Gå til innhold

Tenåringer som mener at deres bagateller bør stå på trykk!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.vg.no/nyheter/i/R9mMw8/generasjon-isolasjon

(Tror det er pluss. Handler om seks ungdommer/unge voksne som ikke får delta på fritidsaktiviteter eller være normale studenter under pandemien. 

Kiara er en tenåring på 19 som mistet mange venner og sosial sirkel fordi hun mener at pandemien ikke er mer alvorlig enn en vanlig influensa. I tillegg mener hun at vi følger staten blindt. 

-Jeg får rett og slett vondt inni meg av å se små barn som bruker munnbind. Små barn skal ikke bruke munnbind. Jeg mener foreldre signaliserer til ungene sine at verden er farlig. De bør heller fremme kjærlighet istedenfor frykt

Så mens hundretusener av mennesker dør, millioner står uten inntekt, uvisst antall millioner familier er rammet hardt psykisk av nedstengning, eldre dør uten sine nærmeste og smitten herjer fritt uten vaksine...

Så skal jeg liksom bruke tiden min på å lese et innlegg på flere tusen ord om fem - seks mennesker som bor i ett av verdens rikeste land, kåret til det beste å bo i, syte om at de ikke får drikke seg fulle, ødelagt kvelden til andre med russebuss eller dratt på fritidsaktiviteter?

Ikke misforstå - jeg er også én av "generasjon isolasjon" barna som går glipp av mye på grunn av Covid-19. Likevel reagerte jeg på den totale mangelen av sympati og innsikt disse menneskene har for andre.

Alle burde få si sin mening, men alt med måte altså. Vi trenger ikke akkurat nå å høre om luksusgenerasjonens bagateller, mens andre lider over tapet av mor og far, bror eller søster, eller en nær venn.

I tillegg synes jeg det er forkastelig at Kiara skal åpne artikkelen med å si at hun "kjefter på foreldre som gir barna sine munnbind fordi de fremmer frykt istedenfor kjærlighet"?!

Det er så reversert og hjernedød tenkning at jeg vrir meg. Skal ikke barn ha hjelm på sykkel, skøyter eller slalom, eller bruke vernebriller på nyttårsaften, fordi "det fremmer frykt"?

Måtte nesten høre på "Vise til Kari" for å roe meg ned og få en god latter. Kiara og Kari er jo av samme ulla, hadde ikke overrasket meg om de starter opp blogg eller noe.

Hva tenker dere andre? Synes du det er greit og på plass at unge skal klage over sin situasjon i pandemien, eller mener du at vi burde ta hensyn til de sterkt berørte og bite tenna sammen?

(Beklager langt innlegg!) 

Anonymkode: 507fd...8c0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle kan si sin mening og du trenger ikke lese artikler du ikke liker. 

Anonymkode: be612...8a9

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Alle kan si sin mening og du trenger ikke lese artikler du ikke liker. 

Anonymkode: be612...8a9

Jeg leste ikke hele artikkelen. 

Jeg ønsket bare å vite om jeg står alene når jeg mener at bagateller blir fremhevet, men så langt nesten ikke en eneste familie som har mistet et familiemedlem på grunn av pandemien har vært i media. 

Anonymkode: 507fd...8c0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er kleinere med voksne som mener ungdommers problemer er bagateller. 

Endret av cattleya
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

https://www.vg.no/nyheter/i/R9mMw8/generasjon-isolasjon

(Tror det er pluss. Handler om seks ungdommer/unge voksne som ikke får delta på fritidsaktiviteter eller være normale studenter under pandemien. 

Kiara er en tenåring på 19 som mistet mange venner og sosial sirkel fordi hun mener at pandemien ikke er mer alvorlig enn en vanlig influensa. I tillegg mener hun at vi følger staten blindt. 

-Jeg får rett og slett vondt inni meg av å se små barn som bruker munnbind. Små barn skal ikke bruke munnbind. Jeg mener foreldre signaliserer til ungene sine at verden er farlig. De bør heller fremme kjærlighet istedenfor frykt

 

Anonymkode: 507fd...8c0

Denne 19 åringen er ganske naiv, når hun blir eldre vil hun forstå at verden faktisk er et farlig sted.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klara burde trøste seg med at hun sikkert hadde klart å komme i konflikt med folk rundt seg selv hvis det ikke hadde oppstått en pandemi 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg leste ikke hele artikkelen. 

Jeg ønsket bare å vite om jeg står alene når jeg mener at bagateller blir fremhevet, men så langt nesten ikke en eneste familie som har mistet et familiemedlem på grunn av pandemien har vært i media. 

