Gå til innhold

Skyhøye krav ift erfaringer, likevel startlønn og nekter kontrakt før jeg har bevist meg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Søkte jobb innen et yrke jeg kan godt, både fra å drive til å jobbe, samt jeg har leder erfaring. Jeg har bare ikke jobbet under akkurat dette, men det går jo på det samme. 

De hadde høye forventninger til meg pga mine erfaringer, de satte tidlig høye krav. Så siden jeg ikke har jobbet akkurat her så satte de meg likevel på startlønn! Noe som er 20,- mindre i timen enn jeg har hatt før. Dette fordi jeg ikke har jobbet akkurat her før.

Likevel fortsetter de med å ha skyhøye krav til meg pga erfaring..

Bare meg som føler meg snytt? De snakker om at de ikke ønsker å gi meg en kontrakt før jeg har bevist at jeg når disse forventningene. 

Anonymkode: 55716...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leder her har sagt at jeg skal jobbe det dobbelt av de andre basert på erfaring. Hadde jeg fått lov til å fungere som ny, ut fra at jeg har lønn fra det, så hadde det jo vært ok.

Anonymkode: 55716...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kontrakt? Da hadde jeg snudd i døra og sett meg etter noe annet. Bare det å ikke få en kontrakt er for meg såpass useriøst at jeg hadde revurdert hele jobben.

Tenker det må være lov å ha krav og forventninger, men måten dette gjøres på virker helt feil i mine øyne.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke jobbe uten kontrakt, det er udiskutabelt. Mener du at du ikke får kontrakt eller at de ikke gir deg fast stilling?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker said:

Bare meg som føler meg snytt? De snakker om at de ikke ønsker å gi meg en kontrakt før jeg har bevist at jeg når disse forventningene. 

Anonymkode: 55716...bd6

Det du da gjør er å begynne å lete etter en annen jobb. Og hvis det er virkelig slik at du ikke får kontrakt men må fortsatt jobbe for dem så er det kriminell foretak du jobber for.

Anonymkode: 6bf2e...827

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kontrakt, ingen jobbing. Det er ikke en diskusjon engang, det er loven. Jeg hadde sett meg etter noe annet, det der virker utrolig useriøst. Du kan alltids snakke med Arbeidstilsynet også, de kan pushe for å få til en kontrakt. 

Anonymkode: 4a21a...a3c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så du skal jobbe dobbelt så mye og uten kontrakt. Bare nei, det er såpass useriøst at jeg hadde sluttet, for her lukter det svindel lang vei. 

Anonymkode: 9e347...c5e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappi skrev (1 time siden):

Du skal ikke jobbe uten kontrakt, det er udiskutabelt. Mener du at du ikke får kontrakt eller at de ikke gir deg fast stilling?

Jeg har ikke skrevet noe på papir, men de tilbyr meg 100% fast. 

Anonymkode: 55716...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det du da gjør er å begynne å lete etter en annen jobb. Og hvis det er virkelig slik at du ikke får kontrakt men må fortsatt jobbe for dem så er det kriminell foretak du jobber for.

Anonymkode: 6bf2e...827

Det er et hotell..

Anonymkode: 55716...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er et hotell..

Anonymkode: 55716...bd6

Da vil de nok ikke gi deg kontrakt fordi de ikke kan ansette nye mens de har folk permittert. Som jeg regner med de har nå pga covid. Høres ekstremt useriøst ut, så ville krevd mer i lønn og kontrakt - eller gått

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har ikke skrevet noe på papir, men de tilbyr meg 100% fast. 

Anonymkode: 55716...bd6

Ikke jobb en time før kontrakt er på plass er min anbefaling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pandora88 skrev (1 time siden):

Da vil de nok ikke gi deg kontrakt fordi de ikke kan ansette nye mens de har folk permittert. Som jeg regner med de har nå pga covid. Høres ekstremt useriøst ut, så ville krevd mer i lønn og kontrakt - eller gått

De sa at de hadde permittert to runder. Så har den som hadde denne jobben sagt opp. 

Anonymkode: 55716...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappi skrev (1 time siden):

Ikke jobb en time før kontrakt er på plass er min anbefaling.

