Gå til innhold

Hvorfor blir noen sammen med en overgriper?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Wilma89 skrev (3 minutter siden):

Bundet fast og voldtatt et par ganger i uken i 5-6 år. Jeg var 6 år da det begynte. 

Klem❤️

Anonymkode: d544b...ede

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wilma89 skrev (4 minutter siden):

Bundet fast og voldtatt et par ganger i uken i 5-6 år. Jeg var 6 år da det begynte. 

Uff, har stor sympati med deg. Fikk han noen straff?

Anonymkode: f6f95...eab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antagelig fordi hun opplever flere sider enn det han ble dømt for og som er synlig for andre - og hun tenker at det er verd å elske. Så kan det vel også hende at hun har fått en soft-versjon av hva som skjedde, fra han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina

Jeg tror de har en ganske kompleks form av ulike kjennetegn.

Ekstremt dårlig selvbilde, veldig lav refleksjonsevne og lite evne til konsekvenstenkning/empati.

Man føler nok at dette er «den ene» og er «oss mot alle» samtidig som man nok ikke tenker man fortjener noe bedre innerst inne.

Tror de automatisk trekkes mot det ekstremt dysfunksjonelle uten å reflektere over hvorfor - og når de konfronteres setter de opp «men ingen elsker meg høyere enn HAN, «jeg kan fikse ham», «andre lyver nok litt» sammen med at man ikke tror man får noe bedre?

Det må jo generelt sett være noe alvorlig galt når man A: får vite dette og B: ikke trues på livet om man forlater og frivillig deler livet OG får barn med vedkommende.

Et siste alternativ er at man er overgriper selv, og synes det er praktisk og kanskje en lettelse at man endelig finner en lik person. Enten for å akseptere egne handlinger, men kanskje også for å utføre nye overgrep sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina
Wilma89 skrev (23 minutter siden):

Tror det handler om at de tror på samboeren sin versjon. Jeg oppdaget for litt siden at min overgriper over flere år har fått barn. Valgte å melde til barnevern. Ser at kjæresten hans har gått ganske hardt ut i sosial medier om hvordan noen bare er ute etter å ødelegge for familien deres osv. 

Fantastisk sterkt av deg å sende bekymringsmelding.

Sjansen for at overgrepene fortsetter mot egne barn eller deres omgangskrets er jo stor. 

Helt jævlig at du har opplevd dette ❤️

Det å gå ut i sosiale medier med sånt er jo en fortsettelse av det dysfunksjonelle tenker jeg.

Høres skadede ut begge to. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fnuggolina skrev (5 minutter siden):

Jeg tror de har en ganske kompleks form av ulike kjennetegn.

Ekstremt dårlig selvbilde, veldig lav refleksjonsevne og lite evne til konsekvenstenkning/empati.

Man føler nok at dette er «den ene» og er «oss mot alle» samtidig som man nok ikke tenker man fortjener noe bedre innerst inne.

Tror de automatisk trekkes mot det ekstremt dysfunksjonelle uten å reflektere over hvorfor - og når de konfronteres setter de opp «men ingen elsker meg høyere enn HAN, «jeg kan fikse ham», «andre lyver nok litt» sammen med at man ikke tror man får noe bedre?

Det må jo generelt sett være noe alvorlig galt når man A: får vite dette og B: ikke trues på livet om man forlater og frivillig deler livet OG får barn med vedkommende.

Et siste alternativ er at man er overgriper selv, og synes det er praktisk og kanskje en lettelse at man endelig finner en lik person. Enten for å akseptere egne handlinger, men kanskje også for å utføre nye overgrep sammen. 

Ja huff. Er nok dessverre de som enten tenner på overgrep sjøl eller har et slags tunnelsyn på at mannen er ufeilbarlig eller ikke egentlig har skylda. Noen er vel egentlig ganske dumme også og skjønner ikke forskjell på voksnes og barns roller  

Anonymkode: dd933...85c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes du virkelig man skal blande seg slikt, og potensielt ødelegge andres liv?

Anonymkode: f6f95...eab

Ved å ikke gjøre noe kan man risikere at barna får livet ødelagt av overgrep om faren fortsatt er overgriper!! 
 

  • Liker 6
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det må sees i perspektivet sett fra damas synspunkt, og da avhenger jo det av hva hun vet og ikke vet.

