Gå til innhold

Trenger hjelp fra dere damer her inne.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

1. Hun sliter med mye vondt i nakke og hode, så jeg masserer henne mens vi ser på tv. Hun er vant til å være aktiv og trene mye, så hun får vondt av å sitte mye stille pluss stress sier hun. 
2. Jeg er hjemme med henne når jeg ikke er på jobb eller trener. 
3. Spør innimellom hvordan hun har det. 
 

Anonymkode: d1f6f...fb7

1 - ok det er fint gjort av deg

2 - er ikke det en selvfølge at man er hjemme? så denne teller ikke

3 - å spørre sin kjære hvordan det går, falle i kategori kommunikasjon, så teller ikke den heller. 

Med andre ord. Du gjør ingenting for henne annet enn å massere nakken. Det er fint det, men tror ikke det holder. Gjør deg selv en tjeneste og ta til deg kommentarene her. Jeg frykter for din del - men håper for hennes del at dette forholde kommer til å ta slutt med en gang hun får det bra igjen.

Endret av bunny_94
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker said:

1. Hun sliter med mye vondt i nakke og hode, så jeg masserer henne mens vi ser på tv. Hun er vant til å være aktiv og trene mye, så hun får vondt av å sitte mye stille pluss stress sier hun. 
2. Jeg er hjemme med henne når jeg ikke er på jobb eller trener. 
3. Spør innimellom hvordan hun har det. 
 

Anonymkode: d1f6f...fb7

1 og 3 er et minimum for hva en kjæreste skal gjøre. 2 betyr jo egentlig at du prioriterer trening fremfor henne

Anonymkode: f6686...e19

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ta henne med på trening på jobben din? ? Ville tatt henne med på joggetur eller trening. 

Anonymkode: d7c32...fe7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver i tittel at du trenger hjelp men du bare argumentere imot alle forslag. Hva forventet du?  En magisk knapp vi kvinner har som er hemmelig? Trykke og så blir vi blid og glad! 
 

Anonymkode: c5eb1...bbd

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er jo enda verre at du bevisst lyver til henne. 

Anonymkode: 35fec...fed

Jeg lyver ikke syntes jeg. Sa det mer for å skåne henne. 

Anonymkode: d1f6f...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg lyver ikke syntes jeg. Sa det mer for å skåne henne. 

Anonymkode: d1f6f...fb7

Jeg syns faktisk du heller burde vært ærlig med henne slik at hun innser hvilken egoistisk idiot hun er sammen med. 

Du har fått mange gode råd gjennom denne tråden, men har ikke klart å ta til deg noe som helst. Du forsvarer kun at du "bare er sånn". Gjør henne en tjeneste og si akkurat hva du tenker; du gidder ikke ta fri for å være med henne på hytten, du er lei av å høre henne prate om følelsene dine.. Så får hun velge selv om hun orker å bli eller ikke. Du er virkelig en kjip kjæreste, unnskyld for å måtte si det. Ingen er perfekt, men om du virkelig elsker henne, som du påstår, så slutter du å spille offer kortet og forteller oss hvor kjipt det er for deg, men faktisk tar et tak. Du høres ut som du er 15 år som aldri har vært i et forhold før. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Samboer har vært gjennom en tøff tid, mistet to jobber pga korona og i tillegg var det uutholdelige arbeidsforhold på siste arbeidsplassen. Hun er mye lei seg nå og ganske deprimert. Hun kan fort bli sint og det stresser meg. Hun er flink til å trene, men nå er treningsenteret stengt så hun er mye hjemme og kjeder seg. Hun er veldig snill, gjør alt hjemme, smører niste og lager all mat og kommer med kaffe til meg. Hadde kjøpt herlig gave til meg på Valentines, men ble litt lei seg da jeg ikke hadde noe til henne. Sa som sant var, at jeg visste ikke hva jeg skulle kjøpe. Har tidligere kjøpt blomster på både morsdag (selv om vi ikke har barn sammen)og Valentines, men klarte ikke finne på noe i år. Trodde ikke hun skulle reagere på at jeg ikke hadde kjøpt noe, men hun ble altså litt lei seg. 
Jeg jobber og trener som vanlig (trimrom på jobb som heldigvis ikke er stengt), men kjenner at det stresser meg med hennes ustabile humør for tiden. Hun snakker ikke så mye lenger, sier det skjer ikke så mye så ikke særlig mye å snakke om. Hun kan bli veldig fort sur, og dermed kald. Når det skjer, trekker jeg meg også unna til det er over og hun er blidere. Jeg er ikke så god på å snakke om følelser så prøver å unngå det. Vil hun snakke om hvordan hun har det så blir jeg ukomfortabel og prøver å snakke om noe annet. 
Men, hvordan kan jeg håndtere denne situasjonen på best måte? Jeg elsker henne jo, men kjedelig å komme hjem fra jobb til ei som ikke snakker noe særlig og er litt deppa og småsur. 

