Gå til innhold

Hvordan takle ensomheten uten å bli gal?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har ingen hobbyer. Det er ikke noen hobby ting som interesserer meg overhode. Jeg trener, men det er ingen hobby. En hobby kan uansett ikke knekke ensomheten. Skjønner ikke hvorfor dette spørsmålet alltid kommer opp i sånne tråder som dette. 

Anonymkode: 14127...8ca

En hobby er en interesse som kan lede til kontakt med andre med samme interesse. Folk som er sammen er jo gjerne sammen OM NOE. Ofte trenger man en unnskyldning for å møtes/prates. Enten det er arbeidsoppgaver, barneoppdragelse, kjærlighet, felles fiender, deling av sladder eller altså hobby.

Anonymkode: 44ae8...e0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er ikke alene ts. Mine dager er innholdsløse. Går nesten aldrig ut, tør nesten ikke vise meg ute pga er redd for å møte på noen som kjenner meg igjen o.l. Når jeg står opp er det rett bort til sofaen og se på serier. Jeg ser på hjernedøde ting som Paradise Hotel og sånn. Pinlig å innrømme. Hobbyting blir jeg som deg fort lei av, så det dabber fort av. Orker ikke trening heller, prøvde hjemmetrening nå sist men holdt ikke ut en uke engang. Eneste jeg gleder meg til er når jeg skal gå å legge meg sånn at jeg kan sove og få litt fri fra meg selv. Bra du har en jobb om ikke annet, og fortsett med trening. Stå på

Anonymkode: 7df1f...d8d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du er ikke alene ts. Mine dager er innholdsløse. Går nesten aldrig ut, tør nesten ikke vise meg ute pga er redd for å møte på noen som kjenner meg igjen o.l. Når jeg står opp er det rett bort til sofaen og se på serier. Jeg ser på hjernedøde ting som Paradise Hotel og sånn. Pinlig å innrømme. Hobbyting blir jeg som deg fort lei av, så det dabber fort av. Orker ikke trening heller, prøvde hjemmetrening nå sist men holdt ikke ut en uke engang. Eneste jeg gleder meg til er når jeg skal gå å legge meg sånn at jeg kan sove og få litt fri fra meg selv. Bra du har en jobb om ikke annet, og fortsett med trening. Stå på

Anonymkode: 7df1f...d8d

Det men søvnen kjenner jeg meg også igjen i. Det er det beste med alt, for da har jeg fri fra hodet mitt, men pleier å gråte før jeg sovner, så har samtidig laken skrekk. Står opp mellom 12 og 14, sover så absolutt lenge jeg får til. - ts. 

Anonymkode: 14127...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS eller andre som føler seg ensomme, er det bare å sende meg PM om du vil chatte med noen. 😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har ingen hobbyer. Det er ikke noen hobby ting som interesserer meg overhode. Jeg trener, men det er ingen hobby. En hobby kan uansett ikke knekke ensomheten. Skjønner ikke hvorfor dette spørsmålet alltid kommer opp i sånne tråder som dette. 

Anonymkode: 14127...8ca

Ensomheten forsvinner ikke nødvendigvis av å ha en hobby, men en hobby kan hjelpe mot ensomheten. Når man kjenner på ensomheten som verst, så kan det gjerne være fordi at man ikke gjør noe. At man ikke har noe som aktiviserer kroppen og hjernen, som kan gjøre at stemningsleiet går ned. Har man en hobby, noe man synes er morsomt eller interessant å gjøre, så har man noe å bruke tid på, som gjør at hjernen og kroppen er opptatt, og ikke kjenner på ensomheten på samme måte. I tillegg til at bare det å aktivisere hjernen med noe man finner positivt, og kanskje til og med glede i, som igjen hever stemningsleiet og trivselen.

I tillegg så kan man til og med finne seg en hobby som gjør det mulig å treffe andre mennesker. Ikke nødvendigvis at man gjør lagidrett, eller noe annet, sammen som en gruppe, men at man gjør noe som gir muligheten til å åpne døren for nye bekjentskaper eller venner, som igjen også kan hjelpe mot ensomheten.

En hobby kan være en bra "gateway drug" til vennskap og andre gode relasjoner, og det er en god medisin mot ensomhet.

Endret av Gibralfaro
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har ingen hobbyer. Det er ikke noen hobby ting som interesserer meg overhode. Jeg trener, men det er ingen hobby. En hobby kan uansett ikke knekke ensomheten. Skjønner ikke hvorfor dette spørsmålet alltid kommer opp i sånne tråder som dette. 

Anonymkode: 14127...8ca

Det spørsmålet dukker opp, fordi å ha en hobby fører gjerne med seg venner/sosial omgang med andre som dyrker samme interesse. Ergo en sunn måte å bli mindre ensom på. Jeg har all min sosial omgang på treningsstudioet, der trener vi srammen, drikker kaffe etter treningen, vi melder hverandre i fritida med treningstips osv. 

Du må jo oppsøke sosiale sammenkomster når du er så ensom! Ingen som kommer å ringer på døra di, til og med Jehovas Vitner holder jo seg unna nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Få deg katt eller hund

Anonymkode: 8d368...571

Hvis du leser, så har jeg skrevet at jeg har katt(er) og at en hund ikke ville fått det beste livet med meg. Jeg orker ikke å være så bundet. 

