Gå til innhold

Familiehytte med egne rom - forlanger å få bytte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva sier din mann til dette da? Det er jo han som må ta denne diskusjonen. 

Jeg forstår heller ikke at dere skal flyttes ut fordi dere "bare har ett barn", når bror venter sin første. Eller venter han tvillinger?

Dette virker som typisk forskjellsbehandling av uvitende foreldre som ikke klarer å se at de forfordeler et barn. Min svogers foreldre er litt på samme måte, og pøser ut penger og hjelp til minstemann i familien som ikke får til noe som helst, mens de eldste barna visstnok er "heldige" som er ressurssterke og ikke trenger noen ting.

Jeg ville bedt mannen si fra tydelig til sine foreldre. I mellomtiden ville jeg ikke lagt en krone mer i den hytta. Når den attpåtil skal deles på fire par sier det seg selv at det blir et tøft arveoppgjør, og sjansen er stor for at den ikke blir deres uansett. Jeg ville spart pengene mine og sett meg om etter en egen hytte.

Endret av Lønnesirup01
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er avtalen deres med svigers ang penger dere har lagt ned i oppussing av rommet deres? Har dere noe skriftlig på det? Kan dere nekte å bytte eller kan svigers bare skjære igjennom og bestemme?

Hvis de fortsetter maset ville jeg sagt OK, vi kan bytte, på følgende vilkår:

lillebror betaler tilbake alle penger dere har brukt på oppussing + litt ekstra for jobben

svigers spanderer på et baderom i forbindelse med annekset pga mannens tarmproblemer

 

Mest sannsynlig vil de ikke gå med på det, sånn at dere får beholde rommet deres. Og hvis de går med på det får dere anneks med eget bad. Win-win.

Anonymkode: 50e0a...11e

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker meg så har jeg en perfekt løsning. Svigers kan jo bare ta bua. Siden det er så greit mener jeg. 

Anonymkode: 249e3...d72

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Her hadde jeg iallefall sagt ettertrykkelig Nei, det er helt uaktuelt! Og hvis foreldrene presser bytte igjennom, skal alle innkjøp + arbeidstid kompenseres. Da får foreldrene rett og slett kjøpe ferdig rom til latsekken.

Anonymkode: 698d2...0a7

 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Høres sykt deilig ut. Drøyt å be dere bytte, og er egentlig sjokkert over at så mange her synes å tenke at det er greit. 
 

Hadde det vært meg hadde jeg bedt lillebror betale for rommet og sett meg om etter en egen hytte..

Anonymkode: 864da...251

 

Anonym90059005 skrev (7 minutter siden):

Hundretusener i et soverom på svigers sin hytte? Dette må være trolling

 

minister-mio skrev (7 minutter siden):

Der ble det åpenbart hvorfor lillebror (*host* svigerinne) vil bytte

 

Jeg er ikke TS. Beklager misforståelsen. 

Jeg svarte bare en som mener at et soverom kun er "en seng og en IKEA garderobe". Ønsket å støtte TS ved å illustrere at mange av oss legger mye mer i et soverom, der man tross alt bruker 1/3 av døgnet, enn det. 

 

Anonymkode: 2982a...096

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufattelig for meg hvordan "familiehytter" har blitt så utbredt i Norge. Hvordan synes noen det er en god ide? 

Anonymkode: d7424...7a6

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Når jeg tenker meg så har jeg en perfekt løsning. Svigers kan jo bare ta bua. Siden det er så greit mener jeg. 

Anonymkode: 249e3...d72

Tro meg, det var det første vi foreslo da vi fikk halt hakene våre opp fra gulvet - at svigers kunne ta bua selv, siden det var så problemfritt der; de er jo bare TO... 😂 Men nei, de hadde nå brukt så mye kjefter på å få det koselig på rommet sitt inne, så det var helt urimelig. 
 