Anonymkode: 507fd...8c0

For ikke å ha lest hele artikkelen, mener du mye om den....

Jeg mener at det ikke er greit å sette seg til dommer over hva som er en "bagatell" og hva som  ikke er det. Men når alt er over og evalueringen skal gjøres, så tror jeg at de unges "bagateller" vil være noe av det som vil fremmes som en av de mest negative konsekvenser av alle tiltakene. Ikke drikkingen (fordi om politikerne brukte 12 timer på å åpne vinmonopolene igjen) og russefeiringen, men skolegang, den sosiale kontakten, den psykiske belastningen, hva stenging av utdanningsinstitusjoner koster samfunnet i mange år fremover osv.

Når det gjelder barn og munnbind, så bør du kanskje lese deg litt opp på info om dette før du hisser deg opp https://www.fhi.no/nyheter/2020/bruk-av-munnbind-i-skole-og-barnehage/

Om jeg mener at de unge burde bite tennene sammen og ta hensyn til de som er sterkt berørt? De unge er de som er sterkt berørt, så nei, de bør faktisk få lov å gi uttrykk for dette. Akkurat som veldig mange andre grupper i samfunnet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens minst empatiske innlegg går til deg. Du har altså null forståelse for at det er helt for jævlig å være ungdom nå? Er du klar over hvor lang tid ett år føles når man er tenåring? For tenåringer er det ingenting som er viktigere enn å være med vennene sine. Tror du de synes det er noe mer ok enn oss voksne å aldri vite hvilke regler som kommer i morgen? Bli kastet frem og tilbake til hjemmeskole, rødt nivå, gult nivå..? Høre på det evinnelige gnålet fra voksne om meter’n og antibac. 
 

Du får deg til å syte over en avisartikkel som du står helt fritt til å lese, mens du mener ungdommene er sytete.. Håper du blir litt flau over din egen reaksjon. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukjent. skrev (10 minutter siden):

Dagens minst empatiske innlegg går til deg. Du har altså null forståelse for at det er helt for jævlig å være ungdom nå? Er du klar over hvor lang tid ett år føles når man er tenåring? For tenåringer er det ingenting som er viktigere enn å være med vennene sine. Tror du de synes det er noe mer ok enn oss voksne å aldri vite hvilke regler som kommer i morgen? Bli kastet frem og tilbake til hjemmeskole, rødt nivå, gult nivå..? Høre på det evinnelige gnålet fra voksne om meter’n og antibac. 
 

Du får deg til å syte over en avisartikkel som du står helt fritt til å lese, mens du mener ungdommene er sytete.. Håper du blir litt flau over din egen reaksjon. 

Jeg er en tenåring, jo, leste du ikke innlegget? Kanskje du ikke skal få deg til å syte om det?

Jeg gikk i hovedsak ut om Kiara og hennes holdning til pandemien, men ja, jeg synes det er ganske tøft å lese om ungdommer som gidder å skrive om problemene sine. Hvordan mener de at vi andre kan hjelpe, når hundretusener dør? 

Jeg er selv berørt hardt av pandemien og synes det flaueste er at andre tenåringer klager når det er så mange mennesker som har det så mye verre akkurat nå. 

Empati er jo det jeg etterlyste, hvor snakker de om skalaen pandemien har berørt ALLE, ikke bare dem? Jeg er veldig empatisk som tenker større enn bare meg selv, vil jeg tro. Kan du det? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Jeg synes det er kjempefint at unge mennesker bruker stemmen sin til å ytre seg om det de synes er viktig! 

Og så synes gjerne ikke jeg de samme tingene er viktig, og det går helt fint. Da vil jeg heller enten riste på hodet og gå videre med dagen, eventuelt argumentere i mot. Men aldri tenker jeg at det er dumt at de engasjerer seg. Jeg kan bare synes at sakene de engasjerer seg for kan være dumme.

Jeg er enig med mange av synspunktene dine TS, og jeg oppfordrer deg til å skrive et motsvar til debattinnlegget. Det hadde vært kult. Men da jobbe litt med å finne andre måter å argumentere enn at meddebattanter er hjernedød. 😀 gleder meg til å se! Du har gode poeng!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (23 minutter siden):

For ikke å ha lest hele artikkelen, mener du mye om den....

