerer på det. Så det var «livshistorien» til huden min, håper noen kan gi input! Kanskje det er en tydeleg feil jeg gjør i sminking/vasking som jeg ikke ser selv 🥲 Anonymkode: ebd7c...a68
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #2 Skrevet 2. mars 2021 Rett og slett feil foundation for deg? Prøvd cc-krem istedet? Anonymkode: b8780...ff2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #3 Skrevet 2. mars 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Rett og slett feil foundation for deg? Prøvd cc-krem istedet? Anonymkode: b8780...ff2 Takk for svar:) jeg glemte å si at jeg har prøvd en foundation fra Lancome også, samt mineralfoindation fra BareMinerals, føler resultatet blir ca likt. CC-krem har jeg ikke prøvd. Har du en du liker? Anonymkode: ebd7c...a68
Roci Skrevet 2. mars 2021 #4 Skrevet 2. mars 2021 Huff, høres ut som om du har vært skikkelig uheldig, TS. Har du vært hos hudlege? Det kan hende at du bør vurdere tretinoin igjen dersom du ikke ammer eller planlegger å bli gravid på nytt med det samme. Tretinoin hjelper også mot aknearr. Utover det tenker jeg at du kanskje kan rense om morgenen også, det er ikke alltid at vann er tilstrekkelig til å bli kvitt overskuddstalg og rester av nattpleie, og hvis det er Tolèriane-rensen fra LRP du bruker, så burde det gå fint å bruke den om morgenen også. En renset og godt fuktet hud er det beste utgangspunktet for en fin foundation. Jeg vil også foreslå at du forsøker en primer, den jevner ut huden og øker holdbarheten på sminken. Denne inneholder litt niacinamide, som har gunstig effekt på sensitiv hud med aknetendenser.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #5 Skrevet 2. mars 2021 Jeg hadde samme problem og jeg må mette huden min på fukt hver kveld, da holder foundation neste morgen. Jeg snakker om FET fuktighetskrem, som du ville smørt på hud som er helt sprekt av tørrhet. Fuktfattig hud får foundation til å tørke og sprekke opp Anonymkode: 5f773...003 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #6 Skrevet 2. mars 2021 5 minutter siden, Roci said: Huff, høres ut som om du har vært skikkelig uheldig, TS. Har du vært hos hudlege? Det kan hende at du bør vurdere tretinoin igjen dersom du ikke ammer eller planlegger å bli gravid på nytt med det samme. Tretinoin hjelper også mot aknearr. Utover det tenker jeg at du kanskje kan rense om morgenen også, det er ikke alltid at vann er tilstrekkelig til å bli kvitt overskuddstalg og rester av nattpleie, og hvis det er Tolèriane-rensen fra LRP du bruker, så burde det gå fint å bruke den om morgenen også. En renset og godt fuktet hud er det beste utgangspunktet for en fin foundation. Jeg vil også foreslå at du forsøker en primer, den jevner ut huden og øker holdbarheten på sminken. Denne inneholder litt niacinamide, som har gunstig effekt på sensitiv hud med aknetendenser. Tusen takk for svar! 🙏 Har ikke vært hos hudlege igjen enda, for jeg er gravid igjen 😬 Men diskuterte problemene med fastlegen, han mente jeg ikke var kandidat for iso eller sterk behandling etter graviditet, for det var ikke så gale mente han. Jeg forstår egentlig det, for jeg har ikke mye utbrudd for tiden, men bare at de som kommer tar så lang tid på å gå vekk. Jeg har en del sånne hvite lukkede komedoner langs kjevepartiet da. Han sa vi kan prøve behandling når jeg har født, dersom jeg fremdeles trenger det. Han tror utbruddene vil roe seg, det er mulig siden det er blitt roligere etter jeg sluttet med syrer hjemme. Takk, jeg skal forsøke å rense om morgenen også! Og jeg skal forsøke primer. Har alltid vært nysgjerrig på den du tipset