Gå til innhold

Lar dere besøket vente på rommene til ungene når de har besøk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er helt vanlig norsk kultur. Hvorfor er det en overraskelse for deg?

Anonymkode: 494df...62c

Fordi jeg trodde det opplegget var utryddet. Men da vet det til neste gang. Sende hjem ungen, eller la de stikke sulten👍🏼 Hadde aldri skjedd. Hadde ikke behandlet et barn på den måten. Heldigvis har jeg ikke denne kulturen på akkurat det med middag😊

Anonymkode: 5d55e...154

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

MissPierce
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har to gutter jeg, og det hender seg ar begge har med seg et par/tre kompiser hjem hver. Hvis jeg ikke har fått beskjed om dette, så har vi altså ikke nok middag til 6 ekstra stykker på sparket. Da må de vente. Men de får alltid tilbud om brødmat eller annet hvis de er her hele dagen. Er det med en kompis tilbyr vi. Når jeg var lita ventet vi alltid på rommet med mindre det var avtalt at vi skulle spise hos hverandre

Anonymkode: fbc6d...5c1

Når de er så mange, så synes jeg det blir litt anerledes. For da henger de jo med hverandre mens dere spiser. Men å la ett barn sitte alene på rommet, mens resten spiser synes jeg ikke noe om. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Venner på besøk spiser med oss. Selvfølgelig. 

Husker selv hvor rart det føltes at jeg måtte vente på rommet hver gang jeg var hos en venninne. Kun hos denne ene venninnen, og det selv om det var avtalt med foreldrene at jeg skulle bli med hjem etter skolen. 

Jeg var sulten de kveldene jeg kom hjem fra henne, og det husker jeg at mine foreldre reagerte på. Kommenterte at det var rart at en velstående familie ikke klarte å ha mat til et ekstra barn. 

Jeg følte litt på akkurat det, og lurte på om jeg ikke var bra nok til å sitte ved middagsbordet deres. 

Anonymkode: 21afa...007

Det er det jeg ikke forstår - jeg forstår ikke at det kan være vanskelig for noen å la et barn som muligens kan være sulten inne på rommet til barnet ditt? Altså.. jeg hadde også det problemet der en stund. Jeg var så sulten hos henne at magen min rumlet høyt, og det kom så uforventet at jeg ble helt satt ut. Så jeg måtte dra hjem og spise. Pappa hentet meg, så ble han egt sint på dem, fordi hun alltid spiste hos oss. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er det? Jeg er etnisk norsk og har aldri verken opplevd eller praktisert det. 

Anonymkode: 8413f...ea7

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Frøkenfryd30

Jeg tilbyr, men spør ofte foreldre om det er ok, særlig på helg. Vil ikke ødelegge evt. middagsplaner til folk heller. :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg husker fra barndommen min at foreldrene mine noen ganger sa "nå må dere grå hjem fordi vi skal spise middag!" 😂 jeg hukser at jeg tenkte at det var frekt også da.. 

Anonymkode: 19b38...e10

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Barn som er med hjem etter skolen o.l får alltid. Nabobarna som flyr inn og ut av huset får hvis vi har nok. Er ikke alltid jeg har middag til tre ungen ekstra. Da får de sitte i kjellerstuen og vente. Snakker med foreldrene på sms og sender de hjem når mor sier middagen er klar :) Har snakket med naboene om det og de gjør det samme

Anonymkode: ec37b...0ad

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Barn som er med hjem etter skolen o.l får alltid. Nabobarna som flyr inn og ut av huset får hvis vi har nok. Er ikke alltid jeg har middag til tre ungen ekstra. Da får de sitte i kjellerstuen og vente. Snakker med foreldrene på sms og sender de hjem når mor sier middagen er klar :) Har snakket med naboene om det og de gjør det samme

Og ser du er fra muslimsk kultur og regner med de andre ikke var det? Noen av nabobarna her er muslimer og kan ikke spise svin. Om ikke det er planlagt at de skal spise her og vi feks skal ha lasagne med svinekjøttdeig, synes jeg det er bedre å si at de kan vente enn å si det er fordi de ikke kan spise svin.. 

Må også si at de får mat her, men mer oppkuttet grønt/frukt, is, kjeks, brødskiver etter skolen osv, de går jo ikke sultne heller :) 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er det da virkelig ikke. Mangel på høflighet og gjestfrihet har intet med «norsk kultur» å gjøre, men et kjennetegn på mangelfulle sosiale ferdigheter og dårlig oppdragelse. 

Anonymkode: 39fb0...388

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Og ser du er fra muslimsk kultur og regner med de andre ikke var det? Noen av nabobarna her er muslimer og kan ikke spise svin. Om ikke det er planlagt at de skal spise her og vi feks skal ha lasagne med svinekjøttdeig, synes jeg det er bedre å si at de kan vente enn å si det er fordi de ikke kan spise svin.. 

Må også si at de får mat her, men mer oppkuttet grønt/frukt, is, kjeks, brødskiver etter skolen osv, de går jo ikke sultne heller :) 

Hvorfor er det så vanskelig å si at middagen inneholder svin? Det er de klar over at de ikke kan spise, og kan da bli tilbudt å spise noe annet sammen med dere mens dere andre spiser svin?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
MarianneE

Jeg tilbyr alltid middag etter at de har hørt med egne foreldre. Kan jeg ikke trylle frem en ekstra middagsporsjon så tar jeg heller noe annet selv 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

De blir invitert til middag. Har jeg laget for lite får de min «porsjon». Eventuelt hiver jeg sammen noe ekstra tilbehør i full fart. Dersom barnet ikke er sulten eller ikke vil ha får de tilbud om å sitte sammen med oss, og få noe å drikke el. Det der med å vente på rommet synes jeg selv var ubehagelig. Følte jeg var til bry. 