Anonymkode: d1f6f...fb7

Kjøp en stor og vakker blomsterbukett til henne nå da. Ranunkler er i sesong. Vis at du bryr deg om at hun ble lei seg, vis at hun KAN forvente noe. Fortell henne at du elsker henne og at hun er verdifull. Å være uten arbeid gjør noe med følelsen av å være verdifull. Det tærer på. Og da vil jeg tro det tærer på at du gjør så lite som mulig for henne, lar henne komme med gaver til deg, stuller og steller uten å få noe i retur. Hun føler seg dårlig nok fra før. 

Alle har følelser så å ikke gidde å snakke om det gjør at ting krøkker seg til. Hun har det jo ikke bra. Må føles kjipt for henne at du vare lar det surre og gå.

Du får en god pekepinn på hva hun trenger ved å se på hva hun gjør for deg. Kanskje du skal ta del i husarbeidet(!!!), komme med kaffe til henne. Ikke bare ta i mot og lure på hvor den blide dama di har blitt av. 

Ta litt tak! Vis initiativ og vis litt omsorg! Jeg blir lei meg på hennes vegne bare av å lese.

 

 

Anonymkode: d01b3...ce1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg får prøve å bli bedre. Har kanskje ikke prøvd hardt nok. 
Spurte henne i stad om hun hadde det bra og hun sa nei, det går ikke bra. 
Hadde booket treningsrommet  kl.14 så er på trening nå, men får prøve å snakke med henne da jeg kommer hjem igjen.   
Noen tips for hvordan jeg kan starte samtalen? 

Anonymkode: d1f6f...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få tilbake blid dame, må du jo vente på/hjelpe henne til å bli glad igjen. Syns det høres ut som hun er relativt flink til å ikke la det gå ut over deg at hun har det vondt, mer kan man ikke be om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ok, jeg får prøve å bli bedre. Har kanskje ikke prøvd hardt nok. 
Spurte henne i stad om hun hadde det bra og hun sa nei, det går ikke bra. 
Hadde booket treningsrommet  kl.14 så er på trening nå, men får prøve å snakke med henne da jeg kommer hjem igjen.   
Noen tips for hvordan jeg kan starte samtalen? 

Anonymkode: d1f6f...fb7

Så hun sier rett ut at hun ikke har det bra og så drar du på trening??

Du skal være glad hun i det hele tatt vil snakke med deg når du kommer tilbake...

Hun må jo være utrolig tålodig med deg for å ikke bare gå fra deg..