om, jeg tenker å klikke den hjem:) Tror jeg skal bestille en annen spf også, føler den Essential Glow blir litt for glowy for meg nå. Tror du det at jeg fjerner sminke med myk klut kan være dårlig for huden min? Om jeg gjør den for tørr/ubalanse på det viset? Blir jo som en eksfoliering.. En av grunnene til at jeg bruker så lite hudpleieprodukter er for å «rule out» det som gir meg utbrudd, og for å se om huden kommer i balanse. Den virker ikke særlig balansert og glad😫 Heldigvis ser jeg at det jeg bruker nå av hudpleie (tolerianerensen og cicaplast+ PC spf) ikke gir meg nye utbrudd 🙏 tror jeg, ikke fått noen nye kviser av det enda. (Har to stk kviser som kom etter jeg prøvde Clinique take The day Off balm😩, så den har jeg gitt bort). Anonymkode: ebd7c...a68
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #7 Skrevet 2. mars 2021 9 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg hadde samme problem og jeg må mette huden min på fukt hver kveld, da holder foundation neste morgen. Jeg snakker om FET fuktighetskrem, som du ville smørt på hud som er helt sprekt av tørrhet. Fuktfattig hud får foundation til å tørke og sprekke opp Anonymkode: 5f773...003 Takk! Føler den cicaplast er veldig fet, er en sånn reparerende krem. Trodde den var for fet for meg og ville gi meg kviser, men den kjennes bra. Kanskje jeg skulle hatt fuktserum Anonymkode: ebd7c...a68
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #8 Skrevet 2. mars 2021 Jeg har tørr og sensitiv hud. Har ikke brukt noe særlig sminke på en stund nå, er så lei 😅 Men var fornøyd med å bruke concealer fra clarins på problemområdene, også hydra zen bb cream over alt. Anonymkode: 33a08...064
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2021 #9 Skrevet 2. mars 2021 Ville ha renset huden på morgenen også, samt tilført noe fukt før solkrem. Bruker du primer? Anonymkode: 03668...cff
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #10 Skrevet 3. mars 2021 9 hours ago, AnonymBruker said: Ville ha renset huden på morgenen også, samt tilført noe fukt før solkrem. Bruker du primer? Anonymkode: 03668...cff Selv om solkremen virker litt blank? Har ikke primer, har ikke brukt det fast tidligere og da har foundationen sett OK ut. Men nå skal jeg gå til innkjøp og prøve. Tenker å kjøpe den som ble anbefalt ovenfor, men prøver gjerne flere også om du vet om en god en? Skal rense ansiktet i dag på morgenen, så skal jeg gå og kjøpe en ny foundation og teste om det hjelper. Trodde Armani Luminous silk skulle være veldig god dersom huden ser tørr og patchy ut siden den er anbefalt for tørr og moden hud. Tester følgende fremover: - rens om morgen - primer - ny foundation - fuktighetskrem og/eller fuktserum under solkrem tusen takk for svar 🙏❤️ Anonymkode: ebd7c...a68
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #11 Skrevet 3. mars 2021 11 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har tørr og sensitiv hud. Har ikke brukt noe særlig sminke på en stund nå, er så lei 😅 Men var fornøyd med å bruke concealer fra clarins på problemområdene, også hydra zen bb cream over alt. Anonymkode: 33a08...064 Åå! Dette er drømmen, å bruke en enkel BB-krem eller noe og så litt concealer ved behov. Det får bli når jeg har litt mer kontroll på aknearr. Vil prøve tretinoinkrem når jeg ikke er gravid og ammer, siden det kan lysne arrene. Anonymkode: ebd7c...a68 1
