Gå til innhold

Få kjæreste fra tyrkia til norge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Til sommeren tenkte jeg å få kjæresten min som bor i tyrkia til Norge, vet at man trenger masse papirer for det.. noen som har vært igjennom denne prosessen? Står at man ikke kan være garantist hvis man går på dagpenger? Stemmer dette? Er det vanskelig å få besøksvisum hvis han ikke har noe spesiell tilhørighet i tyrkia unntatt familien sin da så klart.. 

Anonymkode: 977e9...1f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvis du går på dagpenger og skal ha din tyrkiske kjæreste hit, så er det for det første ikke en god ide. og på dagpenger blir du ikke godkjent.

så vidt jeg vet må du ha fast jobb og en viss inntekt, slik at du er i stand til å førsørge ham.

selv om du klarer dette vil jeg sterkt advare mot den ekstreme belastningen det vil bli økonomisk, byråkratisk og ikke minst følelsesmessig. har venner som jeg ikke kjenner igjen lenger; de har vært gjennom dette.

 

Anonymkode: bbef5...247

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne fikk sin kjære hit fra Tyrkia. Det tok tid, hun måtte fullføre utdanning, ha jobb og fast inntekt. Det går veldig bra med dem, mannen holder på med utdanning og jobber ved siden av. Men det tok sin tid og var nok tøft mens de stod i den prosessen. De var forresten gift før han kom hit, tror jeg. Beklager at jeg ikke kjenner til flere detaljer :)

Anonymkode: 72527...e74

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle det bli stor belastning følelsesmessig og økonomisk? Er vel mer belastning følelsesmessig å leve i to forskjellige land. Mitt spm i utgangspunktet var om noen hadde vært igjennom denne prosessen..  og kunne fortelle litt om det.

Anonymkode: 977e9...1f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor skulle det bli stor belastning følelsesmessig og økonomisk? Er vel mer belastning følelsesmessig å leve i to forskjellige land. Mitt spm i utgangspunktet var om noen hadde vært igjennom denne prosessen..  og kunne fortelle litt om det.

Anonymkode: 977e9...1f3

Du vet ikke før du står i det. Spørs hvor mye dagpenger du får! 

Anonymkode: 7b826...48f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor skulle det bli stor belastning følelsesmessig og økonomisk? Er vel mer belastning følelsesmessig å leve i to forskjellige land. Mitt spm i utgangspunktet var om noen hadde vært igjennom denne prosessen..  og kunne fortelle litt om det.

Anonymkode: 977e9...1f3

Følelsesmessig dersom han kun er ute etter å bli norsk statsborger og bruker deg til dette for så å gjøre det slutt. Det er alltid en risiko. Mange som tror det aldri vil skje, men det er lurt å ha i bakhodet. Om han ikke kan jobbe med det første pga han venter på arbeidstillatelse, må øve på norsk, ikke har utdanning, må betale for utdanning, vanskeligheter med å få jobb, så er det du som må forsørge han.

Anonymkode: 37edc...364

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Følelsesmessig dersom han kun er ute etter å bli norsk statsborger og bruker deg til dette for så å gjøre det slutt. Det er alltid en risiko. Mange som tror det aldri vil skje, men det er lurt å ha i bakhodet. Om han ikke kan jobbe med det første pga han venter på arbeidstillatelse, må øve på norsk, ikke har utdanning, må betale for utdanning, vanskeligheter med å få jobb, så er det du som må forsørge han.

Anonymkode: 37edc...364

Enig i dette. 

Anonymkode: 7b826...48f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel flere hinder som kan gjøre dette vanskelig akkurat nå. Det første er jo covid-19. Det er svært strenge innreiseregler, og det er nok ikke sikkert at han i det hele tatt får lov til å komme inn. Det at du har dagpenger er også vanskelig, du må ha fast og høy inntekt. Det vil også vurderes i forhold til risikoen for om han faktisk kommer til å reise tilbake til Tyrkia etter endt opphold, eller om han kommer til å forsøke å bli her. 

Anonymkode: 91fae...93a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hvorfor skulle det bli stor belastning følelsesmessig og økonomisk? Er vel mer belastning følelsesmessig å leve i to forskjellige land. Mitt spm i utgangspunktet var om noen hadde vært igjennom denne prosessen..  og kunne fortelle litt om det.