Anonymkode: 80256...ae9

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor er det så vanskelig å si at middagen inneholder svin? Det er de klar over at de ikke kan spise, og kan da bli tilbudt å spise noe annet sammen med dere mens dere andre spiser svin?

Tja, jeg synes det er lettere å rett og slett si at det ikke var nok i dag siden det ikke var avtalt. Er det avtalt at de skal spise her, tilrettelegger vi jo selvfølgelig. Og dette er nabobarn som bor 50m fra huset og løper frem og tilbake mellom husene hele dagen. Og de får alltids noe å spise på - og middag hvis vi har nok/uten svin - men da spør vi foreldrene først.

Jeg synes ikke noe om at barnet mitt har vært på besøk hos naboen og spist der uten at det var avtalt/gitt beskjed og kommer hjem til middag på bordet

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Raven.Writingdesk
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg kommer fra en muslimsk kultur, og det der er jævlig uvanlig. Når ungene mine tar med besøk av venner, så lar jeg ikke de vente på rommet? Det er jo frekt? Datteren min har en venninne som alltid spiser hos oss, fordi foreldrene jobber til sent, og det er greit at hun spiser hos oss. Men datteren min var hos dem nå i dag, og de lot henne vente på rommet til venninna? Det er jo latterlig. Skjønner ikke helt hva som ligger bak det der

Plis ikke gjør det til en kulturgreie. «Jeg kommer fra en muslimsk kultur. Er dette typisk norsk kultur».. om du gjør det til en kultur greie synes jeg du står i stor risiko for å sette andre i bås, og negativ stigma. Ikke gjør det. Som du ser i tråden er det mange som reagerer negativt på å la barn vente på rommet når familien spiser. Vi har aldri gjort det, sier som hun over meg at jeg heller spiser et knekkebrød etter middag og tilbyr barnet mat fra oss, om det skulle være litt lite å dele med en ekstra den dagen. Mine barn har sittet å ventet på rommet de også, og gjett hva: det var hos noen som ikke var født eller oppvokst i Norge, noen som ikke var etnisk norsk. Men det har aldri falt meg inn å tenke at dette er en «kultur greie». Det handler vel heller om at dette er en «Familien Olsen/Nilsen/Hansen.......» - greie. Altså heller den familien det gjelder enn nødvendigvis hva slags kultur de selv mener de tilhører. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Skjønner jo at moren min porsjonerte godt med mat når alle som var på besøk fikk spise middag med oss. Foreldrene mine hadde også mindre penger enn de som lot meg sitte på rommet til barnet deres. 

Synes det er rart å porsjonere så lite, egentlig. Middag er det beste man kan spise mye av og gir en annen tilfredstillelse enn "kald mat". 

Anonymkode: 05eb7...165

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skjønner jo at moren min porsjonerte godt med mat når alle som var på besøk fikk spise middag med oss. Foreldrene mine hadde også mindre penger enn de som lot meg sitte på rommet til barnet deres. 

Synes det er rart å porsjonere så lite, egentlig. Middag er det beste man kan spise mye av og gir en annen tilfredstillelse enn "kald mat". 

Jeg er norsk, forresten. Men mulig dette er et middelklasse-fenomen? Da jeg bodde i arbeiderklassestrøk kan jeg ikke huske disse skillene, der var også barna langt mer selvstendige. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fordi jeg trodde det opplegget var utryddet. Men da vet det til neste gang. Sende hjem ungen, eller la de stikke sulten👍🏼 Hadde aldri skjedd. Hadde ikke behandlet et barn på den måten. Heldigvis har jeg ikke denne kulturen på akkurat det med middag😊

Men om nabogutten på 5 år ringer på mens vi spiser middag - synes du det er frekt at han venter på rommet eller i stuen sammen med oss mens vi spiser ferdig? Det er ikke naturlig å tilby han mat når han akkurat har spist? 
Har de venner med seg hjem får de tilbud om å spise med oss. Og har vi dessert el så får han selvsagt tilbud om det. 

Anonymkode: ec917...b13

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg skjønner ikke at noen kan akseptere det!  

Jeg har en antakelse om de som har lite fra før, er de som alltid har plass til flere rundt bordet! Tror det stemmer 90% av tilfellene.

Som noen andre sa, jeg ofrer gledelig min porsjon for gjesten, og dette uten å tenke en tanke. For meg er det en selvfølgelighet og er vokst opp med en "åpen dør". Og når vi lager mat så er det alltid rester igjen. 

Anonymkode: 64fa9...ebb

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg er norsk, forresten. Men mulig dette er et middelklasse-fenomen? Da jeg bodde i arbeiderklassestrøk kan jeg ikke huske disse skillene, der var også barna langt mer selvstendige. 

Jeg vokste opp i et miljø som kan kalles «øvre middelklasse». Der var det helt vanlig å tilby alle middag selv om besøket var uplanlagt. Alternativet ville blitt sett på som uhøflig og udannet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Vi klagde alltid akkurat nok mat. Kommer fra en slank familie. 😄

Anonymkode: 19b38...e10

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden

• Opprett ny...