Gå til innhold

Hvordan takle ensomheten uten å bli gal?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kaiminator skrev (Akkurat nå):

Og finne utav hva som gjør det så vanskelig for deg, om jeg kan hjelpe i det hele tatt. Jeg er selv en introvert extrovert med veldig variert erfaring.

Så du ønsker å være psykologen min? For det er ikke det jeg er ute etter. Jeg er bare ute etter å ikke være ensom, ergo så hjelper det ikke å ha psykolog over nettet. Ensomheten kureres ikke ved det. Det kureres ved å ha folk rundt en som bryr seg og tar seg tid, og være med noen fysisk i den virkelige verden og ikke bare viralt.

Anonymkode: 14127...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiminator skrev (3 minutter siden):

Og finne utav hva som gjør det så vanskelig for deg, om jeg kan hjelpe i det hele tatt. Jeg er selv en introvert extrovert med veldig variert erfaring.

Edit, Og ja hensikten er å finne nytt bekjentskap ja.

Ja okei, der så jeg du la til en ekstra setning som var litt mer rett frem. Da kan sende deg en pm

Anonymkode: 14127...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Takk for forståelsen, det var utrolig lettende å lese ☺❤ det er frustrerende å lese masse harde svar fra folk som ikke aner hva ensomhet innebærer. 

Anonymkode: 14127...8ca

Jahha ja, så du tror du er eneste menneske i denne tråden som noen gang har vært ensom? Mange har vært ensomme - i årevis. Null venner, minimalt og kanskje ikke familie, ingen bekjente, men så gjør man til slutt noe med det fordi man føler man har så mye man vil dele, snakke om, gjøre. 

Du er tydeligvis typen som tror at alle som er ensomme blir ensomme for alltid. Nei, ikek om man stikker fingeren ut av ræva og prøver, prøver og prøver. Du vil bare sitte her og synes synd på deg selv TS. Les dine egne svar. Du er så gjennomsyret "jeg vil ikke" "har ikke noe å snakke om" "ingen vet noen ting" at det er vondt. 

Ikke gå rundt å tro at folk ikke har opplevd ting bare fordi der og da går de ikke gjennom noe. mange har gått gjennom mye i livet og kan huske den tiden de hadde det ensomt/tungt. 

Anonymkode: 8fb11...1cc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jahha ja, så du tror du er eneste menneske i denne tråden som noen gang har vært ensom? Mange har vært ensomme - i årevis. Null venner, minimalt og kanskje ikke familie, ingen bekjente, men så gjør man til slutt noe med det fordi man føler man har så mye man vil dele, snakke om, gjøre. 

Du er tydeligvis typen som tror at alle som er ensomme blir ensomme for alltid. Nei, ikek om man stikker fingeren ut av ræva og prøver, prøver og prøver. Du vil bare sitte her og synes synd på deg selv TS. Les dine egne svar. Du er så gjennomsyret "jeg vil ikke" "har ikke noe å snakke om" "ingen vet noen ting" at det er vondt. 

Ikke gå rundt å tro at folk ikke har opplevd ting bare fordi der og da går de ikke gjennom noe. mange har gått gjennom mye i livet og kan huske den tiden de hadde det ensomt/tungt. 

Anonymkode: 8fb11...1cc

Jeg har aldri sagt at jeg er den eneste i tråden som har opplevd det. Mange tror nok kanskje at de har opplevd det. Men jeg ser tydelig på svarene her hvem som vet hva det virkelig innebærer og de som tror de vet. 

Anonymkode: 14127...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jahha ja, så du tror du er eneste menneske i denne tråden som noen gang har vært ensom? Mange har vært ensomme - i årevis. Null venner, minimalt og kanskje ikke familie, ingen bekjente, men så gjør man til slutt noe med det fordi man føler man har så mye man vil dele, snakke om, gjøre. 

Du er tydeligvis typen som tror at alle som er ensomme blir ensomme for alltid. Nei, ikek om man stikker fingeren ut av ræva og prøver, prøver og prøver. Du vil bare sitte her og synes synd på deg selv TS. Les dine egne svar. Du er så gjennomsyret "jeg vil ikke" "har ikke noe å snakke om" "ingen vet noen ting" at det er vondt. 

