Gå til innhold

Solberg mener en må gjøre noe med utdanningssnobberiet i Norge


Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

Trøndere1 skrev (På 26.2.2021 den 3.14):

Jeg er håndverker. Hvis du ser isolert på lønn tjener jeg bedre enn noen av mine kompiser som har såkalt høyere utdannelse. Men noen av de har kansje en bedre jobb i forhold til egen helse enn jeg har. En mere behagelig jobb. Men ikke bedre betalt. Ikke på langt nær. 

I tillegg har du sannsynligvis mindre studielån, kanskje du ikke har studielån i det hele tatt? Og du har færre år med tapt inntekt pga utdanning. Folk med lang utdanning betaler gjerne renter og avdrag på studielån til de er over 50. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Chiubi skrev (5 minutter siden):

Norge har alt for mange middelmådige bachelorer i fag som knapt kan brukes til noe, og alt for få dyktige håndverkere. 

Vi har strengt tatt ikke nok av noe, men vi HAR fått store hull på håndverkssiden, og det er ett politisk valgt resultat.

Vi har aktivt besluttet å gjøre mange håndverksfag importyrker, fordi vi ikke har tvunget igjennom tariff, og vi har fordyret det unødvendig, fordi vi hele tiden har vært på jakt etter måter å industrialisere arbeidet på. Samtidig har ikke lønnsveksten hengt med, men der har kronekursen vært et problem.

Så, ja, vi mangler håndtverkere og Solberg har ikke vært en del av løsningen til nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (16 minutter siden):

Vi har strengt tatt ikke nok av noe, men vi HAR fått store hull på håndverkssiden, og det er ett politisk valgt resultat.

Vi har aktivt besluttet å gjøre mange håndverksfag importyrker, fordi vi ikke har tvunget igjennom tariff, og vi har fordyret det unødvendig, fordi vi hele tiden har vært på jakt etter måter å industrialisere arbeidet på. Samtidig har ikke lønnsveksten hengt med, men der har kronekursen vært et problem.

Så, ja, vi mangler håndtverkere og Solberg har ikke vært en del av løsningen til nå.

Se på strukturene. Hvem er det som har bestemt at utenlands billig arbeidskraft kan komme til Norge og utkonkurrere norske håndverkere. et er ikke de med fagbrev som sitter på stortinget og ønsker å benytte seg av billig utenlandsk abreidkraft. At alle som kjører lastebiler skal komme fra øst europa. 

https://www.nettavisen.no/nyheter/store-malte-huset-til-halv-pris/s/12-95-3422773667

Jeg tror neppe ungene til Ap sjefen har gått yrkesfag. Men fremsnakke yrkesfag gjør han sikkert. Samtidig som polakker maler huset hans til halv pris. Det blir noe hult over hele greia.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/25/2021 at 4:52 AM, Callisto83 said:

Hun må følge fornuften, og etterspørselen i arbeidsmarkedet. I andre land hvor en utdannelse koster flesk, sitter nå studenter med en grad i noe så abstrakt som f.eks "gender studies", med studielån opp til ørene, og ingen arbeidsgivere som vet helt hva de skal med noen med en slik kompetanse.. 

Jeg vil ikke akkurat kalle det snobberi hvis man ikke får brukt utdannelsen sin.

Unge er clueless. De tror at hvis utdanningen tilbys så finnes det jobber. Sånn er det såklart ikke i USA der de svindyre universitetene tjener rått på uvitenheten. Men heller ikke i Norge er det sånn. Her er utdanning ca gratis, men bortkastede år er dyrt det også. Det bør bli pensum at en del studier leder ikke til relevante jobber for de fleste som tar dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste mennesker er relativt realitetsorienterte overfor egne evner og interesser. Det jeg gjerne ser når ungdomsskoleelever søker videregående utdanning er at en del foreldre ikke nødvendigvis henger med på dette. De har en forventning om at gutten eller jenta skal ta høyere utdanning, selv om de teoretiske evnene ikke nødvendigvis er der. 

Så er jo egentlig utdanningssystemet ganske dynamisk, at om du velger yrkesfag kan du fint få studiekompetanse i etterkant. Problemet er at veien gjerne er lenger andre veien. Har man først valgt studieforberedende, er det tyngre å bytte til yrkesfag, og mange faller ut uten noen ting. 

Studieforberedende bør være akkurat det, en vei til høyere utdanning. Ikke et treårig løp hvor man sitter igjen med et vitnemål man ikke bruker til noe. 

Så kan man også alltids diskutere hvor mye teori det bør være på yrkesfag. Men dette henger igjen sammen med muligheten til å ta videre utdanning. Fjerner du mer av teorien, blir veien lengre i etterkant om man velger fagskole eller y-veien. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

heavyheart skrev (På 28.2.2021 den 13.20):

Yrkesutdanning har hatt etterslep i mange tiår og havnet i skyggen av fokuset på alles rett til høyere utdanning.