Grunnen til at alle tenker at vi må være de som flytter på oss, sånn ut over det at ett av parene sikler på rommet vårt (🙈) er nok at vi ikke kan få flere barn, så de vet at det alltid bare blir oss tre. 

Anonymkode: fa797...6b8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ufattelig for meg hvordan "familiehytter" har blitt så utbredt i Norge. Hvordan synes noen det er en god ide? 

Anonymkode: d7424...7a6

TS skriver at hytta er ved sjøen, og hvis det er snakk om hytte med strandlinje, så er det rift om disse objektene. Da blir det gjerne slik at alle vil dit om sommeren, og å kjøpe seg en tilsvarende hytte selv er prismessig umulig for barna.

Vi har en sommerhytte med strandlinje i min familie også, innen to timers kjøring fra byen. Der er det også blitt bygget på for å få bedre plass til alle. Men det er klart, i realiteten er det ikke slik at alle er der samtidig. 

Pengene som er lagt inn i hytta må jo sees i sammenheng med den totale verdien. Å legge hundretusener i et soverom på en billig hytte er ikke så vanlig, men er det en strandeiendom til 15 mill stiller det seg annerledes. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

 

 

 

 

Jeg er ikke TS. Beklager misforståelsen. 

Jeg svarte bare en som mener at et soverom kun er "en seng og en IKEA garderobe". Ønsket å støtte TS ved å illustrere at mange av oss legger mye mer i et soverom, der man tross alt bruker 1/3 av døgnet, enn det. 

 

Anonymkode: 2982a...096

Hvem faen legger så mye i et annet sitt soverom? Det er jo sykelig. 

Anonymkode: 80e66...186

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Tro meg, det var det første vi foreslo da vi fikk halt hakene våre opp fra gulvet - at svigers kunne ta bua selv, siden det var så problemfritt der; de er jo bare TO... 😂 Men nei, de hadde nå brukt så mye kjefter på å få det koselig på rommet sitt inne, så det var helt urimelig. 
 

Grunnen til at alle tenker at vi må være de som flytter på oss, sånn ut over det at ett av parene sikler på rommet vårt (🙈) er nok at vi ikke kan få flere barn, så de vet at det alltid bare blir oss tre. 

Anonymkode: fa797...6b8

Hvis dere klarte å pusse opp med lite barn klarer de det helt fint. Om dere ikke kan få flere barn er det naturlig at dere skal ha minste soverommet da dere ikke blir flere, men det blir muligens de. Nei, dette handler bare om en bortskjemt lillebror virker det som. 

Anonymkode: 01e1d...0cc

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får bare bruke tarmsykdommen som grunn hvis dere absolutt ikke kan tenke dere å bytte rom.

Men ville tenke meg om grundig før jeg gjorde lignende investeringer igjen i noen andre sin hytte! Nå har dere ett barn hver - plutselig har noen fått tre barn og vips, så er dere 10-15 mennesker på den hytta.... så velger dere å kanskje dele hytta etter uker i ferien, så blir det krangling om hvem som har de beste ukene, krangling om hvem som har spist opp mat, krangling om rengjøring.... orker ikke tenke på hvordan et eventuelt arveoppgjør kommer til å bli i fremtiden! 

Anonymkode: 89898...5b5

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ender med at yngstebroren får soverommet, så tror jeg jeg ville se meg om etter egen hytte. Jeg ville i alle fall ikke investerer penger eller tid i å pusse opp i annekset. For man kan åpenbart ikke stole på at svigers ikke trekker tilbake "bruksretten" til rommet, uansett hva man ble lovet. 

Anonymkode: f1e69...3ef

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nok en «hyttebrannen», men jeg holder på å eksplodere! Sommerferien planlegges, og i den forbindelse kar vi fått en snodig anmodning fra svigers og min manns yngste bror.


Svigers eier en hytte ved sjøen, der de og deres fire voksne barn med familier har egne soverom. Det er fire soverom inne, og ett i et stort anneks fem-seks meter fra inngangen til hovedhuset. Alt har gått som smurt, og hver par har hatt muligheten til å stå for oppussingen av sitt rom slik at de fyller familiens individuelle behov, smak og interesser.

