Gå til innhold

Lykkes ALDRI med grovbrød; skjønner ingenting


Passiata

Anbefalte innlegg

Har nettopp skjært opp det siste forsøket; eltefritt grovbrød i jerngryte; rått inni.

Akkurat som de over ett dusin siste forsøkene de siste ukene. 

Oppskriften er 600 ml vann, 10 g gjær, 1 ts honning, 1 ss grovsalt, 450 g hvetemel og 200 g fullkornsmel. 

Jeg bruker 1 ts sukker i stedet for honning og vanlig salt; det skulle vel være greit?

Oppskriften er fra Le Creusets nettside; Verdens enkleste grytebrød.

De første gangene brukte jeg tørrgjær og den hevet ikke. Prøvde både heving i kjøleskapet, i mikroen uten varme og på kjøkkenbenken. Nope. Byttet til fersk gjær, 12 timer i kjøleskap; jepp.

Ble ganske våt deig, men lignet den på videoen til Le Creuset. Brødene SÅ akkurat like ut; men våte og rå inni. 

Jeg brukte bare 500 ml vann i dag. Prøvde også med tips fra en annen oppskrift; å legge deigen på melet bord etter 10 timer og så brette den inn til en kule, la heve i 1 1/2 time til, sette på ovnen med gryta inni, 250°C varmluft og ha deigen opp den varme gryta etter 30 min.

Stekte i 30 min på 250°C, slo ned varmen til 225°C og stekte videre i 30 min til, så tok jeg av lokket og stekte de siste 15 minuttene.

Brun og fin utenpå; riktig høyde; hørtes hul ut når jeg banket under, men da jeg skjærte den opp etter kjøling var den nesten like rå som før. Den har masse hull fra gjæren og riktig høyde og til og med litt sprett i den; men rett og slett rå og våt. Det er ikke engang en gjennomstekt rand rund. Det er som om skorpa beskytter mot varmen...

 

Hva gjør jeg galt?

Alltid før har problemet vært hevingen, men nå ble den helt fin fin, men fortsatt ikke spiselig brød. Blir helt oppgitt.

Bildet er fra gårsdagens forsøk; så likedan ut i dag.

DSCN7748.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv å steke uten varmluft, bare vanlig steking...?

Og det ser jo ikke rått ut, ser helt vanlig ut? Det er vel varmt inni?

Anonymkode: fa88c...e2f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Prøv å steke uten varmluft, bare vanlig steking...?

Og det ser jo ikke rått ut, ser helt vanlig ut? Det er vel varmt inni?

Anonymkode: fa88c...e2f

Ja det SER helt fint ut; blir smårar; men det er rått og vått å ta på. Ja, jeg har tenkt litt på om det er for mye varme og for lite tid. Lurte på om jeg skulle prøve med 200°C neste gang. men kanskje uten varmluft ja? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passiata skrev (Akkurat nå):

Ja det SER helt fint ut; blir smårar; men det er rått og vått å ta på. Ja, jeg har tenkt litt på om det er for mye varme og for lite tid. Lurte på om jeg skulle prøve med 200°C neste gang. men kanskje uten varmluft ja? 

Men fargen på bildet er ikke helt riktig; det er gråere inni enn på bildet. Det er varmt inni ja. Men altså ikke stekt. Føles som om brødene mine ikke gidder å bry seg med sånne småting som fysikk og kjemi og sånn... 😄 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo være stekt, det der er jo ikke deig? 😛 Det ser jo helt fint ut, så skjønner ikke hva du mener med at det kjennes vått ut? Det er ikke bare at det må avkjøle seg litt/dampe av? Og pakk brødet inn i stoff/papir, ikke plast. 

Har du rett størrelse på gryta? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge lot du brødet hvile? Og hvordan lot det hvile?

Anonymkode: 3b739...3b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Passiata said:

Ja det SER helt fint ut; blir smårar; men det er rått og vått å ta på. Ja, jeg har tenkt litt på om det er for mye varme og for lite tid. Lurte på om jeg skulle prøve med 200°C neste gang. men kanskje uten varmluft ja? 

Jeg er ingen brødbaker men i min ovn så bruker jeg aldri varmluft for synes ting blir så rart da, men vet ikke om det er min ovn det er noe galt med hehe. Feks halvstekte rundstykker synes jeg blir for mye stekt utenpå av varmluft. Men det var bare et forslag til noe å prøve :)

Anonymkode: fa88c...e2f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (1 time siden):

Det må jo være stekt, det der er jo ikke deig? 😛 Det ser jo helt fint ut, så skjønner ikke hva du mener med at det kjennes vått ut? Det er ikke bare at det må avkjøle seg litt/dampe av? Og pakk brødet inn i stoff/papir, ikke plast. 

