Gå til innhold

Når er det innafor å sende bekymringsmelding til BV?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har fått tilbakemelding på melding. At de skal innkalle foreldrene og så snakke med barna. Dette var personer innad i familie som jeg meldte fra om. Jeg meldte med navn, og om det var fordi jeg var familie eller meldte med navn aner jeg ikke, men jeg fikk tilbakemelding som privat person.

Jeg ringte først å drøftet situasjonen hvor de spurte om jeg ville melde. Ble da bedt om å skrive alt ned og levere inn papiret.

Anonymkode: e42c0...7cf

Dette er veldig dårlig av barnevernet. De har taushetsplikt og skal ikke dele med innringer h a som skjer videre med saken. Skammelig at de ikke klarer å forholde seg til lovverket. At du er familie har ingen ting å si. De har taushetsplikt ovenfor familie også. 

Anonymkode: 917bc...78c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har fått tilbakemelding på melding. At de skal innkalle foreldrene og så snakke med barna. Dette var personer innad i familie som jeg meldte fra om. Jeg meldte med navn, og om det var fordi jeg var familie eller meldte med navn aner jeg ikke, men jeg fikk tilbakemelding som privat person.

Jeg ringte først å drøftet situasjonen hvor de spurte om jeg ville melde. Ble da bedt om å skrive alt ned og levere inn papiret.

Anonymkode: e42c0...7cf

Om du fikk annen tilbakemelding enn at meldingen var mottat brøt bvt taushetsplikten

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Dette er veldig dårlig av barnevernet. De har taushetsplikt og skal ikke dele med innringer h a som skjer videre med saken. Skammelig at de ikke klarer å forholde seg til lovverket. At du er familie har ingen ting å si. De har taushetsplikt ovenfor familie også. 

Anonymkode: 917bc...78c

Jeg har ikke satt meg i lover og regler, men ja, det skjedde. Så en kan ikke utelukke, men om jeg hadde vært en random person så tror jeg det er mindre sjanse for at det hadde skjedd.

Anonymkode: e42c0...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidavmeg skrev (25 minutter siden):

Om du fikk annen tilbakemelding enn at meldingen var mottat brøt bvt taushetsplikten

Ja, men det skjedde. Uavhengig lov eller ikke.

Anonymkode: e42c0...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva skjer etter man har sendt inn en bekymringsmelding da? Har aldri gjort det før. 
 

TS

Anonymkode: 9c070...3cb

Akkurat det får ikke du vite. Men jeg ville i tillegg til den meldingen kanskje også sendt orientering til skolen/læreren? 

Jeg har ringt inn en melding en gang, og aner ikke om de fulgte den opp. 

Anonymkode: e15f7...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha tatt for gitt at skolen melder, om jeg var deg. Lærere har taushetsplikt og det skal en del til før terskelen for meldeplikt inntrer. Lærere kan ikke melde ut fra rykter. Det synes jeg i grunnen at privatpersoner heller ikke skal gjøre. Det går mange rare rykter om folk uten at det er noe i det. 

Meld gjerne ifra om du virkelig er bekymret. Hva mener du med "litt bekymret"? Du trenger selvfølgelig ikke gå i detalj her på kg 🙂 

Anonymkode: 9483b...7c2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gidavmeg skrev (3 timer siden):

Om du fikk annen tilbakemelding enn at meldingen var mottat brøt bvt taushetsplikten

Det er ikke alle ansatte i barnevernet som er tilstrekkelig opplært  i reglene for taushetsplikt dessverre. Det burde virkelig innføres mer jus i utdanningen. 🙂 

Anonymkode: 9483b...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde meldt til barnevernet kun i de tilfellene der det er snakk om reell fare for barnet. Dvs. situasjoner der også politiet må kontaktes. Dette fordi det er stor risiko for barnet å få det enda verre da barnevernet er kjent for maktovergrep, vold og omsorgssvikt mot barn.

Anonymkode: 0fa66...2e9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg hadde meldt til barnevernet kun i de tilfellene der det er snakk om reell fare for barnet. Dvs. situasjoner der også politiet må kontaktes. Dette fordi det er stor risiko for barnet å få det enda verre da barnevernet er kjent for maktovergrep, vold og omsorgssvikt mot barn.

Anonymkode: 0fa66...2e9

Det er det siste du skriver her som stopper meg. Er redd for å gjøre noe galt 😕

TS

Anonymkode: 9c070...3cb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg ville ikke ha tatt for gitt at skolen melder, om jeg var deg. Lærere har taushetsplikt og det skal en del til før terskelen for meldeplikt inntrer. Lærere kan ikke melde ut fra rykter. Det synes jeg i grunnen at privatpersoner heller ikke skal gjøre. Det går mange rare rykter om folk uten at det er noe i det. 

Meld gjerne ifra om du virkelig er bekymret. Hva mener du med "litt bekymret"? Du trenger selvfølgelig ikke gå i detalj her på kg 🙂 

Anonymkode: 9483b...7c2

Altså, jeg vet ikke om det bare er denne familien som er annerledes og har litt slakkere tøyler. Men eksempler er at barnet kommer hjem til klassekamerater og spør om å få mat fordi det er sultent, går med våte og kalde klær, er mye alene hjemme. Dette er bare noen få ting. Barnet er 6 år. 
 

TS

Anonymkode: 9c070...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er det siste du skriver her som stopper meg. Er redd for å gjøre noe galt 😕

TS

Anonymkode: 9c070...3cb

Hva er bekymringene dine? Hva er det du har sett som bekymrer deg? Du skriver jo anonymt så det er helt trygt å dele.