Anonymkode: 14127...8ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

got2go skrev (13 minutter siden):

Det spørsmålet dukker opp, fordi å ha en hobby fører gjerne med seg venner/sosial omgang med andre som dyrker samme interesse. Ergo en sunn måte å bli mindre ensom på. Jeg har all min sosial omgang på treningsstudioet, der trener vi srammen, drikker kaffe etter treningen, vi melder hverandre i fritida med treningstips osv. 

Du må jo oppsøke sosiale sammenkomster når du er så ensom! Ingen som kommer å ringer på døra di, til og med Jehovas Vitner holder jo seg unna nå.

Da må du gjerne fortelle meg hvor disse sosiale sammenkomster er nå om dagen. 

Anonymkode: 14127...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ava+, skrev (39 minutter siden):

Send meg gjerne pm også om noen vil prate. Tror vi er mange i samme båt 😊

😊 Må takke for alle sånne "invites". Men jeg syns det blir litt tomt å bare prate med noen uten at man skal bli kjent.. og hva skal man snakke med en vilt fremmed om 🤷‍♀️

Anonymkode: 14127...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da må du gjerne fortelle meg hvor disse sosiale sammenkomster er nå om dagen. 

Anonymkode: 14127...8ca

En klarer fint å møtes om en holder avstand. Jeg har ellers 2 faste personer som jeg møter i uka hvor vi går tur med hundene, som har gått innunder to av de max 10 i uka som en skal omgås. Det er jo litt hva du gjør det til selv også.

Endret av got2go
Lenke til kommentar
Del på andre sider

got2go skrev (12 minutter siden):

En klarer fint å møtes om en holder avstand. Jeg har ellers 2 faste personer som jeg møter i uka hvor vi går tur med hundene, som har gått innunder to av de max 10 i uka som en skal omgås. Det er jo litt hva du gjør det til selv også.

Ja, men da har du misforstått. Jeg har ingen å møte. 

Anonymkode: 14127...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

😊 Må takke for alle sånne "invites". Men jeg syns det blir litt tomt å bare prate med noen uten at man skal bli kjent.. og hva skal man snakke med en vilt fremmed om 🤷‍♀️

Anonymkode: 14127...8ca

Kan jo hende noen her bor i nærheten av deg. Nydelig vårvær her på Østlandet nå for tiden, så en kaffe eller te et sted ute i sola hadde bare vært hyggelig det. Med god avstand 

Anonymkode: 7df1f...d8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg føler det samme som deg.

Jeg har kommet til konklusjonen at man må gjøre NOE aktivt for å få venner.

F eks så er alle som spilte sport sammen gode venner for livet. De har perfekt liv. Får garantert sex også.

Anonymkode: 71525...6ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan jo hende noen her bor i nærheten av deg. Nydelig vårvær her på Østlandet nå for tiden, så en kaffe eller te et sted ute i sola hadde bare vært hyggelig det. Med god avstand 

Anonymkode: 7df1f...d8d

Det er bare det at etter erfaring, når folk er snille og tilbyr seg en prat, så blir det med 2-3 setninger frem og tilbake også ønsker de meg bare en fin dag/god kveld og ting løser seg. Det får jeg liksom ikke noe ut av. Skal jeg gidde å ta meg en prat å utlevere meg til en fremmed så må det være i forbindelse med å se om man kan bli kjent på ordentlig. 

Jeg bor i Østfold 

Anonymkode: 14127...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg føler det samme som deg.

Jeg har kommet til konklusjonen at man må gjøre NOE aktivt for å få venner.

F eks så er alle som spilte sport sammen gode venner for livet. De har perfekt liv. Får garantert sex også.

Anonymkode: 71525...6ca

Jeg har hatt gode venner hele livet frem til nå. Sex er ikke et problem. Da går man på tinder, men jeg ønsker ikke mer tilfeldig sex, er ferdig med det. Får ingenting ut av følelsesløs sex. 

Anonymkode: 14127...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er bare det at etter erfaring, når folk er snille og tilbyr seg en prat, så blir det med 2-3 setninger frem og tilbake også ønsker de meg bare en fin dag/god kveld og ting løser seg. Det får jeg liksom ikke noe ut av. Skal jeg gidde å ta meg en prat å utlevere meg til en fremmed så må det være i forbindelse med å se om man kan bli kjent på ordentlig. 

Jeg bor i Østfold 

Anonymkode: 14127...8ca

Akkurat....

Anonymkode: 20d7c...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Akkurat....

Anonymkode: 20d7c...77f

Akkurat hva da? 

Anonymkode: 14127...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ja, men da har du misforstått. Jeg har ingen å møte. 

Anonymkode: 14127...8ca

Ja, men det er jo derfor flere her inne foreslår at du skal finne deg en hobby! Alt du gjør nå er jo å sitte inne og synes synd på deg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

got2go skrev (Akkurat nå):

Ja, men det er jo derfor flere her inne foreslår at du skal finne deg en hobby! Alt du gjør nå er jo å sitte inne og synes synd på deg selv!

Du, det er corona. Ting er stengt ned til grunne. 

Anonymkode: 14127...8ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...