Gå til innhold

Vanlig å få sykemelding i første trimester?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vsr sykemeldt fra uke 6/7 til 15/16 i begge mine svangerskap grunnet kvalme og oppkast. Måtte ta alt i et rolig tempo for å unngå oppkast og brekninger, altså ikke forenelig med å jobbe. 

Sykemelding er helt normalt om du er veldig preget av kvalme. 

Anonymkode: f4c8b...f02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om du ikke fungerer på jobb kan du be om sykemelding. Her ser det jo ut til at problemet er at du ikke får levd livet som du vil på ettermiddagen, da er det ikke innafor med sykemelding. Graviditet kan være beintøft, av og til er det kun søvn og jobb en periode. Da prioriterer man det. 

Anonymkode: eaa9c...d32

Man ber ikke om sykemelding.

Anonymkode: 838a9...a2a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Man ber ikke om sykemelding.

Anonymkode: 838a9...a2a

Klart man kan, har aldri hatt problemer med å be om det, legen tar deretter vurdering på om de anser det nødvendig.

Anonymkode: 8db49...a40

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Troll? Hva er det du plaprer om? Ingen her som ber ts å presse seg heller. Men det er til syvende og sist legen som avgjør om hn skal sykemelde henne og ikke motsatt. Å være gravid er ingen sykdom.

Anonymkode: 0b4b5...608

Det er meg du svarer,og innlegget mitt er jo tydeligvis ikke akkurat rette mot deg, siden vi er enige ;) Det er legen som sykemelder, ikke TS. Men jeg mener at TS skal lytte til kroppen og gå til legen og faktisk la legen ta den avgjørelsen, heller enn å høre på selvgode damer her inne på KG som gir henne dårlig samvittighet for å bare tenke tanken på å klage over graviditetsplager :) 

Det er jo tydelig at TS er en typisk flink pike som alltid gjør så godt hun kan. Det er sånne typer som blir utbrent og deprimert. Det er viktig å ta vare på helsa si og faktisk følge opp når kroppen sier fra, spesielt når man har en liten i magen å ta hensyn til. 

Jeg syntes derimot du er litt "troll" av en annen grunn og det er at du lekser opp med den gamle dumme regla om at "graviditet er ingen sykdom". Det er ingen som sier at graviditet er en sykdom. Men graviditet kan gi en hel rekke plager som man absolutt kan og bør og må være sykemeldt for og det er et faktum uansett hvor glad du er i å gi andre dårlig samvittighet.

Anonymkode: e8460...2d4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Troll? Hva er det du plaprer om? Ingen her som ber ts å presse seg heller. Men det er til syvende og sist legen som avgjør om hn skal sykemelde henne og ikke motsatt. Å være gravid er ingen sykdom.

Anonymkode: 0b4b5...608

Å være gravid kan faktisk gi sykdom som svangerskapsforgifting, HELLP osv. 
å være gravid er i seg selv ingen sykdom nei men det kan gi.

Anonymkode: c4205...12a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Troll? Hva er det du plaprer om? Ingen her som ber ts å presse seg heller. Men det er til syvende og sist legen som avgjør om hn skal sykemelde henne og ikke motsatt. Å være gravid er ingen sykdom.

Anonymkode: 0b4b5...608

Å falle og slå seg stygt/brekke ben osv er heller ingen sykdom, men gir god grunn til sykemelding for det! Slutt å troll sånn 

Anonymkode: c4205...12a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Man ber ikke om sykemelding.

Anonymkode: 838a9...a2a

Det gjør jeg. Er i stand til å bedømme min egen helse. 

Anonymkode: eaa9c...d32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Troll? Hva er det du plaprer om? Ingen her som ber ts å presse seg heller. Men det er til syvende og sist legen som avgjør om hn skal sykemelde henne og ikke motsatt. Å være gravid er ingen sykdom.

Anonymkode: 0b4b5...608

Hva feiler det folk som sier dette? 

Dersom man ikke er gravid, men er kvalm, kaster opp flere ganger i døgnet, har problemer med å gå, stå og sitte pga bekkenet, er svimmel, hodepine, halsbrann, sliter med å sove og generelt er sliten/utmattet, blir du da sykemeldt? JA! Så bare fordi man har alle de nevnte plagene OG er gravid, da er man ikke syk nei... Selve graviditeten er ingen sykdom, men det kan virkelig gjøre deg syk. Du har enten aldri vært gravid, eller så har du hatt fine svangerskap. 