Har du rett størrelse på gryta? 

Ja, det SER helt fint ut, men det er rått og sitter fast i kniven. Er fuktig når jeg tar på det inni. ETTER at det er helt avkjølt. Riktig størrelse på gryta ja.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ingen brødbaker men i min ovn så bruker jeg aldri varmluft for synes ting blir så rart da, men vet ikke om det er min ovn det er noe galt med hehe. Feks halvstekte rundstykker synes jeg blir for mye stekt utenpå av varmluft. Men det var bare et forslag til noe å prøve :)

Anonymkode: fa88c...e2f

Ja, har tenkt på det; for skorpa blir jo VELDIG brun og sprø og hard...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor lenge lot du brødet hvile? Og hvordan lot det hvile?

Anonymkode: 3b739...3b0

Avkjølte brødet i et par timer på kald rist på kjøkkenbenken. Kaldt å ta på før jeg skar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De oppskriftene er ikke for varmluft.

Anonymkode: 282d0...11c

Hvis du går til Le Creusets nettside og oppskriften Verdens enkleste grytebrød og leser den så står det 250°C VARMLUFT... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånsett er det dog ikke anbefalt å bruke varmluft om brødet har lang steketid.. om man skal følge «eksperter»

Anonymkode: 3b739...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Passiata skrev (1 minutt siden):

Hvis du går til Le Creusets nettside og oppskriften Verdens enkleste grytebrød og leser den så står det 250°C VARMLUFT... 

Matprats oppskrift er UTEN varmluft, jeg skal prøve det neste gang. Men da vet jeg ikke om jeg skal prøve 250°C eller 200°C. Begynner å bli passe lei av mislykte brød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme utfordringen. Har fått høre at når har for sterk varme så blir det skorpe utenpå og det stekes ikke inne. Har ikke prøvd å senke varmen men du kan jo prøve. Skriv gjerne hvordan det gikk. 
 

Bår jeg hsr bakt med kun fint mel har det gått bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sånsett er det dog ikke anbefalt å bruke varmluft om brødet har lang steketid.. om man skal følge «eksperter»

Anonymkode: 3b739...3b0

Men det har jo ikke lang steketid. I oppskriften skal det være 250°C varmluft med lokk i 30 minutter og så 225°C varmluft uten lokk i  10 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sensi skrev (Akkurat nå):

Har samme utfordringen. Har fått høre at når har for sterk varme så blir det skorpe utenpå og det stekes ikke inne. Har ikke prøvd å senke varmen men du kan jo prøve. Skriv gjerne hvordan det gikk. 
 

Bår jeg hsr bakt med kun fint mel har det gått bedre. 

Ja, finbakst får jeg til; aldri hatt noen problemer med verken boller eller kaker. men grovbrød; ikke sjanse i havet... har prøvd av og til i over TREDVE år... 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passiata skrev (1 minutt siden):

Ja, finbakst får jeg til; aldri hatt noen problemer med verken boller eller kaker. men grovbrød; ikke sjanse i havet... har prøvd av og til i over TREDVE år... 😄

Omg!! Ja jeg fatter det ikke. «Alle» andre får det jo til 😂😂😂. Lager bare lyst, men med havregryn+hvetemel. Til helgefrokosten. 
 

Må prøve en gang til jeg også på lavere varme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senk temperaturen til 180 grader, og stek det i 1,5 time. Du kan ta det ut da, ta det ut av forma og stikk i det med en strikkepinne eller lignende. Er det ikke helt stekt da, så stek det videre i 30-45 minutter. Jeg pleier da å steke det med bunnen opp den siste omgangen.

Anonymkode: 06d4d...681

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Senk temperaturen til 180 grader, og stek det i 1,5 time. Du kan ta det ut da, ta det ut av forma og stikk i det med en strikkepinne eller lignende. Er det ikke helt stekt da, så stek det videre i 30-45 minutter. Jeg pleier da å steke det med bunnen opp den siste omgangen.

Anonymkode: 06d4d...681

Steker du brødene i to timer og 15 minutter til sammen? Har aldri sett en oppskrift som er lengre enn EN time en gang...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...