Gå til innhold

Andregangsprøver


Julie97

Anbefalte innlegg

Hei, jeg og samboeren min har bestemt oss for å endelig prøve å få barn, og vi gleder oss veldig (jeg kanskje litt mer enn han 🤭). Vi er et par på 24 år gamle som har kjent hverandre i 8 år, vært sammen i 6 år og bodd sammen i 5 år. Vi har det veldig godt sammen, men jeg merker jo at jeg kanskje er litt ekstra gira på dette enn det han er da han gjerne tar ting litt som det kommer. 

Har tusen tanker i hodet nå for tiden, og merker nye symptomer på kroppen hele tiden. Jeg sluttet på p-pillen Cerazette den 8. februar, og har fortsatt ikke fått tilbake mensen etter dette. Synes det virker så rart at jeg ikke i det minste har hatt en mellomblødning da jeg tidligere har fått det hvis jeg bare har glemt pillen en dag eller to. Vet jo at det kan ta veldig lang tid å komme tilbake til normal syklus for mange, så må vel bare smøre meg med tålmodighet.

Har allerede tatt flere tester siden jeg sluttet på pillen, selv om jeg har vært ganske sikker på at den er negativ likevel. Er bare såå utålmodig! Ser jo at mange rundt meg nå enten nettopp har fått barn eller er gravide, og jeg er supersjalu.

Kjente for et par uker siden at jeg var litt småkvalm, men dette tror jeg bare var nervene blandet med at det var mye som skjedde rundt meg. Men de siste dagene har jeg hatt svært ømme bryst, noe som også kan skje før menstruasjon/eggløsning, men jeg har aldri opplevd så ømme bryst tidligere. Har bestemt meg nå for å vente et par uker iallefall før jeg tar en ny test, så blir jeg ikke blakk av disse testene.

Egentlig skulle jeg bare ønsket at mensen hadde kommet slik at jeg ikke lenger trenger å gå rundt å lure på om jeg er gravid eller ikke, men jeg får vel bare være tålmodig og vente å se.

Venter i spenning!

 

 

Endret av Julie97
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Velkommen! 😊 Så spennende at dere er i gang med prøving. Jeg er også veldig fersk i dette her, og har virkelig funnet et fristed for tanker og spørsmål jeg har knyttet til prøving. Du finner mange fine sjeler her inne ❤ Lykke til! Det blir spennende å følge med her 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen!

Herlig og endelig være i gang med denne prosessen 🙈 Her i huset er det også jeg som var/er mest gira, men tror det er ganske vanlig. De blir jo fantastiske fedre uansett 🥰

Du har ikke testet for eggløsning? Det kan jo ta litt tid å komme tilbake i syklus etter pillestopp. Selv begynte jeg ikke med el-tester og temping før 6mnder ut i prøvingen, men skulle ønske jeg hadde startet tidligere. Det er helt gull for å få litt oversikt over når man har hatt el, også får man en viss peiling på at ting er slik det skal (lang nok lutealfase blant annet). Uansett spennende prosess dere er i gang med.

Gleder meg til å følge reisen din mot positiv test, håper det klaffer raskt for dere 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen 😄

Enig i at du bør vurdera få oversikt over EL :) Det er lettare å bli gravid om man er aktiv på rett tidspunkt. Sjølv om par som har regelmessig sex stort sett ender opp med ein graviditet innan eit år (har eg lest).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fin velkomst 😄

Jeg har ikke testet for eggløsning enda, og er litt usikker på hvordan det hele fungerer for å være helt ærlig 😅

Har også lest at det kan ta et år før man kommer tilbake i normal syklus, og da vil jeg vel isåfall ikke ha eggløsning før om et års tid, eller tar jeg feil? Er sikkert dyrt å eventuelt teste for eggløsning i et helt år 😧 

Vi prøver å ha sex annenhver dag, har hørt at man da skal klaffe med eggløsning uansett 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eggløsning vil nok komme lenge før det 😊 Men det er vanlig at det tar ca et halvt år før man er i vanlig syklus, type riktig sykluslengde, regelmessig lengde osv. Men du vil ha eggløsning før mensen dukker opp, vanligvis 10-15 dager før.

Men hvis dere har sex annenhver dag vil dere absolutt treffe på eggløsning, så sånn sett ikke nødvendig å teste 😊 Det er mest en hjelp for å få oversikten, hvis man ønsker det. 

Håper du er en av de som har gått rett inn i normal syklus 😁 Da blir det ikke såpass lenge å vente 😊

Endret av Atticmess
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okei, men da er det jo en sjanse for at det skjer tidlig likevel 😁 Det håper jeg også 🤞 vet at det har vært veldig vanlig å bli raskt gravid i familien min da søstrene mine har tilsammen fått 5 barn på prevensjon, men vet ikke hvor mye sånt er genetisk da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på do idag og merket at jeg hadde bittelitt brun utflod. Kanskje dette er starten på første mens etter p-pilleslutt? Eller kan det være festeblødning? Kanskje bare spotting? Er så vanskelig å vite når man ikke har en fast syklus å gå etter! 

Likevel spennende å se at noe skjer, da jeg bare har gått rundt og ventet på å få mensen i et par uker nå. 

Kan vel legge til at jeg hadde svært ømme bryst for en ukes tid siden, men dette har gått litt over de siste par dagene. Hadde også magesmerter i går kveld og i dag tidlig, så dette er jo ganske typiske tegn på mensen. Tipper vel egentlig på at det er det som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

welcomwagon.gif.f40936226cee0f8cdf10278e9afe3e28.gif

Velkommen så mye hit til prøversamfunnet! Og gratulerer med dagbok! Det er kjempefint å ha et sted å skrive av seg i denne spennende tiden. Det er veldig spesielt å være førstegangsprøver! Du har mye spennende i vente foran deg.