Ikke gå rundt å tro at folk ikke har opplevd ting bare fordi der og da går de ikke gjennom noe. mange har gått gjennom mye i livet og kan huske den tiden de hadde det ensomt/tungt. 

Anonymkode: 8fb11...1cc

Hva får du ut av å snakke så aggressivt og unyansert til folk? Slik jeg leser TS, så prøver hun som bare det! Problemet i sånne sammenhenger er at mange (sier ikke at det nødvendigvis gjelder deg) rett og slett ikke tåler at også ensomme har preferanser og krav. Også ensomme kan synes det er gøy å gjøre x, men dritkjedelig å gjøre a, b, c og d. Også ensomme kan føle at nei, denne personen, eller disse ti, tjue personene klikker jeg ikke med, til tross for at jeg er ensom og ifølge enkelte bare burde være takknemlig for at noen gidder å prate med meg. Vi er normale mennesker med like variert følelsesliv som dem som har masse venner rundt seg. 

Anonymkode: a9d58...30a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva får du ut av å snakke så aggressivt og unyansert til folk? Slik jeg leser TS, så prøver hun som bare det! Problemet i sånne sammenhenger er at mange (sier ikke at det nødvendigvis gjelder deg) rett og slett ikke tåler at også ensomme har preferanser og krav. Også ensomme kan synes det er gøy å gjøre x, men dritkjedelig å gjøre a, b, c og d. Også ensomme kan føle at nei, denne personen, eller disse ti, tjue personene klikker jeg ikke med, til tross for at jeg er ensom og ifølge enkelte bare burde være takknemlig for at noen gidder å prate med meg. Vi er normale mennesker med like variert følelsesliv som dem som har masse venner rundt seg. 

Anonymkode: a9d58...30a

Så klart har alle krav om både det ene og det andre. Men om du leser TS sine svar så virker det jo som alt av tips og råd er feil, at samtaler dør ut etter 5-10 minutter om hun skal snakke med noen. For meg virker det som TS har gitt opp, men håper at noen der ute skal gidde ta nok initiativ til at hun kan få noe bekjentskap. Men slik funker det ikke. 

 

Anonymkode: 8fb11...1cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har aldri sagt at jeg er den eneste i tråden som har opplevd det. Mange tror nok kanskje at de har opplevd det. Men jeg ser tydelig på svarene her hvem som vet hva det virkelig innebærer og de som tror de vet. 

Anonymkode: 14127...8ca

Nei, du kan ikke se tydelig på hvem som har opplevd noe eller ei. Mange er flinke til å maskere følelser og tanker og måten de er på. Eller så endrer man seg som person, blir mer hard og har et skall rundt seg. Du  kan ikke se utifra hva folk skriver hva de har opplevd og gått gjennom. Det er noe de selv må si om de føler for å fortelle det. 

Anonymkode: 8fb11...1cc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, du kan ikke se tydelig på hvem som har opplevd noe eller ei. Mange er flinke til å maskere følelser og tanker og måten de er på. Eller så endrer man seg som person, blir mer hard og har et skall rundt seg. Du  kan ikke se utifra hva folk skriver hva de har opplevd og gått gjennom. Det er noe de selv må si om de føler for å fortelle det. 

Anonymkode: 8fb11...1cc

Okei. Nå misforstod du, ellers så vil du bare kverulere og vri om på ting. Nei jeg kan selvfølgelig ikke "se" det på et ansikt, men jeg kan se det på hvordan folk skriver til meg her inne. 

Anonymkode: 14127...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.2.2021 den 1.18):

Jeg er helt helt alene, til alle tider. Jeg er også helt alene på jobb. Jeg klarer det snart ikke mer. Det er utrolig tungt. Har jo ingen å ringe til eller chatte med heller. Jeg vil kalle meg ekstremt ensom og jeg begynner å føle meg forferdelig rar i hodet og går rundt med en klump i magen og i hjertet hele tiden. Menneskeheten kunne likegjerne blitt utslettet, sånn at det bare var meg igjen i verden. Hadde nesten føltes bedre, for da hadde jeg hatt en unnskyldning. 