Håndtverkeryrkene har fått rekrutterings-drahjelp av god lønn, mens det er snevrere tilbud for kvinner. Mange kvinner blir «lurt» til teoretiske utdanninger innen humania som ikke kan føre til jobb alene. Det er et faktisk problem. Det er også fortsatt en kamp for mange kvinner å føle seg godtatt i mannsdominerte yrker. Jeg ønsket selv å ta praktisk håndtverker-utdanning på vgs, men turte ikke velge annerledes enn forventet.

Jeg valgte humaniora og samfunnsfag, ikke fordi jeg ble lurt til det, men fordi det ligger for meg som kvinne. Her i landet forsøker man da å tvert i mot å "lokke" kvinner inn på mer mannsdominerte studier? 

Utover det er jeg enig i at slike som meg gjør et lite fornuftig valg. Hadde jeg kunnet gjøre det om igjen ville jeg valgt mer praktisk eller naturvitenskapelig. Å jobbe med gutta bør være bedre enn å jobbe med for mange kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Example skrev (1 time siden):

De fleste mennesker er relativt realitetsorienterte overfor egne evner og interesser. Det jeg gjerne ser når ungdomsskoleelever søker videregående utdanning er at en del foreldre ikke nødvendigvis henger med på dette. De har en forventning om at gutten eller jenta skal ta høyere utdanning, selv om de teoretiske evnene ikke nødvendigvis er der. 

Så er jo egentlig utdanningssystemet ganske dynamisk, at om du velger yrkesfag kan du fint få studiekompetanse i etterkant. Problemet er at veien gjerne er lenger andre veien. Har man først valgt studieforberedende, er det tyngre å bytte til yrkesfag, og mange faller ut uten noen ting. 

Studieforberedende bør være akkurat det, en vei til høyere utdanning. Ikke et treårig løp hvor man sitter igjen med et vitnemål man ikke bruker til noe. 

Så kan man også alltids diskutere hvor mye teori det bør være på yrkesfag. Men dette henger igjen sammen med muligheten til å ta videre utdanning. Fjerner du mer av teorien, blir veien lengre i etterkant om man velger fagskole eller y-veien. 

Veldig riktig det du sier om studieforberedende. Vet om en del som av ulike grunner ikke kom seg videre. Når de i dag ikke har samme mulighet til å studere på høyere nivå, må de ta vgs yrkesfag fra starten av (vgs to ganger). Og det tar gjerne like lang tid som høgskole og/eller føles veldig bortkastet. Man får heller ikke prioritert opptak, f.eks. i et attføringsløp, da man har vgs fra før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/28/2021 at 12:56 PM, Capt. Obvious said:

Hvorfor skulle man ikke kunne inn svensker og polakker som før? Om du tenker på situasjonen akkurat nå med grenser med store restriksjoner så er jeg enig, men selv om det kan ta lang tid før man åpner grensene helt igjen, så er det jo bare et tidsspørsmål. Om man skal hindre utenlandsk arbeidskraft for all fremtid, så må man melde seg ut av EØS. Lykke til med å få tilgang til eksportmarkedet i EU da.

Jeg tipper denne håndverkeren er glad for det du beskriver som en vekkstuet møll, når søknaden for sykepenger skal betales. Det er nemlig en kjennsgjerning at svært mange håndverkere ikke kan jobbe med det livet ut. 

Du har misforstått noe av poenget med høyere utdanning. Det er ikke noe mål i seg selv at akkurat alle skal jobbe med nøyaktig det de utdanner seg som, men det er noe som kan brukes for å dokumentere at man har en viss læringsevne til å sette seg inn i nye ting, samt til å kunne omstille seg senere i livet. Man kan jo like gjerne snu på det også, for utdannes det ennå flere håndverkere så vil i så fall vilkårene bli dårligere enn det er i dag. Også sett i sammenheng med det jeg skrev i første avsnitt, der Norge ikke kan regne med å hindre utenlandske arbeidstakere i Norge uten at man melder seg ut av EØS. 

Oljealderen og norsk rikdom varer ikke evig. Sverige, Polen m.fl. blir snart like rike/fattige som Norge. Vårt lokkemiddel har vært høyere lønn enn de får hjemme, men lavere enn vi må betale for nordmenn (om vi teller med sykemeldinger og andre sosiale kostnader). Dette tar slutt en gang.

