Gå til innhold

Hva er grunnen til at folk tar opp forbrukslån og har kredittkort gjeld?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er rart at voksne folk ikke klarer å tenke ut mulige grunner til dette selv. Det gjør at jeg tenker at de ikke spør fordi de oppriktig lurer på det, men fordi de liker å føle seg bedre enn andre og dømme dem som ikke har tatt like gode valg i livet. Veldig positiv egenskap 👍🏻

Anonymkode: 3ef1e...97a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har kun en gang ordnet meg gjeld med kredittkort og det var da jeg ble boligløs og Nav ikke ville hjelpe med hverken tak over hodet eller mat. Det nærmeste jeg kom på flere måneder var en matkupong på 700,-, så da brukte jeg kortet samtidig som jeg visste at jeg ikke kunne betale tilbake, jeg hadde jo ikke overlevd uten. 

Anonymkode: 25593...62e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nytt kjøkken feks. Jeg bestilte kjøkken og hadde pengene klare men måtte betale via kredittkortselskap selv om jeg hadde hele beløpet på mitt eget bankkort. Det var på epoq, elkjøp.

Anonymkode: 7d629...073

Fikk du rabatter? Eller var det slik at butikken tvang deg, fordi det var billigst for de?

Ikke noen tvil om at smarte brukere av kredittkort utnytter fordelene, og betaler tilbake på forfall, før rentene begynner å løpe. Dessverre alltid noen som misbruker kredittgrensen, det å ikke bruke mer enn man kan betale tilbake er et personlig ansvar. Men jeg har forståelse for at noen bruker kredittkort til å betale langsiktig.

Syntes E24 har en veldig fin oversikt som du kan finne her. Blant annet liker jeg å bruke mitt Mastercrd når jeg handler på internett. Liker å få pakken i posten før jeg betaler, er noe galt så kan jeg bare ta det direkte med banken min.

Anonymkode: 436f4...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Har du sett den voldsomme markedsføringen av disse produktene, TS? Uansett hvor du snur deg tilbys det forbrukslån, kredittkort og kredittkjøp. Hvis man er ung og uerfaren eller har liten økonomisk sans, så er det lett å gå i fellen. Jeg vet det fordi jeg gjorde akkurat det.

Og når det gjelder Luksusfellen: ja det kan godt være at det er et fåtall som har det sånn. Men det er flere enn du tror. Jeg kjenner til tilfeller som - på tross av at de ikke har inntekt til det eller råd til det har både bil og dyre ferier. Og så okker de og stønner når regningene går til namstrekk.

Jeg manglet balast og opplæring i god økonomi hjemmefra. Det tok lang tid før jeg skjønte at rente på to sifret beløp betød døden for økonomien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (10 minutter siden):

Det tok lang tid før jeg skjønte at rente på to sifret beløp betød døden for økonomien.

Renter på tosifrede beløp tåler vel de fleste, uansett om det er pr måned eller pr år?

Anonymkode: ee6f0...630

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

-Dårlig økonomi
-Dårlig økonomisk forståelse og planlegging
-Desperasjon
-Fattigdom
-Avslag på lån hos bank

Finnes mange årsaker til det.

Anonymkode: bb4d3...196

Andre årsaker kan være

Et forbruk som ikke er tilpasset inntekt og andre utgifter

Liten evne til å prioritere hva en skal bruke penger på.

Lite oversikt over egen økonomi

Ingen kunnskap om kostnaden ved forbrukslån 

At en må kjøpe seg ting, ting og mer ting for å lage en fasade eller hevde seg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ifølge gjeldsregisteret har jeg kredittkortgjeld på 100.000, så jeg blir en del av statistikken selv om jeg betaler innen fristen hver måned. Bruker kredittkort til alle kjøp pga fordelene det gir (cashpoints, reiseforsikring)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg synes det er rart at voksne folk ikke klarer å tenke ut mulige grunner til dette selv. Det gjør at jeg tenker at de ikke spør fordi de oppriktig lurer på det, men fordi de liker å føle seg bedre enn andre og dømme dem som ikke har tatt like gode valg i livet. Veldig positiv egenskap 👍🏻

Anonymkode: 3ef1e...97a

Enig.

Og når man spør på en så dømmende og nedlatende måte bare for å hevde seg selv, så vil man jo heller ikke få spesielt mange svar fra de man sitter og pisser på heller da :P 

Skal man liksom inn i denne tråden og si at man tok opp lån for en tur til Granka og en ny TV? Snakk om å be om å bli halshugd. 

Jeg evner å se veldig mange av motivasjonene og årsakene og psykologien rundt det, ganske interessert i tema faktisk, litt engasjert i å få stoppet reklame for forbrukslån. Men det er så mye å forklare TS at jeg aner ikke hvor jeg skal begynne engang. Og så er det jo så bredt tema.

