Gå til innhold

Er det lov å synes det er trist? Tanter, onkler


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Fikk mitt aller første barn for 12 mnd siden og var så stolt at jeg kunne sprekke. Gledet meg til at min søster og bror skulle bli tante og onkel, og håpet jo at det skulle være litt stas for flere enn meg selv.

Fikk ingen gratulasjon ang graviditet eller fødsel. Barnet fikk ingen barselgave, julegaver eller bursdagsgave. De ble invitert i dåp, men så såvidt bort på babyen. 

Når jeg har bursdag så gratulerer de meg, og til jul fikk jeg alkohol i gave til meg selv. Er jeg sikkelig sær som hadde forventet at søsknene mine kanskje bare kunne kjøpt en liten julegave til babyen eller spurt hvordan det går med henne? De er jo tross alt onkel og tante!  

Vil si vi har et godt, men ikke nært søskenforhold, men så absolutt ingen uenigheter, krangling eller sjalusi. Tror de rett og slett bare ikke er intressert i babyen (og det forstår jeg supergodt, men alikevell blir jeg litt trist for at de ikke en gang kan prøve å late som at de er engasjert i det største som har skjedd meg). Hadde vært nok med én gratulasjon eller julehilsen 😔 Nå kom 1årsdagen hennes og ingen gratulasjoner, tror ikke de husket det en gang. Vet jo at ungen ikke bryr seg nå, men det hadde betydd utrolig mye for meg.. 

Er jeg helt ko ko?

 

Anonymkode: 56f36...b39

Er de gamle da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, TS. Dette synes jeg hørtes veldig trist ut. Jeg kan i det minste garantere deg at det ikke er deg og ditt barn det er noe galt med, men det er du forhåpentligvis klar over. 

Selv har jeg fem tantebarn, og jeg er utrolig glad i samtlige av dem. Bor et stykke unna de fleste nå, men møter de så ofte jeg kan. Har fått fulgt fire av tantebarna fra graviditet, fødsel og spebarnsstadiet, samt mye av småbarnstiden. Mine søstre er mine beste venner, og barna deres holder jeg nesten like nært som mitt eget. De har vært like entusiastiske over mitt barn. 

Forstår at dette er svært sårt for deg. 

Anonymkode: e90f6...e90

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar ❤ Godt å høre at jeg ikke er helt ko-ko som synes det er merkelig 😔

Er det noen som har noen forslag til hva jeg kan gjøre for å skape litt mer familiefølelse og tettere bånd til barnet? Synes jo det er dumt om hun må vokse opp uten tanter og onkler som ikke en gang som bryr seg nok til å gratulere med bursdagen.. 

Har prøvd å invitere hit på kaffe for å hilse på, men får ikke svar på det direkte, mer sånn "det må vi gjøre en gang" og nå har det jo gått over 1 år.. 

Sendte også julekort i posten med bilde av barnet til begge, fikk aldri noe svar eller "takk for kortet". 

Har også sendt 2-3 snaps av barnet til min bror, aldri fått noe svar på det heller. 

Spørsmålet er jo om jeg i hele tatt gidder når de er helt tydelig såå lite intresserte at de ikke en gang orker å gratulere med bursdag eller si god jul. 😬 Blir jo bare overfladisk uansett. 

Har venner som virkelig H A T E R barn og babyer, og til og med de gratulerte med fødsel, har stukket innom en tur for å se barnet, sender et halvhjertet "Åå så søt" om de får se et bilde, og jeg setter jo helt utrolig pris på det, viser sikkelig at de bryr seg om at jeg skal ha det bra og ønsker å engasjere seg i det som er viktig for meg. 

Anonymkode: 56f36...b39

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke du og søsknene deres pleid å få gave av dine onkler og tanter? Eller er dere oppvokst uten onkler og tanter?

Anonymkode: f3fb3...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har ikke du og søsknene deres pleid å få gave av dine onkler og tanter? Eller er dere oppvokst uten onkler og tanter?

Anonymkode: f3fb3...b38

Vi har fått gaver og telefonsamtale (eller besøk) fra onkler, tanter, besteforeldre hver bursdag og jul. Store gaver i dåp og konfirmasjoner. Påskeegg med godteri til påske. 