Jeg gjør alt jeg kan. Jeg tar på meg masse ekstra jobb, trener masse, pusser opp... ja you name it. Men det fyller jo ikke ensomheten. 

Er det flere som har det sånn? 

Anonymkode: 14127...8ca

Leit å høre at du føler og har det sånn. Send meg gjerne en pm, blir ofte beskrevet som en god samtale partner uansett tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei ts

har ikke lest alt, men jeg er også ensom. det har veldig mye å gjøre med sykdom.

det er vondt og man blir helt apatisk noen dager. kan bare foreslå som andre, å oppsøke arenaer. selv har jeg blitt kjent med hyggelige mennesker i div nett.grupper. en er jeg av og til med i real life☺️

ellers blir det et treff hver 14.dag med en veninne. men mesteparten av tiden er jeg alene. når jeg skal forholde meg til andre, så skyr jeg ofte de som er bitre og sinte, som har satt seg selv i offer rolle.

jeg forstår at du har det vondt; jeg sliter i perioder med selvmordstanker over hvordan sykdom har ødelagt livet mitt.

hadde hovedproblemet vært ensomhet hadde jeg angrepet problemet. prøver ikke å bagatellisere problemene dine, men å si at det ikke er uoverkommelig.

jeg er sengeliggende mye av dagen pga smerter og utmattelse; har prøvd alt av medisiner og behandlinger. har seriøst angrepet problemet de siste årene.

men måttet gi tapt. det synes jeg du høres for ressurssterk til☺️håper det ordner seg for deg.

Anonymkode: faa62...214

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.2.2021 den 1.18):

Jeg er helt helt alene, til alle tider. Jeg er også helt alene på jobb. Jeg klarer det snart ikke mer. Det er utrolig tungt. Har jo ingen å ringe til eller chatte med heller. Jeg vil kalle meg ekstremt ensom og jeg begynner å føle meg forferdelig rar i hodet og går rundt med en klump i magen og i hjertet hele tiden. Menneskeheten kunne likegjerne blitt utslettet, sånn at det bare var meg igjen i verden. Hadde nesten føltes bedre, for da hadde jeg hatt en unnskyldning. 

Jeg gjør alt jeg kan. Jeg tar på meg masse ekstra jobb, trener masse, pusser opp... ja you name it. Men det fyller jo ikke ensomheten. 

Er det flere som har det sånn? 

Anonymkode: 14127...8ca

Hvorfor gjør du ikke det åpenbare i stedet? 

I kveld tar du på deg turskoa og går en tur. Si hei og slå av en kort prat med de du møter. Ikke uroe deg for at du synes det du sier er tåpelig - si hei og spør hvor langt det er til stien slutter stige, spør om det er snefritt, si at "nå er det fint å gå tur". Snakk om ender eller barn eller hunder - Hva som helst.

Dette - å komme i prat - skal du øve på jevnlig. Du skal gjøre det i butikker, i trappeoppgangen, når du kaster søpla, på treningssenteret ditt og på jobb. Om nødvendig via skype, via zoom eller via e-post, men småprat med folk. Prat med folk på bussen eller i kassakøa. Det er folk over alt - snakk med dem.

Så må du revurdere det at du ikke har noen å chatte med eller ringe til. Velg deg ut noen fra kontaktlista og ... kontakt dem. Det verste som kan skje er at de ikke svarer, og da har du ikke tapt en ting (for det er jo status nå også).

Når du har øvd noen uker på småprat så er du mer varm i trøya. Da søker du på nett eller spør folk i nærmiljøet hvilke frivillige lag og organisasjoner som finnes. Og så ringer du en av dem. Kast deg frempå. Ta kontakt. Meld deg som besøksvenn til en annen som er ensom? Delta på dugnad i den lokale parken. Spør en gammel nabo om hen trenger handlehjelp. 

Å få og holde på venner er en aktivitet på samme nivå som trening. Gidder du ikke legge ned jevnlig arbeid, øve trutt også når du ikke har lyst, gjøre øvelser som forebygger skader (fornærmelser i segmentet venner), og legge ned noen timer hver uke? Ja, da får du ikke venner, akkurat slik du ikke blir veltrent av å sitte på sofaen og tenke på å jogge.