Forstår du virkelig ingenting av hvorfor kreditt/forbrukslån er verdens største butikk, TS? Eller forstår du kanskje konseptet litt på generell basis, men har noen helt konkrete eksempler på noe du ikke klarer å fatte som vi kan hjelpe deg med å forklare? 

Anonymkode: c59a7...127

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig i at å få kredittkort, tilbud om avbetaling eller kjappe lån er alt for lett og alt for tilgjengelig.  

Kurs i privatøkonomi skulle vært lett tilgjengelig.! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler vel om dårlig kontroll og behoved for å «vise seg bedre enn en egentlig er». Det er jo slike folk kredittselskapene tjener penger på. De av oss som bruker kredittkortet med fornuft og utnytter fordelene og betaler alt før forfall tjener de ikke en krone på. Snarere taper de vel. Men det de taper på oss tar de igjen på de som ikke betaler før forfall og sitter med en effektiv rente på 30 % Siden de er mange, så tjener de også mye på det. De som ikke betaler innen forfall utgjør i sum alle kredittselskapers forretningside. Og de som ikke betaler er i overtall. Verdens enkleste psykologi, og matematikk. 

Anonymkode: b5566...830

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MiniMjau skrev (55 minutter siden):

Veldig enig i at å få kredittkort, tilbud om avbetaling eller kjappe lån er alt for lett og alt for tilgjengelig.  

Kurs i privatøkonomi skulle vært lett tilgjengelig.! 

Privatøkonomi handler jo bare om sunn fornuft, og lån og renter lærer jo alle om på skolen.

Anonymkode: 4ffdb...cd2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
AnonymBruker skrev (På 24.2.2021 den 22.39):

Renter på tosifrede beløp tåler vel de fleste, uansett om det er pr måned eller pr år?

Anonymkode: ee6f0...630

Tosifret renteprosent var det jeg mente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
AnonymBruker skrev (På 25.2.2021 den 7.28):

Det handler vel om dårlig kontroll og behoved for å «vise seg bedre enn en egentlig er». Det er jo slike folk kredittselskapene tjener penger på. De av oss som bruker kredittkortet med fornuft og utnytter fordelene og betaler alt før forfall tjener de ikke en krone på. Snarere taper de vel. Men det de taper på oss tar de igjen på de som ikke betaler før forfall og sitter med en effektiv rente på 30 % Siden de er mange, så tjener de også mye på det. De som ikke betaler innen forfall utgjør i sum alle kredittselskapers forretningside. Og de som ikke betaler er i overtall. Verdens enkleste psykologi, og matematikk. 

Anonymkode: b5566...830

Du som har kreditt fordi det gir fordeler for deg og betaler alt ved forfall slik at du ikke får renter.

Har ikke kortet ditt årsgebyr?

Butikkene der du bruker kortet, betaler ikke de en avgift til kredittkortselskapet for å få lov å tilby betalingen? 

Butikkene som du får bonus på kortet for når du handler, tror du ikke de betaler for å være med i bonusordningen?

Ingen gir ut kredittkort til noen uten at de tjener på det. At de ikke har kostnader med innkrevingen fra deg betyr ikke at de ikke tjener penger på dine kjøp.

Og hvor mange er det nå som har store hauger med Norwegian bonus som de mest sannsynlig ALDRI kommer til å få brukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En periode i livet måtte jeg ha 45k for møbler, husleie og depositum. Jeg har ingen å støtte meg på og hadde bare 10 000 samlet opp. Da hadde jeg nettopp fått en godt betalt jobb og bodde i bilen. Det ble betalt ned med 5000,- per måned. 

Anonymkode: 6d40c...293

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (1 time siden):

Du som har kreditt fordi det gir fordeler for deg og betaler alt ved forfall slik at du ikke får renter.

Har ikke kortet ditt årsgebyr?

Butikkene der du bruker kortet, betaler ikke de en avgift til kredittkortselskapet for å få lov å tilby betalingen? 

Butikkene som du får bonus på kortet for når du handler, tror du ikke de betaler for å være med i bonusordningen?

Ingen gir ut kredittkort til noen uten at de tjener på det. At de ikke har kostnader med innkrevingen fra deg betyr ikke at de ikke tjener penger på dine kjøp.

Og hvor mange er det nå som har store hauger med Norwegian bonus som de mest sannsynlig ALDRI kommer til å få brukt?

Jeg for min del tar aldri kort med årsgebyr eller andre gebyrer på vanlig bruk og jeg tar kun kort som gir cashback eller direkte rabatter. Tar aldri kort som krever at fordelene tas ut i form av reiser eller noe annet enn penger.