Anonymkode: 977e9...1f3

jeg mente mest følelsesmessig ang de store kulturforskjellene, og konflikter som gjerne oppstår. og totalbelastningen av å kanskje jobbe 150%, ta seg av barn. og mann-han blir som et ekstra barn. du må ordne opp i absolutt alt en som er integrert vil gjøre selv. ser med skrekk og gru på to veninner som har fått barn med tyrkiske menn. den ene har et barn fra tidligere som lider under dette. nå er min veninne sykmeldt-hun er utbrent og gråter hele tiden. 

det som er felles, som begge mine veninner sier, er at hadde de visst på forhånd hvor jævligt dette skulle bli hadde de aldri innlatt seg på dette. likestilling er et fremmedork for desse to mennene, og de krever oppvartning enten det er på kjøkkenet eller i sengen. du må bli så såret som du vil av det jeg skriver ts, men tenk deg godt om.

Anonymkode: bbef5...247

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei! Til sommeren tenkte jeg å få kjæresten min som bor i tyrkia til Norge, vet at man trenger masse papirer for det.. noen som har vært igjennom denne prosessen? Står at man ikke kan være garantist hvis man går på dagpenger? Stemmer dette? Er det vanskelig å få besøksvisum hvis han ikke har noe spesiell tilhørighet i tyrkia unntatt familien sin da så klart.. 

Anonymkode: 977e9...1f3

Han søker visum og besøker deg? 90 dagers schengen visum er nok det enkleste til å begynne med

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt spørsmål er: Hva er den egentlige årsaken til at han er villig til å forlate Tyrkia?

Ville ikke anbefalt deg å gjøre dette. Det vil koste deg altfor mye på så mange områder, både økonomisk, psykisk, emosjonelt etc.

Om han er muslim, og du ikke kan språket, risikerer du også at han muntlig skiller seg fra deg, og gifter seg på nytt, i henhold til religiøs tradisjon. For mange er ikke det lovfestede vielsen i Norge eller hos myndigheter i hjemlandet like gyldig. Så mens du tror at alt er fryd og gammen og at dere er gift, kan han allerede være igang med religiøse ekteskap med flere på en gang.

Og slik situasjonen er nå med nedstengte land, nedstengte arbeidsplasser etc, vil han ikke få norslundervisning, jobb osv. Alt er mye strengere og vanskeligere nå.

Du bør vente minst 1 år til, til du vet mer om situasjonen i Norge, Europa og Tyrkia.

 

Anonymkode: 6cd88...0f6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Enmanelskeråhate said:

Han søker visum og besøker deg? 90 dagers schengen visum er nok det enkleste til å begynne med

TS har tydeligvis ikke råd til å være økonomisk ansvarlig selv i 90 dager. Pluss betale billett tur retur. Inkl forsikringer.

Anonymkode: 6cd88...0f6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig har jeg råd til det.. men leste på nettet at de ikke godtok dagpenger som garanti. Alle kan ha forskjellige beløp i dagpenger.. og selvfølgelig har jeg råd til billetter.. var der nede 13 ganger i 2020.. så har ingenting med økonomi å gjøre.. mer om det på papiret ikke blir godkjent med dagpenger fra UDI. 

Og hva mener du med garantert klatt?

Anonymkode: 977e9...1f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (56 minutter siden):

Han søker visum og besøker deg? 90 dagers schengen visum er nok det enkleste til å begynne med

Var 90 dager visum jeg tenkte på da...

Anonymkode: 977e9...1f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Var 90 dager visum jeg tenkte på da...

Anonymkode: 977e9...1f3

Vel det er kurant: 

Krav til å få visum

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får å kunne få noen til norge permanent så kan du ikke ha gått på dagpenger eller andre ytelser på ett år, hvilket vil si at du må jobbe ett helt år før du i det hele tatt kan søke. 

Anonymkode: c3b37...fd3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei! Til sommeren tenkte jeg å få kjæresten min som bor i tyrkia til Norge, vet at man trenger masse papirer for det.. noen som har vært igjennom denne prosessen? Står at man ikke kan være garantist hvis man går på dagpenger? Stemmer dette? Er det vanskelig å få besøksvisum hvis han ikke har noe spesiell tilhørighet i tyrkia unntatt familien sin da så klart.. 

Anonymkode: 977e9...1f3

Hvorfor har han ingen tilhørighet i Tyrkia? Er han flyktning? 

Anonymkode: 9238c...195

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå at det var snakk om turistvisum, det er enklere, men jeg hadde ikke holdt pusten å turt å håpe på at grensene åpner for turisme allerede i sommer.

Anonymkode: c3b37...fd3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...