Jeg mener at det ikke er greit å sette seg til dommer over hva som er en "bagatell" og hva som  ikke er det. Men når alt er over og evalueringen skal gjøres, så tror jeg at de unges "bagateller" vil være noe av det som vil fremmes som en av de mest negative konsekvenser av alle tiltakene. Ikke drikkingen (fordi om politikerne brukte 12 timer på å åpne vinmonopolene igjen) og russefeiringen, men skolegang, den sosiale kontakten, den psykiske belastningen, hva stenging av utdanningsinstitusjoner koster samfunnet i mange år fremover osv.

Når det gjelder barn og munnbind, så bør du kanskje lese deg litt opp på info om dette før du hisser deg opp https://www.fhi.no/nyheter/2020/bruk-av-munnbind-i-skole-og-barnehage/

Om jeg mener at de unge burde bite tennene sammen og ta hensyn til de som er sterkt berørt? De unge er de som er sterkt berørt, så nei, de bør faktisk få lov å gi uttrykk for dette. Akkurat som veldig mange andre grupper i samfunnet.

Du tar feil, unge er ikke sterkt berørte av pandemien. Men det kommer vel an på hva "sterkt berørt" betyr for deg. 

Unge har fått møte opp på skolen brorparten av hele pandemien, untatt vgs - >. Jeg forstår jo at dette er vanskelig, men i forhold til den skalaen pandemien er på, er det ganske rart at norske tenåringer klager. Se på de i andre land som ikke har den gode støtteordningen vi har, og som må ha hjemmeskole hele året! 

Synes du det er greit at barn ikke skal bruke munnbind? Barn er den største smittekilden på lokalt nivå, de drar med seg drit overalt. Likevel - jeg skjønner, og om FHI mener at barn ikke burde, ja, okey. 

Likevel, det er fryktelig frekt å kjefte på andre som tar på barna sine munnbind. Det er en trygghet som skal være for barnets beste, akkurat slik som støttehjul og hjelm. 

Jeg er en tenåring, og jeg er sterkt berørt fordi et veldig nært familiemedlem gikk bort på grunn av Covid-19. Da får jeg det ekstra tungt når media velger å la folk som Kiara snakke om at vi skal lette på alle tiltak og åpne fritidsaktiviteter fordi de mister kontakt med sine venner. For meg, ja, for meg blir det bagateller, fordi en vakker dag vil de se de vennene igjen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rainstorm skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det er kjempefint at unge mennesker bruker stemmen sin til å ytre seg om det de synes er viktig! 

Og så synes gjerne ikke jeg de samme tingene er viktig, og det går helt fint. Da vil jeg heller enten riste på hodet og gå videre med dagen, eventuelt argumentere i mot. Men aldri tenker jeg at det er dumt at de engasjerer seg. Jeg kan bare synes at sakene de engasjerer seg for kan være dumme.

Jeg er enig med mange av synspunktene dine TS, og jeg oppfordrer deg til å skrive et motsvar til debattinnlegget. Det hadde vært kult. Men da jobbe litt med å finne andre måter å argumentere enn at meddebattanter er hjernedød. 😀 gleder meg til å se! Du har gode poeng!

Haha, litt skarp var jeg nok 😷

Synes bare det er feil å sette fokus på mennesker som vil se hverandre igjen, istedenfor mennesker som faktisk har mistet noen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
Sådan skrev (2 minutter siden):

Haha, litt skarp var jeg nok 😷

Synes bare det er feil å sette fokus på mennesker som vil se hverandre igjen, istedenfor mennesker som faktisk har mistet noen. 

Av og til blir man så frustrert at man blir litt skarp! 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sådan skrev (19 minutter siden):

Jeg er en tenåring, jo, leste du ikke innlegget? Kanskje du ikke skal få deg til å syte om det?

Jeg gikk i hovedsak ut om Kiara og hennes holdning til pandemien, men ja, jeg synes det er ganske tøft å lese om ungdommer som gidder å skrive om problemene sine. Hvordan mener de at vi andre kan hjelpe, når hundretusener dør? 

Jeg er selv berørt hardt av pandemien og synes det flaueste er at andre tenåringer klager når det er så mange mennesker som har det så mye verre akkurat nå. 

Empati er jo det jeg etterlyste, hvor snakker de om skalaen pandemien har berørt ALLE, ikke bare dem? Jeg er veldig empatisk som tenker større enn bare meg selv, vil jeg tro. Kan du det? 

Har du byttet nick? Ble litt forvirret her nå. 
 

