Gå til innhold

Savner du tiden musikk var noe man kjøpte i platebutikk eller hørte på radio? Altså før 2000-tallet og nedlasting.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ja, savner det sosiale, selv om jeg var veldig sjenert, hadde sosial angst og var veldig inadvent, så var jeg sosial på min måte. Likte å gå på platekompaniet og å gå på mix hvor man kunne leie filmer. 

Idag kan man sitte hjemme og bestille alt og laste ned alt... Man må ikke gå ut, egentlig... Syns det er dumt. Vi mennesker møtes ikke sånn som før. 

Anonymkode: e24ff...0ca

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Maleficenta
AnonymBruker skrev (På 26.2.2021 den 19.34):

Har selv vokst opp 90-tallet og 2000-tallet. Kjøpe nesten ingen CD-er da jeg vokste opp og gikk over til mer moderne løsninger på 2000-tallet. 

Men føler litt nostalgi av å tenke på at det i min barndom på 90-tall var platebutikker overalt. Folk kjøpte plater fysisk og musikk var ikke tilgjengelig ved hjelp av et tastetrykk. 

Altså jeg trives med moderne løsninger, men tror at vi går glipp av noe også.

Anonymkode: cf487...ca8

ja savner det litt. koselig å gå innom en platebutikk å se på cder. andre ting jeg savner er å leie film på kiosken. så kjøpte man gjerne litt snop i tillegg.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Ja, jeg savner fysiske butikker.
Eller, jeg savner "Nisje"-butikker.

Musikk, spill og Hi-Fi mest.
Elkjøp/Power er ikke det samme. De har som regel dårlig kompetanse på produktene og ett lite mainstream utvalg av varer.

Generelt savner jeg at mindre butikker kunne drive, men det er vell ett tilbakelagt kapittel med husleie og slikt som er i dag

Anonymkode: 77d89...c25

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.2.2021 den 16.50):

Nei. Savner ikke å måtte bruke nesten 200kr på å kjøpe en cd fordi man likte to sanger på den. Eller sitte å vente foran MTV og ta opp sanger fra tv'n til kassett fordi man ikke fikk penger til å kjøpe den cd'en som sangen var på. 

Anonymkode: 08b92...d8b

Hahaha, husker godt da jeg gikk på vgs fra 1997-2000. Hadde en sånn spesiell lydopptaker som jeg kunne koble til Phillips kassaTVen vår hjemme. Satt og hørte på MTV for å ta opp det jeg likte best. 

Det var dyrt med CD-er, men jeg kjøpte bare de jeg virkelig likte mange sanger på. Ellers ble det singler. 

Anonymkode: e24ff...0ca

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mons

Vinylplater ble gammeldags. De gikk i kjelleren. Over 500 stk. Så kom CD. De gikk også i kjelleren for mange år siden. 

Jeg hører i dag på vesentlig mer musikk enn før. Alt er jo så enkelt i dag. Spotify Premium er genialt og gir i høyeste lydinnstilling også en helt ok lydkvalitet. Jeg har spillelister for en hver anledning. Uten andre anstrengelser enn å bevege datamusen.

Noe mangler! Begynner å lure på om jeg savner atmosfære, kos, stemning. Tipper vinyl kommer opp fra kjelleren snart. Jeg har minner fra alle innkjøp, og alle er datert.

Kanskje dette er en protest mot alt som er digitalt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marsipanmor

Husker tiden da Absolute music var selve Livet og gleden var stor når det kom en ny:) Visste sånn cirka når det kom ny, og jeg husker så godt jeg gledet meg til reklamen kom på tv. Rart å tenke på at det var helt ok å svi av en del penger på en cd hvor man hoppet over sikkert halvparten av sangene:) Synes på mange måter det er mer styr med musikk når valgmulighetene er uendelige, og jeg går ikke lenger inn for å virkelig lytte til et album på samme måte som tidligere. Måtte liksom det når jeg hadde brukt 200 kroner på en cd:)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg savner tiden da musikk ble laget for å «vare». Folk måtte investere i å kjøpe noen få, nøye utvalgte album, og så hørte de dem igjen og igjen. Musikk var mye mer sosialt av denne grunn. Kvalitet ble fremelsket fordi man måtte forplikte seg og investere. 

Strømmetjenester og internett er både en velsignelse og forbannelse for populærkulturen. Verden må utvikle seg, og enkelte ting må mistes for at vi skal få noe annet. Musikk har jo aldri vært mer tilgjengelig for flere. Samtidig  genererer ikke «kvalitet» nok penger til å holdes i live eller skape store kulturelle bevegelser. 

Jeg vet ikke helt hvordan vi skal «redde» populærmusikken. I dag er det kun «plass» til at det mest populære, glatte og overfladiske kan overleve i kampen om oppmerksomhet på internett. All musikk blir rett og slett likere, og den må være såpass enkel at den fenger fra første sekund for ikke å bli skippet. Alle kopierer den siste trenden og resirkulerer hverandres låter med noen små endringer. Etter noen måneder er den glemt, og det er også meningen.

Anonymkode: 16e14...e13

Lenke til innlegg
Del på andre sider
DeLorean

Ja, jeg savner det. Liker å bla i cd'er, se det fysisk. Setter jo også pris på streaming selvfølgelig. Veldig praktisk. 

Bestiller fra CDON og Platekompaniet. Vil nok tro jeg kjøper en rundt 30 cd'er i året. Liker å støtte artistene mine. For meg er det viktig. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden

• Opprett ny...