Anonymkode: 48345...ee7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at man kan være ensom og at ting kan være vanskelig. Men det får da være måte på negativitet. Alle forslag er feil, vil ikke ha hobbyer, vil ikke prate med fremmede (hvordan bli kjent da?), vil ikke chatte.. hvordan tenker du at du skal treffe noen og bli sosial, da, når du ikke vil noe og alt er feil?

Jeg fikk meg en helt ny vennegjeng gjennom en hobby da jeg var i slutten av 30-årene. Eller man kan melde seg inn i en gruppe på Facebook eller et forum og begynne å bli aktiv der til man blir kjent med noen den veien. 

Det er ikke sånn at en god venn som man kjenner fra før på magisk vis vil dukke opp i stua di, du må jo faktisk ta kontakt med noen for å bli kjent og få et nettverk og venner.

Anonymkode: 83af1...a5f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg forstår at man kan være ensom og at ting kan være vanskelig. Men det får da være måte på negativitet. Alle forslag er feil, vil ikke ha hobbyer, vil ikke prate med fremmede (hvordan bli kjent da?), vil ikke chatte.. hvordan tenker du at du skal treffe noen og bli sosial, da, når du ikke vil noe og alt er feil?

Jeg fikk meg en helt ny vennegjeng gjennom en hobby da jeg var i slutten av 30-årene. Eller man kan melde seg inn i en gruppe på Facebook eller et forum og begynne å bli aktiv der til man blir kjent med noen den veien. 

Det er ikke sånn at en god venn som man kjenner fra før på magisk vis vil dukke opp i stua di, du må jo faktisk ta kontakt med noen for å bli kjent og få et nettverk og venner.

Anonymkode: 83af1...a5f

Ts er nok ikke interessert i å gjøre noe for å bedre situasjonen, hun kvervulerer på alle rådene hun får. 

Endret av got2go
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må lære seg å like eget selskap altså. Jeg elsker å være alene og denne pandemien er virkelig de introvertes tid 😄

Anonymkode: 9e378...6a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Folk må lære seg å like eget selskap altså. Jeg elsker å være alene og denne pandemien er virkelig de introvertes tid 😄

Anonymkode: 9e378...6a2

Enig! Uansett, så kreves det at en gjør en innsats selv. Kan ikke bare sitt hjemme og tenke at Nei, det går ikke. En må ta tak i livet og gjøre en forandring sekv dersom en er misfornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Okei. Nå misforstod du, ellers så vil du bare kverulere og vri om på ting. Nei jeg kan selvfølgelig ikke "se" det på et ansikt, men jeg kan se det på hvordan folk skriver til meg her inne. 

Anonymkode: 14127...8ca

Nei, du kan ikke se det på hvordan folk skriver til deg. Folk er flinke til å maskere hvordan de har det. med mindre de skriver det så kan du ikke vite det. Det blir bare vill gjetning fra din side. 

Misforstod ikke noe som helst. Er ikke her for å vri på ting heller. sier ting rett ut slik de er. 

Anonymkode: 8fb11...1cc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, jeg bor i Oslo så det blir kanskje litt langt unna. Men er du i hovedstaden en dag så møter jeg deg gjerne! Tror vi er ganske like.

Anonymkode: 7df1f...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ts, jeg bor i Oslo så det blir kanskje litt langt unna. Men er du i hovedstaden en dag så møter jeg deg gjerne! Tror vi er ganske like.

Anonymkode: 7df1f...d8d

Hei :) Oslo er absolutt ikke for langt unna. Jeg har bil og elsker å kjøre, så det er ikke et problem. Men da må du nesten dele brukernavn 😊

Anonymkode: 14127...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts, jeg bor i Oslo så det blir kanskje litt langt unna. Men er du i hovedstaden en dag så møter jeg deg gjerne! Tror vi er ganske like.

Anonymkode: 7df1f...d8d

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei :) Oslo er absolutt ikke for langt unna. Jeg har bil og elsker å kjøre, så det er ikke et problem. Men da må du nesten dele brukernavn 😊

Anonymkode: 14127...8ca

Kan jeg bli med? ☺️

Anonymkode: 20d7c...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...