Gå til innhold

Solberg mener en må gjøre noe med utdanningssnobberiet i Norge


Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

Statsministeren ble opprørt da hun leste om Mari (19) som får høre hun er for smart for skogbruket. Støre mener regjeringa ikke har gjort nok for å fremme de ulike utdanningsvalgene.

https://www.nrk.no/innlandet/erna-solberg-mener-vi-trenger-flere-som-mari-gladhaug-som-velger-a-soke-yrkesfag-pa-skolen-i-norge-1.15388718

Er dere enige med Solberg, burde noe gjøres med utdanningssnobberiet i Norge?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 hours ago, Aragorn ll Elessar said:

 

Er dere enige med Solberg, burde noe gjøres med utdanningssnobberiet i Norge?

Enig. Fagarbeidere vil bli vinnerne når vi ikke lenger kan ta inn svensker og polakker som før. En rørlegger som eier/medeier i egen bedrift er mer suksessrik enn en vekkstuet papirmøll i en eller annen etat. Selv om mange foreldre og lærere hjernevasker barna til det motsatte. Vi trenger såklart høyt utdannede også, problemet nå er bare at det er så alt for mange av dem. Alt for mange høyt utdannede ender opp i jobber som ikke matcher utdanningen de tok. Bortkastede år for en fjong men meningsløs grad og bortkastede skattepenger på gratis utdanning.

Endret av Charlie Amberson
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun må følge fornuften, og etterspørselen i arbeidsmarkedet. I andre land hvor en utdannelse koster flesk, sitter nå studenter med en grad i noe så abstrakt som f.eks "gender studies", med studielån opp til ørene, og ingen arbeidsgivere som vet helt hva de skal med noen med en slik kompetanse.. 

Jeg vil ikke akkurat kalle det snobberi hvis man ikke får brukt utdannelsen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Se på dateing så får man svar. 
 

trenger en master for å date snart for å overhode bli vurdert som bra nok. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aragorn ll Elessar skrev (8 timer siden):

...

Er dere enige med Solberg, burde noe gjøres med utdanningssnobberiet i Norge?

Det er så enkelt som dette:

Anbefalingen til Utdanningsløp har fokus på å

1. Maksimere livstidsinntekt. 
2. Sikre fleksibilitet i å kunne skifte næring over livstid

3. sikre at man trenger gjøre så lite som mulig innsats i livet som jobb.

Når de kan dekke disse grunnleggende behovene, og vise dette, så kommer søkerene.

Dette er ikke snobberi.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da bør lønna opp! Og da må den opp for alle. Jeg jobber i bhg og vurderte yrkesfag, men lønna var for dårlig ifht til høyere studier, til at jeg gjorde det. Har ikke bra lønn nå heller, men den er i alle fall bedre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håndverkeryrkene bør få høyere status. Ingen er for smart til å være håndverker. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest byråkrati

Enig med solberg? Da antar du at hun snakker sant og ikke bare sier det som er økonmisk gunstig for Norge i fremtiden. Selvsagt ønsker vi flere som kan jobbe tunge yrker med dårlige betingelser så lenge Norge vil gå fremover og de rike vil forbli rike. Solberg ønsker også at vi skal lage flere barn som vil redde den eldre generasjon, selv om de ikke har en plan for å bevare miljø og fremtiden til nettopp de barna. Så lenge barna blir født og er pengemaskiner, så spiller det ingen rolle at de blir født in i et samfunn fult av problemer og klimakriser. At de blir født inn i et samfunn der de vil puste inn mikroplast og der en stor del av kloden vil bli ulevelig grunnet klimaendringer. 

Solberg er egoistisk og kynisk. 

Om du ønsker barna dine skal ha best mulig fremtid, så lar du være få barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diamant20 skrev (16 timer siden):

Da bør lønna opp! Og da må den opp for alle. Jeg jobber i bhg og vurderte yrkesfag, men lønna var for dårlig ifht til høyere studier, til at jeg gjorde det. Har ikke bra lønn nå heller, men den er i alle fall bedre.

Jeg er håndverker. Hvis du ser isolert på lønn tjener jeg bedre enn noen av mine kompiser som har såkalt høyere utdannelse. Men noen av de har kansje en bedre jobb i forhold til egen helse enn jeg har. En mere behagelig jobb. Men ikke bedre betalt. Ikke på langt nær. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minesveiper

For norske arbeidere i enkelte yrkesfagretninger, er jo det også et problem at man kan importere billig utenlandsk arbeidskraft. Bra for bedriftene som får mindre lønnskostnader, dårligere for norske arbeidere både med tanke på stillingsprosent, og konkurranse generelt. Man gjør ikke yrkesfag mer attraktivt når man vet at man i fremtiden plutselig må konkurrere med utenlandske arbeidere som har lagt lavere lønnskrav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charlie Amberson skrev (På 25.2.2021 den 3.41):

Enig. Fagarbeidere vil bli vinnerne når vi ikke lenger kan ta inn svensker og polakker som før. En rørlegger som eier/medeier i egen bedrift er mer suksessrik enn en vekkstuet papirmøll i en eller annen etat. Selv om mange foreldre og lærere hjernevasker barna til det motsatte. Vi trenger såklart høyt utdannede også, problemet nå er bare at det er så alt for mange av dem. Alt for mange høyt utdannede ender opp i jobber som ikke matcher utdanningen de tok. Bortkastede år for en fjong men meningsløs grad og bortkastede skattepenger på gratis utdanning.

Hvorfor skulle man ikke kunne inn svensker og polakker som før? Om du tenker på situasjonen akkurat nå med grenser med store restriksjoner så er jeg enig, men selv om det kan ta lang tid før man åpner grensene helt igjen, så er det jo bare et tidsspørsmål. Om man skal hindre utenlandsk arbeidskraft for all fremtid, så må man melde seg ut av EØS. Lykke til med å få tilgang til eksportmarkedet i EU da.

Jeg tipper denne håndverkeren er glad for det du beskriver som en vekkstuet møll, når søknaden for sykepenger skal betales. Det er nemlig en kjennsgjerning at svært mange håndverkere ikke kan jobbe med det livet ut. 

Du har misforstått noe av poenget med høyere utdanning. Det er ikke noe mål i seg selv at akkurat alle skal jobbe med nøyaktig det de utdanner seg som, men det er noe som kan brukes for å dokumentere at man har en viss læringsevne til å sette seg inn i nye ting, samt til å kunne omstille seg senere i livet. Man kan jo like gjerne snu på det også, for utdannes det ennå flere håndverkere så vil i så fall vilkårene bli dårligere enn det er i dag. Også sett i sammenheng med det jeg skrev i første avsnitt, der Norge ikke kan regne med å hindre utenlandske arbeidstakere i Norge uten at man melder seg ut av EØS. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (På 25.2.2021 den 8.29):

Det er så enkelt som dette:

Anbefalingen til Utdanningsløp har fokus på å

1. Maksimere livstidsinntekt. 
2. Sikre fleksibilitet i å kunne skifte næring over livstid

3. sikre at man trenger gjøre så lite som mulig innsats i livet som jobb.

Når de kan dekke disse grunnleggende behovene, og vise dette, så kommer søkerene.

Dette er ikke snobberi.

Dette var merkelige påstander. Sikter til punk to, tre og det faktum at du forandrer definisjonen på hva grunnleggende behov er.

Har du kilder på dette?

Endret av Kayo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Yrkesutdanning har hatt etterslep i mange tiår og havnet i skyggen av fokuset på alles rett til høyere utdanning.

Håndtverkeryrkene har fått rekrutterings-drahjelp av god lønn, mens det er snevrere tilbud for kvinner. Mange kvinner blir «lurt» til teoretiske utdanninger innen humania som ikke kan føre til jobb alene. Det er et faktisk problem. Det er også fortsatt en kamp for mange kvinner å føle seg godtatt i mannsdominerte yrker. Jeg ønsket selv å ta praktisk håndtverker-utdanning på vgs, men turte ikke velge annerledes enn forventet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayo skrev (6 timer siden):

Dette var merkelige påstander. Sikter til punk to, tre og det faktum at du forandrer definisjonen på hva grunnleggende behov er.

Har du kilder på dette?

De grunnleggende behovene dine er trygg hvile, tilgang til mat og muligheten til å formere deg.

Hele kroppen din er programmert for dette.

De to første behovene i de fleste samfunn i verden, roterer rundt penger.

Den siste kommer stort sett av seg selv, men det er samfunnsøkonomisk lukrativt i ett samfunn basert på familier, at ikke kampen om penger hindrer jobben som forelder.

Så hvis jeg gir deg råd til livsvalg som din forelder eller samfunnsdeltager , vil man gi det samme rådet til alle : maksimer ressurstilgangen din med minst mulig risiko og med minst mulig innsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (1 time siden):

De grunnleggende behovene dine er trygg hvile, tilgang til mat og muligheten til å formere deg.

Hele kroppen din er programmert for dette.

De to første behovene i de fleste samfunn i verden, roterer rundt penger.

De fysiske grunnbehovene er riktige, men koblingen til de andre punktene dine gir virkelig null mening. I velferdstaten Norge har vi overlevelsesbehovene våre dekket enten man er utdannet eller ikke.

Du har rett i at globalt sett roterer de to første grunnleggende behovene du nevner rundt penger. De roterer også rundt muligheten til å tjene disse pengene for å forsørge seg selv og sine familier. Sett at mennesker i verden dør pga. mangelen på å dekke disse behovene. Hvordan kan det å sitte i Norge å internt kritisere hverandre for valg av yrker ikke være det ultimate snobberi når mangelen på muligheten til å tjene penger har dødelige konsekvenser globalt? Friheten til å velge hva vi vil jobbe med er et stort privilegium.

Druid skrev (1 time siden):

Så hvis jeg gir deg råd til livsvalg som din forelder eller samfunnsdeltager , vil man gi det samme rådet til alle : maksimer ressurstilgangen din med minst mulig risiko og med minst mulig innsats.

Sikkert et fint råd å gi dette, men jeg skjønner ikke hvor du vil med dette?🤔

Endret av Kayo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Trøndere1 skrev (På 26.2.2021 den 1.14):

Jeg er håndverker. Hvis du ser isolert på lønn tjener jeg bedre enn noen av mine kompiser som har såkalt høyere utdannelse. Men noen av de har kansje en bedre jobb i forhold til egen helse enn jeg har. En mere behagelig jobb. Men ikke bedre betalt. Ikke på langt nær. 

Jeg vurderte å gå helse og oppvekst, men fant ut at det blir for dårlig lønn over tid til at jeg vil gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayo skrev (På 28.2.2021 den 21.50):

I velferdstaten Norge har vi overlevelsesbehovene våre dekket enten man er utdannet eller ikke.

Dette er en oppfatning basert på tillit. De fleste har tillit til velferdssystemet på kort sikt; veldig få har det på lang sikt.

Og dette er ikke nytt eller pussig, velferdsystemet har vært svekket årlig de siste 50 år, og det pågår kontinuerlig angrep på det. Mine foreldre var forsikret på få områder; jeg er forsikret på alle bauger og kanter, og dette er privat skattelegging for å sikre meg for hull i velferdssystemet.

I dag har de fleste mennesker kort vei fra å klare seg, til å kollapse økonomisk, og det smeller høyere jo bedre du i utgangspunktet har det.

Velferdsystemet gjelder strengt tatt kun de svakeste, sånn som det er nå, og det vil få framtidige problemer.

Kort sagt: ingen gir utdanningsråd som inneholder risiko for at du ikke er ansettbar.

 

Sitat

Sikkert et fint råd å gi dette, men jeg skjønner ikke hvor du vil med dette?🤔

Det var orginalinnlegget med mine tre punkter, satt i andre ord.

Man hevder dette er snobberi, for man nekter å tro at de rådene foreldre og samfunnet gir, ikke har realpolitiske årsaker. 

Det er enklere for politikere å tilegne deg subjektive meninger, enn å rette på de politiske rammebetingelsene. 

Endret av Druid
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aragorn ll Elessar skrev (På 25.2.2021 den 0.17):

Statsministeren ble opprørt da hun leste om Mari (19) som får høre hun er for smart for skogbruket. Støre mener regjeringa ikke har gjort nok for å fremme de ulike utdanningsvalgene.

https://www.nrk.no/innlandet/erna-solberg-mener-vi-trenger-flere-som-mari-gladhaug-som-velger-a-soke-yrkesfag-pa-skolen-i-norge-1.15388718

Er dere enige med Solberg, burde noe gjøres med utdanningssnobberiet i Norge?

Det er ingen tvil om at vi mastersyken er reel. At folk går mange år på universitetet på studier vi strengt tatt ikke har behov for. Overutdannet , vanskelig med relevant jobb, for mange år på skole og for få i jobb mm. Og utdanninger Norge strengt tatt ikke har størst behov for.

Samtidig så stinker det litt av politikere som fremsnakker yrkesfag, når de selv har universitetsutdannelse og egne barn tar studie på videregående. Yrkesfag er bra, men det gjelder "andres barn". For mine barn er studier best. virker det som de tenker.

Og det er åpenbart at politikere med studie passer på at egne avkom/likesinnede som går ferdig sin master. Virkeligheten er at det er få som desverre begynner på yrkesfag og kommer ut i andre enden med fagbrev. Det hadde bløitt ramaskrik hvis dette var politikerenes egne barn. Men det er det ikke. De som går på universitet er ting lagt langt bedre til rette for. Pensjonsystemet er ikke designet for dem som begynner å betale skatt som 19 åring. De siste årene får man betydelig bedre uttelling for enn de første. Det er langt bedre å begynne å jobbe som 27 åring og jobbe til 67 som saksbehandler innen offentilig sektor enn å jobbe som rørlegger fra 19 til 59. Begge står like lenge i jobb , vinneren er den som gikk på universitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge har alt for mange middelmådige bachelorer i fag som knapt kan brukes til noe, og alt for få dyktige håndverkere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...