Uvitenhet er kanskje det verste, så forhåpentligvis får du mensen nå slik at du kan komme i en syklus som gir deg litt stabilitet. Å ha sex annenhver dag er helt supert for da blir dere jo å treffe om EL skulle komme helt plutselig. Så vil du raskt føle på det etterhvert om du får et behov for å vite på forhånd om EL kommer. Da kan du jo begynne å tenke på EL-testing (billige strimler hos babyplan.no). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hit som prøvere! Kjekt med noen på "min alder" også her inne! 😊

Alle de andre her inne er helt fantastiske og hjelper oss førstegangsprøvere med tips og triks til alt vi måtte lure på, siden flere av de prøver på søsken og har plenty av erfaring. Men det er også kjekt å ikke være alene under 25 her inne 🙈😜

Masse lykke til! 🥰🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så artig med så fin velkomst!

Merker at jeg tenker veldig mye på denne prøvingen, så tror det kan være lurt for meg de første PP å ikke teste så mye etter EL. Skal prøøve så godt jeg kan å la ting gå litt sin gang.

Så gøy å se at det er noen her på min alder ja! Har sett litt i prøverdagboken din Niny, og gratulerer så mye med å bli gravid! Glad på dine vegne 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julie97 skrev (1 time siden):

Så gøy å se at det er noen her på min alder ja! Har sett litt i prøverdagboken din Niny, og gratulerer så mye med å bli gravid! Glad på dine vegne 

Tusen takk! 🥰 Håper dette går løpet ut ❤️

Drømmen var jo i utgangspunktet å bli gravid rett før jeg fylte 23, men nå får jeg kanskje førstemann 2 mnd etter jeg blir 25 😊 

Jeg gikk vel til pp3 uten å ta helt av, men fra pp4 kjøpte jeg termometeret og begynte å tempe og ta eggløsningstester. Fra man bestemmer seg for å prøve så skulle man jo helst hatt en baby igår, og det går over til å bli det eneste man tenker på om det drøyer ut litt 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering på mensen (?)

Merket jo litt brun utflod på lørdag, og tenkte dette var starten på mensen. Har siden da bare blødd littegrann og fargen har vært brun og rosa. Googler jo såklart dette litt og leser at det er ganske likt en festeblødning, både med tanke på mengde og farge. 

Hvis det er en eventuell festeblødning, er det for tidlig å teste nå? Hvor lenge må jeg isåfall vente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk en tydelig strek to dager etter jeg opplevde festeblødning. Men min blødning var klart friskt og rødt blod, og det er slik jeg har lært at det også skal være. Brunt og rosa høres mer ut som spotting og mensen på vei (?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (4 timer siden):

Jeg fikk en tydelig strek to dager etter jeg opplevde festeblødning. Men min blødning var klart friskt og rødt blod, og det er slik jeg har lært at det også skal være. Brunt og rosa høres mer ut som spotting og mensen på vei (?).

20210301_102712.jpg.3e98af1c4d195d69d0afcb944da42749.jpg

 

Dette kommer iallefall opp når jeg googler festeblødning 🤔 men da får jeg ta en test imorgen tidlig å se om det er noen utslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julie97 skrev (Akkurat nå):

Dette kommer iallefall opp når jeg googler festeblødning 🤔 men da får jeg ta en test imorgen tidlig å se om det er noen utslag!

Absolutt en merkelig kilde. Men jeg betviler ikke at en festeblødning kan komme i alle slags farger og former. Men den erfaringen jeg personlig har, og som jeg har hørt maange andre ha etter mine 12 år på prøveforum er at det er friskt rødt blod som er mest vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oppdatering

Jeg tok en test på mandag, og den var negativ så dette var nok den første mensen etter p-pilleslutt. Var ganske lite, og virker som det er siste dagen idag. Er jo ganske lenge siden jeg har hatt mensen siden jeg har gått på Cerazette som stopper den, men husker at jeg tidligere heller ikke blødde så mye under mensen. 

Er iallefall klar for å gå inn i den første ordentlige prøveperioden, og satser på positiv test i slutten av måneden! Men er jo heller ikke noe stress, og forstår at det kan jo ta litt tid også. Drømmer meg litt bort i å ha iallefall en liten gravidmage til sommeren hvor jeg kan vise den frem i søte sommerkjoler 😍

Har foresten kjøpt meg et lager med graviditetstester fra babyplan, så det skal ikke stå på det iallefall 😂 håper jeg ikke får bruk for så mange 🤞20210303_213152.thumb.jpg.400ac83350d573545ac06fe64bae367d.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir bra med en fin og ny start her nå! Fint lager - det er kjekt å ha! 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da er det en stund siden jeg har oppdatert dagboken her på kvinneguiden.

Vi er i full gang med å prøve denne måneden, og vi har lagt inn aksjer annen hver dag siden mensen var over. I følge appene mine har jeg eggløsning i morgen. Jeg har kjent på litt smerter i nedre del av magen som er ganske lik mensensmerter i dag, så det kan nok stemme at eggløsningen har startet. 

Det er mye som skjer for tiden, og vi har nettopp kjøpt oss en helt nydelig 4-roms leilighet denne uka. Så nå er det bare å krysse fingrene for at ingen med forkjøpsrett tar den fra oss, så er det bare å starte å fylle opp rommene 💕

Er så spent på når tiden er inne for å ta graviditetstester igjen, og håper sån på å få positiv test! Men kan vel ikke forvente å få det til på første forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med kjøpet! Håper dere får beholde den i fred 😊

Så deilig å være igang med prøvingen igjen! Og enda bedre at el er rett rundt hjørnet 😁 Da er det bare håpe på to streker om noen dager da 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...