Men her er noe du kan si, og så burde du tatt med blomster på vei hjem;

Gi henne blomstene;  "hei kjære, beklager for at jeg stakk på trening når du sa at du ikke har det bra. Jeg har brukt den timen på å tenke gjennom hvordan jeg har vært mot deg i det siste. Jeg har innsett at jeg ikke har satt dine følelser først og ikke prioritert deg så mye som jeg burde. Jeg er dessverre dårlig på å snakke om følelser og vet derfor ikke alltid hva jeg skal si. Men jeg elsker deg og vil gjøre alt for at du får det bedre. Fremover kommer jeg til å droppe treningen slik at vi kan jogge sammen. Jeg vil også ta mer del av arbeidsoppgavene her hjemme, og hadde syns det blir koselig om vi kan lage middagen sammen. Jeg vet jeg ikke har vært en bra nok kjæreste for deg men jeg vil gjøre alt i min makt for å bli bedre. Dumt at det ikke helt klaffer med hyttetur til helgen, men hva om vi drar til hytten på (nevn dager du har fri) ?"

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva liker hun å trene, da? Kjøp noe utstyr, slik at hun kommer i gang med å trene inne. De kan sikkert hjelpe deg på en sportsbutikk. Hvis du ikke finner noe, gi henne gavekort på treningsklær eller noe annet hun kan like. 

Anonymkode: f6686...e19

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva mener du? 
Jeg gjør så godt jeg kan.

Anonymkode: d1f6f...fb7

Ser du henne og hennes behov? Gjør du ditt for å avlaste og ta vare på henne? 
 

Ser jo at du har skrevet at hun sa det ikke går bra og at hun ikke har det noe bra. Så viser du deg fra din beste side og bare forlater henne hjemme.. 

Hva faen er galt med deg??

Anonymkode: 58751...944

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei, har ikke det. Hva kan jeg gjøre? 
Hun trekker seg inn i seg selv innimellom og da er det ikke så mye jeg kan gjøre. 
Hun har litt bedre dager innimellom og da er hun den hun pleier. Hun overrasket meg med full kroppsmassasje for ikke lenge siden og det var fantastisk. Jeg elsker henne virkelig, men syntes denne fasen er slitsom. 

Anonymkode: d1f6f...fb7

Og hva gjør du for henne annet enn å vøre tilstede for å bli vartet opp, la være å kjøpe gaver og å la være å høre hvordan hun HAR det?

Whats in it for her?

Anonymkode: 24966...17e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Alle sier jo bare at jeg må snakke om følelser, men jeg spør henne jo hvordan hun har det og da sier hun bra eller ikle så bra og ikke noe mer. Hun blir bare stille. Hva gjør jeg da? Hun vil jo tydeligvis ikke si noe mer, så hva kan jeg si da? Jeg vet jo ikke, jeg er som sagt dårlig på følelsesnakk og når hun bare svarer slik, så ser jeg ikke noen annen utvei enn å snakke om noe annet. 
Hva gjør jeg feil? 

Anonymkode: d1f6f...fb7

"Hva er det som gjør at du ikke har det bra kjære?" Still åpne spørsmål, være undrende, gi klemmer og vis forståelse for hennes opplevelse. 

Hun savner kanskje kolleger, å føle seg behøvd og produktiv. Kanskje hun bekymrer seg for økonomien. Du sier dere ikke har felles barn, men feirer morsdag: er hun bekymret for økonomien og fremtiden pga barna? Alle bekymringer blir verre når man har barn, for man er i tillegg redd det skal gå ut over dem. 

Å miste jobben betyr for mange å miste tilhørighet og en del av det man identifiserer seg med. Hun er ikke "bare hjemme", men føler kanskje på sorg og frustrasjon over tapt arbeid og samhold. I arbeid blir dagen i stor grad strukturert for en, mens å være arbeidsledig betyr at man må strukturere den selv, holde motivasjonen oppe selv og lage sin egen hverdag hver jævla dag. Treningen er også stanset. Med koronarestriksjoner på toppen kan jeg godt forstå at hun ikke er en strålende sol som skinner på deg hver dag🙄 

Anonymkode: 24966...17e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg lyver ikke syntes jeg. Sa det mer for å skåne henne. 

Anonymkode: d1f6f...fb7

Det er en såkalt hvit løgn. Iblant er det høflig. 

Problemet her er at du IKKE skåner henne, bare skåner deg selv. Du vil ikke innrømme at du ikke vil ta ut ferie for å være med henne.