Jeg føler dette er siste dagen nå ja.

Anonymkode: 55716...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du virker som en useriøs arbeidstaker hvis du jobber uten å ha en kontrakt.

Anonymkode: 61a78...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette er hotell, så skal de jo følge tariff, med mindre dette er ett frittstående hotell uten tariffavtale.
Å ansette nye når folk er permittert er jo ikke helt ok.
Det kan jo være det er noen av de permitterte, med ansiennitet, som kan ta den jobben du blir tilbydt, men at de ikke følger reglene fordi de vil ha noen billigere.
Her hadde jeg valgt å søke noe annet.

Anonymkode: bf9e2...27f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om dette er hotell, så skal de jo følge tariff, med mindre dette er ett frittstående hotell uten tariffavtale.
Å ansette nye når folk er permittert er jo ikke helt ok.
Det kan jo være det er noen av de permitterte, med ansiennitet, som kan ta den jobben du blir tilbydt, men at de ikke følger reglene fordi de vil ha noen billigere.
Her hadde jeg valgt å søke noe annet.

Anonymkode: bf9e2...27f

Jeg har egentlig 4 års erfaring, bare ikke under hotellbransjen. Så derfor mener de at Jeg må på startlønn. 

Det er nok frittstående, ikke et veldig kjent navn, drives av en familie. 

Anonymkode: 55716...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du virker som en useriøs arbeidstaker hvis du jobber uten å ha en kontrakt.

Anonymkode: 61a78...c32

3 dagen bare nå og jeg har spurt etter det to ganger. Møtet med leder innen 1t nå og da får jeg jo svar på det. 

Man kan ha 3 levedager uten kontrakt, men så må må  bli tilbudt kontrakt. Enten midlertidig eller x antall tid. 

Anonymkode: 55716...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Om dette er hotell, så skal de jo følge tariff, med mindre dette er ett frittstående hotell uten tariffavtale.
Å ansette nye når folk er permittert er jo ikke helt ok.
Det kan jo være det er noen av de permitterte, med ansiennitet, som kan ta den jobben du blir tilbydt, men at de ikke følger reglene fordi de vil ha noen billigere.
Her hadde jeg valgt å søke noe annet.

Anonymkode: bf9e2...27f

Men jeg har erfaring, som de dømmer arbeidet mitt etter og forventer dobbelt opp. Likevel gir de meg lønn som nybegynner fordi jeg ikke har vært ansatt i hotell før. Er dette riktig? Jeg søkte jo på stilling som xxx som jeg har erfaringen i. Så hvis jeg skal ha lønn som xxx så er det 20,- mer i timen enn jeg har blitt tilbudt. Deres argument er nettopp hotell og næringsliv. 

Anonymkode: 55716...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har egentlig 4 års erfaring, bare ikke under hotellbransjen. Så derfor mener de at Jeg må på startlønn. 

Det er nok frittstående, ikke et veldig kjent navn, drives av en familie. 

Anonymkode: 55716...bd6

Da møter de jo sin egen argumentasjon i døren.. tilsier din manglende hotellerfaring at du 1. skal jobbe dobbelt så mye som andre samtidig som du 2. skal få startlønn?

Anonymkode: 9d799...529

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men jeg har erfaring, som de dømmer arbeidet mitt etter og forventer dobbelt opp. Likevel gir de meg lønn som nybegynner fordi jeg ikke har vært ansatt i hotell før. Er dette riktig? Jeg søkte jo på stilling som xxx som jeg har erfaringen i. Så hvis jeg skal ha lønn som xxx så er det 20,- mer i timen enn jeg har blitt tilbudt. Deres argument er nettopp hotell og næringsliv. 

Anonymkode: 55716...bd6

De kan gi deg nybegynnerlønn med loven i hånd ja, men du kan også velge å ikke jobbe der. Lønn er et forhandlingstema, ikke uten grunn. Du kan si at du ikke ønsker den lønna og legge inn et motkrav.

Men jeg hadde ikke en gang gått inn i forhandlinger om det så lenge de ikke ønsker å gi noe kontrakt. Ingen kontrakt = ingen jobb

 

Anonymkode: c67b9...c30

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...