Gå til innhold

Når er det innafor å sende bekymringsmelding til BV?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er et barn i parallellklassen til mitt barn som jeg er litt bekymra for. Noe av det bekymringsverdige har jeg sett selv, mens annet har jeg hørt fra andre med-foreldre. Jeg tenker at skolen og læreren helt sikkert har plukket opp de samme tegnene som jeg har sett, og tar saken videre? 
Når er det innafor å blande seg? 

Anonymkode: 9c070...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er et barn i parallellklassen til mitt barn som jeg er litt bekymra for. Noe av det bekymringsverdige har jeg sett selv, mens annet har jeg hørt fra andre med-foreldre. Jeg tenker at skolen og læreren helt sikkert har plukket opp de samme tegnene som jeg har sett, og tar saken videre? 
Når er det innafor å blande seg? 

Anonymkode: 9c070...3cb

Bare send inn om du virkelig er bekymret.

Ofte i dokumentarer har bv fått mange bekymringer, men likevel ikke gjort noe. Tenk om ingen hadde meldt inn nå og så er det problemer hjemme.. stakkars barn som ender opp med å bli ignorert av samfunnet.

 

Anonymkode: e42c0...7cf

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer etter man har sendt inn en bekymringsmelding da? Har aldri gjort det før. 
 

TS

Anonymkode: 9c070...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er et barn i parallellklassen til mitt barn som jeg er litt bekymra for. Noe av det bekymringsverdige har jeg sett selv, mens annet har jeg hørt fra andre med-foreldre. Jeg tenker at skolen og læreren helt sikkert har plukket opp de samme tegnene som jeg har sett, og tar saken videre? 
Når er det innafor å blande seg? 

Anonymkode: 9c070...3cb

Hva om du snakker med skolen,forteller det du har merket? Skjønner at de har taushetsplikt, men du kan få luftet dine tanker. Kanskje de heller snakke med barnevernet også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva skjer etter man har sendt inn en bekymringsmelding da? Har aldri gjort det før. 
 

TS

Anonymkode: 9c070...3cb

Da skal barnevernet følge opp barn og foreldrene 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva skjer etter man har sendt inn en bekymringsmelding da? Har aldri gjort det før. 
 

TS

Anonymkode: 9c070...3cb

De vurderer meldingen..

1. Gjør ingenting  

Eller

2. Innkaller foreldre til samtale

3. Innhenter opplysninger fra bhg/skole/hs

4. Innkaller til nytt møte for å gå gjennom og så avslutter saken

Eller

5. Undersøker mer som f.eks hjemmebesøk, evt. Snakker med barna 

 

Etter 3 mnd. Må de ha bestemt seg for å forsette undersøkelsen eller ikke. Ofte blir sakene henlagt da. De kan også tilby veiledning selv om saken blir henlagt. Veiledning er frivillig. Hvis saken fortsetter etter 3 mnd. Så forsetter undersøkelsen.

 

 

 

 

 

Anonymkode: e42c0...7cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også ringe barnevernet å drøfte dine bekymringer anonymt. Da kan de hjelpe deg med om dette er noe som bør meldes eller ikke. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med skolen om de ønsker du eller dem sender. 

Anonymkode: 2d835...c3b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke er redd for at det kan komme frem , at det er du som er bekymret (eller en av flere hvis det er tilfelle) så kan du f.eks snakke med helsesøster, rektor, lærer, men vi er bare mennesker og om du ikke vil bli avslørt så tar du risikoen ved at en annen part gjenforteller det du har sagt og er avhengig av at dem ikke sier noe som klarer å få foreldrene til å mistenke enkelte for å ha noe med bekymringen å gjøre. 

Anonymkode: e42c0...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er anonym til saka evt kjem opp i retten

 

Meld i frå. Har ein beskymring er det ei grunn til det.

Anonymkode: 0d603...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du faktisk er oppriktig bekymret for barnet og det gjelder grov omsorgssvikt, overgrep og vold så er det på sin plass med en bekymringsmelding. 

Problemet man har i dag er at man får inn mange tullete bekymringsmeldinger som går på at et barn er observert uten jakke eller spiser skiver med nugatti osv. Er ikke tull heller, det er faktisk kommet inn slike bekymringsmeldinger. Talentløst. Det skal være reelle bekymringer. Problemet er at man har ikke ressurser til å ta alt så mange relativt alvorlige saker ligger på vent for de har så tull og bagateller de må gjennom først. 