Beklager, så ikke at du er tenåring. Da har jeg mer forståelse for at det er lettere å se ting litt mer svart/hvitt enn det verden faktisk er. Ser også du skriver at du kjenner en som er gått bort med korona, da blir det fort veldig personlig og vanskelig å se situasjonen mer objektivt. Men at du ikke har så store problemer med situasjonen rundt tiltakene, betyr ikke at ikke andre føler det helt annerledes. 
 

Det dør hundretusener i verden hver eneste dag. Det er en del av livet. Som ung har man kanskje ikke mistet så mange enda, og døden kan være vanskelig å forholde seg til. Når man blir eldre forstår man og lærer seg å godta at ingen lever evig. Noe skal vi faktisk dø av, og det er greit å ha et rikt liv på veien. Man har bare et liv, så hvorfor skal vi bruke det livet på å sitte inne og være redd for å dø?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sådan skrev (12 minutter siden):

Du tar feil, unge er ikke sterkt berørte av pandemien. Men det kommer vel an på hva "sterkt berørt" betyr for deg. 

Unge har fått møte opp på skolen brorparten av hele pandemien, untatt vgs - >. Jeg forstår jo at dette er vanskelig, men i forhold til den skalaen pandemien er på, er det ganske rart at norske tenåringer klager. Se på de i andre land som ikke har den gode støtteordningen vi har, og som må ha hjemmeskole hele året! 

Synes du det er greit at barn ikke skal bruke munnbind? Barn er den største smittekilden på lokalt nivå, de drar med seg drit overalt. Likevel - jeg skjønner, og om FHI mener at barn ikke burde, ja, okey. 

Likevel, det er fryktelig frekt å kjefte på andre som tar på barna sine munnbind. Det er en trygghet som skal være for barnets beste, akkurat slik som støttehjul og hjelm. 

Jeg er en tenåring, og jeg er sterkt berørt fordi et veldig nært familiemedlem gikk bort på grunn av Covid-19. Da får jeg det ekstra tungt når media velger å la folk som Kiara snakke om at vi skal lette på alle tiltak og åpne fritidsaktiviteter fordi de mister kontakt med sine venner. For meg, ja, for meg blir det bagateller, fordi en vakker dag vil de se de vennene igjen. 

Om du hadde lest nyheter, ville du fått med deg at i noen deler av landet så har faktisk også barne- og ungdomsskoler vært stengt. Så jo, barn og unge er sterkt berørt. Ikke bare fordi skolene stenges, men fordi fritidsaktiviteter og andre treffpunkter for unge mennesker holdes stengt eller det er begrenset med adgang.

Når det gjelder munnbind og barn, og din påstand  om at barn er den største lokale smittekilden, motgås det her https://www.fhi.no/nyheter/2020/oppdatert-kunnskap-om-covid-19-smitte-hos-barn-og-unge-og-skolens-rolle-i-s/.

For meg virker det som du kommer med påstander basert på det du har hørt andre si, hvilket ikke alltid fungerer så bra.

Det er selvsagt trist at du kjenner noen som har dødd av Covid-19, men døden er en del av livet og berører oss alle på et eller annet tidspunkt. Om jeg kjenner noen som dør av kreft, hvilket jeg gjør, kan ikke jeg kreve at helsevesenet og samfunnet for øvrig skal prioritere forebygging av kreft fremfor all annen sykdom og lidelse. 

At unge mennesker roper opp om sine behov, betyr ikke at de mener at andre sine skal nedprioriteres. Det betyr bare at de ønsker å også bli prioritert. Er det så feil?

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukjent. skrev (6 minutter siden):

Har du byttet nick? Ble litt forvirret her nå. 
 

Beklager, så ikke at du er tenåring. Da har jeg mer forståelse for at det er lettere å se ting litt mer svart/hvitt enn det verden faktisk er. Ser også du skriver at du kjenner en som er gått bort med korona, da blir det fort veldig personlig og vanskelig å se situasjonen mer objektivt. Men at du ikke har så store problemer med situasjonen rundt tiltakene, betyr ikke at ikke andre føler det helt annerledes. 
 

Det dør hundretusener i verden hver eneste dag. Det er en del av livet. Som ung har man kanskje ikke mistet så mange enda, og døden kan være vanskelig å forholde seg til. Når man blir eldre forstår man og lærer seg å godta at ingen lever evig. Noe skal vi faktisk dø av, og det er greit å ha et rikt liv på veien. Man har bare et liv, så hvorfor skal vi bruke det livet på å sitte inne og være redd for å dø?

Ja, alle kan dø. Jeg har full forståelse for at ingenting varer evig og at man må leve her og nå. 

Jeg er ikke sint fordi de ønsker tilbake fritidsaktiviteter og den normale hverdagen sin. 