Selvfølgelig er ikke høyere utdanning HELT bortkastet selv om man ikke får fortsette i samme spor i arbeidslivet, man lærer å lære som du sier. Men hvor lenge har vi råd til at halve ungdomskullene ikke starter sin første ordentlige jobb før de blir 27, 30, 33. Noen kommer aldri i gang. Hvor mange "evige studenter" har vi råd til.

Om de med høyere utdanning blir flinkere til å omstille seg tviler jeg sterkt på. Alle arbeidsplasser og karrierer har omstillinger og stadig nye ting som må læres. Er min oppfatning. F.eks. er det digitalisering og ny teknologi overalt, bilmekanikere må lære seg el-biler og nye diagnoseverktøy, renholdsarbeidere må lære seg nye apper og regneark for registrering og planer, mer informasjon kommer på engelsk. Man ser dette overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charlie Amberson skrev (19 minutter siden):

Oljealderen og norsk rikdom varer ikke evig. Sverige, Polen m.fl. blir snart like rike/fattige som Norge. Vårt lokkemiddel har vært høyere lønn enn de får hjemme, men lavere enn vi må betale for nordmenn (om vi teller med sykemeldinger og andre sosiale kostnader). Dette tar slutt en gang.

Selvfølgelig er ikke høyere utdanning HELT bortkastet selv om man ikke får fortsette i samme spor i arbeidslivet, man lærer å lære som du sier. Men hvor lenge har vi råd til at halve ungdomskullene ikke starter sin første ordentlige jobb før de blir 27, 30, 33. Noen kommer aldri i gang. Hvor mange "evige studenter" har vi råd til.

Om de med høyere utdanning blir flinkere til å omstille seg tviler jeg sterkt på. Alle arbeidsplasser og karrierer har omstillinger og stadig nye ting som må læres. Er min oppfatning. F.eks. er det digitalisering og ny teknologi overalt, bilmekanikere må lære seg el-biler og nye diagnoseverktøy, renholdsarbeidere må lære seg nye apper og regneark for registrering og planer, mer informasjon kommer på engelsk. Man ser dette overalt.

Nei, men vi vet ikke hvilken innvirkning det vil ha på håndverksfagene. Håndverksfag har en tradisjon med noe høyere betaling i Norge enn mange andre land - ikke først og fremst på grunn av oljen, men på grunn av et tradisjonelt godt trepartssamarbeid og etterspørsel etter håndverkstjenester. Dette vil uansett være noe markedet styrer. Jeg tror det uansett skal svært stor reallønnsnedgang til for at Norge ikke skal være interessant for en polakk eller litauer i det hele tatt. De fleste har betydelig lavere lønn i disse landene. 

Ser den, men det er heller ikke slik at da kan de fleste bli håndverkere, i så fall vil det jo bli et større prispress på disse håndverkerne. 

Joda, men det du nevner ligger mer i kategorien "lære seg nye verktøy" til å gjøre eksisterende jobb. Gode språklige ferdigheter i engelsk har videre tilnærmet blitt en selvfølge.

Men det jeg tenker på er en mer omfattende omskolering mange må gjennom på grunn av digitalisering og at mange jobber vil forsvinne etterhvert. Det betyr selvfølgelig ikke at alle uten høyere utdanning ikke har evne til det, men mange arbeidsgivere benytter høyere utdanning som indikator på nettopp slik evne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chiubi skrev (På 2.3.2021 den 11.32):

I tillegg har du sannsynligvis mindre studielån, kanskje du ikke har studielån i det hele tatt? Og du har færre år med tapt inntekt pga utdanning. Folk med lang utdanning betaler gjerne renter og avdrag på studielån til de er over 50. 

Aldri hatt studielån. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solberg, og høyresiden generelt, har ikke politiske midler til å gjøre noe med dette. For det første må lønna opp, og det betyr å måtte innføre markedskontrollerende tiltak. For det andre, hvis høyere lønn i yrkesfagene skal tilkomme nordmenn, må man holde arbeidsinnvandrerne ute. Her er Høyre i altfor stor grad i lomma på industrikompisene, så dette får de heller ikke gjort noe med.

Skal yrkesfagene få noe løft, må man føre en proteksjonistisk og nasjonalistisk arbeiderklassepolitikk, og dette er en mer eller mindre død politisk kombo i vesten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okapi skrev (28 minutter siden):

Skal yrkesfagene få noe løft, må man føre en proteksjonistisk og nasjonalistisk arbeiderklassepolitikk, og dette er en mer eller mindre død politisk kombo i vesten.

Ja, vesten er jo tatt over av en "allianse" av middelklasseliberalister og middelklasseradikalere. Kanskje kjipe greier egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse

Høyre kan jo bare gjøre som de alltid har gjort: innføre karakterkrav på 4 i matte engelsk og norsk for de som skal bli yrkesfaglærere og. problem solved, lijsim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...