Roci Skrevet 3. mars 2021 #12 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Selv om solkremen virker litt blank? Har ikke primer, har ikke brukt det fast tidligere og da har foundationen sett OK ut. Men nå skal jeg gå til innkjøp og prøve. Tenker å kjøpe den som ble anbefalt ovenfor, men prøver gjerne flere også om du vet om en god en? Skal rense ansiktet i dag på morgenen, så skal jeg gå og kjøpe en ny foundation og teste om det hjelper. Trodde Armani Luminous silk skulle være veldig god dersom huden ser tørr og patchy ut siden den er anbefalt for tørr og moden hud. Tester følgende fremover: - rens om morgen - primer - ny foundation - fuktighetskrem og/eller fuktserum under solkrem tusen takk for svar 🙏❤️ Anonymkode: ebd7c...a68 Dette som AB nevner er et godt poeng, jeg glemte å få det med i svaret mitt. Det er ikke alltid at en solkrem gir nok fukt, og det er dessuten forskjell på fukt og fett - "blankhet" skyldes ofte sistnevnte, samt at enkelte av solfiltrene i solkremen kan gi en viss blankhet uten at det betyr at de tilfører huden fukt. Gode fuktighetsgivende ingredienser er f.eks. glyserin, hyaluronsyre, aloe vera, pantenol, ceramider og hyaluronsyre.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #13 Skrevet 3. mars 2021 Her har du en tiktok video som forklarer den aller beste metoden: https://vm.tiktok.com/ZSJRoPBuh/ Ellers tror jeg at du stresser huden. Ikke rens med klut, rens med fingrene og ikke eksfolier så ofte som du gjør nå. Ellers høres det ut som om du bruker solkrem som eneste fukt? Unnskyld hvis jeg leste for raskt og misforstår her. Det forklarer hvorfor du har tørr hud hvis jeg forstod rett. Bruk en god fuktmaske et par netter i uka, jeg kan virkelig anbefale Origins grønn tube. Tror det er avokado.. Overnight mask heter den tror jeg Anonymkode: be3cc...806 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #14 Skrevet 3. mars 2021 6 hours ago, Roci said: Dette som AB nevner er et godt poeng, jeg glemte å få det med i svaret mitt. Det er ikke alltid at en solkrem gir nok fukt, og det er dessuten forskjell på fukt og fett - "blankhet" skyldes ofte sistnevnte, samt at enkelte av solfiltrene i solkremen kan gi en viss blankhet uten at det betyr at de tilfører huden fukt. Gode fuktighetsgivende ingredienser er f.eks. glyserin, hyaluronsyre, aloe vera, pantenol, ceramider og hyaluronsyre. Tusen takk igjen 🙏🙏 da skal jeg forsøke med en krem under, skal også tilbake til den tidligere spfen min, PC Calm mineral. Anonymkode: ebd7c...a68
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #15 Skrevet 3. mars 2021 5 hours ago, AnonymBruker said: Her har du en tiktok video som forklarer den aller beste metoden: https://vm.tiktok.com/ZSJRoPBuh/ Ellers tror jeg at du stresser huden. Ikke rens med klut, rens med fingrene og ikke eksfolier så ofte som du gjør nå. Ellers høres det ut som om du bruker solkrem som eneste fukt? Unnskyld hvis jeg leste for raskt og misforstår her. Det forklarer hvorfor du har tørr hud hvis jeg forstod rett. Bruk en god fuktmaske et par netter i uka, jeg kan virkelig anbefale Origins grønn tube. Tror det er avokado.. Overnight mask heter den tror jeg Anonymkode: be3cc...806 Takk🙏 Skal forsøke uten klut fremover, er nok mulig det blir for hardt for huden. Er redd jeg ikke får bort all sminke hvis ikke, men jeg får bare dobbelcleanse. På dagen bruker jeg kun fuktighetskrem med spf, på natta bruker jeg Cicaplast. Så jeg skal forsøke å bruke en annen krem under, og så skal jeg tilbake til min gamle spf, følte den kanskje var mer fuktgivende. Skal rett inn og kikke på ansiktsmaska du nevnte! Anonymkode: ebd7c...a68
