Gå til innhold

Ett par timer i barnehagen par dager i uka


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Syns det høres bra ut. Logisk sett har man jo ungene i barnehagen så lite som overhodet mulig. Synd at det har blitt et press. 

Anonymkode: 7c99e...dfd

hva er logisk med at de skalvære der i max 3 timer? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har hørt flere steder der de har truet ved sen levering osv. så barnslig eller uten erfaring får du kalle deg selv.

at man selv vil ha en grei overgang er ikke å være fæl, skulle tro dere som har ungen i barnehagen hele dagen har dårlig samvittighet og tar den ut på andre. Er forsker på at det ikke er bra å ha de i barnehage for tidlig, med stresstest osv. dere kan se litt på den før dere svarer så frekt her

er en greie i Norge å putte barn tidlig i barnehage, uansett mulighet for å ha de hjemme. Og gjør man ikke det, så blir man hardt angrepet for å «være dårlig forelder»

har mye mer trua på dagmamma fremfor det systemet somet idag, men man treffer visst en spiker ser jeg

 «Du skal ikke gjøre annerledes enn resten av oss» opplegget er jeg lut lei av

søk opp forskning, gjør som dere vil eget barn, og forstå at det var snakk om første tiden og med forlengelse av tiden om hun trivdes. Tvinger ikke barnet mitt i barnehage hele dagen om hun helst vil være hjemme når hun er under to år. 
det var ett spørsmål om det gikk an, ikke om dere skulle legge deee bort i hva vi gjor i begynnelsen 

for ett drittfolk Norge er. Verdensmestere i ski, og verdensmestere i «jeg vet best», dømming og harselering. 
 

svar på spørsmålet, eller ikke svar.

orker ikke forsvare meg for en gjeng korttenkte «guruer»

gå litt inn i dere selv og skjønn at noen ting som blir spurt om, gjelder en periode og ikke når hun er 2,5 eller 3, eller 4 år. Gud. Dette var siste gang jeg var her inne. Takk for meg «kvinneguiden», verdens værste guide spør du meg.

lykke til som janteloven selgere

Anonymkode: f453b...df9

det er ikke en greie i norge nei. i flere andre europeiske land starter barn i barnehage fra typ 3 mnd alder. i norge er de over 1 år. så vi er ikke de som er tidligst 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chroma
Maleficenta skrev (22 timer siden):

hva er logisk med at de skalvære der i max 3 timer? 

Ikke nødvendigvis maks 3 timer, men det er da naturlig og forståelig at foreldre selv vil være med barna sine så mye som mulig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chroma skrev (Akkurat nå):

Ikke nødvendigvis maks 3 timer, men det er da naturlig og forståelig at foreldre selv vil være med barna sine så mye som mulig? 

alle foreldre vil jo det, men de fleste har jobb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chroma
Maleficenta skrev (15 minutter siden):

alle foreldre vil jo det, men de fleste har jobb

Joda. Men når man har mulighet, mener jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To dager i uka er såpass sjelden at en smårolling vil bruke lang tid på tilvenning og å skjønne systemet, og dere risikerer at hun ikke blir fortrolig med barnehagen på lang tid.

Om dere kun har behov for barnehage fire-seks timer i uka, ville jeg heller sett på muligheten for å ha barnet hjemme på fulltid en stund til, og heller la henne gå i barnehagen flere dager i uka når hun først begynner.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Chroma skrev (1 time siden):

Joda. Men når man har mulighet, mener jeg. 

men da er det ikke vits å ha de i barnehage i det hele tatt dersom de kun skal være der i 2-3 timer og ikke komme inn i rutinene og bli skikkelig trygg og kjent med barnehagen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her begynte gutten i barnehagen når han fylte 2år, og har siden da hatt dager fra 9.30-13.30. (Begynte å hente han 15 nå (4,5år) da han selv ønsker å være der på hviling som de har 14.30.) Mitt barn, jeg bestemmer hva som er best for han. Ikke tenkt tanken at det skal være noen som kritiserer for kortere dager, derimot har personalet alltid syntes han er så heldig som har kortere dager, rolige morgener, god tid hjemme på ettermiddagen, mye tid sammen med foreldre osv. Han er der i kjernetiden når «ting skjer», har gode venner som venter på han hver morgen og blir inkludert i leken med en gang. 

