Gå til innhold

Late som man er syk for å komme på sykehus


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En venn jeg har gjør dette. Hun later som hun er syk (fysisk altså) slik at hun kan komme på sykehus. Hun er ikke syk og det har hun sagt til meg. Men er hun psykisk syk eller noe? Normale folk driver da ikke å syns det er bra å ligge på sykehus å tilbringe dagene der? 

Anonymkode: 0a9f6...dc9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres psykisk ut ja hvis det stemmer. Behov for oppmerksomhet og omtanke fra andre? 

Anonymkode: 85487...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å spekulere i hva som kan feile henne vil jeg ikke gjøre, men det hun driver med finnes ikke normalt i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send en bekymringsmelding til fastlegen hennes. Hun har Münchausen syndrom.

Anonymkode: 8540c...2d6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

En venn jeg har gjør dette. Hun later som hun er syk (fysisk altså) slik at hun kan komme på sykehus. Hun er ikke syk og det har hun sagt til meg. Men er hun psykisk syk eller noe? Normale folk driver da ikke å syns det er bra å ligge på sykehus å tilbringe dagene der? 

Anonymkode: 0a9f6...dc9

Hmm.. hvordan klarer hun å fake dette? Blir nok fort oppdaget i så fall. Hun trenger jo seriøs hjelp altså.

Anonymkode: 42690...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en/ei sånn jeg også. Jugd på seg det ene og det andre, samt at man dokumenterer i some at man er innlagt på sykehus. Passer på å si akkurat så lite at folk viser oppmerksomhet og bekymring...Juger også for en del offentlige instanser i kommunen man er i kontakt med -at vedkommende har kreft og hjerteproblemer for å få oppmerksomhet der også.... er kok en diagnose på sånt.

Anonymkode: b55f2...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

En venn jeg har gjør dette. Hun later som hun er syk (fysisk altså) slik at hun kan komme på sykehus. Hun er ikke syk og det har hun sagt til meg. Men er hun psykisk syk eller noe? Normale folk driver da ikke å syns det er bra å ligge på sykehus å tilbringe dagene der? 

Anonymkode: 0a9f6...dc9

Men har hun sagt det til deg i en fortrolig samtale, eller bare på kødd i en slengkommentar? For det er absolutt noe jeg kunne funnet på, fordi sarkasme er ganske gøy. 

De som faktisk har münchhausen innrømmer det sjelden. Eventuelt kan det være noen annen grunn til at hun vil på sykehus som du ikke vet om? Vold i hjemmet, utrygg livssituasjon, etc?

Man blir ikke lagt inn sånn uten videre, heller. Med mindre man er mann med muligens hjerteproblemer, kanskje. 

Jeg sier ikke at det nødvendigvis er det som skjer, jeg bare anmoder deg til å reflektere litt rundt det, fordi mange med kroniske eller akutte sykdommer blir mistrodd.

Anonymkode: 53ecf...da0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

En venn jeg har gjør dette. Hun later som hun er syk (fysisk altså) slik at hun kan komme på sykehus. Hun er ikke syk og det har hun sagt til meg. Men er hun psykisk syk eller noe? Normale folk driver da ikke å syns det er bra å ligge på sykehus å tilbringe dagene der? 

Anonymkode: 0a9f6...dc9

Tror ikke på deg. Man lar ikke folk være på norske sykehus dersom der ikke er noe patologisk å finne. 

Anonymkode: cd433...91d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tror ikke på deg. Man lar ikke folk være på norske sykehus dersom der ikke er noe patologisk å finne. 

Anonymkode: cd433...91d

Hm. Litt enig der altså, men det kan også være at vennen ikke sier at hun er syk selv om hun egentlig er det.  🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ei fra nabobygda som gjorde det samme. Hun hoppa fra et hurtigrute-skip og døde, men mest sannsynlig var det ikke meningen å dø, men å bli skadet nok til å havne på sykehus og få gjennomlyst hele kroppen. Hun hadde vært så mye på sykehus med ekstrem helseangst og latet som hun var syk, men til slutt ble hun ikke lenger tatt seriøst. 

Anonymkode: d8fca...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Var ei fra nabobygda som gjorde det samme. Hun hoppa fra et hurtigrute-skip og døde, men mest sannsynlig var det ikke meningen å dø, men å bli skadet nok til å havne på sykehus og få gjennomlyst hele kroppen. Hun hadde vært så mye på sykehus med ekstrem helseangst og latet som hun var syk, men til slutt ble hun ikke lenger tatt seriøst. 

