Gå til innhold

Vanlig å få sykemelding i første trimester?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7+1 idag, selvfølgelig kjempe glad. Men kvalmen kom for 1 uke siden, og det virker ikke som den skal slippe taket med det første.. Blir kjempe kvalm om jeg ikke får spist meg "stapp mett" annenhver time. Det er vanskelig å få til jobbhverdagen, når kvalmen ligger å ulmer hele dagen. Skulle egentlig kommet meg på trening eller gåtur etter jobb, men gidder ingenting annet enn å ligge i ro og spise så klart.

Vet jo at det forhåpentligvis gir seg snart, men syns det er så utrolig ubehagelig og slitsomt, bare lyst å gråte i fortvilelse. Mye mulig det er bare jeg som er ekstremt sytetet, eller er det innafor å dra til legen å få en sykemelding? 

Anonymkode: ff3e3...451

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ihvertfall blitt tilbydd sykemelding av legen hver graviditet. Denne gang var kvalmen i uke 8-9 ekstra ille og jeg fikk to ukers sykemelding. Det er bare å dra til lege og fortelle hvordan du har det, så tar dere det derfra. 

Anonymkode: e8460...2d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jobber du med, og hvorfor kan du ikke spise på jobb? Tar ikke mye mer tid å spise en yoghurt m/musli enn å gå på toalettet. Og noen pauser har du vel?

Anonymkode: 0c9c0...2fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leamur skrev (1 minutt siden):

Syns halve termingruppen min var sykemeldt i første tri så sikkert ikke umulig...

Her også 😅 Føler meg som den eneste som har jobbet 100% i termingruppen

Anonymkode: 8514c...581

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke fungerer på jobb kan du be om sykemelding. Her ser det jo ut til at problemet er at du ikke får levd livet som du vil på ettermiddagen, da er det ikke innafor med sykemelding. Graviditet kan være beintøft, av og til er det kun søvn og jobb en periode. Da prioriterer man det. 

Anonymkode: eaa9c...d32

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke hør på troll som skal ha deg til å presse deg til det ytterste. Du har et barn i magen i tillegg til din egen helse å ta vare på. Om du føler deg dårlig prater du med legen. Ikke lid deg gjennom arbeidsdagen, det sliter deg ut på sikt. Et svangerskap er langt og du skal jo gjennom hele, ofte er det verste i starten og da er det lurt å lytte til kroppen da, så blir det ofte lettere i andre trimester. Ta bare på deg selv først og fremst og drit i hva andre mener.

Anonymkode: e8460...2d4

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Her også 😅 Føler meg som den eneste som har jobbet 100% i termingruppen

Anonymkode: 8514c...581

Jeg jobbet 100% gjennom hele første svangerskap og så nok kanskje litt ned på de som ikke gjorde det, som det kan høres ut du også kanskje gjør. Men karma is a bitch - i neste svangerskap var jeg mye dårligere og var sykemeldt helt eller delvis,og følte det som det store nederlaget. Men man må bare innse, svangerskap er ulike og det må man respektere. At du har sluppet billig unna den er gang er supert og fint for deg, men vis respekt for andre ved å ikke anta at du er bedre enn dem. :)

 

Anonymkode: e8460...2d4

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva jobber du med, og hvorfor kan du ikke spise på jobb? Tar ikke mye mer tid å spise en yoghurt m/musli enn å gå på toalettet. Og noen pauser har du vel?

Anonymkode: 0c9c0...2fc

Sykepleier, men har tid å spise. Forsøkt å spise mellommåltider sist uke, problemet er vel heller at det er store mengder som må til for å døyve kvalmen,og jeg har ikke mulighet til å spise hele vakta. 

Men jeg skal forsøke litt til, er aldri syk så er et stort nederlag å skulle være hjemme fra jobb. 

-Ts

Anonymkode: ff3e3...451

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

7+1 idag, selvfølgelig kjempe glad. Men kvalmen kom for 1 uke siden, og det virker ikke som den skal slippe taket med det første.. Blir kjempe kvalm om jeg ikke får spist meg "stapp mett" annenhver time. Det er vanskelig å få til jobbhverdagen, når kvalmen ligger å ulmer hele dagen. Skulle egentlig kommet meg på trening eller gåtur etter jobb, men gidder ingenting annet enn å ligge i ro og spise så klart.