Det er heller ingen sykdom å brekke en fot. Eller å miste en nær person. Men det kan gjøre deg så syk at du trenger en sykemelding. 

Skjerp deg. 

Anonymkode: 2f71e...656

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykemeldt nå i uke 7. Var det i forrige svangerskap også. Er frisør og det er helt umulig for meg å ha kunder og det stresset der. Merket at jeg rett og slett gjorde en dårligere jobb. Jeg er aldri syk, men dette unner jeg meg. Så ikke ha dårlig samvittighet for å sykemelde deg :)

Anonymkode: 4fca1...b7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo stort sett folk som ikke har opplevd det selv som klager over gravide som sykemelder seg. Eller evt har hatt et lett svangerskap selv og ikke blitt spesielt dårlig. Jeg selv er i uke 8 nå og er kvalm stort sett hele tiden (ikke kastet opp enda) og hadde ikke jeg hatt hjemmekontor nå så hadde jeg nok slitt med å gå på jobb. Så skjønner godt at folk i praktiske yrker som blir dårlig må sykemelde seg!

Anonymkode: 5dde3...da3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her inne vil noen mene at du skal gå på jobb i det du føder, fordi graviditet ikke er en sykdom. De vil du skal føde barnet ditt på arbeidsplassen, på kontoret. Det viktigste er at du ikke er borte et sekund fra jobb under svangerkapet. Det finnes ikke en unnskyldning i verden for at ei gravid ikke skal gå på jobb, for disse damene her på KG. Fordi det som trumfer all hodepine, bekkensmerter, kvalme, høyt blodtrykk, utbrenthet osv, er at graviditet er ikke en sykdom. Selv om du faktisk ER syk, så er du egentlig ikke syk, fordi du er gravid og da kan du ikke være syk. Dette har jeg skjønt nå at de tror.

Disse damene har viet livet sitt til å sitte her og si to fraser: Graviditet er ingen sykdom OG Det er legen som sykemelder deg, ikke du.

Selv dro jeg til lege i uke 31 med disse kjerringene sine "råd" i bakhodet og følte nesten på skam for å sykemelde meg, til tross for at jordmor hadde anbefalt meg å ta det opp med lege. Ble sykemeldt i løp av 2 minutt av legen, det var ikke tvil om at jeg skulle sykemeldes var beskjeden. To uker etterpå, så var det heller ikke tvil om at jeg skulle sykemeldes. Og det var av langt mindre grunner en ekstrem kvalme, eller bekkensmerter. Det var rett og slett pga en totalbelastning av stress på jobb, coronapandemien, dårlig arbeidsmiljø og at jeg er helt utslitt. Både legen min og sjefen min, samt kollegaer, har roset meg for å holde ut så lenge jeg gjorde.

De aller aller fleste normale folk har all verdens forståelse for at graviditet kan være tungt, og det er kun DU som er gravid som skal få definere hva du orker og ikke. Legen har all verdens forståelse for dette, det lover jeg. Og ikke føl på skam. Jeg tror faktisk en del som sitter her og troller aldri har vært gravide, jeg er redd det er en del mennesker som bærer på et ekstremt hat eller sjalusi mot gravide. Veldig trist, men det er helt tydelig at det er en besettelse for noen.

Anonymkode: 417e3...73e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Man ber ikke om sykemelding.

Anonymkode: 838a9...a2a

Så rart, det har jeg gjort.

Kom på legekontoret for to uker siden og sa til legen at jeg følte meg helt utbrent og ble kvalm kvelden før jeg skulle på jobb pga et forferdelig arbeidsmiljø hvor folk krangler og gråter på jobb. Og at det over tid har gjort at jeg sover dårlig og har elendig matlyst, samt at jeg ikke har det overskuddet jeg før hadde. Har aldri vært sykemeldt på mine 10 år som ansatt ved denne arbeidsplassen.Legen sa: Sånn føler du nå, og da er det sånn, og det er ikke noe man trenger diskutere. Hvor lang sykemelding tenker du?

