Gå til innhold

Hva slags interesser skal man ha når man er 75-80 og år og eldre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er det som gir livsglede i disse årene? Hva gjør man egentlig når man er hjemmeboende? Er det strikking, kaffedrikking og titting på TV man gjør? Noen trimøvelser hjemme i stuen? Inviterer en venninne på kaffe og fyrstekake? Er dette alt man gjør? Jeg bare funderer på dette selv om jeg er midt i 30-åra. Livet går fort si 🙈... 

Anonymkode: 4b610...c0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åttiåringer om femti år vil da ikke ha samme interesser som åttiåringer nå. Må sikkert roe ned på toppturene og fylla med åra, men blir nok mye PlayStation, vlogging og true crime på gamlehjem i fremtiden.

Anonymkode: 84c29...6d1

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har de interessene man hadde før man ble såpass gammel (med mindre man skaffet seg nye da), man blir jo ikke en helt ny person vare fordi man blir eldre.

Anonymkode: b6411...8eb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal drikke vin og spise god mat, gå lange turer hver dag, og eie en leilighet i varmen. 

Det gjør mine foreldre som er i den alderen. Svigers gjør tilsvarende, bare at de har valgt norske fjell fremfor Italia. 

Anonymkode: a2b3e...0c3

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer an på om du lever så lenge og hvordan helsa er. En viss sannsynlighet for at kroppen begynner å bli ganske utslitt. Nye kroppsdeler og slitasjeskader er veldig vanlig. Jeg er ca halvveis og bytta flere deler allerede pga idrettsskader, kan jo bare glede meg om dette fortsetter i samme farta.......😑

Anonymkode: a5261...af2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg er i form til det, fysisk og mentalt, så vil jeg gå på åpne forelesninger på universitetet. Ta til meg masse interessant kunnskap uten å måtte bekymre meg for eksamen, jobbmuligheter og fremtiden.

Anonymkode: 02b54...700

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva er det som gir livsglede i disse årene? Hva gjør man egentlig når man er hjemmeboende? Er det strikking, kaffedrikking og titting på TV man gjør? Noen trimøvelser hjemme i stuen? Inviterer en venninne på kaffe og fyrstekake? Er dette alt man gjør? Jeg bare funderer på dette selv om jeg er midt i 30-åra. Livet går fort si 🙈... 

Anonymkode: 4b610...c0a

Syns det høres kjedelig ut.. Nå har jeg noen år igjen til 75, men kommer ikke til å bli en strikkende og TV tittende gammel dame. Kaffen kommer jeg til å holde på, men fyrstekake er ikke min greie. Har jeg helsa så håper jeg at jeg bor i en lettstelt leilighet, reiser til varmen når jeg vil. Leser tykke bøker ,krim og historie er favoritter... Og håper at kvinneguiden består.😀 

Anonymkode: d85c2...622

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis noe av det samme man interesserte seg for i yngre år. Begrenset noe av helse. Og kanskje noe nytt man har fått interesse av? Vet om flere eldre som har fått interesse av diverse nymotens ting som data, spill osv. 

Ellers blir det jo da det man har likt før, og som man fortsatt klarer. Alle slags turer, ute- og inneaktiviteter, alene eller med andre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva er det som gir livsglede i disse årene?

Sex!

Det er sunt for både kropp og sjel, og utløser lykkehormoner. Anbefales i alle aldre.

Anonymkode: aa2f3...3f8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest byråkrati

Vi som er 30 nå kommer til å ha en enorm digital verden til å underholde oss, og til å snakke med andre gamlingser gjennom. VR kan bli en stor greie

Det vil bli enklere for oss å finne mennesker som oss selv i fremtiden. 

Skal sies at helsen kommer til å være god for de som trener jevnt hele livet, for det meste. For de som er fanget til egen lenestol vil det digitale livet være enormt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på bingo, og min observasjon er at man ikke bytter personlighet, bare fordi man blir gammel. Man fortsetter med det man liker, så lenge man kan. Grunnen til at gamlinger går på bingo er jo at de har vokst opp med det, akkurat som de yngre som går gjerne gjorde dette i oppveksten. De som går på bingo er jo relativt spreke, og andre ting de gjør er å reise, henge med barnebarn, gå på byen, date, skaffe seg kjæredyr, shoppe, lese, gjøre håndarbeid, se på reality-tv, gå tur, gå til negledama, flørte med yngre kvinner (på førti+ 😂), gå på tur, drive veldedig arbeid, drikke vin og spise middag med venner, spille bridge, spille candycrush på mobilen, diskutere politikk og snakke om gamle dager. For min egen del ser jeg at veldig mye av det jeg driver med kan jeg fortsette med livet ut, dersom helsa holder seg greit. Og jeg er enig i at vår generasjon nok kommer til å leve noe mere digitalt enn dagens gamle.