So far so good.

Min mann og jeg har det minste rommet i hovedhuset, og har lagt ned utrolig mye jobb i å få det pent, funksjonelt og slik vi ville ha det. Har designet og plassbygget møblement og oppbevaringsløsninger helt på egenhånd, og brukt både tid, penger og krefter på dette. Vi er blitt veldig fornøyde. Vi har ett barn. 
 

Min manns yngste bror og hans kjæreste (nå samboer) var kjappe til å karre til seg det store anneksrommet da hytta var nykjøpt; de var «ungdommene», måtte få tid for seg selv osv. Vi andre tre parene skulle jo snart igang med barn uansett, og ble forventet å ville være i hovedhuset. 
 

Nå skal minstebror ha barn, og plutselig har de innsett at oi, de har jo ikke fått noenting på plass ute i bua si. For de har bare sittet i sola og pimpet mens vi andre har pusset og sparklet og malt og beiset og bygd. Bua er fullisolert og har strøm og samme opplegg som våre rom; de to har bare ikke prioritert å ordne seg ordentlige løsninger, så det er bare ikke særlig koselig der. Så nå har minstebror og samboer gått til svigers og spurt om ikke de, som jo eier hytta, kan omfordele rommene sånn at de kan få et ordentlig sted å være med barnet. Og svigers synes godt at VI tre kan flytte oss ut i bua, for vi har jo bare ett barn uansett så det «gjør ikke så mye at ting er uferdig der ute». Og dessuten er vi jo så flinke til å ordne, så det tar nok ikke lang tid før ting er strøkent der ute også..
 

🤦🏼‍♀️ Altså, her har vi spesialbygget alt mulig i hvitpigmentert materiale og jobbet vettet av oss for å få en innbydende løsning på et i utgangspunktet veldig lite rom - og bare fordi det er blitt så innbydende så skal vi værsågod gjøre hele jobben én gang til og bare la minstebror valse inn og nyte fruktene av vårt arbeid? Nå som vi endelig var helt ferdige, komplett med sengeteppe og spesiallagede skapdører...?

 

Er jeg helt gæren som syns at svogeren og svigerinnen kan finne utav det her selv? De har tross alt et digert rom til rådighet der ute, og som man reder ligger man vel? Jeg har iallfall aldri hørt den varianten om at som man reder, så ligger de andre...

Anonymkode: fa797...6b8

Hadde revet alt som jeg hadde ordnet og aldri satt mine føtter i den hytta igjen.

Anonymkode: 94d66...d9c

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tro meg, det var det første vi foreslo da vi fikk halt hakene våre opp fra gulvet - at svigers kunne ta bua selv, siden det var så problemfritt der; de er jo bare TO... 😂 Men nei, de hadde nå brukt så mye kjefter på å få det koselig på rommet sitt inne, så det var helt urimelig. 
 

Grunnen til at alle tenker at vi må være de som flytter på oss, sånn ut over det at ett av parene sikler på rommet vårt (🙈) er nok at vi ikke kan få flere barn, så de vet at det alltid bare blir oss tre. 

Anonymkode: fa797...6b8

Så dere straffes for å ha fertilitetsproblemer? Fytti grisen! 

Jeg er streng når det kommer til ting som dette. Om andre prøver å starte en konflikt med meg for å oppnå noe så avskjærer jeg dem med en gang. Jeg hadde gitt klar beskjed om at lillebror/svigers har satt i gang det som nå har blitt en konflikt, og at det overhodet ikke hadde behøvd å være det. De kunne spurt pent om noen var villige til å bytte, og tatt eventuelle avslag som voksne mennesker. Det er det det handler om her; ikke penger, arbeid og latskap, men et familiemedlem som ikke ser de andre medlemmene som likeverdige. Jeg hadde sagt at mitt svar er gitt, vi ønsker ikke å bytte. Jeg anser saken som ferdig, og forventer en unnskyldning for at han skaper splid i familien for egen vinning. Rommet forblir deres, og dere forventer at alle oppfører seg som rasjonelle voksne.