La vi si at hun har møtt denne personen uten å vite noe om hans fortid og lært ham og kjenne fra det ståstedet, etter noen år så kommer det frem at han har vært tiltalt i en overgrepssak. Hun kjenner denne mannen fra sitt ståsted og får ikke land og terreng til å stemme, hun har ikke sett noen av disse sidene ved han. Kanskje han fremstår som sympatisk, snill og en mann som er tvers igjennom god. Det er klart at i en sånn setting så vil man kanskje kunne tro på vedkommende. Tankeeksperimentet du kan prøve er jo og tenke at du nå plutselig skulle få vite at din egen partner gjennom mange år har vært tiltalt i en overgrepssak, hvordan ville du reagere? Ville du ubetinget trodd på det, eller ville du stilt deg tvilende til saken? 

Anonymkode: 42f64...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fnuggolina skrev (7 timer siden):

Fantastisk sterkt av deg å sende bekymringsmelding.

Sjansen for at overgrepene fortsetter mot egne barn eller deres omgangskrets er jo stor. 

Helt jævlig at du har opplevd dette ❤️

Det å gå ut i sosiale medier med sånt er jo en fortsettelse av det dysfunksjonelle tenker jeg.

Høres skadede ut begge to. 

Stor respekt for at du gjorde dette❣️varme klemmer ❣️

Anonymkode: ac3cc...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at mange som har gjort slikt er flinke å bortforkkare, og kan dessverre bli trodd av den skyldige av at hen manipulerer ny partner, og så er overgripere dessverre ofte vanskelige å oppdage, de kan virke"som vanlige folk "

Anonymkode: ac3cc...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror det må sees i perspektivet sett fra damas synspunkt, og da avhenger jo det av hva hun vet og ikke vet.

La vi si at hun har møtt denne personen uten å vite noe om hans fortid og lært ham og kjenne fra det ståstedet, etter noen år så kommer det frem at han har vært tiltalt i en overgrepssak. Hun kjenner denne mannen fra sitt ståsted og får ikke land og terreng til å stemme, hun har ikke sett noen av disse sidene ved han. Kanskje han fremstår som sympatisk, snill og en mann som er tvers igjennom god. Det er klart at i en sånn setting så vil man kanskje kunne tro på vedkommende. Tankeeksperimentet du kan prøve er jo og tenke at du nå plutselig skulle få vite at din egen partner gjennom mange år har vært tiltalt i en overgrepssak, hvordan ville du reagere? Ville du ubetinget trodd på det, eller ville du stilt deg tvilende til saken? 

Anonymkode: 42f64...4c4

Ja, dette har jeg tenkt på mange ganger. 

Det er heller ikke slik at jeg tror at vedkommende utelukkende er en dårlig person. Han kan umulig ha hatt det bra med seg selv, som kan gjøre noe slikt med andre. Samtidig viser det jo ufattelig dårlig karaktertrekk. Og jeg vet jo ikke om dette var et engangstilfelle eller om han har gjort dette igjen. 

Men ja, jeg er ikke en av de som naivt hadde trodd på partner hvis noe slikt slukke dukket opp. Noen har skjulte sider, og når det kommer til akkurat overgrep, så er det veldig sjelden man lyver om dette. Hver sak er unik, men mest sannsynlig hadde jeg trodd på offeret og forlatt partner på dagen. Den er ikke vanskelig synes jeg. Sliter med tillitt i utgangspunktet, så hadde nok løpt ja. Og også samtidig prøvd å få vedkommende i behandling. 

 

Anonymkode: 7d1f0...696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fnuggolina skrev (9 timer siden):

Jeg tror de har en ganske kompleks form av ulike kjennetegn.

Ekstremt dårlig selvbilde, veldig lav refleksjonsevne og lite evne til konsekvenstenkning/empati.

Man føler nok at dette er «den ene» og er «oss mot alle» samtidig som man nok ikke tenker man fortjener noe bedre innerst inne.

Tror de automatisk trekkes mot det ekstremt dysfunksjonelle uten å reflektere over hvorfor - og når de konfronteres setter de opp «men ingen elsker meg høyere enn HAN, «jeg kan fikse ham», «andre lyver nok litt» sammen med at man ikke tror man får noe bedre?

Det må jo generelt sett være noe alvorlig galt når man A: får vite dette og B: ikke trues på livet om man forlater og frivillig deler livet OG får barn med vedkommende.

Et siste alternativ er at man er overgriper selv, og synes det er praktisk og kanskje en lettelse at man endelig finner en lik person. Enten for å akseptere egne handlinger, men kanskje også for å utføre nye overgrep sammen. 

Ja, mye enig her. 

Anonymkode: 7d1f0...696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Synes du virkelig man skal blande seg slikt, og potensielt ødelegge andres liv?

Anonymkode: f6f95...eab

Skal man drite i det, og potensielt ødelegge uskyldige barns liv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...