Anonymkode: 321be...82e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva er det som gir livsglede i disse årene? Hva gjør man egentlig når man er hjemmeboende? Er det strikking, kaffedrikking og titting på TV man gjør? Noen trimøvelser hjemme i stuen? Inviterer en venninne på kaffe og fyrstekake? Er dette alt man gjør? Jeg bare funderer på dette selv om jeg er midt i 30-åra. Livet går fort si 🙈... 

Anonymkode: 4b610...c0a

Skal vi se.

Svigerfar er 1926 modell.

Han løper hver morgen, ute i terrenget.

Lager feler og vikingskip m.m er og aktiv i lokalsamfunnet.

Anonymkode: c8df6...eb7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.2.2021 den 12.01):

Hva er det som gir livsglede i disse årene? Hva gjør man egentlig når man er hjemmeboende? Er det strikking, kaffedrikking og titting på TV man gjør? Noen trimøvelser hjemme i stuen? Inviterer en venninne på kaffe og fyrstekake? Er dette alt man gjør? Jeg bare funderer på dette selv om jeg er midt i 30-åra. Livet går fort si 🙈... 

Anonymkode: 4b610...c0a

Nå er jeg ikke 75 år enda, men nærmer meg de 70 med raske skritt.  Jeg er 68, og nylig pensjonist etter mer enn 40 år i arbeidslivet.  Tenker jeg er ganske representativ for kvinner på min alder.  

Siden begge mine to voksne barn er selvstendig næringsdrivende, og jeg er økonomiutdannet, så fører jeg og følger opp deres økonomi og regnskaper.  Tenker det sparer dem for om lag 100.000 kr i året hver.  Hvor mye tid som medgår har jeg aldri målt.  

Mine yngste barnebarn er i barneskolen, og er ferdig på skolen mellom kl 12 og kl. 14.  Det er jeg som tar i mot dem, lager lunsj og er sammen med dem fram til kl. 16 når forelderen henter dem.  Tenker at samtalene våre, om dagen som har vært, er viktige.  

Nei, jeg strikker ikke.  Men jeg stopper og syr igjen hull på barnebarnas klær når jeg ser dem.  Trimøvelser i stuen hos meg har aldri skjedd, og mine venninner kommer på besøk uten invitasjon.  

Som du sier, livet går fort :)  


 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre har de samme interesse de hadde i 30-40 årene, man blir ikke en ny person med aldern akkurat,

 

Men vi yngre er heldigere som har mer hobbyer å dyrke, som kan vedlikeholdes lettere når kroppen begynner å svikte. Vanskelig å fortsette med toppturer og trening, men gaming, podcaster, filmer/serier, bøker og ting online blir bra!

Også håper jeg kostholder på instituasjoner endrer seg når de eldste generasjonene dør ut - ikke mange under 40 nå som vil ha kjøttpølser i brun saus med melkesuppe til dessert liksom, sushi og taco all the way!

Anonymkode: d3c8f...7ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Noen få er heldige og holder seg i grei form også over 80, men det blir mindre og mindre de fleste kan gjøre etter de når den alderen. Kroppen svikter på forskjellige måter, smerter, slag, diabetes, kreft. Man kommer seg ikke ut lenger. Fingrene blir for stive til å strikke, uansett har man kanskje glemt hvordan man strikket sokker. Man kan kanskje høre på radio, lese litt og se TV, men hørselen blir dårlig og hodet blir tregt. Man får ikke med seg hva som sies og man rekker ikke lese undertekstene. Kanskje er man enke eller enkemann og er mye ensom. De fleste man har kjent er døde. Stort sett flyter dagene i hverandre og hovedaktivitetene er spising og soving, hvor det sistnevnte skjer til alle døgnets tider fordi søvnkvaliteten er helt elendig.

Anonymkode: 732b7...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaming er helt perfekt. Det kommer jeg til å gjøre til jeg dør. Veldig bra for hjernen.

Anonymkode: 5d6db...8b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosendahl

Planen er bingo mokkabønder og strikking 

Egentlig ikke. Du kan ha de interessene du vil. Bare helsa stopper deg. Selv kunne jeg tenkt meg isbading. Eller fisking 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... min far er i den aldersgruppen, og driver med friidrett, løper halvmaraton, går i fjellet, og reiste ofte til England for å se fotball før corona. Min mor nærmer seg 75, men jobber fremdeles et par dager i måneden som ekstrahjelp på sin tidligere arbeidsplass. I tillegg kan hun rusle rundt i timevis på museer og utstillinger, og så trener hun to ganger i uka (på senter før corona, hjemmetrening nå).

Jeg ser for meg at jeg blir den gale grandtanten med stor amerikansk bil og tre skotske hjortehunder som, serverer vegetarlasagne og raw food-kaker og fremdeles hører på popmusikk fra 80-tallet.

Anonymkode: 432cc...c2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...