Anonymkode: 0fa66...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Altså, jeg vet ikke om det bare er denne familien som er annerledes og har litt slakkere tøyler. Men eksempler er at barnet kommer hjem til klassekamerater og spør om å få mat fordi det er sultent, går med våte og kalde klær, er mye alene hjemme. Dette er bare noen få ting. Barnet er 6 år. 
 

TS

Anonymkode: 9c070...3cb

Heilt klart grunn til å sende bekymringsmelding. 

Anonymkode: ddaa2...66e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Heilt klart grunn til å sende bekymringsmelding. 

Anonymkode: ddaa2...66e

Uenig. Barn kan jo bli sultne når som helst, og noen vil jo spørre om å gå mat selv om de ikke er sultne, noen vil kanskje håpe på å få noe ekstra godt eller spennende osv. Det betyr absolutt ikke at barnet ikke får nok mat hjemme. 

Klær kan bli våte når man er ute. So?

Hvor mange timer per dag er "mye alene hjemme"? Barn er individuelle, og mange kan godt være litt alene hjemme uten at det er problematisk. Jeg selv har ett barn som jeg ikke ville latt være hjemme alene i det hele tatt, men jeg selv var alene hjemme i fem timer hver dag etter skole, og det var helt ok. 

Dette er ikke noe barnevernssak.

Anonymkode: 0fa66...2e9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Altså, jeg vet ikke om det bare er denne familien som er annerledes og har litt slakkere tøyler. Men eksempler er at barnet kommer hjem til klassekamerater og spør om å få mat fordi det er sultent, går med våte og kalde klær, er mye alene hjemme. Dette er bare noen få ting. Barnet er 6 år. 
 

TS

Anonymkode: 9c070...3cb

Tenker at det ikke er så bekymringsverdig at gutten spiser hos andre. Kan være at han synes det er mer spennende enn maten han får hjemme. Klær kan jo bli fort våte selv om han nettopp har vært inne og skiftet. Usikker... Sier han selv at klærne er våte og kalde? 

Men "mye alene hjemme" som seksåring? Høres ikke bra ut. Kan ikke se for meg at jeg lar barnet mitt styre på alene hjemme når hun blir seks. 

Du skriver jo at der i tillegg til dette er andre ting  du reagerer på. Du kan sikkert ringe bv og forhøre deg om dette bør meldes?

Anonymkode: 9483b...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Altså, jeg vet ikke om det bare er denne familien som er annerledes og har litt slakkere tøyler. Men eksempler er at barnet kommer hjem til klassekamerater og spør om å få mat fordi det er sultent, går med våte og kalde klær, er mye alene hjemme. Dette er bare noen få ting. Barnet er 6 år. 
 

TS

Anonymkode: 9c070...3cb

Hvordan vet du at barnet er mye hjemme alene?

Anonymkode: e0aba...580

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva skjer etter man har sendt inn en bekymringsmelding da? Har aldri gjort det før. 
 

TS

Anonymkode: 9c070...3cb

Da får foreldrene papir på alt som er sagt og finner og ut hvem det er.Så veldig anonym blir du ikke. Meld om du mener det virkelig er behov for hjelp! Ikke meld for tulleting.Det sitter barn der ute som er langt bak i kø for at det er altfor mange meldinger om tull og hevn ute siste årene!

Anonymkode: 4d8fc...e2f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Så lenge du faktisk er oppriktig bekymret for barnet og det gjelder grov omsorgssvikt, overgrep og vold så er det på sin plass med en bekymringsmelding. 

Problemet man har i dag er at man får inn mange tullete bekymringsmeldinger som går på at et barn er observert uten jakke eller spiser skiver med nugatti osv. Er ikke tull heller, det er faktisk kommet inn slike bekymringsmeldinger. Talentløst. Det skal være reelle bekymringer. Problemet er at man har ikke ressurser til å ta alt så mange relativt alvorlige saker ligger på vent for de har så tull og bagateller de må gjennom først. 

Anonymkode: b2960...1b0

Ja det er helt bak mål! Har en som slenger jakken i sekken hele tiden! Jeg sender med barnet , men kan ikke styre hva bsrnet går med på skolen da jeg ikke er der.Og heller ikke på vei hjem! Skulle noen sendt melding på det? Helt tullete! Noen ganger må folk virkelig tenke seg om.Og noen ganger kan du faktisk snakke med foreldrene til barna? Så lenge det er små ting. Folk må slutte å blande seg så mye som enkelte gjør idag.Skremmende! Meld om det er virkelig beskymring.Ikke på tull for små filleting som ikke har noe å si! Jeg var en av de som ikke fikk hjelp for det var så mange tullemeldinger..

Anonymkode: 4d8fc...e2f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Snakk med skolen om de ønsker du eller dem sender. 

Anonymkode: 2d835...c3b

Skolen kan dessverre ikke melde på vegne av noen. De må ha observert de samme/andre bekymringer selv for å melde til BV. Har stått i samme situasjon selv...

Anonymkode: ee39b...fe4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om barnet er mye alene hjemme og kun 6år ville jeg tatt kontakt. Ta en tlf til de og hør hva de tenker. Hadde aldri latt mine barn vært alene da.Ihvertfall ikke lenge 

Anonymkode: 4d8fc...e2f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skolen kan dessverre ikke melde på vegne av noen. De må ha observert de samme/andre bekymringer selv for å melde til BV. Har stått i samme situasjon selv...

Anonymkode: ee39b...fe4

Ja men det er bra.Mange løgner og snakk ute å går. Ikke alt stemmer!

Anonymkode: 4d8fc...e2f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...