Anonymkode: 16cf0...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her begynte gutten i barnehagen når han fylte 2år, og har siden da hatt dager fra 9.30-13.30. (Begynte å hente han 15 nå (4,5år) da han selv ønsker å være der på hviling som de har 14.30.) Mitt barn, jeg bestemmer hva som er best for han. Ikke tenkt tanken at det skal være noen som kritiserer for kortere dager, derimot har personalet alltid syntes han er så heldig som har kortere dager, rolige morgener, god tid hjemme på ettermiddagen, mye tid sammen med foreldre osv. Han er der i kjernetiden når «ting skjer», har gode venner som venter på han hver morgen og blir inkludert i leken med en gang. 

Anonymkode: 16cf0...279

Han er i barnehagen hver dag da, så gode rutiner og forutsigbart. 2-3 timer to ganger i uken hadde jeg nok ikke ønsket for barnet mitt, mye pga vanskelig å komme seg inn i rutiner, felleskapet, vennskap osv. Tror barnet hadde følt seg utenfor gruppa. 
 

Hva med å heller ha 3-5 dagers uke, og noe timer ala vi har (4timer), så blir det litt mer forutsigbart, kommer seg mer inn i gruppen og er der nok til å knytte vennskap?

Anonymkode: 16cf0...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tilvenning regner jeg med? Hvor lenge hadde du tenkt deg at denne ordningen skal vare, ts? 

2-3 timer et par dager i uka høres veldig lite ut. Tviler på at noen barnehager går med på det. Da tror jeg at åpen barnehage kan passe bedre (som sosialisering), hvis dere har tilbud om dette der dere bor. 

Jeg er for korte dager, i hvert fall i begynnelsen! Men ville i hvert fall hatt barnet der i 3-4 timer, slik at h*n kom godt inn i lek, og ville ha sørga for på at h*n fikk med seg lunsjen hver dag. 

Jenta mi hadde fri en dag i uka. Tror nok det er enklere for barnet om h*n er i bhg hver dag, eventuelt med en fridag. Blir lett forvirring av kun 2-3 dager med bhg i uka, tenker jeg. Og kanskje vil tilvenning bli vanskeligere når barnet er hjemme innimellom. 

Noen barnehager ønsker at barnet er der hele kjernetida, mens andre er mer fleksible. Hør med den aktuelle barnehagen! 🙂

Anonymkode: f9fe7...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne at dere må betale for en god del mer enn de timene dere kommer til å bruke. Men det er du sikkert klar over Noen barnehagen opererer med kun 100% plass (og dere må betale for full plass uansett om dere kun har barnet der noen få timer), mens andre tilbyr også 50, 60 eller 80%.Det finnes sikkert andre prosent-varianter også rundt omkring i landet som jeg ikke har fått med meg 🙂 

Anonymkode: f9fe7...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det nok mer hensiktsmessig for dere økonomisk og bedre for barnet med noen som passer på det hjemme de få timene, eller en dagmamma. Så lite tid i barnehagen vil skape forvirring for barnet og det blir vanskelig for barnet å skape relasjoner til de voksne og barna i barnehagen.