Anonymkode: 4ffdb...cd2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruglen skrev (På 24.2.2021 den 12.36):

Tror de færreste finansierer ferie og luksusting med forbrukslån. Det handler mer om at en har for dårlig økonomi til å greie å spare opp en buffer, og at det så kommer utgifter en ikke kan unngå uten å tape enda mer penger. Jeg har måttet ta opp forbrukslån for å utbedre elektrisk anlegg (hvis ikke hadde de tatt strømmen), og for å fikse vannlekkasje. Jeg har heldigvis greid å betale ned fort.

Jeg prøver virkelig å spare, men hver gang det er litt penger på den jævla kontoen er det noe som ryker. Nå sist knakk senga til sønnen min.

https://www.aftenposten.no/norge/i/6n7LMe/nesten-270000-nordmenn-har-ikke-nedbetalt-fjoraarets-feriegjeld

Anonymkode: 1d92d...6aa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Si det. Det er nok ikke en grunn.

Det finnes rette og feile måter å bruke forbrukskreditt på. En av de rette måtene er å legge ut, gebyrfritt, på utgifter du må forskuttere f.eks. arbeidsgiver.

Men den grunnen som er "feil", altså til skade for en sjøl, det er først og fremst fordi vi "skal" det. Folket sin oppgave er å bli tjent penger på.

Vi lever med forbrukspresset rundt oss, og fenomenet med umiddelbar tilfredsstillelse av følte og faktiske behov er en regelrett forutsetning for måten vi lever på. Hvis du mener du trenger en ny TV, så sparer du ikke til den: Du kjøper på kreditt. Det finnes ingen steder å hente motivasjon til å tenke langsiktig, men det som er faktum: de som produserer alt mulig, og tjener penger på at vi forbruker, er helt avhengige av at vi forkjøper oss hele tiden. Hvis vi bare hadde kjøpt det vi trenger og brukt det opp før vi kjøpte nytt, så ble det lite salg og lite å leve av.

Det er også en ikke liten fordel å holde folk fast i gjeld. Forbruksbankene de vet at de låner ut penger til folk som ikke klarer å betjene gjelda. Men de ribber folk til skinnet i god tid før de taper penger på de uansett, og så tar de de siste i gjeldsordninger. De som de tjener mest på, er de som går i syklusen av gjeld, akkurat klarer de minste avdragene, de som dekker inn kapitalen i gammel gjeld med ny gjeld. Alle som er i lønnsarbeid, produserer for mer enn de tjener. Derfor må folk holdes i arbeid lengst mulig, holdes i hamsterhjulet og for alt i verden ikke blir økonomisk uavhengige. Da tjener man ikke penger i begge endene av dem. Gjeld og trussel om å blir ribbet til skinnet hvis du ikke betjener den, er god motivasjon til å finne deg i hva det skal være på arbeidsmarkedet.

Der er motivasjonen for å hive penger etter folk. Dette vet styresmaktene, vi vet hvem sine interesser de røkter, og derfor reguleres ikke markedet strengere.

Det ville faktisk være ganske greit å bryte ut av et slikt mønster, det krever bare tålmodighet, og muligens litt resignasjon - men det finnes ingen ytre faktorer til å motivere deg, tvert om. Bare noe til å fortelle deg hvor dum og mislykket du er når du sitter i driten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (På 25.2.2021 den 3.04):

Ifølge gjeldsregisteret har jeg kredittkortgjeld på 100.000, så jeg blir en del av statistikken selv om jeg betaler innen fristen hver måned. Bruker kredittkort til alle kjøp pga fordelene det gir (cashpoints, reiseforsikring)

Det er vel kredittgrensen (rammekreditten) som blir oppgitt. Jeg har 70k per i dag. Ikke rentebærende saldo er kun 436 kr.

Anonymkode: 47f2e...45e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om flere i tillegg til meg som har tatt opp forbrukslån/brukt kredittkort med de beste intensjoner om å betale tilbake med en gang. For eksempel for å betale en ferie i januar når feriepenger ikke kommer før juni. Når juni kommer er det andre ting som er presserende så det blir ikke betalt slik intensjonen var og man blir gående å betale på det. Det betyr ikke at man nødvendigvis har null kontroll på penger, men å leve kjempestramt føles vanskelig. 

Anonymkode: 1faac...151

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er vel kredittgrensen (rammekreditten) som blir oppgitt. Jeg har 70k per i dag. Ikke rentebærende saldo er kun 436 kr.

Anonymkode: 47f2e...45e

Det er rammekreditten som regnes som gjeld du har når du skal søke om boliglån f.eks.

Anonymkode: 4ffdb...cd2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...