Gå til innhold

Hva slags interesser skal man ha når man er 75-80 og år og eldre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobbet som hjemmehjelp en periode og mange i denne alderen var engasjert i ulike lokale foreninger,  slektsforsking, hagearbeid gikk lange turer, leste mye bøker, hadde en omgangskrets de besøkte mye. 

Det er jo en helt annen generasjon og tipper vi kommer til å ha andre interesserer, men de var overaskende aktive. Så lenge helsen holder kan man jo gjøre mye. 

 

Anonymkode: fd613...ae1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 25.2.2021 den 21.29):

Skal vi se.

Svigerfar er 1926 modell.

Han løper hver morgen, ute i terrenget.

Lager feler og vikingskip m.m er og aktiv i lokalsamfunnet.

Anonymkode: c8df6...eb7

Som 95åring? Det er imponerende :)

Anonymkode: fd613...ae1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappaen min driver med Naturfotografering, jogge med hunden 5.00 hver morgen og løper langrenn med mamma:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.2.2021 den 12.01):

Hva er det som gir livsglede i disse årene? Hva gjør man egentlig når man er hjemmeboende? Er det strikking, kaffedrikking og titting på TV man gjør? Noen trimøvelser hjemme i stuen? Inviterer en venninne på kaffe og fyrstekake? Er dette alt man gjør? Jeg bare funderer på dette selv om jeg er midt i 30-åra. Livet går fort si 🙈... 

Anonymkode: 4b610...c0a

Før korona er dette foreldrene mine: 

Far: Trener tre ganger i uka, to lagidretter med andre på samme alder.

Leser mye, går ofte tur. De bor sentralt i en storby, han går som regel når han skal noe. 
Møter gamle kollegaer ute eller hjemme. 

Mor: Går også en del, men ikke like mye. Bruker en del tid på shopping. Møter venninner. 
Strikker, syr og leser. 

Begge:

Lager lunsj/middag til venner og familien.

Er mye på Facebook og chatter med alle mulige kontakter. 


Skjemmer bort kjæledyret. Rydder og vasker. 

Reiser mye store deler av året, særlig utenom skolens ferier. De er eksepsjonelt gode til å finne gode tilbud og dealer, aldri luksusferier. Lite fly. 
 

Aktive i menigheten. 
 

Jeg synes det ser utrolig deilig ut.
 

De er gode til å gjøre ting hver for seg. «Ellers hadde jeg flytta for lengst» sier en av dem. 😂

Anonymkode: a8a87...a92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Før korona er dette foreldrene mine: 

Far: Trener tre ganger i uka, to lagidretter med andre på samme alder.

Leser mye, går ofte tur. De bor sentralt i en storby, han går som regel når han skal noe. 
Møter gamle kollegaer ute eller hjemme. 

Mor: Går også en del, men ikke like mye. Bruker en del tid på shopping. Møter venninner. 
Strikker, syr og leser. 

Begge:

Lager lunsj/middag til venner og familien.

Er mye på Facebook og chatter med alle mulige kontakter. 


Skjemmer bort kjæledyret. Rydder og vasker. 

Reiser mye store deler av året, særlig utenom skolens ferier. De er eksepsjonelt gode til å finne gode tilbud og dealer, aldri luksusferier. Lite fly. 
 

Aktive i menigheten. 
 

Jeg synes det ser utrolig deilig ut.
 

De er gode til å gjøre ting hver for seg. «Ellers hadde jeg flytta for lengst» sier en av dem. 😂

Anonymkode: a8a87...a92

De går mye på kino, teater, konserter osv også. De har mer spennende liv enn meg.. 76 år begge to. 

Anonymkode: a8a87...a92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være aktiv i frivillig arbeid så lenge som mulig, se filmer, høre musikk og la humla suse. Akkurat det sammr jeg foretrekker å gjøre i dag!

Anonymkode: dc03c...0f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen gjør sånt de alltid har ønsket men ikke gjort, som opplevelsesreiser. Min mor var villig til å trosse flyskrekken for muligheten til å hoppe i fallskjerm, men hun døde plutselig. Musikk, dagsturer i skog og på fjell, lesing og strikking var hennes interesser. Min far leste mye om 2. verdenskrig, og trivdes på sjøen. Slik han hadde gjort i tiår. Man endrer ikke nødvendigvis interesser bare fordi man blir eldre. Jeg vil vel ende opp på gamlehjem der jeg vil lese krim og Tolkien, strikke gensere, glo på TV/nettbrett/PC/mobil, spille el-gitar med hodetelefoner, og om KG eksisterer er jeg her.  Får jeg leddgikt og ikke kan spille gitar, får jeg nøye meg med rock på øret. Så kommer jeg vel kikke på kjekke mannlige pleiere.

Anonymkode: 8d19c...dcc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at min lovlydige far ikke var så lovlydig etter han ble pensjonist. Han kjøpte båt, og fisket ulovlig rett som det var. 

Min onkel på over 80 går turer, går på ski, ser actionfilmer, og spiller keyboard.
 

Anonymkode: 8d19c...dcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Noen gjør sånt de alltid har ønsket men ikke gjort, som opplevelsesreiser. Min mor var villig til å trosse flyskrekken for muligheten til å hoppe i fallskjerm, men hun døde plutselig. Musikk, dagsturer i skog og på fjell, lesing og strikking var hennes interesser. Min far leste mye om 2. verdenskrig, og trivdes på sjøen. Slik han hadde gjort i tiår. Man endrer ikke nødvendigvis interesser bare fordi man blir eldre. Jeg vil vel ende opp på gamlehjem der jeg vil lese krim og Tolkien, strikke gensere, glo på TV/nettbrett/PC/mobil, spille el-gitar med hodetelefoner, og om KG eksisterer er jeg her.  Får jeg leddgikt og ikke kan spille gitar, får jeg nøye meg med rock på øret. Så kommer jeg vel kikke på kjekke mannlige pleiere.

Anonymkode: 8d19c...dcc

Måtte le her :)  La oss håpe at det blir flere mannlige helsearbeidere innen du og jeg kommer på sykehjem!  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kan legge til at min lovlydige far ikke var så lovlydig etter han ble pensjonist. Han kjøpte båt, og fisket ulovlig rett som det var. 

Min onkel på over 80 går turer, går på ski, ser actionfilmer, og spiller keyboard.
 

Anonymkode: 8d19c...dcc

Haha, det første gjør svigerfar og. Tjuvfisker stadig vekk. Aldri gjort noe ulovlig før i hele sitt liv. 

Anonymkode: a8a87...a92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg blir gammal skal jeg strikke, gå lange turer, drikke vin, lese gode bøker, passe barnebarn og reise med mannen min🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poste visdomsord og dype sitater på Facebook, gi råd om barneoppdragelse, innredning og matlaging etter eget forgodtbefinnende, samt fortelle den oppvoksende generasjon pinlige barndomshistorier fra da mamma/pappa var små.

Anonymkode: a72ec...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på mennesketypen. Er man som alle andre, så gjør man de vanlige tingene som gamle folk gjør og innordner seg. Hvis man klarer å fortsatt være seg selv oppi årene, gi blaffen og gå sine egne veier...så har man en sjanse til å ha et rikt liv hele livet. Håper jeg blir sånn. :jepp: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...