Gå til innhold

Vil lære meg å sy. Tips til "nybegynner"-stoff, plagg/interiør osv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kunne tenke meg å lære å sy. Er helt nybegynner! Pga. veldig varierende arbeidstider så tror jeg dessverre ikke at jeg kan melde meg på noen kurs. Men kanskje noen har tips til fine nettsider, youtube-kanaler osv? 

Hvilke type stoff er lettest å begynne med? Og hvilke type plagg? Jeg kunne godt tenkt meg å forsøke meg på enkle kjoler, skjørt, topper, putetrekk. Men kanskje det er for avansert?

Hvilken symaskin passer til en nybegynner? Tenker jeg ikke vil ha en som er for dyr, for hvis interessen plutselig blir laber, så er det litt dumt. 

Og hvordan er det økonomisk? Kan noen plagg være billigere å sy selv?

Anonymkode: 611bb...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syr egentlig lite, de blir mest bare karnevalkostymer, dukkeklær til ungene, legger opp etc . Dukkeklær og barnetøy er fine å øve på siden de ikke er så store og bruker mindre stoff, samt at du da kan klippe opp gamle klær og få nok stoff til småting (hurra til mannens gamle skjorter).   Helt klart er det lettest å begynne med stoffer som ikke er glatte eller stretchy, gjerne noe enkle bomullsstoffer. 

Jeg anbefaler å bruke litt tid og tenke gjennom hva det er man gjør og hvorfor, litt sånn 3D animasjon i hodet. Vær nøye på detaljene, stryking etc. Det er gjerne her man oppdager og kan unngå feil, samt at stygge detaljer drar ned helhetsinntrykket. 

Selv har jeg bare en ganske enkel husquerna. Den er bra nok for mine behov, så ser ikke for meg at jeg gidder bytte med noe mer avansert. Om jeg skulle kjøpt ny ville jeg nok kanskje kjøpt noe litt mer avansert med en gang, men ikke noe proff. Kanskje sjekke bruktmarkedet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...