Anonymkode: 35fec...fed

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok, jeg får prøve å bli bedre. Har kanskje ikke prøvd hardt nok. 
Spurte henne i stad om hun hadde det bra og hun sa nei, det går ikke bra. 
Hadde booket treningsrommet  kl.14 så er på trening nå, men får prøve å snakke med henne da jeg kommer hjem igjen.   
Noen tips for hvordan jeg kan starte samtalen? 

Anonymkode: d1f6f...fb7

Hei kjære, beklager at jeg har vært litt fraværende. 

Skal vi planlegge noe koselig å gjøre sammen? Kanskje dra på hytta i påska? 

Anonymkode: 35fec...fed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kom hjem fra trening og hun var skikkelig stille mens vi spiste middag. Spurte om det hadde skjedd noe spesielt i dag siden hun var så stille. Først sa hun bare: Dette er bare fuckings livet mitt, men etter ei stund spurte hun om jeg kjente til utrykket ensomhet i tosomhet. Jeg sa nei, men skjønner vel litt hva det betyr. Spurte om hun følte det sånn og hun sa ja, kanskje det. Akkurat da kom datteren innom en tur så fikk ikke snakket mer om det. Hun sitter i stuen nå med datteren, hun lyser skikkelig opp da hun kommer (hun bor 50/50 hos mor og far, men kommer gjerne innom en tur selv om hun er hos faren, hun er snart 17 år).  
Fikk litt panikk over det hun sa om ensomhet i tosomhet nå da jeg har googlet det. Jeg gjør så godt jeg kan, men det er tydeligvis ikke godt nok for henne. 
Hva skal jeg gjøre når datteren går?  Vil egentlig bare la det ligge, men må vel ta det opp om hun ikke gjør det. 

Anonymkode: d1f6f...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Kom hjem fra trening og hun var skikkelig stille mens vi spiste middag. Spurte om det hadde skjedd noe spesielt i dag siden hun var så stille. Først sa hun bare: Dette er bare fuckings livet mitt, men etter ei stund spurte hun om jeg kjente til utrykket ensomhet i tosomhet. Jeg sa nei, men skjønner vel litt hva det betyr. Spurte om hun følte det sånn og hun sa ja, kanskje det. Akkurat da kom datteren innom en tur så fikk ikke snakket mer om det. Hun sitter i stuen nå med datteren, hun lyser skikkelig opp da hun kommer (hun bor 50/50 hos mor og far, men kommer gjerne innom en tur selv om hun er hos faren, hun er snart 17 år).  
Fikk litt panikk over det hun sa om ensomhet i tosomhet nå da jeg har googlet det. Jeg gjør så godt jeg kan, men det er tydeligvis ikke godt nok for henne. 
Hva skal jeg gjøre når datteren går?  Vil egentlig bare la det ligge, men må vel ta det opp om hun ikke gjør det. 

Anonymkode: d1f6f...fb7

Hvis du lar det ligge blir du raskt singel. 

Hun prøver å fortelle deg at hun ikke trives. Ikke bare i livet, men med deg. 

Anonymkode: 35fec...fed

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva, TS, du har fått masse gode innspill i denne tråden, men likevel greier du altså ikke å forstå at DU er problemet her, ikke din samboer. DU er egoistisk og bryr deg kun om deg selv, ikke om henne. Hun har nå sagt i klartekst at hun er ensom i forholdet. Da er det kanskje på tide at du tar det hun sier på alvor og faktisk gjør en innsats, dersom du ønsker å fortsette forholdet da. Så ja, når datteren går, så må du faktisk ta initiativ til en samtale med samboeren din, hvor du LYTTER til det hun sier og ikke bare vrir deg unna. 

jeg syns også at løgnen din om at det ikke går å dra på hytta, når sannheten er at du ikke vil ta fri for å være sammen med henne, er utrolig slemt. Med det så sier du i klartekst at du ikke gidder løfte en finger for kjæresten din, hennes trivsel og dermed også deres forhold er altså så lite verdt for deg at du ikke vil ta ut ferie (!). Da burde du like gjerne gjøre det slutt, først som sist, du er jo ikke interessert i å være i et voksent forhold. 