Vet jo at det forhåpentligvis gir seg snart, men syns det er så utrolig ubehagelig og slitsomt, bare lyst å gråte i fortvilelse. Mye mulig det er bare jeg som er ekstremt sytetet, eller er det innafor å dra til legen å få en sykemelding? 

Anonymkode: ff3e3...451

Uff skjønner deg godt! Hadde en utrolig fæl kvalme selv, føltes akkurat som jeg var SKIKKELIG fyllesjuk hver eneste dag og det værste mest intense varte 6-7 uker! Det ga seg smått i uke 15. Jeg jobber heldigvis ikke fra før men hadde jeg gjort det så hadde jeg absolutt ikke fungert. Alt jeg kunne gjøre var å ta det med ro og ligge i sengen. Tok også postafen som reddet meg.
Anbefaler det å ta det 

Anonymkode: c4205...12a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Sykepleier, men har tid å spise. Forsøkt å spise mellommåltider sist uke, problemet er vel heller at det er store mengder som må til for å døyve kvalmen,og jeg har ikke mulighet til å spise hele vakta. 

Men jeg skal forsøke litt til, er aldri syk så er et stort nederlag å skulle være hjemme fra jobb. 

-Ts

Anonymkode: ff3e3...451

Du vet at ingen andre passer på deg om du ikke gjør det :)  Om du aldri er syk ellers så  må du ikke ha dårlig samvittighet når du er det. Du har garantert jobbet masse ekstra for andre som har vært gravide og syke før :)

Anonymkode: e8460...2d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Sykepleier, men har tid å spise. Forsøkt å spise mellommåltider sist uke, problemet er vel heller at det er store mengder som må til for å døyve kvalmen,og jeg har ikke mulighet til å spise hele vakta. 

Men jeg skal forsøke litt til, er aldri syk så er et stort nederlag å skulle være hjemme fra jobb. 

-Ts

Anonymkode: ff3e3...451

Be om tilrettelegging, da vel. 😊 Av det du forteller her høres det for meg ut som at det ikke egentlig er full sykemelding du har behov for, men at det tas hensyn til at du ikke har 100% kapasitet. Og det bør jo også være mulig. Det trenger ikke være alt eller ingenting.

Hvis arbeidsgiveren din er lite villig til å hjelpe deg bør du diskutere med legen. Ikke bare be om sykemelding, men fortell hvordan du har det. Kanskje legen har forslag til løsninger som du ikke har tenkt på selv? 

Anonymkode: 0c9c0...2fc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

7+1 idag, selvfølgelig kjempe glad. Men kvalmen kom for 1 uke siden, og det virker ikke som den skal slippe taket med det første.. Blir kjempe kvalm om jeg ikke får spist meg "stapp mett" annenhver time. Det er vanskelig å få til jobbhverdagen, når kvalmen ligger å ulmer hele dagen. Skulle egentlig kommet meg på trening eller gåtur etter jobb, men gidder ingenting annet enn å ligge i ro og spise så klart.

Vet jo at det forhåpentligvis gir seg snart, men syns det er så utrolig ubehagelig og slitsomt, bare lyst å gråte i fortvilelse. Mye mulig det er bare jeg som er ekstremt sytetet, eller er det innafor å dra til legen å få en sykemelding? 

Anonymkode: ff3e3...451

Uff da det med å være veldig kvalm og skikkelig utmattet er noe som man kan oppleve og hvis man ikke fungerer hjemme så kan man jo heller ikke fungere på jobb. 

"Selv om man kan si at svangerskap ikke er en sykdom,
vil de fleste være enige i at det er en unntakstilstand
som kan by på utfordringer både fysisk, psykisk og sosialt
– både hjemme og på jobb."

Gravid i jobb – disse rettighetene har du


"Vanlige sykemeldingsårsaker er kvalme, smerter i rygg og bekken, og søvnproblemer. 

Anonymkode: c2743...f1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om du ikke fungerer på jobb kan du be om sykemelding. Her ser det jo ut til at problemet er at du ikke får levd livet som du vil på ettermiddagen, da er det ikke innafor med sykemelding. Graviditet kan være beintøft, av og til er det kun søvn og jobb en periode. Da prioriterer man det. 

Anonymkode: eaa9c...d32

Man «ber» ikke om sykemelding, legen velger selv om hn vil sykemelde pasienten sin.