Anonymkode: 56f36...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når søsken er 30-35 år er det en av to;

- de ønsker ikke barn, har valgt det bort, og har ingen interesse av det

- de ønsker seg barn, begynner å få panikk, kjenner på en sorg, og en bitterhet

I begge tilfeller bør du som søster ha omsorg for deres følelser. Har du spurt dem hvordan dette egentlig er for dem? Å oppleve at du som yngst får barn først, vist forståelse for deres valg i livet? 

Anonymkode: c702c...9fb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette syns jeg var rart, ja. Du er ikke ko-ko, ts.  Jeg har selv ikke barn, men mange venner som har barn. Jeg er også "liksom-tante" til to av min beste venninnes barn, og de får alltid oppmerksomhet til jul og bursdag. Og alle mødre og fedre jeg kjenner har fått gratulasjoner og noen også blomster/små gaver da barna kom til verden. 

Familien din fremstår veldig egoistisk og kald, jeg hadde heller ikke likt det om det var sånn. Har du forsøkt å si noe om det? Vet det kan være vanskelig, men...   Altså alle jeg kjenner, uansett om de er begeistret for barn eller ikke, har da hatt anstendigheten til å si gratulerer og kommet med en eller annen form for oppmerksomhet når tiden krever det. Nei dette syns jeg egentlig bare var trist.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når søsken er 30-35 år er det en av to;

- de ønsker ikke barn, har valgt det bort, og har ingen interesse av det

- de ønsker seg barn, begynner å få panikk, kjenner på en sorg, og en bitterhet

I begge tilfeller bør du som søster ha omsorg for deres følelser. Har du spurt dem hvordan dette egentlig er for dem? Å oppleve at du som yngst får barn først, vist forståelse for deres valg i livet? 

Anonymkode: c702c...9fb

Nå får du rulle inn! De oppfører seg dårlig. Det er absolutt ingen unnskyldning for sånn oppførsel.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når søsken er 30-35 år er det en av to;

- de ønsker ikke barn, har valgt det bort, og har ingen interesse av det

- de ønsker seg barn, begynner å få panikk, kjenner på en sorg, og en bitterhet

I begge tilfeller bør du som søster ha omsorg for deres følelser. Har du spurt dem hvordan dette egentlig er for dem? Å oppleve at du som yngst får barn først, vist forståelse for deres valg i livet? 

Anonymkode: c702c...9fb

Herregud. De får då selv kommunisere hvorfor de oppfører seg som de gjør. Men ts kan så klart spørre dem hva problemet deres er,men då får de ha guts til å si det. Om det er slik at de ikke ønsker barn og ikke har interesse for barn er ingen unnskyldning for å ikke engasjere seg i noe som er viktig for deres egen søster. Om det er sistnevnte er det jo litt mer forståelig mtp bitterhet og slikt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nok en hønemor som mener universet dreier rundt sin babys navle. Skulle ikke forundre meg om du la ned besøksforbud første ukene også?
 

Anonymkode: 54f26...3dd

Jeg synes det rare her er kommentaren din. Synes ts har rett til å føle at det er leit, er vel ikke så normalt å ikke bry seg om et nytt familiemedlem? I hvertfall er ikke det slik i mon familie, må si folk er innmari snåle. Men når noen klarer å lite ut av seg slike kommentarer så skjønner jeg at verden ikke blir noe bedre.

Anonymkode: 5e7b9...450

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Når søsken er 30-35 år er det en av to;

- de ønsker ikke barn, har valgt det bort, og har ingen interesse av det

- de ønsker seg barn, begynner å få panikk, kjenner på en sorg, og en bitterhet

I begge tilfeller bør du som søster ha omsorg for deres følelser. Har du spurt dem hvordan dette egentlig er for dem? Å oppleve at du som yngst får barn først, vist forståelse for deres valg i livet? 

Anonymkode: c702c...9fb

Min bror ønsker barn, men vil vente med å få barn enda.

Min søster er lesbisk og ønsker ikke barn. 

Og ja, jeg har full forståelse for deres valg i livet. 🙂 Men jeg tenker at uansett hvilke følelser man har omkring barn, så kan man vel gratulere tante eller onkelbarnet sitt med bursdag? Eller gratulere sin søster med barn. 