Jeg håper egentlig at hun går fra deg, fordi hun fortjener så uendelig mye bedre enn en ego dust som deg. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Kom hjem fra trening og hun var skikkelig stille mens vi spiste middag. Spurte om det hadde skjedd noe spesielt i dag siden hun var så stille. Først sa hun bare: Dette er bare fuckings livet mitt, men etter ei stund spurte hun om jeg kjente til utrykket ensomhet i tosomhet. Jeg sa nei, men skjønner vel litt hva det betyr. Spurte om hun følte det sånn og hun sa ja, kanskje det. Akkurat da kom datteren innom en tur så fikk ikke snakket mer om det. Hun sitter i stuen nå med datteren, hun lyser skikkelig opp da hun kommer (hun bor 50/50 hos mor og far, men kommer gjerne innom en tur selv om hun er hos faren, hun er snart 17 år).  
Fikk litt panikk over det hun sa om ensomhet i tosomhet nå da jeg har googlet det. Jeg gjør så godt jeg kan, men det er tydeligvis ikke godt nok for henne. 
Hva skal jeg gjøre når datteren går?  Vil egentlig bare la det ligge, men må vel ta det opp om hun ikke gjør det. 

Anonymkode: d1f6f...fb7

Du sier at du har googlet uttrykket hun nevnte, og skjønner nå at du ikke har håndtert situasjonen så godt. Du ønsker å gjøre det bedre heretter, men er usikker på akkurat hva hun trenger/ønsker fra deg. Kanskje vet hun det ikke selv der og da, men da har du i alle fall vist henne at du prøver å bli bedre.

 

Hun ville gjerne dra på hytta nå som det er meldt finevær, sa du. Med den forespørselen forteller hun deg faktisk hva hun ønsker/trenger fra deg. Tid sammen med deg, og muligens tid borte fra de fire veggene hun ellers ser dag ut og dag inn.

 

Du vil ikke bruke feriedager på sånt, sier du. Nei vel, det får så være. Gjort er gjort. Men hvis du tar initiativ til å planlegge en tur dit i en av frihelgene dine, så ser hun at hennes ønsker betyr noe for deg, samtidig som du beholder feriedagene. Vinn-vinn! 👍

 

Jeg syns også at du kan bytte ut minst en av treningsdagene dine med en aktivitet dere kan gjøre sammen. Et eller annet må det da være dere kan gjøre? Hun får være litt aktiv, og dere gjør noe sammen annet enn å sitte hjemme i huset som hun uansett ser mer enn nok av for tiden.

 

Jeg tror kanskje boka om de fem kjærlighetsspråkene kan være til hjelp? Den ligger også på Storytel som lydbok, hvis du foretrekker det.

 

Og nå når hun har det tungt, så trenger hun at du setter til side noen av dine egne ønsker for å hjelpe henne. Ta henne med på ting utenfor huset, prøv å finne litt nysgjerrighet på hvordan hun har det, annet enn bra/ikke bra. Ja, jeg vet at det kan være vanskelig når følelsesprat ikke er naturlig for en. Ja, det kan være kjedelig å høre om den samme greia om og om igjen. (Har du prøvd å hjelpe en treåring som har hakk i plata om at en annen unge i barnehagen tok favorittleken hennes først?) Men prøv likevel. Jeg vet ikke om dere noen gang skal ha felles barn? Hvis dere skal det, er det bra å kunne hjelpe barnet med å regulere følelsene sine. Det er en læringsprosess, som de trenger hjelp fra de voksne til. Jeg har oppdaget at mye av dette kan også brukes voksne imellom. Så det er uansett en stor fordel å lære seg, syns jeg. 

Anonymkode: 01a5d...35c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...