Gå til innhold

Lykkes ALDRI med grovbrød; skjønner ingenting

Passiata

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Video til oppskrifta. Hvis du har gjort det slik ville jeg skrudd ned varmen og stekt litt lenger. Virker som du har halvstekt brød nå, dette kan du skjære i skiver og steke når du skal ha det, 

Passiata skrev (På 25.2.2021 den 19.45):

Har nettopp skjært opp det siste forsøket; eltefritt grovbrød i jerngryte; rått inni.

Akkurat som de over ett dusin siste forsøkene de siste ukene. 

Oppskriften er 600 ml vann, 10 g gjær, 1 ts honning, 1 ss grovsalt, 450 g hvetemel og 200 g fullkornsmel. 

Jeg bruker 1 ts sukker i stedet for honning og vanlig salt; det skulle vel være greit?

Oppskriften er fra Le Creusets nettside; Verdens enkleste grytebrød.

De første gangene brukte jeg tørrgjær og den hevet ikke. Prøvde både heving i kjøleskapet, i mikroen uten varme og på kjøkkenbenken. Nope. Byttet til fersk gjær, 12 timer i kjøleskap; jepp.

Ble ganske våt deig, men lignet den på videoen til Le Creuset. Brødene SÅ akkurat like ut; men våte og rå inni. 

Jeg brukte bare 500 ml vann i dag. Prøvde også med tips fra en annen oppskrift; å legge deigen på melet bord etter 10 timer og så brette den inn til en kule, la heve i 1 1/2 time til, sette på ovnen med gryta inni, 250°C varmluft og ha deigen opp den varme gryta etter 30 min.

Stekte i 30 min på 250°C, slo ned varmen til 225°C og stekte videre i 30 min til, så tok jeg av lokket og stekte de siste 15 minuttene.

Brun og fin utenpå; riktig høyde; hørtes hul ut når jeg banket under, men da jeg skjærte den opp etter kjøling var den nesten like rå som før. Den har masse hull fra gjæren og riktig høyde og til og med litt sprett i den; men rett og slett rå og våt. Det er ikke engang en gjennomstekt rand rund. Det er som om skorpa beskytter mot varmen...

Hva gjør jeg galt?

Alltid før har problemet vært hevingen, men nå ble den helt fin fin, men fortsatt ikke spiselig brød. Blir helt oppgitt.

Bildet er fra gårsdagens forsøk; så likedan ut i dag.

DSCN7748.JPG

eller steke videre i ovn🙂

Anonymkode: d840d...63e

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Albbas
2 hours ago, AnonymBruker said:

Video til oppskrifta. Hvis du har gjort det slik ville jeg skrudd ned varmen og stekt litt lenger. Virker som du har halvstekt brød nå, dette kan du skjære i skiver og steke når du skal ha det, 

eller steke videre i ovn🙂

Hvorfor trenger ikke den deigen der å brettes? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
Albbas skrev (2 timer siden):

Hvorfor trenger ikke den deigen der å brettes? 

Fordi ts valgte å gjøre det selv om det ikke var nødvendig..

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Albbas
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi ts valgte å gjøre det selv om det ikke var nødvendig..

Er det ikke nødvendig? Hvorfor ber alle(?) oppskrifter om det da? 😩

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden

• Opprett ny...