Anonymkode: d8fca...155

Du må vel være suicidal for å kunne gjøre noe slikt? Jeg vil nå ikke si at suicidalitet trenger være så sykt jeg da, men sjansen er relativt stor for å dø om du gjør noe slikt, så å gå ut fra at det var et rent uhell, blir litt vel naivt. I tillegg provoserer det at måten du formulerer deg på gir et visst inntrykk av at du synes hun fortjente å dø pga tidligere helseangst??? Min mening. 

Anonymkode: 4d40c...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan det tenkes at hun lever i en utrygg livssituasjon eller et voldelig forhold, og at sykehuset blir et fristed fra alt det vonde??

  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må vel være suicidal for å kunne gjøre noe slikt? Jeg vil nå ikke si at suicidalitet trenger være så sykt jeg da, men sjansen er relativt stor for å dø om du gjør noe slikt, så å gå ut fra at det var et rent uhell, blir litt vel naivt. I tillegg provoserer det at måten du formulerer deg på gir et visst inntrykk av at du synes hun fortjente å dø pga tidligere helseangst??? Min mening. 

Anonymkode: 4d40c...6d2

Hæ... det mente jeg selvsagt ikke? Synes saken er tragisk og skjønner ikke helt hvor du dro den slutningen fra. Det er jo bare ren fakta at alle gangene hun var på sykehus for å få utredet ett eller annet på grunn av ekstrem helseangst gjorde at legene ikke tok henne seriøst lenger til slutt, og derfor gjorde hun som hun gjorde. Folk som kjente henne har sagt at hun ikke mente å dø, og jeg regner med de har en grunn til å si det, så det er det jeg baserer den "naive" antakelsen på.

Anonymkode: d8fca...155

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir ikke lagt inn på sykehus uten at en lege bestemmer at noe skal utredes eller behandles.  Hvis jeg f.eks drar på legevakt i morgen og sier jeg har vondt i magen undersøker de meg men legger meg ikke inn om de ikke gjør funn, men om man er god på skuespill så kanskje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kanskje hun har helseangst? Hvordan er livet hennes ellers? Mann,barn, jobb, familie/ venner? Er hun ensom og har fått lite oppmerksomhet i barndommen er det å komme på sykehus for mange godt. Få oppmerksomhet og omsorg. Aner ikke, men det kan høres slik ut 

Anonymkode: d2ef7...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også møtt et par sånne, men tviler på at de som faktisk faker sykdom ville fortalt det til noen. Uansett, de finnes jo. Tror kanskje jeg hadde meldt til sykehuset/legen om jeg virkelig trodde hun fant på symptomer 

Anonymkode: 885d4...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hæ... det mente jeg selvsagt ikke? Synes saken er tragisk og skjønner ikke helt hvor du dro den slutningen fra. Det er jo bare ren fakta at alle gangene hun var på sykehus for å få utredet ett eller annet på grunn av ekstrem helseangst gjorde at legene ikke tok henne seriøst lenger til slutt, og derfor gjorde hun som hun gjorde. Folk som kjente henne har sagt at hun ikke mente å dø, og jeg regner med de har en grunn til å si det, så det er det jeg baserer den "naive" antakelsen på.

Anonymkode: d8fca...155

Latterlig antagelse, forrtsatt. Da må hun ha sagt ordrett til dem hva hun planla og at hun ikke tenkte å dø, for at man skulle tro på det. Hun visste ikke med 100% sikkerhet at hun kom til å dø men risikoen var HØY. Jeg nekter å tro at folk gjør slikt for oppmerksomhetens skyld - noe denne tråden handler om. 

Anonymkode: 4d40c...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peonjenta skrev (4 minutter siden):

Man blir ikke lagt inn på sykehus uten at en lege bestemmer at noe skal utredes eller behandles.  Hvis jeg f.eks drar på legevakt i morgen og sier jeg har vondt i magen undersøker de meg men legger meg ikke inn om de ikke gjør funn, men om man er god på skuespill så kanskje. 

Nei, det virker litt rart. De tar jo gjerne crp og en del undersøkelser hos lege, og viser det normalt blir en ikke lagt inn, med mindre en skriker av magesmerter. 

Anonymkode: d2ef7...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...