Mulig dere er mye mildere enn meg, men jeg finner meg ikke i at voksne oppfører seg som barn. Hadde de fortsatt konflikten hadde jeg sagt at både vi og inventaret forsvinner fra hytta om dette går lengre.

Anonymkode: d7f0e...2bb

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Tro meg, det var det første vi foreslo da vi fikk halt hakene våre opp fra gulvet - at svigers kunne ta bua selv, siden det var så problemfritt der; de er jo bare TO... 😂 Men nei, de hadde nå brukt så mye kjefter på å få det koselig på rommet sitt inne, så det var helt urimelig. 
 

Grunnen til at alle tenker at vi må være de som flytter på oss, sånn ut over det at ett av parene sikler på rommet vårt (🙈) er nok at vi ikke kan få flere barn, så de vet at det alltid bare blir oss tre. 

Anonymkode: fa797...6b8

Men da er jo det logiske at dere beholder det minste soverommet, og at de som kanskje får flere barn bytter med et av de andre søsknene. Eller tenker svigerforeldrene dine at hver gang lillebror får et nytt barn, så skal alle soverommene omfordeles?

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne måten med å samle familier på hytter på er vanlige i mitt område.

Men over tid flytter familiemedlemmene ut og enten gir opp hyttelivet eller kjøper egne hytter. Og spesielt når det kommer til utenforstående kjærester eller partnere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i huleste har dere brukt masse tid og penger på dette rommet når dere ikke eier? Arven skal vel fordeles på alle barna til slutt også, ikke sikkert noen har råd til å kjøpe ut de andre en gang.

Her har dere dummet dere ut. Dersom dere ikke hadde pusset opp og ordnet rommet, hadde det heller ikke føltes så tungt å bytte med han andre broren.

Anonymkode: 5368b...6c9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor i huleste har dere brukt masse tid og penger på dette rommet når dere ikke eier? Arven skal vel fordeles på alle barna til slutt også, ikke sikkert noen har råd til å kjøpe ut de andre en gang.

Her har dere dummet dere ut. Dersom dere ikke hadde pusset opp og ordnet rommet, hadde det heller ikke føltes så tungt å bytte med han andre broren.

Anonymkode: 5368b...6c9

I denne familien beholder man hyttene som delte «hyttevel», så arven er ikke en bekymring her. 

Anonymkode: fa797...6b8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at her er det valgt en merkelig løsning i utgangspunktet, nemlig at det er svigers som eier samtidig som barn og partnere har «investert» i hvert sitt rom uten at det foreligger kontrakt på hvordan dette skal ordnes i lengre løp. 

Tenker at her får dere bare være tydelige på hva dere ønsker og samtidig være bevisst på at det er svigers som eier hytta og at dere ikke har noen formelle rettigheter knyttet til romfordelingen. Ønsker dere forresten lykke til i arveoppgjøret når den tid kommer. 😬

Anonymkode: 8b60d...e49

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Et skap og en seng er ikke akkurat så avansert å sette opp. Dere høres utrolig fjollete ut. Altså, dere har "spesialbygget alt mulig i hvitpigmentert materiale og jobbet vettet av oss for å få en innbydende løsning ". Kjenner jeg blir litt småkvalm 🤢

Anonymkode: 80e66...186

Vant til å alltid få det som du vil kanskje? 🙈

Anonymkode: 72bdf...861

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan jo rive det dere har bygget på rommet og flytte det ut i annekset. Si til svigers og broren at hvis dere må bytte rom så kommer dere til å ta med det dere har bygget av møbler og oppbevaringsløsninger. Spørs om han er så giret på å bytte da. 

Anonymkode: 72bdf...861

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...