Anonymkode: eba97...bc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.3.2021 den 18.59):

Har hørt flere steder der de har truet ved sen levering osv. så barnslig eller uten erfaring får du kalle deg selv.

at man selv vil ha en grei overgang er ikke å være fæl, skulle tro dere som har ungen i barnehagen hele dagen har dårlig samvittighet og tar den ut på andre. Er forsker på at det ikke er bra å ha de i barnehage for tidlig, med stresstest osv. dere kan se litt på den før dere svarer så frekt her

er en greie i Norge å putte barn tidlig i barnehage, uansett mulighet for å ha de hjemme. Og gjør man ikke det, så blir man hardt angrepet for å «være dårlig forelder»

har mye mer trua på dagmamma fremfor det systemet somet idag, men man treffer visst en spiker ser jeg

 «Du skal ikke gjøre annerledes enn resten av oss» opplegget er jeg lut lei av

søk opp forskning, gjør som dere vil eget barn, og forstå at det var snakk om første tiden og med forlengelse av tiden om hun trivdes. Tvinger ikke barnet mitt i barnehage hele dagen om hun helst vil være hjemme når hun er under to år. 
det var ett spørsmål om det gikk an, ikke om dere skulle legge deee bort i hva vi gjor i begynnelsen 

for ett drittfolk Norge er. Verdensmestere i ski, og verdensmestere i «jeg vet best», dømming og harselering. 
 

svar på spørsmålet, eller ikke svar.

orker ikke forsvare meg for en gjeng korttenkte «guruer»

gå litt inn i dere selv og skjønn at noen ting som blir spurt om, gjelder en periode og ikke når hun er 2,5 eller 3, eller 4 år. Gud. Dette var siste gang jeg var her inne. Takk for meg «kvinneguiden», verdens værste guide spør du meg.

lykke til som janteloven selgere

Anonymkode: f453b...df9

Ærlig talt. Du ber om folks erfaringer, og du får folks erfaringer. De som svarer i tråden og har kjennskap til hvordan barnehagen skriver at de ikke vil anbefale løsningen du skisserer av hensyn til barnets beste. Hva har det med janteloven å gjøre?? Er du ikke opptatt av barnets beste siden du ikke takler at folk påpeker hva som er best for barnet? Hva slags svar var du ute etter egentlig? Bare svar på hva barnevernet mener? Barnevernet har også barnets beste i fokus og vil nok heller ikke anbefale å ha barnet i barnehagen 2 timer i uka 2-3 dager. 

Anonymkode: 5baf8...753

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maleficenta skrev (9 timer siden):

men da er det ikke vits å ha de i barnehage i det hele tatt dersom de kun skal være der i 2-3 timer og ikke komme inn i rutinene og bli skikkelig trygg og kjent med barnehagen

Jeg er enig i at man må først sikre at barnet er trygg i barnehagen og forstår rammer og regler. 
 

Vi har vært heldig og kunne ha begge barna mye hjemme, kanskje spesielt første. Men barnet tilpasset seg bhg veldig fort, hadde lett for å sette seg inn i «hvor de var» i lek/dagens program, og hadde også fått tid til å bygge opp tillit til barnehagen takket via lengre og mer rutinepregede dager. (Da mener jeg ordinær hente og leveringstid: levere ca 07.00-07.30 og hente ca 15.00) 

Dermed kunne barnet bli levert kl 13.00 og hentet kl 15.00, eller levert kl 07.30 og hentet  12.30 osv. Det var null stress. Enkelte dager var barnet hjemme hele dagen midt i uka. Vi storkoset oss! 
 

Med andre barnet var det ikke like enkelt, barnet omstilte seg ikke like lett, trengte lengre tid på trygging og forberedelse, spesielt ved skifte av aktiviteter. Om vi leverte sent og de andre barna var i ferd med å avslutte en aktivitet ble det ramaskrik fordi vårt barn forsto at det ikke fikk bli med på den aktiviteten som nylig var avsluttet. Barnet skapte dermed også mer «uro» og støy i gruppa med de andre barna, så det ble negativt for begge parter. Dermed ble det sånn at vi aller helst måtte levere før 09.00. Og heller levere tidlig og hente tidlig, om vi ønsket en kort dag. Det var også bedre for barnets søvnmønster som kanskje trengte mer faste rutiner enn sitt eldre søsken. Så minste barnet har også fått være mye hjemme, men ikke like «fritt» som den eldste. 
 