Anonymkode: 56f36...b39

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måneskinn skrev (10 minutter siden):

Dette syns jeg var rart, ja. Du er ikke ko-ko, ts.  Jeg har selv ikke barn, men mange venner som har barn. Jeg er også "liksom-tante" til to av min beste venninnes barn, og de får alltid oppmerksomhet til jul og bursdag. Og alle mødre og fedre jeg kjenner har fått gratulasjoner og noen også blomster/små gaver da barna kom til verden. 

Familien din fremstår veldig egoistisk og kald, jeg hadde heller ikke likt det om det var sånn. Har du forsøkt å si noe om det? Vet det kan være vanskelig, men...   Altså alle jeg kjenner, uansett om de er begeistret for barn eller ikke, har da hatt anstendigheten til å si gratulerer og kommet med en eller annen form for oppmerksomhet når tiden krever det. Nei dette syns jeg egentlig bare var trist.  

Jeg tenker det samme som deg.

Jeg har også brukt å gratulere venner og slekt med barn, er det gode venner har jeg kjøpt en liten barselgave til mor eller baby. Når graviditeten annonseres har jeg pleid å si "Ååå, så fantastisk spennende og hyggelig! Gratulerer så mye!" uansett hvor lite engasjert jeg egentlig har vært. Det tar jo bare 2 minutter av tiden min.. 

Heldigvis har resten av familien vært veldig glade og engasjerte. Besteforeldre har gitt gaver til bursdag og jul, jeg fikk blomster når jeg fødte, ei venninne kom på sykehuset med gave, flere venninner har kommet på besøk for å hilse på, mine egne tanter og onkler har sendt gaver i posten, svigerfamilien har reist 3000km i bil for å se barnet, naboer kom på døra med barselgaver og julegaver... ❤ 

Anonymkode: 56f36...b39

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det her er skikkelig ikke greit! Skjønner godt at du blir skuffet, er det mulig å høre med dine foreldre om det kan være en grunn til at ting er sånn? Sender varme klemmer❤️ 

Anonymkode: 8dc18...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Oi, det her er skikkelig ikke greit! Skjønner godt at du blir skuffet, er det mulig å høre med dine foreldre om det kan være en grunn til at ting er sånn? Sender varme klemmer❤️ 

Anonymkode: 8dc18...e7b

Mine foreldre (som ikke er sammen) synes også at det er trist og rart.

Anonymkode: 56f36...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Mine foreldre (som ikke er sammen) synes også at det er trist og rart.

Anonymkode: 56f36...b39

Har de ikke snakket med barna sine om det da?

Skjønner godt at du er skuffet, TS. Det er da vanlig at familie bryr seg om hverandre, og viser interesse når det kommer babyer i familien

Anonymkode: 60386...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig rart å ikke kjøpe julegave til tante/onkelbarn!  Normal høflighet.. 

Anonymkode: 12136...ed5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg interesserer meg ikke noe særlig for tantebarna mine. Jeg kjøper gaver, men siden jeg har så godt som ingen kontakt med min søster blir det sånn. Jeg kjøper bursdags og julegaver til hennes 3 barn for flere tusen kroner i året. Mine har aldri fått en sms engang, på sin bursdag. 

Anonymkode: 97911...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ærlig innrømme at jeg faktisk engasjerte meg mer da lillesøster skaffet seg hund enn da hun fikk barn. Men siden jeg har et minimum av oppdragelse gir jeg ungen gaver til jul og bursdag.

Anonymkode: b6189...f19

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nok en hønemor som mener universet dreier rundt sin babys navle. Skulle ikke forundre meg om du la ned besøksforbud første ukene også?
 

Anonymkode: 54f26...3dd

Ærlig talt... Hun sier jo tydelig svart på hvitt at det er forståelig, men at hun syns det er trist.

Jeg syns det er helt lov å synes at dette er litt rart og trist. Jeg hadde vært fra meg av begeistring hvis noen av mine søsken fikk barn, og jeg hadde vært så glad på vegne av mitt eget søsken for å få lov til å bli forelder. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå trodde jeg du var en av disse som tror verden skal være like opptatt av babyen din som deg selv, men det var du virkelig ikke. Dette synes jeg var stusslig. Skjønner godt du blir skuffet av totalt fravær av interesse. Veldig kjipt!

Anonymkode: e274b...de7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...