Gå til innhold

Hva er grunnen til at folk tar opp forbrukslån og har kredittkort gjeld?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvorfor folk tar opp forbrukslån og kredittkort gjeld? Det er den høye renta, de dårligste betingelsene noen sinne. Det er jo hinsides all fornuft. 

Ser ikke hvordan dette behovet dukker opp i ett land som Norge der vi har sosialhjelp og trygdeordninger så det holder. Dessuten skal man alltid ha en buffer i bakhånd til uforutsette utgifter. Selv når jeg kjøpte bolig, lot jeg det stå 50 000kr, hvis noe uforutsett skulle dukke opp.  

Før noen svarer: Jeg er klar over at en del hat kredittkort gjennom jobben, som de bruker på jobbreiser eller på utlegg jobben dekker. Dette er noe helt annet,  og ikke det jeg spør om. Jeg spør om folk som bruker kredittkort/ tar opp forbrukslån til privat bruk.  

Anonymkode: 07221...f51

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan jo være så mangt. Dumskap, desperasjon, "det ordner seg"- holdning. Det virker som mange bare ser på det som "gratis penger", og ikke setter seg inn i hvilken betydning renten faktisk har for dem, og ikke tar inn over seg at dette er penger som skal betales tilbake på et tidspunkt. 
Har faktisk møtt unge i dag som har blitt anbefalt av foreldrene å kjøpe bil på forbrukslån, så det sier gjerne litt om hvilket kunnskapsnivå samfunnet generelt ligger på når det kommer til økonomi i dag. 

Har blitt litt hekta på Luksusfellen i det siste, blir like sjokkert for nesten hver eneste episode. 

Anonymkode: 1a525...fb2

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var student, null kroner på konto, og måtte utføre en mer omfattende rotfylling + krone. 12000 kr i rødt. 

Dette måtte jeg finansiere med kredittkort. 

Alternativet hadde vært trekking av tann, og så sikkert 25000 kr i implantat. 

Kjenner også mange studenter som har blitt presset i jævlig dyrt privatmarked, og som har måtte ta ut forbrukslån for å få dekket husleien, da COVID slo til, og de ikke lenger fikk noen jobb. 

(Studenter er faktisk i en veldig utsatt posisjon, økonomisk. Du har nesten ikke krav på noe som helst, skulle ting skjære seg)

Anonymkode: be755...268

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt kjøkken feks. Jeg bestilte kjøkken og hadde pengene klare men måtte betale via kredittkortselskap selv om jeg hadde hele beløpet på mitt eget bankkort. Det var på epoq, elkjøp.

Anonymkode: 7d629...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kan jo være så mangt. Dumskap, desperasjon, "det ordner seg"- holdning. Det virker som mange bare ser på det som "gratis penger", og ikke setter seg inn i hvilken betydning renten faktisk har for dem, og ikke tar inn over seg at dette er penger som skal betales tilbake på et tidspunkt. 
Har faktisk møtt unge i dag som har blitt anbefalt av foreldrene å kjøpe bil på forbrukslån, så det sier gjerne litt om hvilket kunnskapsnivå samfunnet generelt ligger på når det kommer til økonomi i dag. 

Har blitt litt hekta på Luksusfellen i det siste, blir like sjokkert for nesten hver eneste episode. 

Anonymkode: 1a525...fb2

Skal jeg være helt ærlig, så er luksusfellen noe av det verste som har kommet  på Norsk TV. Programmet får folk til å tro at forbrukslån = luksusfellen om 5 år. Luksusfellen tar for seg en svært liten del av befolkningen. 

De som havner i luksusfellen er gjerne folk som ikke skulle fått forbrukslån til å begynne med, eller som har underliggende problemer som gjør at de ikke klarer å betale regningene sine. De ALLER fleste klarer helt fint å behandle låna sine, og det er ofte ikke snakk om veldig mye penger heller. 

Anonymkode: be755...268

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Dårlig økonomi
-Dårlig økonomisk forståelse og planlegging
-Desperasjon
-Fattigdom
-Avslag på lån hos bank

Finnes mange årsaker til det.

Anonymkode: bb4d3...196

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror de færreste finansierer ferie og luksusting med forbrukslån. Det handler mer om at en har for dårlig økonomi til å greie å spare opp en buffer, og at det så kommer utgifter en ikke kan unngå uten å tape enda mer penger. Jeg har måttet ta opp forbrukslån for å utbedre elektrisk anlegg (hvis ikke hadde de tatt strømmen), og for å fikse vannlekkasje. Jeg har heldigvis greid å betale ned fort.

Jeg prøver virkelig å spare, men hver gang det er litt penger på den jævla kontoen er det noe som ryker. Nå sist knakk senga til sønnen min.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det regelrett banken som kastet penger etter oss, å utnyttet det at vi var unge å dumme. Min samboer med helt alminnelig inntekt og jeg var student. Vi skulle kjøpe hus, men manglet deler av egenkapital. Da fikk vi tilbud av banken om å ta opp 350k i forbrukslån for å dekke resten av egenkapitalen. Vi hadde en leilighet fra før, som vi ikke fikk ta sikkerhet i. Etter mye om å men la vi den ut for salg, men det viste seg da at den ikke var godkjent som boenhet. Vi tapte en del penger på det. Etter alt av lån var betalt satt vi igjen med veldig lite penger, vi løste det med å ta opp mer forbrukslån, å håpte på bedre tider økonomisk.. Til slutt så valgte vi å selge huset, men fikk ikke mer en vi selv gidde for det. Så det dekte veldig litt av alle lånene vi hadde. Vi satt der da med 500k i forbrukslån.. Nå leier vi billig å har klart å betale ned en god del. Jeg har nå en helt alminnelig inntekt, men min samboer fikk seg ny jobb å økte inntekten en del. Så til sommeren er vi endelig ferdig med forbruksgjelden. Skal aldri mer ta opp forbrukslån. 