For det første er jeg oppgitt over at Kiara ønsker at vi skal løfte opp alle tiltakene, og at hun til og med kjefter på folk som lar barna gå med munnbind. Når hun sier det hun gjør om pandemien, så undergraver hun tilliten til staten og respekten vi skal ha for hverandre. Ok, jeg skjønner. Pandemien suger dritt. Men vi kan ikke bare løfte opp alle tiltakene av den grunn. Da har hundretusener en så mye større sjanse for å dø. Altså vi dolker de som trenger oss i ryggen. 

For det andre, kanskje grunnmuren til hele innlegget - hvorfor må de ha en mediaplattform? Hvorfor må Kiara være plastret på forsiden til Norges største avis? Hun sier jo selv at hun har "mistet mange venner og sin sosiale sirkel" på grunn av meningen sin. Sier ikke det nok? 

Jeg er bare drittlei av folk som ikke følger smitterådene. Fordi det setter oss andre i høyere risiko. Min mor, som er gravid. En av mine venner, som har astma. Døden kommer når som helst, ja, men når vi vet at det vi gjør - eller ikke gjør - direkte ødelegger for andre som jobber hardt, dét er å ha lite empati. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Verden ER et farlig sted. Det er mye fælt som skjer i verden hele tiden. 

Det må være eksepsjonelt pinlig å si i Norges største nettavis ''Pandemien er bare tull''. Hun viser at hun har et svært naivt syn på mye.

Jeg ville vært ekstremt flau hadde hun vært min datter. 

Hvorfor vil hun ikke ha etternavnet sitt på trykk? Skammer hun seg for det hun mener? Kan hun ikke stå for meningene sine? 

Hun mener hun fritas friheten fordi hun må gå med munnbind for å beskytte seg selv og andre. Mener hun det er i orden at hun smitter noen og forårsaker hans eller hennes død? 

Det er kjipt for alle, men mye av det hun opplever har hun valgt selv ved å velge å høre på konspirasjonsteorier og ha blogger som sine sannhetskilder. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solidariteten er død 😭

Så kan den som leser denne påstanden knytte den til HI sin manglende solidaritet med ungdommen, eller den unge artikkelserier sin manglende solidaritet med de som er hardere rammet av pandemien enn seg selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (4 minutter siden):

Om du hadde lest nyheter, ville du fått med deg at i noen deler av landet så har faktisk også barne- og ungdomsskoler vært stengt. Så jo, barn og unge er sterkt berørt. Ikke bare fordi skolene stenges, men fordi fritidsaktiviteter og andre treffpunkter for unge mennesker holdes stengt eller det er begrenset med adgang.

Når det gjelder munnbind og barn, og din påstand  om at barn er den største lokale smittekilden, motgås det her https://www.fhi.no/nyheter/2020/oppdatert-kunnskap-om-covid-19-smitte-hos-barn-og-unge-og-skolens-rolle-i-s/.

For meg virker det som du kommer med påstander basert på det du har hørt andre si, hvilket ikke alltid fungerer så bra.

Det er selvsagt trist at du kjenner noen som har dødd av Covid-19, men døden er en del av livet og berører oss alle på et eller annet tidspunkt. Om jeg kjenner noen som dør av kreft, hvilket jeg gjør, kan ikke jeg kreve at helsevesenet og samfunnet for øvrig skal prioritere forebygging av kreft fremfor all annen sykdom og lidelse. 

At unge mennesker roper opp om sine behov, betyr ikke at de mener at andre sine skal nedprioriteres. Det betyr bare at de ønsker å også bli prioritert. Er det så feil?

 

 

Tuller du?

Så vi skal med andre ord ikke følge helsemyndighetenes råd fordi "døden kommer uansett?". En ting er å ikke gå ut av huset sitt eller liknende fordi man har en fobia for å skade seg eller dø, men en annen ting er å droppe viktige tiltak vi opprettholder for å holde andre trygge. 

Det er som å si at "la oss droppe hele vaksineringen! Folk dør jo før eller senere!". 

Og angående barn, så mente jeg at de fleste utbrudd skjer på skoler og det er nettopp derfor mange er stengt. 

Og det at en skole stenges gjør ikke unge "sterkt berørte". Da er alle sterkt berørte da nesten, siden nesten alle i jobb må jobbe fra hjemmekontor. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, MorTil2 said:

Jeg mener at det ikke er greit å sette seg til dommer over hva som er en "bagatell" og hva som  ikke er det.

Og hvorfor ikke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...