 

 

Anonymkode: 417e3...73e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg er 100% for at alle gravide kan bli sykemeldt, og spyr av folk som lekser opp at "graviditet er ingen sykdom" og gir gravide dårlig samvittighet for å ta det med ro. Men jeg syntes allikevel det er helt feil å bruke uttrykket "sykemelde seg". Det er faktisk legen som sykemelder, og man sykemelder seg ikke, man blir sykemeldt. Jeg var kvalm i først trimester og da ble jeg sykemeldt i to uker. :)

Anonymkode: e8460...2d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 28.2.2021 den 18.43):

Ikke hør på troll som skal ha deg til å presse deg til det ytterste. Du har et barn i magen i tillegg til din egen helse å ta vare på. Om du føler deg dårlig prater du med legen. Ikke lid deg gjennom arbeidsdagen, det sliter deg ut på sikt. Et svangerskap er langt og du skal jo gjennom hele, ofte er det verste i starten og da er det lurt å lytte til kroppen da, så blir det ofte lettere i andre trimester. Ta bare på deg selv først og fremst og drit i hva andre mener.

Anonymkode: e8460...2d4

Svangerskapskvalme er helt normalt og TS Har jo tydelige teknikker for å håndtere det. Ekstrem svangerskapskvalme er derimot noe annet. At folk skal sykemeldes pga ulmende kvalme nå gjør at ingen orker ansette fruktbare kvinner.

Anonymkode: f4a48...36e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så rart, det har jeg gjort.

Kom på legekontoret for to uker siden og sa til legen at jeg følte meg helt utbrent og ble kvalm kvelden før jeg skulle på jobb pga et forferdelig arbeidsmiljø hvor folk krangler og gråter på jobb. Og at det over tid har gjort at jeg sover dårlig og har elendig matlyst, samt at jeg ikke har det overskuddet jeg før hadde. Har aldri vært sykemeldt på mine 10 år som ansatt ved denne arbeidsplassen.Legen sa: Sånn føler du nå, og da er det sånn, og det er ikke noe man trenger diskutere. Hvor lang sykemelding tenker du?

 

 

Anonymkode: 417e3...73e

Det der kvalifiserer faktisk ikke til sykemelding. 

Anonymkode: f4a48...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er sykemeldt nå i uke 7. Var det i forrige svangerskap også. Er frisør og det er helt umulig for meg å ha kunder og det stresset der. Merket at jeg rett og slett gjorde en dårligere jobb. Jeg er aldri syk, men dette unner jeg meg. Så ikke ha dårlig samvittighet for å sykemelde deg :)

Anonymkode: 4fca1...b7d

Unner du deg...??

Anonymkode: f4a48...36e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 28.2.2021 den 19.05):

Uff skjønner deg godt! Hadde en utrolig fæl kvalme selv, føltes akkurat som jeg var SKIKKELIG fyllesjuk hver eneste dag og det værste mest intense varte 6-7 uker! Det ga seg smått i uke 15. Jeg jobber heldigvis ikke fra før men hadde jeg gjort det så hadde jeg absolutt ikke fungert. Alt jeg kunne gjøre var å ta det med ro og ligge i sengen. Tok også postafen som reddet meg.
Anbefaler det å ta det 

Anonymkode: c4205...12a

Postafen skal man aldri ta uten samråd med lege. Jeg kom meg ikke ut av sengen i 2 måneder på grunn av hyperemesis, men legen ville allikevel ikke sette meg på det. Antar det er en grunn til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mnjah skrev (4 minutter siden):

Postafen skal man aldri ta uten samråd med lege. Jeg kom meg ikke ut av sengen i 2 måneder på grunn av hyperemesis, men legen ville allikevel ikke sette meg på det. Antar det er en grunn til det.

Postafen går helt fint an å ta. Hvilken ubrukelig lege har du? Postafen er førstevalg av medisin ved kvalme under svangerskapet. 

Anonymkode: eaa9c...d32

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mnjah skrev (8 minutter siden):

Postafen skal man aldri ta uten samråd med lege. Jeg kom meg ikke ut av sengen i 2 måneder på grunn av hyperemesis, men legen ville allikevel ikke sette meg på det. Antar det er en grunn til det.

Merkelig! Kjenner ikke en eneste en som har fått nei av dette grunne kvalme 

Anonymkode: 8db49...a40

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Postafen går helt fint an å ta. Hvilken ubrukelig lege har du? Postafen er førstevalg av medisin ved kvalme under svangerskapet. 

Anonymkode: eaa9c...d32

Enig ,merkelig lege! Postafen er helt trygt og som jeg skrev i forrige innlegg kjenner jeg absolutt ingen som har fått nei av legen når de har spurt om få ta det.

Etter å ha lest mye om kvalme i svangerskap og hyperemesis så er det leger som ikke tar pasienter helt seriøst når det kommer til kvalme og dette er ikke bra for flere blir da innlagt, så denne legen må være en av dem. Dette har faktisk vært ett stort problem tidligere!
 

Anonymkode: 8db49...a40

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...