Barn og barnehager er forskjellig, dermed må man finne en god løsning som passer alle parter. Får man til det er det en kjempe luksus å gi barnet kortere dager. ( Og for de som lurer på hvordan vi fikk til dette; en foreldre var student og den andre jobbet skift. :) ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte over to måneder på tilvenning, dette var da en toåring (som nok hadde klart seg helt fint om jeg gikk på dag 3, men for meg var det uaktuelt da jeg mener lang tilvenning er det rette uavhengig av hvor trygg barnet er). 

Etter to måneder gikk vi opp litt i tid til ca 4 timer daglig. Etter tre måneder 5 timer. Og nå er vi på vår "vanlige" tid med 6 timer daglig. Kommer til å gjøre det helt likt med lillesøster som starter om et år. 

Anonymkode: 327fa...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange barn er det supert med lang tilvenning og korte og få dager. Men for mange er det ikke det.

Et par timer et par ganger i uka er ikke nok til at de fleste barn blir trygge og kommer inn i rytme og rutiner. Jeg har sett det senest i høst på jobb (jobber i bhg), et barn så stort som 4 år som hadde veldig korte dager og veldig mye fri. H*n ble aldri helt komfortabel med å være i bhg. Forelder var fortvilet. Jeg gikk mot strømmen, sa at hvis hun var villig til å prøve lengre dager og ikke noe ekstra fri i et par uker så kunne vi se om det endret noe. Hun var motvillig, men godtok forslaget. Og ungen ble en helt annen. Storkoser seg i bhg, gråter ikke når mamma går lenger. NÅ går det fint med en dag fri og litt tidligere henting, men h*n måtte komme inn i det først.

Opplevde det samme med min datter da hun begynte da hun var knappe året. Hadde mulighet til korte dager og tenkte det var best siden hun var så liten. Hun ble jo aldri trygg, gråt når vi leverte og klarte ikke sove i barnehagen. Så kom en periode pga sykdom og jobb hvor hun måtte ha fulle dager (ikke 07 til 17, men ihvertfall 0830 til 15, feks). Og vips, så var hun trygg, vinket til oss med et smil og sov som en stein.

Jeg sier ikke at dette gjelder alle, jeg sier bare at det KAN være misforstått omsorg å gi dem så korte dager som overhodet mulig så sjelden som mulig. De trenger kontinuitet og gruppetilhørighet, og å få tid til å føle seg trygge på de voksne. 

Når det er sagt: selvfølgelig vil man som forelder tilbringe tid med barnet sitt! Men man må se an barnet også! Finne den balansegangen som gjør det best for barnet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Albbas
On 3/1/2021 at 8:40 PM, AnonymBruker said:

Syns det høres bra ut. Logisk sett har man jo ungene i barnehagen så lite som overhodet mulig. Synd at det har blitt et press. 

Anonymkode: 7c99e...dfd

For barnet er faktisk ikke barnehagen bare en oppbevaringsplass, det blir etterhvert et av de viktigste sosiale arenaene for barnet. Barnehagen er veldig viktig for de barna som går i barnehage, og da har man som forelder et ansvar for at tiden i barnehagen blir BRA, og ikke bare et sted du oppbevarer ungen 2 timer hver mandag og fredag fordi du skal jobbe. Da vil de fleste barn slite med å finne seg til rette i barnehagen, og ikke få den samme gleden. 

Rolig tilvenning er greit. Korte dager er greit. Men kombinasjon korte dager og få dager blir fort veldig feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.3.2021 den 20.40):

Syns det høres bra ut. Logisk sett har man jo ungene i barnehagen så lite som overhodet mulig. Synd at det har blitt et press. 

Anonymkode: 7c99e...dfd

Et «press» om å ha barna lenge i barnehagen? Det er det dummeste jeg har hørt. 

Barn skal være i barnehagen når foreldrene jobber, ser ut som at det poenget er glemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...