Anonymkode: b2960...1b0

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen

For å bli tatt seriøst bør du kun melde inn det du faktisk har vært vitne til selv. Ting du har hørt fra andre ville jeg vært veldig forsiktig med å melde, mennesker har en tendens til å legge tjukt på når de gjenforteller noe de har sett eller hørt. 

Selv ville jeg ikke meldt noen til barnevernet basert på rykter og snakk. 

Endret av førstedamen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du melder basert på det du bet opplevd selv, ikke hva du hører andre sier. Folk er stygge med ryker og. 

Men du kan derimot oppfordre de som har sett noe annet enn deg, til å melde selv. 

Jeg ble meldt selv på "har hørt at", og saken ble lukket på en halvtime, da de så at dette ikke var en sak. Dermed mener jeg man skal være sikker i anklagene sine, og det kan man ikke være, med mindre man har observert det selv. 

Men for all del, meld om man er oppriktig bekymret! Det er derfor vi har et barnevern. 

Med mindre du har såpass nær tone med foreldrene at det kan være mulig å snakke med de selv, da hadde jeg gått den veien først. Men det regner jeg med du ikke har. 

Anonymkode: bacc2...536

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det er et barn i parallellklassen til mitt barn som jeg er litt bekymra for. Noe av det bekymringsverdige har jeg sett selv, mens annet har jeg hørt fra andre med-foreldre. Jeg tenker at skolen og læreren helt sikkert har plukket opp de samme tegnene som jeg har sett, og tar saken videre? 
Når er det innafor å blande seg? 

Anonymkode: 9c070...3cb

Hva med å hilse på foreldrene og snakke med de?

Anonymkode: a02c0...92b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du er anonym til saka evt kjem opp i retten

 

Meld i frå. Har ein beskymring er det ei grunn til det.

Anonymkode: 0d603...96e

Hvis du ringer med skjult nummer eller sender bekymring pr. brev så er det en del vanskeligere å identifisere melderen, men en bekymring legges mer vekt på , etter min opplevelse, hvis bekymringen har et "opphav".

Anonymkode: e42c0...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her meldte jeg for første gang nå for noen mndr siden. Jeg ringte først til BV for å drøfte om det var noe å melde inn. 

Her gikk det på ett barn som var ute til alle døgnets tider alene, syklet alene i bekmørket uten hjelm og refleks, var også tynnkledd. 

Han kom hit på besøk til oss klokken 06.00 på morgenen, han har også ringt på døra her kl 21.00 på kvelden midt i uka. 

Han var forøvrig også kun 5 år. 

Anonymkode: b6cee...ff7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du melder som privatperson får du ingen tilbakemelding på hva barnevernet gjør. 

 

Den som er bekymret må selv melde. Er du så bekymret at du tenker det er en sak for barnevernet kan du ikke gamble på at andre melder. Du kan helder ikke ta kontakt med bv og tenke at de skal melde på din bekymring. Det du kan gjøre er å ringe barnevernet å drøfte saken anonymt. Da kan de svare på om det er en sak de vil ha. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en grunn til at BV ikke går bort i fra anonyme meldinger. Jeg ser poenget med å fjerne denne muligheten mtp. alle meldinger som et useriøse, men med å fjerne denne muligheten vil de også gå glipp av reelle bekymringer og problemer ved at folk ikke tørr å melde med navn. 

Anonymkode: e42c0...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidavmeg skrev (1 minutt siden):

Når du melder som privatperson får du ingen tilbakemelding på hva barnevernet gjør. 

 

Den som er bekymret må selv melde. Er du så bekymret at du tenker det er en sak for barnevernet kan du ikke gamble på at andre melder. Du kan helder ikke ta kontakt med bv og tenke at de skal melde på din bekymring. Det du kan gjøre er å ringe barnevernet å drøfte saken anonymt. Da kan de svare på om det er en sak de vil ha. 

Jeg har fått tilbakemelding på melding. At de skal innkalle foreldrene og så snakke med barna. Dette var personer innad i familie som jeg meldte fra om. Jeg meldte med navn, og om det var fordi jeg var familie eller meldte med navn aner jeg ikke, men jeg fikk tilbakemelding som privat person.

Jeg ringte først å drøftet situasjonen hvor de spurte om jeg ville melde. Ble da bedt om å skrive alt ned og levere inn papiret.

Anonymkode: e42c0...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...