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #16 Skrevet 3. mars 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Selv om solkremen virker litt blank? Har ikke primer, har ikke brukt det fast tidligere og da har foundationen sett OK ut. Men nå skal jeg gå til innkjøp og prøve. Tenker å kjøpe den som ble anbefalt ovenfor, men prøver gjerne flere også om du vet om en god en? Skal rense ansiktet i dag på morgenen, så skal jeg gå og kjøpe en ny foundation og teste om det hjelper. Trodde Armani Luminous silk skulle være veldig god dersom huden ser tørr og patchy ut siden den er anbefalt for tørr og moden hud. Tester følgende fremover: - rens om morgen - primer - ny foundation - fuktighetskrem og/eller fuktserum under solkrem tusen takk for svar 🙏❤️ Anonymkode: ebd7c...a68 Ville prøvd en annen solkrem om du blir veldig blank av den du har. Og for min del gir ikke solkrem alene nok fukt, og jeg ser at om jeg er lat på å gi huden fukt får jeg uren hud. Jeg bruker primer både fra The Ordinary og fra smashbox, alt etter hvordan huden min er den dagen. The Ordinary er rimelig, så det skader ikke å prøve. Smashbox mener jeg har små størrelser også, slik at man ikke brenner inne med en stor tube. Anonymkode: 03668...cff 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #17 Skrevet 3. mars 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Takk🙏 Skal forsøke uten klut fremover, er nok mulig det blir for hardt for huden. Er redd jeg ikke får bort all sminke hvis ikke, men jeg får bare dobbelcleanse. På dagen bruker jeg kun fuktighetskrem med spf, på natta bruker jeg Cicaplast. Så jeg skal forsøke å bruke en annen krem under, og så skal jeg tilbake til min gamle spf, følte den kanskje var mer fuktgivende. Skal rett inn og kikke på ansiktsmaska du nevnte! Anonymkode: ebd7c...a68 Anbefaler deg å sjekke ut videoen jeg linket til for å lære verdens beste metode for påføring av foundation. Jeg får stadig kommentarer om at huden min ser så perfekt ut og hvor flott jeg ser ut uten sminke etter at jeg begynte å følge oppskriften - så må jeg le litt og fortelle dem at jeg faktisk har en haug av foundation på 😅 Anonymkode: be3cc...806
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #18 Skrevet 3. mars 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Anbefaler deg å sjekke ut videoen jeg linket til for å lære verdens beste metode for påføring av foundation. Jeg får stadig kommentarer om at huden min ser så perfekt ut og hvor flott jeg ser ut uten sminke etter at jeg begynte å følge oppskriften - så må jeg le litt og fortelle dem at jeg faktisk har en haug av foundation på 😅 Anonymkode: be3cc...806 Ja, jeg så den, helt vill metode?! Men tar du timer på da og bare «dabber» i 6 min? Ser for meg en del produkt forsvinner inn i beautyblenderen? Skal teste det😃 Anonymkode: ebd7c...a68
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #19 Skrevet 3. mars 2021 Jane Irendale har fantastisk sminke, anbefales virkelig. Dyrt, men verdt det. Anonymkode: 676c2...3f7
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2021 #20 Skrevet 3. mars 2021 Det høres ut som du har herja unødvendig med hudbarrieren din. Ville holdt meg helt unna peeling dersom jeg var der. Hold deg helt unna Dersom hudbarrieren ikke er som den skal være er det ingenting som hindrer transepidermalt vanntap. Husk at det du peeler bort er der for en grunn. Har sett akkurat det samme hos en venninne som peela hver kveld. Selv når man vasker ansiktet for hånd med en rens, peeles huden. Peeling er som regel helt unødvendig for de fleste. Jeg har helt kutta det ut, og etter en stund normaliserte huden seg. Nå bruker jeg kun rens og body lotion, i tillegg til sminke. Huden er mye mer happy 🙂 Anonymkode: 9d3e4...513 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå