Gå til innhold

Babydrøm


Eira2020

Anbefalte innlegg

Hei.

Etter å ha vært snikende medlem her over lengre tid, tenkte jeg det nå var på tide å opprette en egen dagboktråd 😄 

Jeg er en 30 år gammel kvinne som slutta på p-piller tilbake i august 2020. Jeg er i et fast og stabilt forhold med en mann jeg elsker, og alt ligger til rette for at vi skal ta det neste steget mot å bli en liten familie for alvor.

Jeg har siden august tatt min del av eggløsningstester hver eneste måned, men har enda til gode å se snurten av noe eggløsning... Jeg ble utålmodig utover høsten og oppsøkte gynekolog (privat) i november for å sjekke at alt så greit ut. Da hadde de siste syklusene vært på mellom 30-60 dager.. Fikk beskjed fra gyn om at hun hadde tre-fire stk innom med tilsvarende problemstilling som meg hver eneste dag (😅). Livmorslimhinnen var ganske tynn, og jeg ble satt på Provera-kur av gyn i tre runder, hvor jeg fikk menstrasjon på ca dag 22 i hver syklus. Tidligere i februar venta jeg spent på å se om syklus hadde kommet mer i gang av Provera-rundene, men den gang ei. På dag 30 kasta jeg inn håndkleet og begynte på enda en runde med Provera. Har blitt henvist til gynekolog (offentlig) i slutten av april av fastlegen. Dette føles veldig lenge til..

Oppsummert så vil jeg si at de 6 mnd vi har vært «prøvere» ikke føles som reelle ettersom jeg ikke er kommet meg på plass igjen med eggløsninger enda. Jeg vet det er normalt at det tar tid etter p-pilleslutt, men det føles litt fortvilende likevel. Innen neste sjekk hos gynekolog har vi vært klar for å bli gravid i 8 mnd allerede(!). Gleder meg sånn til syklus er mer normal igjen så vi kan bli aktive prøvere! 💞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

welcomwagon.gif.f40936226cee0f8cdf10278e9afe3e28.gif

Velkommen hit og gratulerer med dagebok! :smilyblomst:
Jeg har vært akkurat der du er nå, for første gang jeg ble prøver hadde jeg heller ikke eggløsning. Var virkelig noen frustrerende måneder. Hva har din private gynekolog sagt til at provera ikke har hjulpet nevneverdig? Er det ikke vurdert å gi deg medisin for å stimulere direkte til eggløsning, slik som letrozol? Jeg ville helt klart spurt om det nå i ventetiden. Hvis du ikke får det så håper jeg tiden frem til slutten av april går fort :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unicorn27

Velkommen hit❤️

Jeg er ny her selv ☺️ Jeg har også vært prøver i litt over et halvt år.. 

Pga av ustabile sykluser så skal jeg nå starte med letrozol, kanskje du og starter på det etterhvert ☺️

Det føles veldig lang tid når ingenting skjer, så det er godt å ha et sted å skrive ned det du føler. Håper det ordner seg med eggløsningen så dere får prøve aktivt fremover😍

Ønsker deg masse lykke til og håper du snart får en positiv graviditetstest 😍🤞

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen 😊

For en start dere fikk på prøvingen.. Det er klart at 6mnder med prøving føles lenge når man ikke egentlig får sjansene sine.. Og rart at du ikke får el, kanskje du får det uten at det slår ut på el-testene? Uansett utrolig frustrerende å forholde seg til. Håper du får god hjelp hos gyn. Har hørt noen som ringer inn til gynekologen og sier at de kan komme når som helst, og sånn får time tidligere hvis noe blir avbestilt. Vet ikke om det kanskje er en mulighet for å kanskje få kortet ned ventetiden litt?

Håper dere får hjelp kjapt og at kroppen spiller på lag snart 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, så utrolig hyggelig med så mange støttende svar her! 💗 Det setter jeg veldig pris på. Merker at det er fint å få tilbakemeldinger fra andre i samme situasjon. Mange gode råd her også!

Som du nevner @Amatariel så har jeg også tenkt på om jeg burde ha tatt kontakt med den private gynekologen på nytt, for å evt høre om Letrozol kunne vært noe for meg. Har lest her inne at det er flere som har positive erfaringer med det, håper det vil gjelde for deg @Unicorn27, som jo virker å være i ganske lik situasjon som meg 🥰

Angående el-testene @Atticmess så har jeg lurt på om jeg kanskje lagt litt vel mye vekt på «scoringen» til Premom i min tolkning av de. Samtidig har jeg nok samlet sett tatt over hundre tester, og ikke hatt en eneste som har vært tydelig positiv med det blotte øyet heller. Her er det tydeligste utslaget fra i år - som jo ikke er i nærheten av et utslag engang. 

296EB2E3-5580-4CC4-85CA-0CB3804823EE.jpeg
 

Nei, nå kjenner jeg at jeg skal se til å få bestilt meg en ny time hos den samme private gynekologen tror jeg. Det var verdt pengene sist, og jeg tror ikke jeg orker vente to måneder til 🙊 (ble henvist i januar..)

Endret av Eira2020
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eira2020 skrev (24 minutter siden):

Nei, nå kjenner jeg at jeg skal se til å få bestilt meg en ny time hos den samme private gynekologen tror jeg. Det var verdt pengene sist, og jeg tror ikke jeg orker vente to måneder til 🙊 (ble henvist i januar..)

To måneder kan føles veldig lenge ja om du er utålmodig å få ting i gang... så jeg tror nok jeg hadde tatt kontakt med gynekologen igjen som du tenker på :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unicorn27
Eira2020 skrev (2 timer siden):

Wow, så utrolig hyggelig med så mange støttende svar her! 💗 Det setter jeg veldig pris på. Merker at det er fint å få tilbakemeldinger fra andre i samme situasjon. Mange gode råd her også!

Som du nevner @Amatariel så har jeg også tenkt på om jeg burde ha tatt kontakt med den private gynekologen på nytt, for å evt høre om Letrozol kunne vært noe for meg. Har lest her inne at det er flere som har positive erfaringer med det, håper det vil gjelde for deg @Unicorn27, som jo virker å være i ganske lik situasjon som meg 🥰

Angående el-testene @Atticmess så har jeg lurt på om jeg kanskje lagt litt vel mye vekt på «scoringen» til Premom i min tolkning av de. Samtidig har jeg nok samlet sett tatt over hundre tester, og ikke hatt en eneste som har vært tydelig positiv med det blotte øyet heller. Her er det tydeligste utslaget fra i år - som jo ikke er i nærheten av et utslag engang. 

296EB2E3-5580-4CC4-85CA-0CB3804823EE.jpeg
 

Nei, nå kjenner jeg at jeg skal se til å få bestilt meg en ny time hos den samme private gynekologen tror jeg. Det var verdt pengene sist, og jeg tror ikke jeg orker vente to måneder til 🙊 (ble henvist i januar..)

Det skjønner jeg at du vil! Jeg også har gått til privat og er veldig fornøyd ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering:

I dag tar jeg den tiende og siste tabl. med Provera for denne gang, og ikke overraskende har jeg derfor også fått mensen i dag. Syklus ble da på totalt 38 dager, men jeg er egentlig sikker på at den nok hadde vart enda lengre hadde det ikke vært for Provera-tablettene. Jeg har bestilt ny time hos privat gyn i neste uke, så det blir spennende å se hva hun vil foreslå videre 🤞🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unicorn27
Eira2020 skrev (På 27.2.2021 den 11.54):

Liten oppdatering:

I dag tar jeg den tiende og siste tabl. med Provera for denne gang, og ikke overraskende har jeg derfor også fått mensen i dag. Syklus ble da på totalt 38 dager, men jeg er egentlig sikker på at den nok hadde vart enda lengre hadde det ikke vært for Provera-tablettene. Jeg har bestilt ny time hos privat gyn i neste uke, så det blir spennende å se hva hun vil foreslå videre 🤞🏼

Så bra det har virket med provera tablettene 😁👏

Masse lykke til hos gyn ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk dere ❤️ Satt på venterommet og leste her for å være «forberedt» faktisk. Men ja - ferdig hos gyn 🙌🏼 Og det med mer positivitet til hele prosessen enn da jeg gikk inn 🤗

Gyn ga meg positiv tilbakemelding på effekten av Provera, dvs det at jeg har hatt sykluser på så lite som 21-22 dager viser at kroppen min kan respondere veldig effektivt på legemidler. Jeg hadde for å være ærlig ikke tenkt på det på den måten! Grunnet stadig manglende eggløsning mente hun likevel nå at det kunne være en god idé å prøve med Letrozol. Fikk derfor resept på dette, men med forbehold om at jeg avventer oppstart til vi har tatt blodprøver om noen uker først. Hun brukte litt tid på å snakke om farene og risikoen ved flerlingsvangerskap, så jeg måtte love å ikke tjuvstarte før jeg har fått klarsignal 😂

Dette blir veldig spennende! Har jo offentlig gyn-time i slutten av april, spent på hva som kan ha skjedd innen den tid nå! 🤞🏼

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du fikk gode tilbakemeldinger hos gyn! Herlig at kroppen responderer effektivt på medisinene. Blir spennende å høre resultatene på blodprøvene.

Er det vanlig at det oppstår flerlingsvangerskap ved bruk av letrozol? Det var nytt for meg 🙈 Men så skal det sies at endel er nytt for meg.. Bra hun ga nøye instruksjoner og gjorde deg klar over hva som eventuelt kan oppstå hvis du begynner på medisinene før tiden, kjekt å vite 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Atticmess skrev (24 minutter siden):

Er det vanlig at det oppstår flerlingsvangerskap ved bruk av letrozol? Det var nytt for meg 🙈

Jepp, egg stimuleres og da er risikoen for at det skjer med flere om gangen. Det er årsaken til at man ikke får ovitrelle uten å ha UL-time først. Jeg spurte nemlig om det en gang før jul, om jeg ikke kunne få den sprøyta uten time, men det var helt umulig nettopp pga. denne risikoen.

Høres ut som en bra gyn.time Eira2020! Du vil nok bli veldig takknemlig for at du dro på den timen nå, og ikke bare ventet til april. Og hvem vet, kanskje spennende ting skjer!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atticmess skrev (1 time siden):

Så bra du fikk gode tilbakemeldinger hos gyn! Herlig at kroppen responderer effektivt på medisinene. Blir spennende å høre resultatene på blodprøvene.

Er det vanlig at det oppstår flerlingsvangerskap ved bruk av letrozol? Det var nytt for meg 🙈 Men så skal det sies at endel er nytt for meg.. Bra hun ga nøye instruksjoner og gjorde deg klar over hva som eventuelt kan oppstå hvis du begynner på medisinene før tiden, kjekt å vite 😊

Ja, det var veldig herlig å få så mye positive vibes i dag! 😄

Det er visst vanlig ja, gir vel mening at det ikke er det lureste med ekstra tilførsel om kroppen produserer det den skal av seg selv I guess 🙈 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (1 time siden):

Jepp, egg stimuleres og da er risikoen for at det skjer med flere om gangen. Det er årsaken til at man ikke får ovitrelle uten å ha UL-time først. Jeg spurte nemlig om det en gang før jul, om jeg ikke kunne få den sprøyta uten time, men det var helt umulig nettopp pga. denne risikoen.

Høres ut som en bra gyn.time Eira2020! Du vil nok bli veldig takknemlig for at du dro på den timen nå, og ikke bare ventet til april. Og hvem vet, kanskje spennende ting skjer!

Det gir god mening ja! Hun ville ikke risikere å møte meg på fødeavd med trillinger på vei sa hun 🙈

Kjenner meg veldig takknemlig for det nå ja. Det har faktisk vært verdt pengene de to gangene jeg har gjort det allerede kjenner jeg. Så da er det vel bare å smøre seg med tålmodighet frem til først blodprøven og så helt til neste syklus starter før jeg kan ta Letrozol 😅 Kan ta tid det når jeg ikke skal kickstarte neste syklus ved hjelp av Provera tenker jeg. Men ja, takk for fine ord 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

PP6, Syklusdag 11.

Dagene snegler seg litt avgårde for tiden. Etter besøket hos privat gyn er neste punkt i prosessen å nå dag 24 for å få tatt blodprøver.

Oppstart med Letrozol blir jo først i neste syklus, så jeg har bestemt meg for å ta det helt rolig med eggløsningstester denne måneden. Jeg har gjennom de siste 6-7 månedene tatt til sammen over 100 tester som er møysommelig logget i Premom - uten noe resultat. Personlig syntes jeg det var spennende å teste en god stund, men innser hvilket unødvendig pengesluk det har vært de siste månedene når jeg ikke har hatt antydning til positive tester.

Jeg gleder meg veldig til neste syklus nå, kommer nok til å teste igjen etter jeg har stått på Letrozol. Er det noen som vet om det er noe jeg bør vite i denne forbindelse? Vil EL-tester fungere på samme måte som før? Jeg har mest erfaring med strips fra babyplan 😊

Endret av Eira2020
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket ingen forskjell på EL-tester før og etter letrozol, annet enn når i syklusen EL kom. Jeg begynte på letrozol i november. Jeg har alle måneder fått tydelig positiv EL-test, varierende antall dager da, alt fra 1 - 4 dager. Dette er det samme på letrozol. Men jeg fikk jo mye tidligere positiv test 😊 EL har flyttet seg fra ca. CD27 hos meg til CD15. Også brukt strimler fra babyplan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du ser en positiv test når du starter på letrozol 😊 Kanskje det er det som skal til for å få kickstart kroppen litt.

Skjønner dette med at el-testene har vært et pengesluk når du har hatt såpass uforutsigbar syklus. Så sikkert ikke dumt å la det ligge denne gangen. Det blir etterhvert endel penger lagt igjen i prøvingen, men så blir det så verdt det når spiren sitter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (5 timer siden):

Jeg merket ingen forskjell på EL-tester før og etter letrozol, annet enn når i syklusen EL kom. Jeg begynte på letrozol i november. Jeg har alle måneder fått tydelig positiv EL-test, varierende antall dager da, alt fra 1 - 4 dager. Dette er det samme på letrozol. Men jeg fikk jo mye tidligere positiv test 😊 EL har flyttet seg fra ca. CD27 hos meg til CD15. Også brukt strimler fra babyplan.

Takk for svar @Amatariel🙌🏼 Jeg håper virkelig jeg også vil oppleve eggløsning snart - hadde ikke vært feil om den kom til normal tid i syklus heller 🤞🏼 Hvordan gjør du det med tolkning av strimlene? Jeg har vært litt usikker på hvor mye jeg skal stole på de tallene som kommer opp når man plotter inn i Premom 🤷🏼‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...