Anonymkode: 6e92e...ebc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruglen skrev (43 minutter siden):

Tror de færreste finansierer ferie og luksusting med forbrukslån. Det handler mer om at en har for dårlig økonomi til å greie å spare opp en buffer, og at det så kommer utgifter en ikke kan unngå uten å tape enda mer penger. Jeg har måttet ta opp forbrukslån for å utbedre elektrisk anlegg (hvis ikke hadde de tatt strømmen), og for å fikse vannlekkasje. Jeg har heldigvis greid å betale ned fort.

Jeg prøver virkelig å spare, men hver gang det er litt penger på den jævla kontoen er det noe som ryker. Nå sist knakk senga til sønnen min.

Ligger jo massevis av senger svært billig og til og med gratis på finn.

Anonymkode: 4ffdb...cd2

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse kortene med 50 dagers rentefri periode, kan de betale hverandre i rotasjon på 3 kort?

Altså, en tar ut 50000 på kort 1, betaler det om 48 dager med kort 2, betaler det igjen med kort 3 om 48 dager, betaler det iglen med kort 2 om 48 dager, osv?

Var en som sa han drev med dette.

Anonymkode: 32a44...85b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Disse kortene med 50 dagers rentefri periode, kan de betale hverandre i rotasjon på 3 kort?

Altså, en tar ut 50000 på kort 1, betaler det om 48 dager med kort 2, betaler det igjen med kort 3 om 48 dager, betaler det iglen med kort 2 om 48 dager, osv?

Var en som sa han drev med dette.

Anonymkode: 32a44...85b

Da er han i tilfelle idiot, for betaling av regninger med kredittkort gjør at renta løper fra første dag.

Anonymkode: 4ffdb...cd2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da er han i tilfelle idiot, for betaling av regninger med kredittkort gjør at renta løper fra første dag.

Anonymkode: 4ffdb...cd2

Er det ikke noen som har rentefri periode...?

Anonymkode: 32a44...85b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg lurer på hvorfor folk tar opp forbrukslån og kredittkort gjeld? Det er den høye renta, de dårligste betingelsene noen sinne. Det er jo hinsides all fornuft. 

Ser ikke hvordan dette behovet dukker opp i ett land som Norge der vi har sosialhjelp og trygdeordninger så det holder. Dessuten skal man alltid ha en buffer i bakhånd til uforutsette utgifter. Selv når jeg kjøpte bolig, lot jeg det stå 50 000kr, hvis noe uforutsett skulle dukke opp.  

Før noen svarer: Jeg er klar over at en del hat kredittkort gjennom jobben, som de bruker på jobbreiser eller på utlegg jobben dekker. Dette er noe helt annet,  og ikke det jeg spør om. Jeg spør om folk som bruker kredittkort/ tar opp forbrukslån til privat bruk.  

Anonymkode: 07221...f51

Jeg bruker kredittkort til alt jeg kjøper pga cashback og bonuser, men jeg betaler selvfølgelig alt ved forfall slik at jeg aldri betaler en krone i rente.

Anonymkode: 4ffdb...cd2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det ikke noen som har rentefri periode...?

Anonymkode: 32a44...85b

Ikke på betaling av regninger.

Anonymkode: 4ffdb...cd2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke på betaling av regninger.

Anonymkode: 4ffdb...cd2

Ikke uttak heller?

Anonymkode: 32a44...85b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke uttak heller?

Anonymkode: 32a44...85b

Nei. Uttak og betaling av regninger gir rente fra første dag.

Anonymkode: 4ffdb...cd2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. Uttak og betaling av regninger gir rente fra første dag.

Anonymkode: 4ffdb...cd2

Da må det være vrøvl det jeg har hørt.

Anonymkode: 32a44...85b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da må det være vrøvl det jeg har hørt.

Anonymkode: 32a44...85b

Ja

Anonymkode: 4ffdb...cd2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er det ikke noen som har rentefri periode...?

Anonymkode: 32a44...85b

Nei, ikke på kontantuttak og det som regnes som kontantuttak (f.eks. regningsbetaling med kredittkort).

Anonymkode: 4f779...267

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nytt kjøkken feks. Jeg bestilte kjøkken og hadde pengene klare men måtte betale via kredittkortselskap selv om jeg hadde hele beløpet på mitt eget bankkort. Det var på epoq, elkjøp.

Anonymkode: 7d629...073

Dette var helt frivillig fra din side.  Elkjøp tilbyr rabatt på kjøkkenet hvis du velger å få et kredittkort (som de pusher) og betale med dette.  Det er fullstendig opp til deg om du vil ta mot dette tilbudet.  Jeg gjorde det, og fikk noen kroner i rabatt.  Men, jeg betalte hele regningen når den kom, så jeg fikk ingen renter.  Det som var et problem var imidlertid å bli kvitt det kredittkortet igjen. Tror de sendte meg reklamer og tilbud i 2 år etter at jeg hadde sagt det opp. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...