Anonymkode: 0b4b5...608

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke hør på troll som skal ha deg til å presse deg til det ytterste. Du har et barn i magen i tillegg til din egen helse å ta vare på. Om du føler deg dårlig prater du med legen. Ikke lid deg gjennom arbeidsdagen, det sliter deg ut på sikt. Et svangerskap er langt og du skal jo gjennom hele, ofte er det verste i starten og da er det lurt å lytte til kroppen da, så blir det ofte lettere i andre trimester. Ta bare på deg selv først og fremst og drit i hva andre mener.

Anonymkode: e8460...2d4

Troll? Hva er det du plaprer om? Ingen her som ber ts å presse seg heller. Men det er til syvende og sist legen som avgjør om hn skal sykemelde henne og ikke motsatt. Å være gravid er ingen sykdom.

Anonymkode: 0b4b5...608

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Troll? Hva er det du plaprer om? Ingen her som ber ts å presse seg heller. Men det er til syvende og sist legen som avgjør om hn skal sykemelde henne og ikke motsatt. Å være gravid er ingen sykdom.

Anonymkode: 0b4b5...608

Nei men det er en UNNTAKSTILSTAND! 
Og den unntakstilstanden kan sette en ganske ut av spill. Man kan være i veldig ulik form fra svangerskap til svangerskap. 
A ha fordommer mot at folk faktisk kan være helt ute av form i svangerskapet synes jeg i grunn du kan holde for deg selv fordi når man har det så ræva så trenger man ikke å føle seg som enda verre pga sånne holdninger.

Anonymkode: c2743...f1e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Føler med deg ts! Det var grusomt å gå på jobb å være redd for å kaste opp når som helst. Jeg måtte konstant drikke/spise for å ikke å spy.

All fritid hjemme ble brukt på sofaen pga jeg var helt utrolig utmattet og sliten. Var grusomt.

Å være gravid i 1 trimester opplevde jeg mye verre enn influensa. 

Anonymkode: f6a10...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sykepleier, men har tid å spise. Forsøkt å spise mellommåltider sist uke, problemet er vel heller at det er store mengder som må til for å døyve kvalmen,og jeg har ikke mulighet til å spise hele vakta. 

Men jeg skal forsøke litt til, er aldri syk så er et stort nederlag å skulle være hjemme fra jobb. 

-Ts

Anonymkode: ff3e3...451

Spør legen din og spør på jobb om det er mulig å tilrettelegge litt for deg :)

Anonymkode: 08154...f53

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

7+1 idag, selvfølgelig kjempe glad. Men kvalmen kom for 1 uke siden, og det virker ikke som den skal slippe taket med det første.. Blir kjempe kvalm om jeg ikke får spist meg "stapp mett" annenhver time. Det er vanskelig å få til jobbhverdagen, når kvalmen ligger å ulmer hele dagen. Skulle egentlig kommet meg på trening eller gåtur etter jobb, men gidder ingenting annet enn å ligge i ro og spise så klart.

Vet jo at det forhåpentligvis gir seg snart, men syns det er så utrolig ubehagelig og slitsomt, bare lyst å gråte i fortvilelse. Mye mulig det er bare jeg som er ekstremt sytetet, eller er det innafor å dra til legen å få en sykemelding? 

Anonymkode: ff3e3...451

Snakk med legen!

finnes også trygge tabletter som kan tas reseptfritt mot kvalme, men husk det skal alltid gjøres i samråd med lege.

selv var jeg sykemeldt hele trimester, ikke pga kvalme ...men hadde vært pga kvalme om ikke. Hadde hyperemesis og var skit dårlig.

Anonymkode: 8db49...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Nei men det er en UNNTAKSTILSTAND! 
Og den unntakstilstanden kan sette en ganske ut av spill. Man kan være i veldig ulik form fra svangerskap til svangerskap. 
A ha fordommer mot at folk faktisk kan være helt ute av form i svangerskapet synes jeg i grunn du kan holde for deg selv fordi når man har det så ræva så trenger man ikke å føle seg som enda verre pga sånne holdninger.

Anonymkode: c2743...f1e

Altså du kan virkelig ikke ha det godt med deg selv så mye som du gulper opp her. Hvor har jeg skrevet noe som helst om at jeg har fordommer? Har heller ikke nevnt enn dritt om unntakstilstand så hvor har du plukket det fra? Det eneste jeg skrev var fakta. Har ikke skrevet om mitt syn på folk som sykemelder seg, ei ser jeg ned på dem.

Anonymkode: 0b4b5...608

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...